Триколірна «революція»: як вибори в Німеччині позначаться на газовому питанні
І чого може коштувати німцям дружба з Москвою

«Ямайка» – таку неформальну назву отримала нова парламентська коаліція в Німеччині, яка, найімовірніше, буде сформована за підсумками виборів до бундестагу, що відбулися минулої неділі. Зміни в політичній архітектурі німецького парламенту можуть вплинути, у тому числі, і на декілька міжнародних нафтогазових проектів, які зачіпають не лише енергетичні інтереси Євросоюзу, а й українсько-російські взаємини.
Чому «Ямайка»? Попередні результати виборів показали можливість формування правлячої коаліції за участю трьох політичних сил, партійні кольори яких символічно представляють прапор острівної держави в Карибському морі: консерваторів з Християнсько-демократичного союзу і Християнсько-соціального союзу (чорний), лібералів з Вільної демократичної партії (жовтий), і «Союз-90»/«Зелені» (зелений).

Державний прапор Ямайки
Разом вони збирають 393 крісла при необхідному мінімумі у 355 голосів для обрання канцлера і формування уряду. Такий розклад дозволить зберегти пост чинному канцлеру Німеччини Ангелі Меркель.
Чого чекати від нової коаліції? Соціал-демократична партія Німеччини Мартіна Шульца, яка посіла друге місце у виборчих перегонах (після ХДС/ХСС Ангели Меркель), заявила про перехід в опозицію. А права партія «Альтернатива для Німеччини» (АдН), що отримала третій результат, завдяки широкій присутності в парламенті країни, що визначає політику ЄС, зможе мати значний вплив на рішення майбутнього парламенту.
Такий «правий» вплив може виявитися непередбачуваним. АдН була єдиною партією, яка в ході передвиборчої кампанії зверталася до російськомовних виборців (а це близько 1,5% від загального числа) їхньою рідною мовою.
Ризик для парламентської стабільності являє і той факт, що депутати АдН – це переважно молоді політики, невідомі широкій аудиторії, які тепер почнуть пізнавати світ великої політики і великих спокус.
Що може змінитися? У результаті виборів до бундестагу стався розвал колишньої стабільної коаліції, яка визначає порядок денний і внутрішньої, і зовнішньої політики Німеччини. Новим учасникам парламентської більшості ще належить адаптуватися до спільної роботи. Отже, їм не уникнути короткострокового ступору в прийнятті рішень, які впливатимуть і на перспективи взаємин з Росією, у тому числі щодо газопроводу «Північний потік – 2» для розширення поставок російського газу до ЄС в обхід України.
Цей проект залишається найбільш проблемним у порядку денному Єврокомісії (ЄК). З одного боку, разом з «Газпромом» будувати «Північний потік – 2» вирішили найбільші енергокомпанії з п'яти країн ЄС. З іншого – політика ЄС спрямована на обмеження присутності російського впливу в енергетичному секторі, розвиток конкуренції та підтримку України в питанні збереження статусу основного партнера в транзиті російського газу.
Однак конкретного плану для того, щоб чинити тиск на «Газпром» і відстояти інтереси України, у Брюсселя немає. Минулого тижня віце-президент Єврокомісії з питань енергетичного союзу Марош Шефчович підтвердив, що ЄК наполягатиме на тому, щоб «Газпром» зберіг транзит українським маршрутом після 2019 року, коли закінчиться діючий контракт на транспортування газу між «Газпромом» і «Нафтогазом».
Але у Москви інші плани. До кінця 2019-го там налаштовані ввести в експлуатацію два нових експортних газопроводи загальною потужністю 86,5 млрд куб. м на рік (окрім «Північного потоку – 2» це також «Турецький потік»). Після цього українською ГТС «Газпром» планує щорічно транспортувати лише 10–15 млрд куб. м газу (торік цей обсяг склав близько 80 млрд куб. м).
Українська ГТС має технічну перевагу перед обхідними магістралями, на які робить ставку «Газпром»: її обслуговування і плановий ремонт не вимагають припинення прокачування газу. Тому в ЄС вважають Україну «зоною надійного транзиту».
З чим доведеться мати справу Росії? Крім невирішених юридичних питань з ЄК з «Північним потоком – 2», безпроблемній реалізації цього проекту заважають американські санкції, підписані президентом США Дональдом Трампом у серпні цього року. Вони перекрили доступ до кредитних ресурсів для будівництва трубопроводу.
Хоча прямої заборони на участь у таких проектах немає, частина банків, у яких «Газпром» планував через австрійських партнерів з компанії OMV позичити кошти під будівництво «Північного потоку – 2», вже відмовилися від фінансування у зв'язку зі зрослими ризиками відключення від американської банківської системи.
При цьому, незважаючи на санкції з боку ЄС і США, «Газпром» посів першу сходинку в авторитетному рейтингу найбільших енергетичних компаній світу – S&P Global Platts. На другому і третьому місцях розташувалися німецька E.ON та індійська Reliance Industries Ltd. У 2016-му російський монополіст перебував у цьому рейтингу на третьому місці. Лідером же було визнано ExxonMobil, яка цього разу опинилася на дев'ятому рядку.
І на що тепер розраховувати Україні? Питання українського газового транзиту стає все більш політизованим. Якщо раніше воно залежало від домовленостей Києва, Москви і Брюсселя, то тепер до нього виявляються побічно залученими також Варшава і Вашингтон. Щоби плани останніх з організації постачання американського скрапленого газу до Євросоюзу мали велику економічну перспективу, їм вигідна мінімізація прямих контактів «Нафтогазу» і «Газпрому», а також переорієнтація українського ринку на закупівлі блакитного палива з території ЄС, де за споживчий попит буде конкурувати газ американського і російського походження.
Знаходять своє підтвердження й чутки про назрівання сварки між адміністрацією Трампа і німецьким істеблішментом через суперечності в енергетичній сфері. Провідна газета американського медіаринку Washington Post напередодні виборів до бундестагу опублікувала матеріал, в якому звинуватила фактично всю німецьку політичну еліту в роботі на Росію, зокрема, у в лобіюванні вигідної Кремлю енергополітики.
У цих умовах, коли на шляху реалізації «Північного потоку – 2» виникли серйозні політичні та фінансові перешкоди, Києву важливо активізувати свої контакти з Єврокомісією. Це необхідно для того, щоб досягти більшої визначеності в питаннях газового співробітництва. А також – вплинути на результат переговорів міністра енергетики РФ Олександра Новака з єврокомісаром Марошем Шевчовичем про майбутнє української ГТС, які очікуються наступного місяця.
Уранці 26 вересня були оголошені попередні результати виборів до Бундестагу після підрахунку бюлетенів у всіх округах. За їхніми підсумками партія ХДС/ХСС набрала 33% голосів, СДПН – 20,5%, АдН дісталося 12,6%, ВДПН – 10,7%, «Ліві» взяли 9,2% голосів, а «Зелені» – 8,9%. Чисельність нового скликання нижньої палати німецького парламенту зросла до 709 осіб, внаслідок чого у неформальних колах отримала назву «XXL-Бундестаг». За підрахунками активістів, у зв'язку зі збільшенням кількості депутатів річні витрати держбюджету зростуть на 75 млн євро.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].