Гендиректор аеропорту Львів: «Спочатку Ryanair взагалі хотіла, щоб ми їй доплачували $2 за кожного пасажира»
Основні тези Тетяни Романовської – про те, що закладалося у базовий договір з лоукостером, на чому планували заробляти перевізник та аеропорт, та з яких причин перемовини з Ryanair у будь-якому разі спрацювали в «плюс» місту й аеропорту

Історія гучного демаршу ірландської авіакомпанії Ryanair з українського ринку отримала своє продовження. Учора, 17 липня, прем'єр-міністр Володимир Гройсман під час спецнаради з цього приводу запропонував перетворити аеропорт Гостомель на базу для лоукостерів, у тому числі й Ryanair. Наразі цей аеропорт є базовим для літаків ДП «Антонов» і авіакомпанії «Авіалінії Антонова».
Напередодні, 14 липня, відбулася прес-конференція міністра інфраструктури Володимира Омеляна, під час якої голова профільного відомства намагався дати відповіді на найгостріші питання стосовно невдалої спроби приходу Ryanair в Україну. Генеральний директор Міжнародного аеропорту Львів імені Данила Галицького Тетяна Романовська також брала участь у цій прес-конференції, для чого спеціально прибула до Києва. Після завершення офіційної частини журналіст Mind розпитала Тетяну Романовську про те, як велися переговори з цією авіакомпанією, які доходи обіцяє аеропорту така співпраця і чому підприємству не потрібно боятися вимог, що їх висуває цей перевізник.
Про договір з Ryanair. Ми уклали договір з авіакомпанією Ryanair. Він повністю відповідає українському законодавству. Авіакомпанія дійсно веде жорсткі переговори – і нам, зі свого боку, теж потрібно було дотримуватися жорсткої позиції. Частину пунктів, які не влаштували Бориспіль, ми спокійно відхилили, і це не стало перешкодою для підписання договору з перевізником. Але ми з Ryanair вели інтенсивні переговори майже півроку, у Борисполя було менше часу.
Найважливішим для цього лоукостера була ціна обслуговування пасажира – це обговорювалося довше і складніше за все. Спочатку вони взагалі хотіли, щоб ми їм доплачували $2 за кожного пасажира, але в підсумку ми домовилися, що вони нам все ж будуть платити – на свої нові рейси вони отримають 80% знижки. Також багато часу зайняло обговорення технічних нюансів – українське законодавство, яке регулює діяльність аеропортів, сильно відрізняється від законодавства в ЄС, і нам був потрібен час, щоб пояснити це перевізнику.
Про співпрацю з Ryanair. Підписаний договір не означає, що авіакомпанія почне польоти в будь-якому випадку. Важливою умовою роботи для неї було почати польоти з двох аеропортів. Другий аеропорт, з яким вони вели переговори, крім Львова – МА Київ, але чому не вдалося домовитися і чому авіакомпанія почала вести переговори з Борисполем – я не знаю.
Договір, що ми уклали, не передбачає штрафи або санкції в разі, якщо авіакомпанія не починає польоти. Якщо вона приймає рішення не приходити в Україну – ми розходимося без взаємних претензій.
Про конкуренцію лоукостерів. Основний конкурент Ryanair – Wizzair. Коли Ryanair оголосила про те, що виходить з переговорів, авіакомпанія Wizzair поцікавилася, чи зможуть вони стати на ті рейси, які планувала відкрити Ryanair з аеропорту Львів. До речі, Ryanair ми дали такі ж умови, як і Wizzair. Розмір знижки можна подивитися на офіційному сайті аеропорту Львів. Усе законно.
Про гроші. Жодна авіакомпанія не згенерує нам такого пасажиропотоку, як Ryanair. Це неправда, що співпраця з нею – збиткова для нашого аеропорту. Якщо Ryanair прийде в аеропорт Львів як планувалося, то до кінця цього року на авіаційному обслуговуванні цієї авіакомпанії аеропорт заробить близько 8 млн грн, на неавіаційній – не менше 2 млн грн. Це за вирахуванням усіх податків і відрахувань до Фонду державного майна (ФДМ забирає 70% доходів від оренди площ в аеропорту, а аеропорт віддає державі у вигляді податків 75% від прибутку). Наступного року ми плануємо збільшити кількість власних магазинів і кафе в зоні duty free, а отже зможемо збільшити свої доходи від цього напрямку.
Про вимоги Ryanair отримувати відсоток від прибутку парковок, готелів тощо. Цих пунктів немає в базовому договорі. Як правило, такі умови прописуються в доповненнях і виконуються тільки тоді, коли авіакомпанія бачить, що її пасажири динамічно нарощують прибутки від паркувальних майданчиків, готелів, магазинів і кафе в duty free тощо. Звичайно перевізник просить 5–7% від прибутку. Але це завжди питання торгу. У нашому випадку про це можна було говорити тоді, коли авіакомпанія почала базувати в аеропорту свій літак і виконувати не менше п'яти рейсів на день.
Про пасажирів та рейси. Для мене загадка, чому авіакомпанія відкрила з аеропорту Львів більше рейсів, ніж з Борисполя. Чотири рейси з Борисполя – це дуже мало для такої авіакомпанії, як Ryanair. У Львові Ryanair вивчали економічну структуру регіону, хто і куди літає. З'ясували, що потенційні пасажири перевізника – це в рівних частках туристи, ті люди, які їздять на заробітки в ЄС, та бізнес-пасажири.
Які шанси, що Ryanair почне польоти в Україну? Шанси є. Україна – логічне продовження експансії авіакомпанії на ринки Східної Європи. Але все залежатиме від того, чи вдасться домовитися з Борисполем.
Якщо не вдасться домовитися. Навіть якщо авіакомпанія не почне польоти з України, аеропорт Львів все одно не сильно програє. Те, що ми зуміли провести переговори, підписати договір з такою авіакомпанією, як Ryanair, – нас уже добре характеризує в очах не лише інших лоукостерів, але і класичних авіаперевізників.

Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].