Голова турдепартаменту КМДА: «Практично ніхто з готельєрів не підвищив ціни до фіналу Ліги чемпіонів»
Антон Тараненко – про підготовку Києва до матчу, нові сервіси, очікуваний прибуток і апетити власників житла та ресторанів

Найближчої суботи, 26 травня, у Києві пройде головна спортивна подія року – фінал Ліги чемпіонів УЄФА. Ще на етапі підготовки «свято спорту» викликало у киян резонанс зі знаком «мінус». Спочатку притчею во язицех стали захмарні ціни на житло, а потім – автомобільні затори в центрі. Якщо проживанню уболівальників уже більш-менш дали раду, то автомобілістам іще певний час доведеться стримати апетити: через великий наплив гостей на центральних вулицях буде обмежено рух автомобілів, а півторакілометрова зона навколо стадіону «Олімпійський» узагалі стане пішохідною. Але це не єдині заходи, яких вживають у столиці напередодні заходу. Про те, як місто готувалося приймати фінал Ліги чемпіонів, з якими перепонами стикалося і скільки планує на цьому заробити, у бесіді з Mind розповів Антон Тараненко, начальник департаменту туризму та промоцій КМДА.
– Наскільки фінал Ліги чемпіонів важливий з точки зору промо міста?
– Це одна з найважливіших подій для розвитку туризму. Адже Київ побачать близько 700 млн глядачів з усього світу. Крім цього, про місто в іноземній пресі вже зараз пишуть і говорять. А це грає нам на руку – я нещодавно був на виставці ділового туризму, яка проходила у Франкфурті – і привіз звідти контракт на проведення в Києві у 2020 році важливої міжнародної події. Я поки не можу сказати, якої саме – маю зобов'язання про нерозголошення. Скажу лише, що це буде музичний захід на зразок Євробачення.
Ми два роки вели перемовини про те, щоб провести цю подію в Києві. І той факт, що Євробачення і фінал Ліги чемпіонів УЄФА проходять у нас, стало великою перевагою і вагомим аргументом.
– Скільки гостей очікуєте на фінал Ліги?
– Ми розраховуємо, що з 24 по 28 травня Київ відвідає близько 100 000 осіб, з них близько 70% – іноземці.

Антон Тараненко
– Як готувалися до цієї події?
– Ми встановили інформаційні центри в аеропортах, впровадили Kyiv Pass – картку, за допомогою якої туристи можуть відвідувати міські музеї, галереї та отримувати знижку в деяких закладах громадського харчування, зробили хороший сайт про туристичний Київ visitkyiv.travel. Розробили Kyiv city guide – мобільний застосунок, у якому 14 безкоштовних аудіоекскурсій українською та англійською мовами, зараз «докручуємо» мобільну версію сайту.
Але насправді все це ми почали робити ще у 2015 році, коли ухвалювали програму розвитку туризму в Києві. Тоді ще ніхто не знав, що на Євробаченні переможе Джамала – і Київ наступного року прийматиме цей конкурс, що тут пройде фінал Ліги чемпіонів з футболу...
– Як будете вирішувати питання з трансфером футбольних фанів, організацією їхнього дозвілля?
– Усі вболівальники, які матимуть квитки або акредитацію, зможуть безкоштовно пересуватися містом. Від аеропорту Бориспіль кожні 5–10 хвилин відправлятимуться автобуси і розвозитимуть цих туристів по їхніх meeting point. УЄФА комунальному транспорту (зокрема й метрополітену) компенсує 50 000 євро на оплату проїзду вболівальників.
На meeting point працюватимуть фуд-корти і буде організовано зони інтерактиву з фанами кожної команди.
Футбол та гроші
– Футбольний уболівальник – марнотратний турист?
– Ні. Гадаю, що він, у середньому, витрачатиме до 200 євро на добу (без урахування вартості квитків на переліт). Якщо порівнювати зі звичайними іноземними туристами, то це обмаль, але все одно набагато більше, ніж витрачає в Києві внутрішній турист – гість з інших міст України залишає тут за добу 600–800 грн.

Антон Тараненко
– Скільки місто заробить на футбольних туристах?
– За декілька днів туристи тут залишать не менше 500 млн грн – це витрати на проживання, їжу, пересування і сувеніри. Також чималу суму інвестувала УЄФА – на організацію підготовки до проведення фіналу Ліги чемпіонів з футболу в Києві. Так само надійде туристичний збір від проживання в місцях розміщення.
До бюджету Києва від цієї події надійде близько 100 млн грн, а на його організацію ми витратили лише 25 млн грн.
Гостинність на замовлення
– Який досвід ви отримали від проведення попередніх заходів подібного рівня – Євро-2012 або Євробачення? Які помилки враховуєте?
– Цього разу ми добре відпрацювали готелі та мотелі – практично ніхто, а це 20 000 місць розміщення, не підвищив ціни: всі розпродали номери в межах свого стандартного прайса – 150–350 євро.
Але ми не зорієнтували тіньовий сегмент – це приблизно ще 30 000 місць, представлений в основному апартаментами і гестхаусами. Ось там і були неадекватні ціни, про які пару тижнів тому галасував весь медіапростір і соціальні мережі.
– У КМДА реагували на таке зростання цін?
– Ми направили запит до податкової адміністрації Києва з проханням перевірити ці місця розміщення на предмет сплати податків. І зараз, якщо ми зайдемо на сервіс, наприклад airbnb, то ми легко знайдемо ціни по 150–200 грн за кімнату і по 25–30 євро за квартиру на добу. У середньому ціна на дні проведення зросла вдвічі-втричі, і це нормально для події такого рівня. Так відбувається скрізь.
– Простіше кажучи, ви налякали бізнес і таким чином знизили ціни...
– Ми не ставили перед собою завдання лякати і якось впливати на цей ринок. Нашою метою було відреагувати на ситуацію і привернути до цієї проблеми увагу. Нам це вдалося – ми акумулювали всіх киян, які не залишилися осторонь, багато хто зголосився безкоштовно прийняти футбольних уболівальників. Також відразу з'явилися додаткові пропозиції на сервісах оренди – за адекватними цінами. Запропонували організацію кемпінгу.
Якщо говорити про ринок апартаментів на майбутнє – до кінця літа ми плануємо сформувати базу таких орендодавців і почати комунікацію з власниками. Знаю, що це буде непросто – більшість власників житла в Києві давно не живе і їхні інтереси представляють посередники... Але робити це все одно потрібно, щоб у майбутньому не виникало подібних проблем.
– Слідом за власниками апартаментів підвищити ціни можуть власники кафе і приватні перевізники. Чи плануєте щось робити?
– Я особисто знаю багатьох власників популярних мереж закладів київського громадського харчування, і ніхто з них не збирається підвищувати ціни на час проведення фіналу Ліги чемпіонів. Адже вболівальники приїдуть вранці 26-го і до кінця дня 27-го тут в основному залишаться одні українці. Міняти меню заради одного дня ніхто не буде – передрук коштуватиме дорожче (сміється).
На перевізників – таксі – місто ніяк не може вплинути: це саморегульований ринок, з величезною кількістю учасників. У майбутньому, сподіваюся, цю діяльність стандартизують, і таксі стануть такими, як в інших містах Європи – з ліцензією за єдиними стандартами.

Антон Тараненко
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].