Захворіло у світі
32,234,685
Померло у світі
983,042
Вилікувалось у світі
22,237,989
Захворіло в Україні
191,671
Померло в Україні
3,827
Вилікувалось в Україні
85,133
Потяг відправляється: чи залишиться Войцех Бальчун в «Укрзалізниці»?

Потяг відправляється: чи залишиться Войцех Бальчун в «Укрзалізниці»?

Кабмін повинен або продовжити йому термін дії контракту, або відмовитися від його послуг як керівника залізниці

Потяг відправляється: чи залишиться Войцех Бальчун в «Укрзалізниці»?
Фото УНIАН

П'ятого червня у Войцеха Бальчуна, у голови правління ПАТ «Укрзалізниця» (УЗ)  закінчився контракт з компанією. Тепер уряд повинен або продовжити термін дії контракту, або відмовитися від його послуг. Конкретики з цього питання з нетерпінням чекають не лише в УЗ, Міністерстві інфраструктури України (МІУ), але й на ринку вантажоперевезень. Яке рішення й чому обрали в уряді?

Історія польського реформатора. Кабінет міністрів призначив Войцеха Бальчуна на посаду глави УЗ 20 квітня 2016 року. З польським менеджером, який успішно зарекомендував себе як реформатор вантажного підрозділу польської залізниці – PKP Сargo, в Україні пов'язували великі надії на швидкі й кардинальні зміни на українській залізниці.

Разом з собою Бальчун привів до правління УЗ двох  співвітчизників, з якими наприкінці «нульових» працював у PKP Cargo – Іренеуша Василевського і Марека Залісного. 

Конфлікт з міністерством Інфраструктури. Спочатку Володимир Омелян, міністр інфраструктури, вітав і підтримував призначення польської команди.

Але вже восени минулого року глава МІУ став змінювати своє ставлення до польського топ-менеджменту УЗ. Вперше обережне невдоволення Омелян висловив на неформальній зустрічі з журналістами 19 жовтня 2016 року. «Я розраховував на більш швидкий запуск процес реформ в УЗ», – пожалівся він на роботу керівництва залізниці.

Цей день можна вважати початком публічного конфлікту між главами МІУ і УЗ – сторони почали обмінюватися колючими зауваженнями через соціальні мережі та ЗМІ та шукати й знаходити впливових союзників в уряді.

Так, Войцех Бальчун заручився підтримкою голови Кабміну – Володимира Гройсмана та голови транспортного комітету ВР Ярослава Дубневича, бізнес сім'ї якого пов'язують з УЗ.

У Володимира Омеляна в ар'єргарді, як у політика, що зайняв пост за квотою від Народного фронту,  – Арсеній Яценюк і міністр внутрішніх справ Арсен Аваков.

Крім цього, вважають обізнані джерела Mind, наприкінці 2016 року міністр інфраструктури встиг заручитися підтримкою в Адміністрації президента.

Визначившись з балансом сил, сторони взяли паузу на декілька місяців і майже не з'ясовували стосунки публічно.

Обшуки для УЗ. У середині червня навколо УЗ знову спалахнули скандали – у компанії проводили обшуки Генеральна прокуратура України, Служба безпеки України і Головна військова прокуратура.

Усі ці перевірки не мали прямого відношення до нинішнього керівництва УЗ, але такі дії перевіряючих створили додатковий негативний фон навколо діяльності польського топ-менеджменту. Обшуки збіглися з датою закінчення контракту УЗ з Войцехом Бальчуном – і датою звіту керівника залізниці про свою роботу на займаній посаді. Планувалося, що 21 червня Войцех Бальчун розповість Кабміну про свою роботу, й за підсумками його доповіді уряд прийме кадрове рішення. Але дату звіту перенесли на невизначений час.

Термін дії контракту. Тим часом у прес-службі УЗ поширили інформацію про те, що контракт з Войцехом Бальчуном може бути автоматично пролонгований ще на три роки. «У розпорядженні Кабінету міністрів, яким був призначений Войцех Бальчун, термін його повноважень окремо не вказується, тобто до вказаних правовідносин застосовується термін повноважень голови правління, який становить три роки (згідно з пунктом 83 Статуту ПАТ «Укрзалізниця»)», – наводить прес-служба слова директора з правових питань УЗ Андрія Омельченка.

У МІУ стверджують, що в контракті немає пункту про автоматичне продовження контракту з Войцехом Бальчуном і наполягають на тому, що в нього зараз немає підстав для того, щоб керувати компанією.

Сам Бальчун обережний у своїх коментарях. Але навіть у його рідкісних і вельми зважених розмовах зі ЗМІ він не говорить про своє бажання покинути займану посаду. Навпаки, він підкреслює, що в разі продовження контракту реформи УЗ підуть значно ефективніше.

«Початковий період для кожного менеджера найбільш складний. Зараз, створивши команду, налагодивши процеси, ми готові до стрибка в зростанні фірми. Якщо мені доведеться продовжувати цю місію, для мене це буде чудова бізнес-пригода. Мені здається, що умови будуть трохи легшими, ніж на першому, найскладнішому етапі», – сказав він у інтерв'ю Liga.net, опублікованому 25 травня 2017 року.

Що відбувається насправді? Новий виток скандалів пов'язують зі змінами планів в уряді. Джерела Mind, наближені до керівництва УЗ та МІУ, стверджують, що наприкінці травня у Володимира Омеяляна була переконаність, що Войцех Бальчун покине займану посаду відразу ж після закінчення терміну контракту.

За їхніми словами, у квітні 2017 року міністр інфраструктури зумів отримати попередню згоду від Володимира Гройсмана на зміну керівного складу в УЗ. Ймовірно,  тут чималу роль зіграла участь Народного фронту в справі екс-депутата Миколи Мартиненка – представники цієї партії виступили з ініціативою взяти його на поруки. У списку тих, хто поручився за колишнього депутата, був і Володимир Омелян. На схожу інформацію посилаються і автори порталу «Економічна правда» у своїй статті «Run, Войцех, run. Чи піде Войцех Бальчун з Укрзалізниці?»

Хто є ймовірним наступником Бальчуна? Основний кандидат, який розглядався як заміна поляку – колишній в.о. керівника залізниці (з липня 2015-го по березень 2016 року) Олександр Завгородній.

Залізничник, який побудував кар'єру на Придніпровській залізниці, влаштовує багатьох: з ним уже встигли попрацювати Володимир Омелян, перший заступник міністра Євген Кравцов, який приділяє багато уваги питанням реформування УЗ, проти його кандидатури не заперечували Володимир Гройсман та в Адміністрації президента. До того ж у нього гарні відносини з ключовими клієнтами залізниці – Придніпровська залізниця обслуговує регіон, де зосереджені виробництва найбільших вантажовідправників.

За інформацією Mind, Завгороднього повинні були призначити ще в другій декаді червня. «Це був вирішальний період для Войцеха Бальчуна – на його місце повинен був прийти Завгородній, але в самий останній момент щось змінилося – Бальчуна вирішили залишити», – говорить один із співрозмовників Mind, знайомий з ситуацією в УЗ».

Польський менеджер поки залишиться на посаді. Джерела Mind в УЗ підтверджують, що питання про зняття Войцеха Бальчуна зараз не обговорюється. У компаніях, найбільших вантажовідправниках, які особливо уважно моніторять ситуацію, кажуть, що Войцех Бальчун пробуде на зайнятій посаді як мінімум до зими.

З чим може бути пов'язане таке рішення? Швидше за все, справа в політичній площині – для Володимира Гройсмана питання про зняття Войцеха Бальчуна – предмет торгу в інших кадрових призначеннях.

Чому саме до зими? З вересня по грудень – час пікових навантажень на залізницю – період, коли в морські порти звозять зернові, а в Україну, як показує досвід двох останніх років, завозяться великі партії вугілля. Саме о цій порі УЗ відчуває сильний дефіцит рухомого складу, і тому будь-яке серйозне кадрове рішення в ці місяці – великий ризик для залізниці.

Підвішене кадрове рішення влаштовує і великий бізнес – адже польський топ-менеджер УЗ, який ще наприкінці минулого року виступив за збільшення тарифів на вантажоперевезення на 25%, зараз навряд чи активно відстоюватиме свою позицію з цього питання.   

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті