Захворіло у світі
19,412,292
Померло у світі
722,066
Вилікувалось у світі
11,773,112
Захворіло в Україні
79,750
Померло в Україні
1,879
Вилікувалось в Україні
43,655
Шалені знижки: на чому можна буде заощадити при вильотах з Борисполя

Шалені знижки: на чому можна буде заощадити при вильотах з Борисполя

Авіакомпаніям пропонують знижки на аеропортові збори. Чи вдасться їм зекономити, та як це позначиться на вартості квитків для пасажирів

Шалені знижки: на чому можна буде заощадити при вильотах з Борисполя
Фото: Міжнародний аеропорт Бориспіль

Затвердження безвізового режиму між Україною та ЄС відбувається за графіком, однак суттєвою перепоною вільному подорожуванні Європою для українців залишається висока ціна авіаквитків. Але, схоже, кам’яна глиба готова зрушити з місця: предметом перегляду стають ставки аеропортових зборів.

Поки вони є вагомою складовою вартості авіаквитка (залежно від класу польоту можуть складати до 50%). Основу політики щодо аеропортових зборів та їх максимальний розмір визначає Мінінфраструктури своїми регуляторними актами. Шляхом системи знижок на них також може впливати керівництво аеропорту.

Багато років авіакомпанії скаржились на занадто високі ставки зборів в Україні, особливо у столичному аеропорті. Нарешті перспектива «безвізу» та тиск найбільшого лоукоста Європи, компанії Ryanair, стали локомотивом змін у цій царині.

Що саме пропонує для здешевлення квитків Мінінфраструктури? Рух відбувається у двох напрямках: ініціативи з боку МІУ та пропозиції аеропорту Бориспіль. Мінінфраструктури підготувало проект про зміни у наказ, яким регулюється розмір зборів у Борисполі. Днями він був опублікований для обговорення на сайті МІУ.

Нововведень чимало. По-перше, збір за кожного пасажира буде зменшено з $17 до $13. По-друге, буде скасовано збір за наднормативну стоянку для літаків (щоправда, лише якщо авіакомпанія укладе з аеропортом угоду на базування конкретних літаків. Вочевидь, цей нюанс залишає для аеропорту можливість тиску на авіакомпанію в інших питаннях). Зараз він залежить від злітної маси судна і складає приблизно $32 на годину для літака класу Boeing 737-800. По-третє, буде деталізовано діючий пункт щодо можливості (на розсуд керівництва аеропорту) надавати знижку авіакомпаніям для стимулювання їх розвитку в розмірі до 80%.

Зокрема уточнюється, що така знижка може застосовуватися до існуючих регулярних рейсів, а також при відкритті авіакомпаніями рейсів до аеропортів, до яких раніше не здійснювалися такі рейси (або почали здійснюватися не більше ніж за шість місяців до цього). Нова редакція також уточнює, що можна надавати знижку до 30% для чартерних рейсів.

Окрім того, проект наказу містить детальні роз’яснення щодо того, що є базою для розрахування зборів (фактичні витрати аеропорту), та пропонує формули для їх розрахунку. Складовими формул є суми витрат, пов’язані з конкретним збором, обсяг наданих послуг, коефіцієнт прибутковості.

Нагадаємо, зараз наказом МІУ щодо зборів у Борисполі передбачено лише надання диференційних знижок до збору за зліт-посадку повітряного судна. Їхній розмір залежить від кількості рейсів, виконаних авіакомпанією за місяць. Максимальний розмір цього збору становить $10,5 за 1 тонну злітної маси, мінімальна – $7,35 (для літака класу Boeing 737-800 – близько $819 та $573 відповідно). Цей пункт залишається без змін. Також не змінюється збір за авіаційну безпеку, який зараз складає $4 за кожного пасажира для міжнародних сполучень.

У чому полягає оферта Борисполя? Пропозиція Борисполя, яку презентував учора його гендиректор Павло Рябікін, є своєрідним продовженням наказу МІУ та його уточненням. Так, передбачається знижка за зліт-посадку, але лише за умови застосування її до нового міжнародного рейсу. Новим буде вважатись тільки рейс до аеропорту, у радіусі 100 км навколо якого протягом останніх чотирьох років не відкривалось нових рейсів. Це допоможе запобігти можливим спекуляціям, говорить Рябікін, коли авіакомпанія мінятиме аеропорт на сусідній лише для того щоб отримати знижку. Програма стимулювання відкриття нових рейсів буде розрахована на чотири, а не три роки, як раніше. Найбільшу знижку компанія зможе отримати в перший рік польотів – 80%, найменшу – на четвертий рік (20%).

Збережеться діюча знижка 80% до зборів за трансферних пасажирів. Вагому «обсягову» (таку, що залежить від обсягів) знижку також пропонується надати до пасажирського збору (того ж, який у випадку затвердження наказу МІУ становитиме вже $13 замість $17). Її розмір залежатиме від обсягу нових залучених пасажирів. «Наприклад, до 100 000 пасажирів на рік – це відповідає приблизно 1,8 рейсів на день, це дуже мало для Борисполя – жодних знижок надаватись не буде. При зростанні пасажиропотоку на обсяг від 100 000 до 300 000 пасажирів застосовується знижка 10%, тобто фактично, віднявши обсяг, що не підлягає стимулюванню, отримаємо середньозважену знижку 6,7%», – пояснює комерційний директор аеропорту Максим Волошин. Найбільша знижка відповідатиме обсягу приблизно 5 млн нових пасажирів на рік та становитиме близько 40%.

Які компанії зможуть скористатися знижками на практиці? Уже зараз активно випробовувати надані привілеї зможе найбільша українська авіакомпанія «МАУ», послугами якої у 2016 році скористалися майже 6 млн пасажирів. Наприклад, вона єдина, хто організує транзитні рейси на базі Борисполя – у 2016 році літаки компанії перевезли понад 3 млн транзитних пасажирів. Також МАУ частіше за інші авіакомпанії запускає нові міжнародні та внутрішні рейси. Останнім часом таке часто відбувається стосовно регіональних аеропортів (наприклад, Івано-Франківськ – Венеція, Запоріжжя – Тель-Авів, цілий ряд рейсів зі Львова). Але мережа маршрутів розвивається і з Борисполя. Наприклад, восени компанія розпочала польоти до Коломбо (Шрі-Ланка) та Анкари (Туреччина), нещодавно запущено новий внутрішній рейс Київ – Херсон.

У Борисполі не уточнили, чи будуть враховуватись теперішні обсяги перевезень при розрахунку «обсягових» знижок (або ж лише приріст пасажиропотоку). Якщо так – то, звісно, МАУ виявиться у найбільш привілейованому становищі як найбільший перевізник Борисполя, на якого припадає понад 60% обсягів його перевезень. Волошин говорить, що зараз під дію знижок теоретично підпадають більшість великих компаній, що працюють в аеропорту.

«Питання лише в тому, чи підпишуться вони на цю програму знижок», – уточнює він. За даними ДП «Украерорух», рейтинг найбільших компаній за кількістю виконаних рейсів у 2016 році виглядав так: МАУ, Turkish Airlines, Belavia, LOT, WizzAir, Pegasus Airlines, Air Moldova, Azur Airlines, Dniproavia, Lufthansa. Але розрив навіть з другим номером у МАУ значний. Так, Turkish Airlines у 2015 році (за 2016-й даних немає) перевезла близько 0,5 млн пасажирів в Україну та з неї, але, окрім Борисполя, вона виконувала польоти ще у п'ять українських міст.

Чи задовольнить знижка лоукостера Ryanair та якою буде остаточна сума збору? Тиск цієї компанії став рушієм перегляду знижок. Але чи задовольнить її тариф, запропонований з урахуванням нових можливостей? Адже компанія оголосила про наміри перевезти за рік близько 250 000 пасажирів, що згідно з «обсяговою» сіткою передбачає лише незначну знижку. Павло Рябікін переконує, що розроблена система знижок дозволить наблизити тариф для Ryanair до розміру $7,5 загального збору – саме того, на який вона була готова погодитись. Але це лише гіпотетична можливість, і її реалізація залежатиме від певних факторів.

Наприклад, того, яким буде фактичний обсяг перевезень. А також того, чи будуть визнані рейси компанії новими. «Зараз два з них точно нові (Стокгольм та Манчестер. – Mind), а от щодо одного ми сумніваємось. Справа в тому, що до Ейндховена (Нідерланди) зараз немає рейсів, але до бельгійського аеропорту в Брюсселі звідти менше 100 км», – зазначає Рябікін. Водночас він запевнив, що той факт, що МАУ нещодавно отримала призначення на ті самі рейси, на яких планує літати Ryanair, ніяк не позначиться на можливості надати знижку їм обом. «Якщо дві компанії відкривають новий рейс з проміжком часу не більше шести місяців – вони обидві отримують знижки», – говорить Рябікін. За його словами, переговори з Ryanair все ще тривають.

Як програма позначиться на кінцевому споживачі? Керівництво Борисполя переконує, що головною умовою надання знижок стане вимога відобразити ці знижки у кінцевій вартості квитків – це навіть прописано у договорі оферти, який будуть підписувати з авіакомпаніями. «Ми очікуємо дуже суттєвого зниження цін. Це не будуть напряму ті $4, що їх МІУ закладає у розмір знижки. Система «обсягових» знижок дасть змогу авіаперевізнику для додаткового зниження цін», – зазначає директор аеропорту.

За його словами, система також дозволить «лінійним» (тобто класичним) перевізникам використовувати у ціноутворенні модель лоукостів, які частину квитків продають за дуже низькими цінами заради отримання більших знижок на обсяг пасажиропотоку. Це означає, що середня вартість квитка буде приблизно на рівні класичних авіакомпаній, але деякі пропозиції будуть дуже дешевими. Однак він визнав, що контролювати ціни за умов дуже складної системи ціноутворення компаній насправді буде важко, і чітких механізмів для цього немає.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті