Дмитро Крепак: «Українців треба терміново навчати фінансової грамотності»
В.о. глави регіону СНД і Південно-Східної Європи компанії Visa – про те, як нові технології визначають напрями розвитку країни, як подолати шахрайство з банківськими картами та яким чином чемпіонат з кіберспорту може популяризувати бесконтактні платежі

У І кварталі 2017 року частка безготівкових (карткових) платежів в Україні зросла до 38,4% (на початок 2017-го – 35,5%). За даними НБУ, загальна кількість таких операцій досягла 679 млн, а сума платежів склала майже 426 млрд грн. Порівняно з аналогічним періодом минулого року відбулося зростання кількості та обсягів операцій з використанням платіжних карток – відповідно на 28,2 і 22,9%. Крім того, з квітня цього року власники карт з технологією безконтактної оплати Visa PayWave можуть оплачувати ними проїзд в столичному метро. За оцінкою експертів, за І квартал 2017 року кількість терміналів збільшилася на 17%.
За минулий рік кількість безготівкових операцій по Україні в компанії Visa зросла на 43%, а їхній обсяг – на 16%. Приріст преміальних карт склав 92%. Якщо говорити про глобальні цифри, то станом на 31 березня 2017 року загальний оборот по картах Visa сягнув $9,5 трлн, платіжний оборот – $6,7 трлн, кількість карт досягла 3,1 млрд. Якщо раніше компанія була спонсором на Олімпійських іграх, чемпіонатах світу з футболу FIFA, то сьогодні вона орієнтується на локальні проекти. Найбільшим з них став конкурс Євробачення-2017. Багато проектів платіжної системи тестуються і контролюються саме з Києва.
Дмитро Крепак, в. о. глави регіону СНД і Південно-Східної Європи (Україна, Кавказ, Центральна Азія, Білорусь, Молдова і Південно-Східна Європа), прийшов до київського офісу Visa на посаду регіонального менеджера з розвитку бізнесу компанії в грудні 2015 року. Призначенню Дмитра Крепака в «Visa Україна» передувала його інтенсивна банківська кар'єра. До кінця листопада 2015 року він обіймав посаду голови правління Кредобанку, на яку прийшов у липні 2012-го. Раніше протягом шести років був співробітником Першого українського міжнародного банку (ПУМБ) і Райффайзен Банку Аваль.
Крепак закінчив Московський державний університет міжнародних відносин і Уортонську школу бізнесу Пенсільванського університету в США. До 2006 року працював у США, зокрема у сфері енергетики. А в 2006 році повернувся на батьківщину.
В інтерв'ю Mind Дмитро розповів про плани щодо розвитку Visa, про особливості спонсорської підтримки Євробачення-2017, роботи з банками і взаємодії з НБУ, а також про нові проекти і розвиток безготівкових платежів.
– Дмитро, ви – успішний банкір, який декілька років тому вирішив перейти з суто банківського бізнесу в суміжний. І обрали для цього одну з найбільших міжнародних платіжних систем у світі – Visa. Опинившись тепер, як то кажуть, по іншу сторону барикад, розкажіть, у чому специфіка і особливості роботи глави київського офісу Visa? Яке тепер ваше бачення процесів роботи платіжних систем «зсередини»? І провокаційне запитання: де цікавіше – у банках чи у великих компаніях міжнародних платіжних систем? Чи не шкодуєте про зроблений вибір?
– Коли працював у банку, завдання було зробити успішним і прибутковим один конкретний банк, але в усіх областях його діяльності. Тепер моє завдання – зробити успішними десятки банків, але в одному конкретному напрямку – картковому бізнесі. Завдання цікаве, оскільки охоплює банки на 17 ринках СНД і Південно-Східної Європи. Регіон дуже динамічний і різноманітний, отже нудьгувати, однозначно, не доводиться.
– Усі знають, що Visa Inc. – один зі світових лідерів на ринку платіжних систем, але хотілося б почути останні цифри – як світові показники, так і безпосередньо ваші досягнення – як українського офісу. Що являє собою зараз компанія Visa і яка її питома вага на українському ринку? Хто головні конкуренти і в чому, на вашу думку, основні «фішки» Visa у нашій країні?
– Почну з України. Кількість безготівкових операцій по Україні за минулий рік зросла на 43%. Обсяг безготівкових операцій – на 16%. Приріст преміальних карт – 92%. Якщо говорити про глобальні цифри, то станом на 31 березня 2017 року загальний оборот по картах Visa склав $ 9,5 трлн, платіжний оборот – $ 6,7 трлн, кількість карт досягла 3,1 млрд.
Основною «фішкою» компанії для мене, як банкіра і, головне, клієнта платіжної системи Visa, є дуже прості і зрозумілі речі – допомога і особиста увага. На глобальному і регіональному рівнях у компанії є багато переваг – сильний бренд, потужна мережа VisaNet, інноваційність, які, безумовно, важливі, і ми багато і довго можемо говорити про наші досягнення.
Але нашим клієнтам-банкам важливо, що відбувається конкретно в Україні і який рівень підтримки вони отримують тут, на місці. І нам є що запропонувати. У Києві знаходиться регіональний офіс, який працює на 17 країн нашого регіону, СНД і Південно-Східної Європи. Тут представлені практично всі функціональні підрозділи – операційно-технічна команда, інновації, команда маркетингу, комунікації, розвиток мережі прийому карт і роботи з торгово-сервісними підприємствами тощо.

Дмитро Крепак
Ми стали більше орієнтуватися на локальне спонсорство. Раніше ми більше фокусували зусилля на Олімпійських іграх, чемпіонатах світу з футболу FIFA. Для українського офісу Visa дуже важливо партнерство з Eurovision Song Contest 2017. Це безпосередній внесок у розвиток платіжної інфраструктури та підтримка України. Крім того, це чудовий майданчик для взаємодії з клієнтами і кінцевими користувачами. Так, у рамках Євробачення разом з чотирма банками ми представили ряд платіжних інновацій: платіжні додатки, безконтактні стікер і карти, які можна було протестувати і тут же придбати. Крім того, ми «активували» Євробачення в інших країнах нашого регіону через масштабні рекламні кампанії.
– Наскільки ви самостійні в прийнятті рішень по нашому регіону? Адже не секрет, що більшість великих структур диктує своїм «дочкам» все, і це призводить до того, що часто «західний» досвід не приживається в наших реаліях і нашій ментальності?
– Процес прийняття рішень досить структурований. Рішення приймаються на різних рівнях, при цьому враховується безліч чинників: обсяг інвестицій і пов'язані ризики, потенційний вплив на організацію і бренд при різних сценаріях розвитку проекту тощо.
Міжнародні корпорації як раз сильні тим, що окремі регіони можуть радитися з глобальним офісом, який бачить ширшу картину і може підказати оптимальні рішення. Тому міжнародні корпорації так довго і успішно функціонують, розвиваються і продовжують завойовувати нові ринки. З моєї точки зору, це одна з сильних переваг.
При цьому регіональні офіси володіють достатньою свободою для прийняття рішень і просування необхідних для країни або регіону ініціатив. Досвід Visa з партнерством Євробачення-2017 у Києві – тому приклад. Ми в Києві розуміли потенціал і значимість цього партнерства для країни і регіону в цілому, зуміли захистити цей проект на більш високому рівні та в кінцевому підсумку – реалізували.
Такі проекти піднімають Україну на інший рівень в очах менеджменту Visa від Сан-Франциско до Дубая. Багато хто приїхав сюди, подивилися на масштаби конкурсу та організацію і сказали, що все було фантастично. Це як організувати Олімпійські ігри: стільки ж людей бере участь, такого ж масштабу, стільки ж енергії та майже така сама підготовка. Проект насправді допоміг нам уявити наш регіон у цілому і Україну зокрема в іншому світлі та на якісно іншому рівні. Це перевага, яка допомагає прискорити багато питань і по-іншому приймати рішення, які стосуються ресурсів, що виділяються на розвиток бізнесу Visa в Україні.
– З якою кількістю банків працює Visa?
– Близько 60. І ще декілька в процесі узгодження співпраці.
– Які ризики у Visa є в роботі з банками? Як працюєте з ними?
– Одне з наших завдань – забезпечити стабільну роботу платіжної екосистеми в цілому і мінімізувати ризики для всіх її учасників. Є інструменти, які допомагають нам це робити.
Крім того, ми допомагаємо банкам, торговцям і фізособам закривати їхні ризики, пов'язані з картковим шахрайством. Банкам ми надаємо інструменти, що допомагають боротися з шахрайством, такі, наприклад, як багаторівнева платформа для обробки електронних платежів з посиленим захистом від шахрайства CyberSource або система авторизації операцій за платіжними картками та управління ризиками Visa Advanced Authorization/Visa Risk Manager (VAA/VRM).
Кінцевому користувачеві пропонуємо чіп, він безпечніший, ніж просто магнітна стрічка, і технологію VbV на базі 3D Secure, яка забезпечує захист від шахрайства в інтернеті. Є свої інструменти і для торгово-сервісних підприємств.
Окрема тема – соціальна інженерія, коли людина сама віддає свою інформацію і технічно її не можна захистити. Наприклад, повідомляючи шахраям номер карти і пін-коду або одноразовий пароль, що прийшов у СМС. Таким чином, людина сама ламає ті інструменти захисту, які ми і банк їй надаємо. Тому дуже важлива фінансова грамотність та обізнаність. Статистика, яка у нас є, показує, що втрати банків від шахрайства менше копійки на сто гривень, йдеться про операції по картах Visa, процесованих у VisaNet.
Але якщо врахувати соцінженерію, цифри більші. Ще одна складність у тому, що такі втрати не завжди потрапляють у звітність банків.
Важливо навчати власників карток фінансовій грамотності. І в цьому повинні брати участь всі: Нацбанк, банки і ми, платіжні системи. Багато з банків роблять прості, але ефективні речі: наприклад, попереджають клієнтів у СМС: не повідомляйте пароль нікому, запам'ятайте пароль і видаліть СМС тощо, пишуть на сайтах про те, що співробітники банку або кол-центру ніколи не дзвонять клієнтам і не вимагають жодних даних. Розміщують подібні повідомлення на заставках банкоматів.
– Яке найпопулярніше шахрайство з картками?
– В Україні зараз – виманювання конфіденційної інформації. Довірливі українці найчастіше самі видають всю інформацію телефоном. З цим дуже важко боротися, потрібна масова комунікація для власників карт. Якщо, наприклад, елементи фінансової грамотності з'являться в серіалах, то навчання спрацює швидше. Це дорогий спосіб, але ефективний. Якщо вкласти гроші в такі ігрові формати, то протягом року можна отримати гарний результат. Якщо йти складнішим шляхом – освіта в школах, інститутах, робота банків зі своїми клієнтами, то це вимагатиме більше часу – від трьох до п'яти років.

Дмитро Крепак
– Що відбувається при банкрутстві банку, з яким ви працюєте, і який механізм закриття збитків? Чи втрачаєте ви як компанія щось у такому випадку? Якщо так, то який розмір втрат, наприклад, за 2016 рік та І квартал 2017 року?
– Visa з самого початку ретельно підходила і підходить до оцінки банків. Дуже багато уваги приділяється ризик-менеджменту, оцінці фінансового стану банку на етапі, коли ми тільки починаємо співпрацювати. Завдяки такому зваженому підходу в нас немає фінансових втрат, пов'язаних з тим, що якісь гравці йдуть з ринку.
Щодо клієнтської бази, то, якщо власник картки Visa був активним і в одному банку, швидше за все, він перейде в інший банк, але як держателя картки ми його не втрачаємо.
– Як ви взагалі оцінюєте, і за допомогою яких показників, перспективність того чи іншого регіону, проекту, продукту?
– Ми оперуємо базовими показниками для оцінки потенціалу будь-якого ринку. Це співвідношення PV/TV – обсяг платіжних транзакцій до загального обсягу по картах, другий критерій PCE (Personal Consumption Expenditures) – відсоток проникнення карткових платежів у загальному обсязі витрат населення. В Україні PV/TV становить близько 20%, при цьому ми спостерігаємо зростання PV/TV приблизно на 15–20% на рік, це хороші темпи зростання. PCE становить близько 11%. Для прикладу: в сусідній Білорусі – 22%, у Туреччині – 35%. Як бачите, в Україні дуже благодатне підґрунтя для розвитку безготівкових платежів і колосальний потенціал для зростання. У нас величезна країна з великим населенням, і далеко не всі ще охоплені фінансовими послугами, включаючи різні форми безготівкових платежів.
Якщо говорити з точки зору запуску платіжного продукту або послуги, то тут впливає цілий комплекс чинників: наприклад, готовність термінальної інфраструктури, готовність кінцевих користувачів, бажання і знову ж таки технічна готовність банків.
– У всіх на слуху зараз проект НБУ Cashless Ukraine 2020 року – дуже амбітний і непростий в умовах української дійсності – від АТО до продовження «банкопаду» і недовіри громадян до банків. Ваша компанія і Національний банк України обговорили розвиток каналів прийому безготівкових платежів у рамках цієї концепції?
– Ми провели два форуми, в яких взяли участь регулятор і комерційні банки, торговці, представники бізнесу, студенти. Фактично зібрали весь спектр учасників цього процесу, обговорили, які дії потрібно робити, як консолідувати зусилля. Робота йде.
Спільно з Національною туристичною організацією, Міністерством економіки і ПриватБанком ініціювали програму «Турист України». Вона покликана популяризувати внутрішній туризм і розвивати безготівкові платежі, особливо там, де до цього карти не приймалися. Наприклад, невеликий приватний готель у моря в Одеській області, маленький ресторанчик у Карпатах. Зараз триває набір волонтерів, які тестуватимуть мобільний додаток, спеціально розроблений ПриватБанком для цієї програми, у Києві, Одесі, Львові та Дніпрі. Наше завдання – зробити додаток і програму в цілому максимально функціональними і зручними для кінцевого користувача, і нам важливо, щоб користувачі були спільниками в створенні.

Дмитро Крепак
– Як просувається запуск в Україні технології mVisa (дозволяє здійснювати безготівкові платежі без банківської картки та POS-терміналу, на підставі додатка, встановленого в смартфоні, або за допомогою USSD-коду. – Mind). Наскільки ця технологія цікава українським користувачам і на кого розрахована, який економічний ефект від її впровадження і наскільки вона затратна і безпечна для рядового клієнта?
– Технології mVisa побудована на двох основних речах: перше – використовується QR-код, щоб заплатити, і не потрібна наявність терміналу. Це здешевлює прийом платежів. Друге – використовується спосіб платежу, коли я сам ініціюю відправку грошей. Якщо платити традиційною платіжною карткою, то торговець направляє запит на списання коштів з картки. З mVisa я сам відправляю гроші.
Досвід впровадження в світі технології показує, що в кожній країні є свої особливості. В Індії така послуга дуже підійшла операторам кабельних мереж. Наприклад, закінчується передплата і на екрані телевізора з'являється QR-код під час футбольного матчу. Всі відразу платять. Все, що потрібно зробити – зісканувати код. Гроші моментально приходять на рахунок компанії.
Десь це приживається на традиційних продуктових ринках. З безготівковими розрахунками працювати безпечніше. Торговець може роздрукувати QR-код або завантажити його в телефон.
В Україні дуже актуальним є питання доставки з онлайн-магазинів. Приїжджає кур'єр, щоб оплатити товар, не потрібно знімати готівку, а можна зчитати QR-код з футболки кур'єра або планшета і ініціювати оплату. Кур'єру на телефон одразу приходить підтвердження, що суму сплачено, і одночасно та сама інформація приходить на комп'ютер його диспетчера або бухгалтера торговця.
– Visa фактично була одним з головних спонсорів і партнерів Євробачення-2017. Це можна розглядати і як підтримку України, і як рекламну кампанію. Які проекти подібного типу ви найближчим часом ще проводитиме і які суто бізнес-проекти запущені та відпрацьовані вашою компанією за останній рік?
– Ми в пошуках правильних партнерів для локального спонсорства. Це повинно бути щось цікаве і довгострокове. Принадність Євробачення в його масштабі, це чудовий майданчик для взаємодії з банками, торговими точками і безпосередньо зі споживачами, але це нерегулярна платформа.
У червні проходив чемпіонат України з кіберспорту. Це перший такого масштабу чемпіонат в країні. Для певного сегменту людей це ще цікавіше, ніж Олімпійські ігри. В Україні кілька мільйонів осіб дивляться живі стріми. Квитки на чемпіонати з кіберспорту розлітаються миттєво. У Бостоні, наприклад, квитки на триденний чемпіонат продавалися за декілька хвилин. Вік не має значення. Спорт, що доступний всім. У Visa вже є досвід спонсорської підтримки кіберспорту в Європі і є команда, яка входить до світової десятки.
Нова партнерська програма – один з найпопулярніших фестивалів в Україні «Вулична їжа». Використовуємо цю площадку для розвитку мережі прийому карт, просування безконтактних платежів і фінансової грамотності для дітей. Крім того, усі власники карток Visa можуть скористатися правом пріоритетного входу на територію фестивалю, а гості, що оплатять вхід будь-якою безконтактною карткою Visa, отримають 50%-ву знижку на вхідні квитки.
– Поділіться планами до кінця року і, наприклад, на найближчі два-три роки? У чому переваги Visa порівняно з конкурентами і що б ви ще змінили в компанії, що б додали?
– Зараз ми працюємо над запуском Visa Сheckout у регіоні. Visa Checkout дозволяє кінцевому споживачеві в один клік зробити оплату в інтернеті. Не потрібно щоразу вводити номер карти, СVV2, адресу доставки. Після першої реєстрації користувачі отримують доступ до захищеного акаунту, в якому зберігається вся ця інформація. Надалі для того, щоб зробити покупку онлайн, досить просто провести пальцем по екрану телефону або планшета. Це спрощує покупку і підвищує конверсію для інтернет-магазинів. Багато хто не робить покупку через те, що необхідно довго вводити всі дані. Відкладають на потім, а пізніше забувають або пропадає бажання купувати що-небудь.
Для нас mVisa дуже важлива. Уможливити оплату там, де зараз не можна платити стандартними картами або використовувати більш складні платіжні рішення. Це нова еко-система. Visa вже успішно впровадила технологію оплати за QR-кодом для торговців у 15 країнах світу, і ми, звичайно, з нетерпінням чекаємо і працюємо над запуском mVisa в нашому регіоні.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].