Попалися в мережі: що означає для бізнесу заборона «ВКонтакте» і «Однокласcники»?
Наскільки швидко вони зможуть оговтатися і яким чином знайдуть заміну цим площадкам

Президент Петро Порошенко своїм указом розширив санкції проти Російської Федерації. У список заборонених потрапили, серед іншого, і популярні в Україні російські соціальні мережі «ВКонтакте» і «Одноклассники». Загалом щомісячна аудиторія ВК і ОК складає близько 20 млн українських користувачів, створені десятки тисяч бізнес-співтовариств, пабліків тощо. Що буде з цим бізнесом, якщо російські соцмережі все-таки заблокують в Україні?
Чи постраждає великий бізнес? Незважаючи на те, що заборона соціальних мереж для підприємців виявилася вельми несподіваною, серйозного впливу на середній і великий бізнес в Україні вона не матиме – вважають опитані Mind експерти. «Український великий бізнес не орієнтований на продажі в соціальних мережах, у середнього – добре диверсифіковані канали продажів, тому заборону російських соцмереж він хоч і відчує, але швидко надолужить втрачене на інших ресурсах», – каже Тетяна Петренко, фахівець із SMM.
Схожої думки дотримується і Юлія Шилова, директор з маркетингу шопінг-клубу LeBoutique. Вона вважає, що у зв'язку з цією забороною український e-commerce втратить доступ до майданчиків, які давали до 30–50% трафіку. «Це може бути проблемою на декілька тижнів, але до старту осіннього сезону просідання компенсуються, оскільки і користувачі, й інтернет-маркетологи переорієнтуються на інші майданчики», – заявила вона в коментарі спеціалізованому порталу retailers.ua.
«Для діджитал-агентств ситуація не надто зміниться – практично ніхто не працює в Україні тільки з російськими соцмережами. Я думаю, що бюджет їхніх клієнтів поступово перерозподілиться на Facebook та Instagram без особливих втрат», – додає Ельдар Нагорний, директор з розвитку IT аутсорс-компанії QArea, засновник школи маркетингу SMS.
Втім, хоча безпосередньо така заборона відчутно не вплине на середній бізнес, опосередковано ж зникнення з України російських соцмереж може помітно позначитися на рекламних бюджетах компаній.
Хто виграє? Зараз «ВКонтакте» і «Однокласники» займають більше половини українського ринку соцмереж. Якщо ці сервіси будуть заблоковані в Україні, то частка інших ресурсів виросте. «Вже можна впевнено прогнозувати зростання охоплення Facebook.com і Ukr.net приблизно на +30%, не уникне приросту охоплення й Instagram та досить непопулярна соцмережа в Україні – Google+», – зазначає Анна Шахдінарян, керівник проекту інтернет-досліджень Kantar TNS CMeter.
Найімовірніше це спричинить за собою і зростання цін – у Facebook, наприклад, ціноутворення влаштовано за принципом аукціону.

Джерело: Kantar TNS CMeter
Чому постраждають дрібніші бізнеси? Для багатьох представників мікро- та малого бізнесу заборона соціальних мереж може означати фактичну зупинку роботи. «Найбільше постраждають ті, у кого є маленькі інтернет-магазинчики у «ВКонтакте». Таких багато, вони роками розвивали свої спільноти, залучали аудиторію, налагоджували канал продажів, і зараз все втрачають. Також постраждають власники великих пабліків, орієнтованих на Україну, які продавали пости рекламодавцям. Дістанеться і нішевим дрібним агентствам та фрілансерам, які спеціалізувалися на розміщенні реклами у «ВКонтакте»», – каже Віра Черниш, засновник медіаконсалтингу Simply Media.
Як це виглядає на мікрорівні? «Через сторінку ВК у мене йде до 35% продажів. Але головна цінність цієї соціальної мережі в тому, що це основний спосіб комунікації з клієнтом – до 80% клієнтів пишуть мені на сторінку ВК», – розповідає Павло Кушик, який займається продажем спортивного харчування. У підприємниці Ольги Свиридової, яка торгує побутовою хімією і товарами гігієни, на ВК припадає до 70% продажів. «Щоб створити групу з трьома тисячами підписників, нам знадобилося більше трьох років», – каже Свиридова.
Таких прикладів мікробізнесу в масштабі країни – десятки тисяч. Це не тільки продаж товарів, а й івент-агентства, організатори фестивалів, різних курсів, тренінгів, сфери послуг тощо. «У ВК – мільйони українців, і бізнес хотів використовувати цей канал для просування», – кажуть у Bazilik-school (маркетингові технології). До речі, сьогодні ввечері в цій школі повинна була читати лекцію Наталя Якуніна, глава штабу «ВКонтакте» в Україні. Тема лекції – SMM у цій соцмережі. Але після оголошення списку санкцій лекцію в школі відмінили.
Чи зможуть ЗМІ і бізнес-групи «забрати з собою» своїх передплатників на інший ресурс? «Перехід аудиторії, що звільнилася, у Facebook – можливий, проте це займе тривалий час через складний інтерфейс мережі та інертності частини користувачів» – говорить Олексій Ткачук, SMM-директор в Getbob Digital Agency і автор блогу про Instagram – dnative.ru.
Судячи з усього, час на це у них буде – за підрахунками Інтернет-асоціації України (ІнАУ), для того, аби повністю заблокувати російські сайти, в Україні потрібно близько мільярда доларів і приблизно два роки. Цього має вистачити, аби всі бажаючі перейшли на альтернативні майданчики з мінімальними для себе втратами.
Як швидко закриють доступ? За словами Оксани Романюк, виконавчого директора українського Інституту масової інформації, в українському законодавстві не передбачена спеціальна міра покарання за ігнорування указу про блокування.
Втім, Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРЗІ), вже розповсюдила повідомлення, згідно з яким відмова від виконання указу президента про блокування підсанкційних російських інтернет-ресурсів може тягнути за собою цивільну, адміністративну та навіть кримінальну відповідальність «відповідно до закону».
Зокрема, посадовим особам операторів, провайдерів телекомунікацій, що надають послуги доступу до інтернету, загрожує штраф від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (НМДГ), тобто 1700–3400 грн. Якщо ж протягом року провайдера повторно «схоплять на гарячому», розмір штрафних санкцій збільшиться до 200–300 НМДГ (3400–5100 грн). У деяких випадках покарання може виявитися ще м'якшим – від 50 до 100 НМДГ, або 850–1700 грн.
Попри скромність «важелів впливу», мобільні оператори «Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell сьогодні виступили зі спільною заявою, в якій повідомили про початок блокування підсанкційних російських сайтів. Йдеться передусім про доступ до соцмереж «ВКонтакте», «Одноклассники», усіх сервісів «Яндекс» і Mail.ru та ряду інших російських ресурсів.
Але навіть якщо вдасться закрити доступ до ресурсів, великого сенсу в цьому не буде. В інтернеті багато інформації про те, як обійти блокування. Докладну інструкцію про це сьогодні розіслав своїм українським користувачам і ресурс «ВКонтакте».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].