Наскрізний розрахунок: як аеропорт Бориспіль перетворюється на хаб
І на чию підтримку при цьому розраховує

8 грудня 2017-го в Міжнародному аеропорту «Бориспіль» було невеличке свято – аеропорт зустрічав свого 10-мільйонного пасажира. Для підприємства це рекорд. Усього ж за підсумками минулого року аеропорт обслужив 10,3 млн пасажирів, що майже на 15% перевищує показники 2016 року.
У нинішньому році в Борисполі розраховують вийти як мінімум на рівень 12 млн пасажирів, а до 2022 року подвоїти цю цифру. В 2045-му на підприємстві планують вже обслужити щонайменше 50 млн пасажирів. Тобто за своїми обсягами головні повітряні ворота України хочуть досягти нинішнього рівня аеропортів Мадрида, Рима і Мюнхена. Наскільки реальні ці плани і на чому вони ґрунтуються?
У МА «Бориспіль» велику роль у нарощуванні пасажиропотоку відводять трансферним пасажирам. Зараз їхня частка в загальній структурі пасажиропотоку підприємства становить 30%. Тут підкреслюють: це хороший показник для європейських аеропортів-хабів, і саме хабову модель подальшого розвитку налаштовані брати за основу.
З чого починалася «трансферна історія»? Нинішнє керівництво Борисполя офіційною точкою відліку для такої моделі вважає 28 липня 2015 року – день, коли в Мінінфраструктури (МІУ) підписали Стратегічний план розвитку МА «Бориспіль» на 2015-2019 роки, який і затвердив транзитну концепцію.
Базова авіакомпанія в аеропорту, яка розвиває трансферні перевезення, – МАУ. Вона в основному і «постачає» пасажирів-транзитерів. Але так було не завжди. Передумови до транзитної моделі заклав ще на початку 2000-х «АероСвіт», найбільший на той момент український авіаперевізник.
«Частка транзитних пасажирів «АероСвіту» в загальному транзитному пасажиропотоці Борисполя була не меншою 70%. Решту привозили МАУ, UmAir, плюс трансфер за SPA-тарифами – це коли пасажир прилітає однією авіакомпанією, а потім пересідає на рейс іншої», – згадує в розмові з Mind екс-співробітник «АероСвіту», який побажав зберегти анонімність.
МАУ ґрунтовно взялася за трансфер лише з 2011 року, а вже в 2012-му вийшла на показник 30% трансферних пасажирів у своєму загальному пасажиропотоку (без урахування чартерних рейсів і внутрішнього трансферу). На той момент в абсолютних цифрах це складало близько 650 000 пасажирів. У «АероСвіту» частка транзиту тоді становила трохи більше 20% (близько 600 000 пасажирів).
2013-й для Борисполя став кризовим: через рік після відходу «АероСвіту» кількість пасажирів, які використовували цей аеропорт для пересадок, скоротилася майже вдвічі – до 730 000, а загальний пасажиропотік впав на 7% – до 7,9 млн осіб. Тоді підприємство вперше за довгі роки зазнало збитків.
2014 рік полегшення не приніс – пасажиропотік просів ще на 14%, до 6,8 млн осіб. Падіння відбулося за рахунок зниження кількості пасажирів point to point. Не було попиту і на перельоти всередині країни – в Україні починалася економічна криза. Несподіваною підтримкою для підприємства стало значне збільшення транзиту: кількість трансферних пасажирів зросла в порівнянні з попереднім роком більш ніж на 25%.
На що здатна МАУ? З 2013 року авіакомпанія МАУ – основний перевізник Борисполя. Тоді вона підхопила основні маршрути збанкрутілого «АероСвіту» і до нинішнього моменту наростила свою частку в цьому аеропорту до 65% (з 25% за підсумками 2012-го).
За останні чотири роки МАУ збільшила кількість пасажирів, які подорожують її літаками з пересадкою в Борисполі, більш ніж утричі. Таких у 2017-му налічувалося понад 3 млн: 2,68 млн пасажирів припало на міжнародний транзит і близько 550 000 – на внутрішній.
Зараз в аеропорту тісно пов'язують перспективи власного розвитку з цією авіакомпанією. І вважають оптимальною модель, за якої у підприємства один базовий перевізник. «В основному (крім МАУ. – Mind), трансферних пасажирів нам дають авіакомпанії, які працюють з МАУ в рамках код-шерингових угод: KLM, AirFrance, Lot тощо. Але це геть незначні обсяги – 2-3% у загальній структурі нашого пасажиропотоку», – пояснює генеральний директор МА «Бориспіль» Павло Рябікін.
Підхід до співпраці у МАУ прагматичний. «Доходи Борисполя – це наші витрати. Але ми готові збільшувати їхні доходи за умови, що питомі витрати на перевезення пасажирів у авіакомпанії будуть зменшуватися. Тоді у нас буде стимул возити більше пасажирів, і, відповідно, ми генеруватимемо більші доходи аеропорту», – каже Юрій Мірошников, президент авіакомпанії.
А в чому лояльність? З 2012 року аеропорти отримали можливість надавати авіакомпаніям знижку на аеропортові збори до 80%. МАУ отримує знижку як мінімум з 2013 року, але сторони не озвучують її розмір.
З 1 лютого нинішнього року в МА «Бориспіль» діють нові правила надання знижок до аеропортових зборів. За ними авіакомпанія може отримувати знижки за збереження обсягів і за приріст пасажиропотоку. Переглянути це положення аеропорт може лише за умови узгодження з авіаперевізниками, які за попередній квартал забезпечили близько 70% перевезень. За підсумками дев'яти місяців минулого року 70% перевезень забезпечили МАУ і «Роза Вітрів» (яку теж пов'язують з бенефіціарами МАУ).
На що розраховує Бориспіль? Зараз у Борисполя зафіксовані плани розвитку не менше ніж на 10 млрд гривень. На підприємстві хочуть добудувати паркінг, розширити пропускну здатність терміналу D, реконструювати другу ЗПС. Реалізувати задумане планують до 2022 року.
В аеропорту розраховують, що до цього ж року частка трансферних пасажирів у загальному пасажиропотоку становитиме не менше 40%. Враховуючи, що підприємство хоче вийти через п'ять років на загальний показник у 25 млн пасажирів, відповідно, трансферних пасажирів у нього має бути не менше 10 млн.
А що в планах у МАУ? До 2022 року авіакомпанія планує наростити пасажиропотік до 19 млн осіб, подвоїти кількість літаків (поки що їх 40), і більш ніж в два рази збільшити кількість рейсів. «Ми підрахували, що через п'ять років транзит має скласти 60% у загальній структурі нашого пасажиропотоку. Зараз ми в пікові літні місяці доходимо до рівня 54-55%», – говорить Мірошников. Це означає, що приблизно 10-11 млн пасажирів авіакомпанії будуть трансферними.
Якщо припустити, що МАУ збереже свою частку в загальній структурі пасажиропотоку Борисполя на рівні 65%, то кількість перевезених цією авіакомпанією пасажирів в/з/через цей аеропорт перевищить 16 млн, з яких 6 млн пасажирів – це будуть пасажири прямих і чартерних рейсів. Ще 9 млн пасажирів мають перевезти інші авіакомпанії.
Чи реальні всі ці плани? «Географічне розташування Борисполя дає нам можливість конкурувати за пасажира, який летить між Європою і Азією, а також в/з країни Африки. Сьогодні з Китаю до Європи подорожують 50 млн туристів. За прогнозами IATA (Міжнародна асоціація повітряного транспорту. – Mind), в найближчі 20 років обсяг світових авіаперевезень виросте вдвічі (до 7,2 млрд осіб. – Mind), а основне зростання припаде на Азіатський регіон і Африку», – зазначає Рябікін.
Однак експерти галузі з обережністю оцінюють амбіції МА «Бориспіль». «Тут дуже багато залежатиме від базового авіаперевізника: наскільки добре він продаватиме квитки на такі рейси, від мережі, яку він збудує, і від того, чи зуміє український перевізник витримувати конкуренцію. Адже з Європи в Азію літає безліч великих міжнародних авіакомпаній, на тлі яких МАУ не є великою», – зазначає транспортний аналітик Сергій Хижняк. Йому вторить і експерт Олександр Кава: «10 млн трансферних пасажирів через п'ять років – нереальний показник для аеропорту. Ті ж аеропорти Східної Європи і близько не виходять на такі темпи приросту, на які планують вийти в Борисполі».
Порівняльна характеристика показників аеропорту Бориспіль
і його основних конкурентів
Західна Європа
Аеропорт | Пас. (млн), 2016 рік | Базова авіакомпанія | Пас. (млн) | Частка трансферу | Плани розбудови аеропорту |
Амстердам (AMS) | 63.6 | KLM | 32.5 | 42% | 2018-2023 рр.: розширення існуючих терміналу та галереї, будівництво нового терміналу. |
З 2023 р. – будівництво нової злітно-посадкової смуги | |||||
Мюнхен (MUC) | 42.3 | Lufthansa | 17.8 | 37% | До 2022 p.: збільшення пропускної спроможності терміналу на 6 млн пасажирів. |
З 2022 р.: будівництво 3-ої злітно-посадкової смуги | |||||
Відень (VIE) | 23.4 | Austrian Airlines | 14.5 | 27% | 2025 р.: нова злітно-посадкова смуга, розширення терміналу, модернізація |
Східна Європа
Аеропорт | Пас. (млн), 2016 рік | Базова авіакомпанія | Пас (млн) | Частка трансферу | Плани розбудови аеропорту |
Москва, «Шереметьєво» (SVO) |
34 | Aeroflot | 24.8 | 23% | 2030 р.: збільшення пропускної спроможності до 64 млн пас./рік; будівництво 3-ої злітно-посадкової смуги; будівництво вантажного комплексу площею 20 000 кв. м |
Варшава (WAW) | 12.8 | LOT | 6 | 44% | Будівництво нового аеропорту «Central Polish Airport» поблизу Варшави |
Будапешт (BUD) | 11.4 | Wizzair | 3.4 | - | З 2017 р.: початок будівництва нової галереї з 10 мостами; розширення зони для прибуваючих пасажирів |
Київ, а/п Бориспіль (KPB) | 8.7 | МАУ | 5.4 | 27% | Реконструкція льотної зони №2; будівництво нового термінального комплексу, нового вантажного терміналу, перонів |
Рига (RIX) | 5.4 | Air Baltic | 2.7 | 26% | 2017-2022 рр: розширення зон реєстрації, сортування багажу, авіабезпеки (до 2018 р.) |
будівництво багаторівневого паркінгу, залізничної станції (2022) | |||||
Мінськ (MSQ) | 3.4 | Belavia | 2.5 | 28% | 2019 р.: введення другої злітно-посадкової смуги |
Азія
Аеропорт | Пас. (млн), 2016 рік | Базова авіакомпанія | Пас. (млн) | Частка трансферу | Плани розбудови аеропорту |
Стамбул, а/п ім. Ататюрка (IST) |
60.1 | Turkish Airlines | 41.4 | 42% | 2018 р.: 3-тя злітно-посадкова смуга, додатковий термінал на 90 млн пас. |
2022 р.: збільшення пропускної здатності до 200 млн пас. | |||||
Тель-Авів (TLV) | 19 | El-Al | 5.6 | - | 2017 р.: завершено реконструкцію терміналу; 2018 р.: триває оновлення ЗПС |
Ще менш реалістичними виглядають плани щодо пасажирів прямих рейсів – наразі економіка країни не дає підстав для такого значного зростання внутрішнього попиту.
Безумовно, аеропорт потребує розвитку, і його плани насправді сильно залежать і залежатимуть від того, як ітимуть справи у МАУ. Але робити ставку на одного авіаперевізника – як мінімум, недалекоглядно. Підприємство цілком може диверсифікувати ризики: завантажити роботою термінал F, розробити правила, що стимулюють відкриття нових рейсів і прихід нових гравців. Тим більше що бажаючих почати польоти з МА «Бориспіль» вистачає.
2018); |
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].