Топ-менеджер Lattelecom: «Сьогодні за пару сотень доларів можна замовити кібератаку»
Маріс Сперга – про те, чому українським компаніям все складніше захищатися від хакерів, як обшуки і хакерські атаки в Україні допомагають генерувати доходи іноземних дата-центрів і як вітчизняним ЦОДам вийти на новий виток розвитку
СЕО Oracle Марк Херд прогнозує, що до 2025 року 80% IТ-бюджетів «підуть у хмари». Поки що українські дата-центри програють боротьбу за клієнта своїм іноземним колегам. Головна причина, на думку вітчизняних експертів, у особливості національного полювання за серверами: багато українських компаній переносять свою IТ-інфраструктуру за межі досяжності вітчизняних силовиків. У результаті просідає не тільки український ринок дата-центрів, а й вітчизняний держбюджет, що недоотримує податки.
Як нашим комерційним центрам обробки даних (ЦОДам) піднятися з колін? На це та інші запитання Mind попросив відповісти одного з топ-менеджерів іноземної компанії, в яку великі українські клієнти переносять свою IТ-інфраструктуру, – директора з розвитку бізнесу дата-центрів Lattelecom (Латвія) Маріса Сперга.

Маріс Сперга
– Ви працюєте на п'яти прилеглих до Латвії ринках. В яких регіонах найвища динаміка доходів?
– Одна з лідируючих країн – Україна. Ваша країна «росте» швидше за всіх, вона займає третину нашого експорту. За даними IDC за 2016 рік, Lattelecom посів в Україні четверте місце з хмарних послуг з часткою в 9% після Amazon, Microsoft Azure і De Novo. За 2016 рік у нас приріст по доходах – близько 40% порівняно з 2015-м. У 2017 році спостерігаємо схожу динаміку.
При цьому IDC прогнозує, що весь український ринок хмар цього року буде рости зі швидкістю 35%, а локальні гравці – 5%.
– Чим викликана така велика різниця?
– Думаю, тому є декілька причин. По-перше, українським компаніям-замовникам потрібна безпека. А періодичні новини про візити силовиків у дата-центри викликають побоювання у законослухняних клієнтів ЦОДів, що в ході обшуків може постраждати й їхня інфраструктура.
По-друге, замовникам потрібна стабільність. Тому вони вибирають дата-центри в країнах з прогнозованим законодавством.
По-третє, для клієнтів важлива ціна. Ми інвестуємо в розвиток власні гроші, тому ряд послуг можемо надавати дешевше. В Україні ж дуже дорогі позики, внаслідок чого деякі локальні гравці програють і за цим критерієм. А без інвестицій не можна: цей бізнес вимагає постійного вкладення грошей, технології зростають дуже швидко і за ними потрібно встигати. Якщо не інвестуєш, то не додаєш нові цікаві для клієнтів сервіси, у результаті не отримуєш нових замовників.
– Ви відзначали сплеск заявок на співпрацю після серії гучних обшуків?
– Точні цифри назвати не можу: ми не аналізували динаміку нових клієнтів у такому розрізі. Разом з тим до нас часто звертаються українські бізнесмени, пояснюючи, що шукають спокійне місце. Тому, ймовірно, обшуки дають якийсь поштовх.
– А вірус Petya.A привів до вас нових клієнтів?
– Він розширив ніші для співпраці. У Латвії багато замовників повністю віддають свою інфраструктуру на обслуговування, аж до адміністрування систем. В Україні до недавнього часу намагалися адмініструвати самі, не довіряючи стороннім підрядникам. Після атаки клієнти стали більше з нами консультуватися. Нам стало набагато легше пояснювати компаніям, чим саме ми можемо допомогти. Стало більше довіри. Бо, як то кажуть, один у полі – не воїн. Важливо з'ясувати, наскільки серйозно компанія вирішує питання інформаційної безпеки. Якщо діри не закриті, є доступ до систем – неважливо, де саме розташована інфраструктура.

– Зі зростанням популярності хмар у хакерів теж збільшилася цікавість до них. Нещодавно компанія Microsoft повідомила, що з січня по березень 2017 року зафіксувала чотириразове зростання атак на свої хмарні сервіси Azure порівняно з тими самими місяцями 2016-го. А яка у вас динаміка?
– Число атак зростає. Найцікавіші хакерам фінансові структури, e-commerce і ритейл. Наші клієнти-банки повідомляють, що їх постійно піддають атакам (іноді навіть один-два рази на тиждень). До речі, два роки тому в один осінній день більшість латвійських банків отримали лист із загрозою: якщо вони не заплатять $10 000–20 000 у біткойнах – їх атакуватимуть. Після цього за пару місяців ми отримали більшість банків, що вибрали нас як постачальника послуг із захисту від DDoS-атаки.
– Як захищаєте?
– По-перше, ЦОД Lattelecom DATTUM сертифікований за TIERIII Facility та PCI-DSS Level 1. По-друге, так як ми – і національний оператор передавання даних, то бачимо початок атаки всередині своєї мережі й можемо її зупинити. Простіше кажучи, ізолюємо її завдяки тому, що в наших каналах близько 300 Гбіт (у звичайних ЦОДах – близько 20 Гбіт).
По-третє, у разі найгіршої ситуації (якщо обсяг атаки перевищує сотні гігабіт) ми можемо весь трафік перемкнути на Radware, з якою успішно співпрацюємо. Це світовий гравець, з терабайтною шириною каналів.
Наші дата-центри піддаються DDoS-атакам щомісяця. Однак завдяки рішенням з безпеки і високій кваліфікації фахівців наші клієнти не відчувають цих атак.
– Lattelecom вийшов на український ринок у 2012 році. Скільки у вас наразі клієнтів з нашої країни?
– Ми вибрали нішу великих корпоративних клієнтів, які налічують понад 500 співробітників. Зараз у нас близько 90 таких замовників. Середній бізнес ми залучаємо з «Укртелекомом» та іншими партнерами.
– Чому звузили ніші?
– Розуміємо, що не зможемо конкурувати на масовому ринку з Amazon і Azure. У них чітке портфоліо, відшліфовані сервіси. Ми бачимо, що місце зайняте. Там дуже добре працює Amazon і Azure, і нам немає сенсу розфокусовуватися.
– Хто ваші основні конкуренти?
– Вони знаходяться в Голландії, Німеччині, Польщі.
– А на українському ринку?
– Ми не вважаємо локальних гравців конкурентами. Компанії, що хочуть залишатися всередині країни, йдуть до них, наші клієнти – ті, хто виносить інфраструктуру.

– Можете порадити нехай не конкурентам, як піднятися? Останнім часом український ринок стагнує з причин, що ви називали раніше.
– Дуже важливо чітко визначитися з нішею. Українські компанії навряд чи зможуть конкурувати з Amazon і Microsoft. Потрібно знайти свою нішу. І фокусувати сервіси під неї.
В Україні досі найважливіша ціна і те, що за цю ціну отримає клієнт. Наприклад, наші замовники дуже цінують SLA (угода про рівень надання послуг). Ми прописуємо в договорі схему компенсації. Клієнт знає: якщо буде простій з вини Lattelecom, ми заплатимо за помилку. Наприклад, ЦОД DATTUM поверне всю абонплату вже при downtime 1,5 години на рік (SLA 99,982%).
Причому в SLA прописуються всі додаткові послуги (щомісячне сканування системи, анти-DDoS, адміністрування тощо). Це зручніше і вигідніше клієнтам: комплекс послуг коштує дешевше, ніж їх замовлення окремо в різних підрядників, а юристам і бухгалтерам компанії не потрібно вести п'ять різних договорів. І коли щось трапиться, не починається «футбол» з пошуку відповідального. До речі, у нас був кейс, коли клієнт перейшов до нас після такого «футболу» в колеги.
Тому універсальна порада: шукати, як зменшити свої витрати і надати клієнтам гарантії зі SLA. У Латвії все звикли: якщо щось трапляється – клієнту виплачують компенсацію.
Також клієнтам важливий якісний продукт. Скільки в Україні знаходиться ЦОДів, сертифікованих з TIERIII Facility? Жодного. А це вже питання інвестицій та можливості прийняти на себе відповідальність. Наприклад, якщо ми не дотримаємо стандарти PCI і банк (нашого клієнта) зламають, доведеться виплатити в середньому по $10 штрафу за втрати даних з однієї картки. Але якщо інформація зливається з багатьох карт – штрафи зазвичай досягають мільйонів доларів.
– Вітчизняні банки де-юре не можуть бути клієнтами іноземних ЦОДів. Який профіль ваших українських клієнтів?
– Основна трійка, з якою ми працюємо, це ритейл, транспорт і логістика, орієнтовані на експорт виробники. В останні два роки до «великої трійці» приєдналися е-commerce і агро. Ці два сектори досить динамічно зростають. До нас приходять дуже серйозні клієнти.
– 40% зростання доходів, про яке ви говорили вище, досягнуте за рахунок залучення агро і е-commerce?
– Переважно так.
– У майбутньому вигідним клієнтом для іноземних ЦОДів може стати держсектор. У Верховній Раді вже давно зареєстрований законопроект, одна з норм якого пропонує дозволити зберігати дані держорганів за кордоном. У пропонованої новації є маса як прихильників, так і супротивників. Ви на чиєму боці?
– У Латвії також просувається законопроект, яким пропонується дозволити тримати копії в дружній країні Євросоюзу. Чому б ні?
– Чому так?
– Кількість загроз дуже швидко зростає. Безпечніше зберігати дані в декількох рознесених географічно ЦОДах. При цьому, безумовно, доступ до даних має чітко регламентуватися. Наприклад, в Швейцарії давно так роблять. Так, Швейцарія дуже маленька країна. Але також вона дуже інноваційна і багата, вміє захищати свої дата-капітали. ЄС нещодавно теж пішов таким шляхом.
– Ходили чутки, що український законопроект прописаний під Lattelecom...
– О... (Сміється.) Якби це було дійсністю, ми, напевно, отримали б 50% ринку. Але це тільки чутки. Поки у нас немає державних клієнтів в Україні. Бізнес-плани щодо їх залучення ми не будуємо. Можемо тільки проконсультувати держоргани, як виносити дані за кордон і будувати дати-центри всередині країни.

– А ви збираєтеся інвестувати у власний ЦОД в Україні?
– Ми сильні там, де знаходимося. Якщо побудуємо у вашій країні свій дата-центр – доведеться конкурувати з локальними гравцями. Подивіться на Amazon і Microsoft, які генерують найбільше зростання хмар. Скільки в них ЦОДів в Україні? Правильно, жодного.
А ми нещодавно відкрили в Україні більш потужний POP (Point of Presence – точку присутності, вузол зв'язку). Обмін даними зараз відбувається за найпрямішим маршрутом (Україна – Білорусь – Латвія), затримки не перевищують 21 мілісекунди. Простіше кажучи, коли можна надавати послуги хмар віддалено, немає сенсу фізично бути присутнім в Україні.
– Який, на ваш погляд, потенціал українського ринку?
– У США вже близько 60% компаній використовують хмари, в ЄС – 30–40%. В Україні, за нашими приблизними оцінками, поки близько 25%. Тобто залишилися 75% – потенційні клієнти дата-центрів.
І вони поступово переноситимуть свою інфраструктуру в комерційні ЦОД. По-перше, це дозволяє оптимізувати ІТ-витрати в середньому на 20%. По-друге, «гуртом і батька легше бити» – протистояти кіберзагрозам. Сьогодні вже за пару сотень доларів можна замовити атаку в хакерів. За прогнозами, у 2019-м обсяги світових збитків досягнуть $2,1 трлн. Компаніям стає все складніше самостійно відбиватися від кібершахраїв. Чим більше даних, тим важче їх адмініструвати, зберігати. Тому ринок дата-центрів стрімко розвиватиметься, у тому числі й в Україні. Питання лише в тому, хто отримає на ньому лідируючі позиції.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].