Голова турдепартаменту КМДА: «Київ ми презентуємо як місто вихідного дня»
Антон Тараненко – про те, як українській столиці відвоювати серйозну частку ринку у туристичних центрів Європи

Київ може стати одним із найпопулярніших туристичних міст у Східній Європі. Вже зараз українська столиця бореться за туриста з такими містами, як Будапешт, Краків, Софія і Прага. Окрім пам'яток, на руку українському місту грають низькі ціни і досить розвинений сервіс. Але цього недостатньо, аби відвоювати серйозну частку ринку у туристичних центрів Європи.
В інтерв'ю Mind начальник департаменту туризму та промоцій КМДА Антон Тараненко розповів, що зробила і робить міська влада для залучення туристів, яким повинен бути бюджет міста на розвиток туризму та скільки заробляє й може заробити Київ на мандрівниках.
– Туризм для КМДА – пріоритетний напрямок?
– Ставлення до туризму змінюється, проте роботи ще багато. Бажано, щоб всі люди, які приймають рішення про фінансування розвитку туризму, розуміли, що туризм може давати великий приріст ВВП – близько 20%. Необхідно підрахувати реальний вплив туризму на економіку в Україні – у нас беруть до уваги тільки розміщення в готелях. А окрім цього, є ще багато супутніх послуг: ресторани, музеї, атракціони, екскурсії тощо. Але можна сказати, що туризм і супутні сфери займають в ВВП у нас набагато більше 10%.
– Чи потрібно розвивати туризм у країні, коли тут ведуться військові дії?
– У нашому випадку якраз це необхідно. Тому що розвинений туризм – найвірніший спосіб продемонструвати, що в країні безпечно, сюди можна їхати та інвестувати.
– Скільки туристів відвідали Київ у минулому році?
– Понад 1,6 млн іноземних туристів і близько 2,6 млн – внутрішніх. Це майже на 20% більше, ніж 2016 року, коли до нас приїхало 1,2 млн іноземців і близько 2,2 млн гостей з інших частин України.
– До 2013 року основними іноземними туристами Києва були росіяни. Звідки їдуть в основному зараз?
– Росіян майже немає, перше місце ділять між собою Ізраїль і Білорусь, друге – Німеччина та США. Також у лідерах Великобританія, Польща, Туреччина.
– Скільки в Києві витрачає іноземець за день?
– Це може бути і 500 євро (без перельоту), якщо він зупиняється в 5-зірковому готелі і вечеряє у дорогих ресторанах, так і менше 100 євро, якщо це бюджетний турист. Середній показник буде ближче до 150 євро – у цю суму входить проживання в готелі рівня 3-4 зірки, екскурсії, їжа та проїзд по місту, але не входить переліт.
– Чи є дані, скільки туристів зупиняється в 5-зіркових готелях, а скільки – в готелях рівня 3-4 зірок?
– У Києві п'ять 5-зіркових готелів, вони у середньому заповнені на 40%. 3-4-зіркові готелі заповнені на 70% – це вважається непоганим показником для бізнесу. При цьому до 70% – це ділові туристи, восени і взимку у нас в готелях завантаження вище, ніж влітку.
– Як позиціонуєте Київ для туристів?
– Київ ми презентуємо як місто вихідного дня, для короткого вікенду. І наші головні конкуренти тут Софія, Краків, Варшава, Прага та Будапешт.
У столиці України – високі шанси стати в один ряд з цими туристичними центрами, тому що у туриста зараз запит на щось нове, а Київ саме таким на туристичній карті і є. При цьому тут в рази нижче ціни, високий сервіс, майже у всіх центральних кафе персонал говорить англійською. Революція 2013 року насправді дала нашій країні більше упізнаваності у світі – тепер нас асоціюють не як частину Росії, а як абсолютно окрему державу, зі своєю культурою, ідентифікацією, і головне – абсолютно іншими людьми, добрими і гостинними.
– Прихід авіакомпанії-лоукостера Ryanair – добре чи погано?
– Для міста – добре. Це різко підвищує наші шанси потрапити у топ найбільш відвідуваних туристами міст в Європі. Звичайно, в цьому випадку будуть 2-3-денні тури, і це, умовно кажучи, бюджетний турист. Але навіть ті 150-200 євро (включаючи переліт), які вони витратять, значно допоможуть місту.
– Якби все залежало від вас, що б ви змінили?
– Я б у рази збільшив бюджет на туризм. Не тільки київський, а й на державному рівні. Ще – спростив би візовий режим для низки країн, щоб у тих же пасажирів транзитних рейсів була можливість залишитися в Києві на 2-5 днів. Якби була можливість такого стоповера, у Борисполі виходили б до 90% пасажирів, які транзитом летять з Азії до Європи, а не 30%, як зараз.
До речі, у нас вже рік працює віза, яку можна оформити по прильоту, але вона коштує досить дорого – близько 100 євро. І в списку країн, громадяни яких можуть її отримати, немає двох найважливіших – Індія і Китай. Також нескінченні черги і очікування на візовому пункті в Борисполі – далеко не позитив для наших гостей. Хоча навіть введення такої візи нам допомогло – потік туристів з Азії до нас збільшився втричі.
– Яким повинен бути «туристичний» бюджет Києва і на що б витрачали ці гроші?
– Як мінімум 100 млн, бюджет інших міст – від 25 млн, бюджет країни – 0,5 млрд грн на рік.
Витрачати їх потрібно на промоцію, упізнаваність і просування бренду, участь у виставках, організацію фестивалів, діджитал просування і рішення для міста, виготовлення сувенірної продукції, презентації тощо.
– Скільки грошей цього року отримає управління?
– Цього року ми запланували бюджет у розмірі 50 млн грн – це мінімум, який нам потрібен. Але поки дали тільки 10 млн. Це при тому, що лише туристичний збір бюджету міста в 2017 році приніс 28 млн грн.
Для порівняння, бюджет Франкфурта – 50 млн євро в рік, і це у більшій мірі фінансова столиця, а не туристичний центр. А ось Запоріжжя – місто з величезним потенціалом, але його туристичний бюджет на цей рік – всього 2 млн грн.
– І як у таких умовах щось міняти?
– Місто намагається відроджувати круїзний туризм. Розкажіть про це докладніше.
– У нас є українська компанія «Червона Рута», яка давно працює на круїзних маршрутах. А в цьому році до нас повернулася Viking River Cruises. І я знаю як мінімум ще з десяток іноземних компаній, яким цікавий цей бізнес в Україні.
Вартість – це десятиденний тур з Києва, по Дніпру до Одеси і далі до Відня, всього дев'ять днів – близько 4000 євро. У Viking River Cruises на сезон заплановано 12 круїзів, і вже всі місця в них викуплені. В основному, американцями і трохи німцями у віці 50+.
– З точки зору інфраструктури Київ – не вельми доброзичливий для туристів. Наприклад, комфортно доїхати до Національного музею авіації можна тільки на власному авто. Чи планується якось вирішувати такі проблеми?
– Аналогічна проблема і з Національним музеєм природи, культури та побуту Пирогово. Вирішити цю проблему має попит – поки автобусам ще невигідно їздити такими маршрутами.
Моя думка – вирішити це питання можна, зробивши у місті перехоплюючі паркінги-хаби – коли автобус їде до якоїсь точки перетину, а далі безпосередньо туристів підбирають електрокари і везуть у туристичні місця. Решта пересідають на інший транспорт і їдуть далі у справах. Електрокари як внутрішній транспорт ідеально б вписалися в інфраструктуру Труханового острова – не повинні там їздити звичайні автомобілі, там їздять на велосипедах, катаються на роликах, займаються спортом.
– Яку роль управління відводить велотуризму?
– Ми працюємо над цим питанням, і вже влітку встановимо навігацію по маршруту від Володимирської гірки до парку Муромець. Детально над впровадженням велосипедних маршрутів в інфраструктуру міста працює Департамент транспорту. Я знаю лише, що в Києві планується прокласти шість веломаршрутів.
– Яким бачать Поділ в КМДА?
– Ми плануємо обладнати пішохідну територію, там будуть сквери і парки, музейні крамнички, інфоцентр для туристів – це буде свого роду туристичний хаб. Для Гостиного двору є кілька ідей – або зробити там великий музей (наприклад, історії Києва), або великий центр сучасного мистецтва, невеличку частину якого займе сучасний фудмаркет.
– Яким би ви хотіли бачити Київ через п'ять років?
– Хотів би бачити місто у топ-10 міст за відвідуваністю туристами в Європі, тобто це не менше 10 млн туристів на рік. Місто зі своїм чітким, усталеним брендом і історією. Місто, в якому проводяться найвідоміші фестивалі з області кіно, музики, мистецтва, різні спортивні змагання. Про Київ повинні говорити.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].