Закон доповнення: як бренди впливають на інвестиційну привабливість України
І чому одні з них йдуть з українського ринку, а інші – прагнуть його завоювати
За останні три роки Україну залишили десятки світових компаній, які реалізовували свою продукцію і послуги в нашій країні. До такого рішення їх спонукала економічна криза, політична нестабільність, курсові стрибки і валютні обмеження НБУ. Не останню роль зіграло і зниження купівельної спроможності жителів країни. Пріоритети споживачів змінилися – українці стали обирати вітчизняні бренди і ретельніше обдумувати кожну покупку. В умовах скорочення бюджету покупець використав можливість придбати необхідні товари за нижчими цінами.
Разом з тим низка компаній, попри всі ризики, зайшла в країну. Серед таких, зокрема, – міжнародний оператор мобільного зв'язку Vodafone, сервісна компанія з перевезення пасажирів Uber Technologies Inc. і один з найбільших лоукостерів Європи – авіакомпанія Ryanair. Усі ці три бренди налаштовані активно підкорювати український ринок, привносячи на нього західний рівень сервісу.
Присутність на ринку країни відомих міжнародних брендів – це завжди індикатор того, що її економіка має потенціал розвитку. Якщо ж це бренди, що представляють лідерів світового ринку споживчих товарів (наприклад, таких як компанія Procter & Gamble – представлена 130 000 співробітників у 80 країнах світу, що володіє 43 брендами, на рекламу яких щорічно витрачає понад $8 млрд) – це свідчення системного попиту на їхню продукцію, а відповідно – економічних перспектив.
«При цьому особливу увагу необхідно звертати на динаміку руху на ринку брендів тих, хто безпосередньо доносить товар до кінцевого покупця, надаючи йому послугу комфортного придбання товарів в одному місці. Адже якщо на ринок країни прийдуть відомі світові ритейлери – це призведе безпосередньо до впровадження найбільш передових європейських технологій у сфері торгівлі, а відповідно в галузь залучатиметься максимальна кількість інвестицій», – пояснює економіст Ігор Гарбарук.
Національна роздрібна торгівля в 2016 році у гривневому еквіваленті продемонструвала зростання товарообігу на рівні +4,0% (в доларовому – 2,6%). Це стало певною гарантією того, що на ринок країни змогла зайти низка нових іноземних операторів роздрібної торгівлі.
На думку експертів, здебільшого це бренди чоловічого та жіночого одягу, дитячих товарів і аксесуарів. При цьому безумовним показником відродження ринку і радістю для покупців буде момент, коли в Україні відкриються магазини таких брендів, як, наприклад, H&M або IKEA. «Але ключовими стримуючими моментами для прийняття рішення про вкладення в Україну іноземних інвесторів є корупція і війна», – уточнив Ігор Гарбарук.
Нагадаємо, аудиторська компанія EY у міжнародному рейтингу дослідження рівня корупції (серед 41 країн) помістила Україну на 1-е місце. Згідно ж рейтингу Світового банку Doing Business, наша країна знаходиться на 80-му місці за показником простоти ведення бізнесу в країні. При цьому Білорусь – на 37-му.
За словами Ігоря Гарбарука, інвестиції до країни приходять тоді, коли в ній наявна стабільна економіка і зростаюче споживання. У цьому контексті показовими є обсяги вкладень у торгівлю до 2013 року. Якщо в 2010–2011 роках обсяг інвестицій у галузі становив трохи більше $400 млн, то в 2012 році він зріс до $809,5 млн, а в 2013 році дорівнював $1 556,6 млн. А вже у 2014 році відплив прямих іноземних інвестицій з торгівлі склав $1 540,4 млн, 2015-му – $359,7 млн. За результатами I півріччя 2016 року відплив дорівнює $161,8 млн.
Згідно з результатами дослідження, проведеного в березні нинішнього року компанією GfK Ukraine, індекс споживчих настроїв в Україні знизився на 0,7 пункту порівняно з лютим 2017 року – до 55,5. При цьому індекс очікуваного розвитку економіки в найближчий рік в березні виріс на 0,1 пункту порівняно з лютим і склав 48,1 пункту, а індекс очікуваного розвитку економіки в найближчі п'ять років зменшився на 7,5 пункту – до 63,7. Індекс очікуваних змін особистого матеріального стану знизився на 0,7 пункту – до 59, а індекс доцільності великих покупок виріс на 5,1 пункту і склав 64,5. Індекс інфляційних очікувань знизився на 3,6 пункту – до 182,3.
«Загальний індекс споживчих настроїв майже не змінився. З одного боку, погіршилися очікування розвитку економіки в наступні п'ять років. З іншого – зріс індекс доцільності великих покупок у відповідь на зменшення девальваційних очікувань. У Києві цей показник перевищив позначку 100», – йдеться в повідомленні компанії.
Експерти відзначають, що наявність міжнародних брендів на ринку будь-якої країни є показником її цивілізованості та розвиненості, а також свідченням того, що вона займає певне місце на європейській економічній карті. Також це сприяє відтворенню сприятливої атмосфери для розвитку інноваційної діяльності.
«На жаль, в Україні сьогодні, з урахуванням економічних і політичних обставин, ситуація складається таким чином, що більшість західних компаній, які вже вели свою діяльність на території нашої країни, зайняли вичікувальну позицію. Нові ж гравці просто бояться вийти на наш ринок, оскільки бізнес знаходиться виключно в умовах виживання», – констатує Наталія Ковалко, експерт ЕДК.
У свою чергу, ці фактори впливають на привабливість та імідж України в очах іноземного інвестора. Тому на сьогодні головне завдання керівництва країни – зробити все, щоб забезпечити бізнесу умови для ведення діяльності та реалізації можливостей іноземних інвесторів.
На думку учасників ринку, міжнародні бренди, приймаючи рішення щодо присутності в будь-якій країні, керуються виключно бізнес-критеріями. Це досить вузький набір цілей: скорочення витрат, доступ до ринку збуту, до будь-яких ноу-хау або природних ресурсів.
«У більшості випадків сприятливий діловий або інвестиційний клімат – це мінімальна умова потрапляння країни до короткого списку претендентів на розміщення виробництва, дослідницьких центрів або штаб-квартир міжнародних брендів. Як правило, за такі проекти змагаються десятки країн, міст, областей з усього світу. Якщо у державі немає стабільно першокласного бізнес-клімату, то потрапити до списку претендентів неможливо (якщо ця країна – не Китай і не Індія з мільярдним населенням)», – говорить Дмитро Крепак, глава представництва Visa в Україні, Грузії та Вірменії.
При цьому, як підкреслює Наталія Ковалко, в основу державної політики необхідно покласти контроль присутності дійсно інноваційних торговельних марок, орієнтованих на розвиток України та її економіки, а не просто на реалізацію своєї продукції/товару.
За словами Дмитра Крепака, якщо в країну заходять світові бренди саме з виробництвом, дослідницькими проектами або штаб-квартирами – це сигнал для іншого бізнесу, що в країні можна працювати і можна заробляти. Крім того, це забезпечує подвійний приплив валюти: перший раз – коли заходить інвестиція, і потім постійно в вигляді експорту з України якісного продукту.
Також не слід забувати, що глобальні бренди приносять з собою бізнес-етику, нетолерантну до конфліктів інтересів та корупції. Вони – пунктуальні платники податків і прихильники високої культури виробництва і сервісу.
Vodafone

Vodafone – одна з найбільших світових телекомунікаційних компаній, що надає широкий спектр послуг, включаючи мобільний голосовий зв'язок, передачу даних, обмін повідомленнями, фіксований інтернет і кабельне телебачення. Оператор працює в 26 країнах, має партнерські угоди з операторами 49 країн і надає послуги фіксованого широкосмугового доступу в інтернет на 17 ринках. Станом на 31 грудня 2016 року Vodafone надає послуги 470 млн абонентів мобільного зв'язку і 14,3 млн користувачів фіксованого інтернету.
16 жовтня 2015 року мобільний оператор «МТС Україна» офіційно оголосив про розширення стратегічної співпраці з Vodafone. У рамках нових домовленостей український оператор змінив бренд, отримав підтримку в розвитку 3G і впровадженні технологічно нових сервісів.
Uber Technologies Inc.

Появу сервісу Uber в Україні Міністерство інфраструктури анонсувало ще в грудні 2015-го. Раніше, у липні того ж року, Uber Technologies Inc. вела пошук менеджера для українського ринку. Тоді була відкрита вакансія на посаду керівника (general manager) у Києві. Згадувалося, що Uber має штаб-квартиру в Сан-Франциско, а присутній більше ніж в 300 містах світу.
Уже в лютому 2016 року стало відомо, що компанія Uberlin – авторизований партнер сервісу пошуку таксі Uber, почала збирати базу водіїв в Україні для їх подальшого підключення до сервісу. 30 червня минулого року Uber стартував в Україні. Сьогодні компанія Uber – найдорожчий стартап у світі з оцінкою в $50 млрд. Присутній в 68 країнах світу. У другій половині квітня цього року Uber почав роботу в Харкові – це перше українське місто, де можна виконати поїздку з Uber на електромобілі.
Ryanair

Ryanair – найбільша авіакомпанія Європи: перевозить понад 117 млн пасажирів на рік. Понад 370 літаків, що базуються в 85 містах, виконують польоти в більш ніж 200 аеропортів 33 країн. Україна стане 34 такою країною. Компанія працює по всьому європейському континенту.
У планах Ryanair – до 2024 року збільшити пасажиропотік до 200 млн пасажирів на рік, тобто в середньому щорічно додавати по 10 млн пасажирів – стільки, скільки зараз щорічно перевозять Міжнародні авіалінії України або Air Lingus (ірландський національний перевізник. – Mind). До цього часу, згідно з прогнозами, кожен третій європейський пасажир (без урахування далекомагістральних польотів) літатиме саме на рейсах Ryanair. Головною перевагою компанії є низькі ціни. Середня ціна квитка в Ryanair – 33 єврo. Ryanair входить до списку найбільш надійних перевізників світу. За всю її історію не було жодної аварії, яка призвела б до жертв.
Зазначимо, компанія не літає до Росії та Білорусі. Найбільші хаби – Лондон (Станстед), аеропорт Жирона (Іспанія), Брюссель-Шарлеруа, аеропорти Кельн, Дублін.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].