mind
Складнощі переходу: чи зможуть мобільні оператори заробити на перенесенні номерів

Складнощі переходу: чи зможуть мобільні оператори заробити на перенесенні номерів

І що спонукає абонентів змінювати «прописку» свого стільникового

Цей матеріал також доступний російською
Складнощі переходу: чи зможуть мобільні оператори заробити на перенесенні номерів
Фото: pixabay

Послугу перенесення мобільного номера від одного мобільного оператора до іншого (MNP) в Україні запустять вчасно – 1 травня 2019 року. Про це заявили на прес-конференції представники профільної нацкомісії (НКРЗІ), Українського державного центру радіочастот (УДЦР) і самих операторів. Хоча й не обійшлося без сюрпризів. Що сталося? Чи буде затребувана послуга у абонентів? Чи окуплять оператори витрати на запуск MNP? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.

Вартість MNP для операторів. Виконавчий директор УДЦР (адміністратора послуги) Вадим Гулько повідомив на прес-конференції, що держпідприємство вже вклало 35 млн грн у створення центральної бази даних (ЦБД) перенесених номерів. Весь проект оцінюється в 40 млн грн. Представник одного з мобільних операторів анонімно уточнив Mind, що ці витрати в подальшому будуть перекладені на плечі учасників ринку.

Гулько підтвердив його слова. «Ми не один рік ведемо переговори з операторами. Вони вже вибрали оптимальний для себе варіант: наші витрати (близько 40 млн грн) протягом чотирьох років компенсують шість операторів, пропорційно з їх номерним ресурсом (крім «великої трійки» послугу MNP надаватимуть «Інтертелеком», PEOPLEnet і «ТриМоб». – Mind). Компенсувати будуть, оплачуючи тарифи за доступ до інформації ЦБД і за перенесення номера», – розповів виконавчий директор УДЦР.

Також всі оператори повинні запустити власні локальні бази даних (ЛБД). Глава НКРЗІ Олександр Животовський передбачає, що в їх створення кожному оператору потрібно вкласти такі ж гроші, як і в ЦБД.

Запуск MNP обійдеться всім гравцям максимум у 280 млн грн.

Вартість MNP для абонентів. Плату встановлюватиме оператор, до якого стануть переходити абоненти. «Всі гравці зацікавлені в припливі, тому вони не виставлятимуть високі ціни», – вважають в НКРЗІ. І уточнюють: навіть якщо оператори оцінять послугу в 1 копійку, телеком-регулятор не заперечуватиме.

Біг по колу? Протягом 30 днів абонент зможе ініціювати тільки одне перенесення номера. Сама процедура триватиме три робочих дня.

Наскільки затребуваною буде послуга? У мережі – величезна кількість загроз абонентів перейти до іншого оператора відразу після запуску MNP. Користувачі нарікають на погану якість голосового зв'язку, низьку швидкість інтернету, нюанси обслуговування тощо. Чи виконають вони свої погрози? Іронія в тому, що на high level скаржаться абоненти всіх мобільних операторів.

Глава НКРЗІ Олександр Животовський не береться прогнозувати рівень міграції в Україні і посилається на світовий досвід. Розміри портації (переходу абонентів) у різних країнах приблизно однакові – близько 3–5%. Втім, таку картину відтоку-припливу абонентів вітчизняні мобільні оператори щомісячно спостерігають і без MNP.

Телеком-експерт, радник першого віце-прем'єр-міністра з питань цифрової економіки Олена Мініч вважає, що і в Україні до 5% абонентів можуть стати користувачами послуги. «MNP – продукт сильно «перегрітий». Правильно було б впроваджувати цю послугу ще років 10 тому. Але в Україні останні 15 років регулятор майже не займався розвитком телеком-ринку, а вирішував конкретні бізнес-завдання конкретних олігархів. Тому розвиток йде з мінімум 10-річним запізненням: 3G, 4G, MNP», – каже вона, додаючи, що незважаючи на все це MNP все одно буде затребувана користувачами в очікуваних параметрах. Причини прості: якість поточного оператора і кращі таргетовані цінові пропозиції конкурентів.

Телеком-експерт Олександр Глущенко поки не бачить серйозних передумов для масової міграції. «Різниця між загрозою перейти і переходом – прірва! MNP може користуватися попитом на територіях з проблемним покриттям. Наприклад, абоненти оператора Х перейдуть на обслуговування оператора Y, бо у другого на даній території реалізований 4G-зв'язок або більше число базових станцій. Але в масовість міграції не вірю. Україна – не така велика країна, щоб у нас були локальні тарифи і перехід був привабливим», – вважає Глущенко.

Ймовірні обмежувачі. Щоб скористатися послугою, препейд-абоненту потрібно буде розсекретити свої паспортні дані. «Одна з існуючих проблем впровадження MNP – анонімність абонентів. Мова про тих, хто користується передплаченими картами. Таких абонентів мобільного зв'язку – понад 80%, або близько 40 млн номерів», – пояснює директор з корпоративних зв'язків «Укртелекому» (материнської компанії «ТриМоб») Михайло Шуранов. Втім, він підкреслює і плюси «паспортизації»: реєстрація абонента під час зміни або купівлі нового номера скоротить можливості шахрайства з використанням крадіжки номера.

Олександр Глущенко вважає, що запуск MNP також перекроїть умови надання послуг операторами. «По-перше, перехід буде платним. По-друге, напевно, зміняться умови всіх тарифних планів і сприйняття поняття «внутрішньо-мережевий трафік». Про рівень міграції та її наслідки можна буде говорити після публікації умов переходу і нових тарифів. Як би не почалася зворотна реакція від абонентів: «Поверніть все назад!», – іронізує Глущенко.

Ринок чекають маркетингові війни і поліпшення якості зв'язку? Найбільше за запуск MNP ратував третій мобільний оператор. Раніше lifecell скаржився на домінуюче становище його конкурентів у регіонах. «Завдяки» внутрішньомережевому нулю (умовно безкоштовному і безлімітному спілкуванню всередині однієї мережі) шанси наростити абонбазу в третього гравця були невеликі. Тепер ця перепона знижується: із запуском 3G /4G голосовий зв'язок користується все меншим попитом, тобто внутрішньомережевий нуль знецінюється. А MNP стане останнім елементом «пазла». Чи скористається цим козирем lifecell на тлі конкурентів, що не сплять?

Мобільні оператори поки не розголошують, які додаткові приманки збираються запускати для залучення абонентів. «Рівень портації залежатиме від маркетингу операторів, як вони стануть боротися за свої частки ринку. MNP стимулюватиме операторів покращувати якість мобільного зв'язку», – вважає глава телеком-регулятора.

На думку Олени Мініч, окупність MNP-кейса для «великої трійки» залежатиме від якості їх мереж і успішності direct sales promotions/offers. «Клієнти, незадоволені якістю мережі і обслуговуванням свого поточного оператора, а також корпоративні клієнти, які за інших рівних технічних умов можуть отримати найкращу цінову пропозицію при збереженні своїх корпоративних номерів, – ось основні користувачі даної послуги. В Європі MNP відкрив можливість проактивних цінових пропозицій для контрактних клієнтів», – зазначає вона.

Чи окупляться витрати «малої трійки» на MNP? «Оскільки MNP – не комерційна послуга в прямому розумінні, а вимога законодавства, то для операторів це – додаткові обов'язкові витрати без особливих гарантій їх повернення», – пояснює Мініч.

На її думку, міграція абонентів від «Інтертелекому», PEOPLEnet в інші мережі буде мінімальна. «Цільова аудиторія для використання послуги MNP – голосові клієнти (для передачі даних не важливо, який у абонента мобільний номер). А таких голосових клієнтів у «Інтертелекому» і PEOPLEnet мізерно мало. Як правило, абоненти вибирали цих операторів дуже усвідомлено, швидше за все, там, де більше ніхто не може надати послуги», – пояснює Мініч.

А для «ТриМоб» запуск MNP може стати фатальним. На нещодавній прес-конференції директор «Укртелекому» Юрій Курмаз повідомив, що компанія не має наміру активно вкладати в розвиток своєї «дочки». Зараз у «ТриМоб» залишилося близько 300 000 абонентів. Утім, в компанії сподіваються на позитивний сценарій. «MNP надає право і можливість абонентам змінювати провайдера телеком-послуг зі збереженням номера, тому для невеликих операторів це може послужити додатковим поштовхом для зростання, залучення нових клієнтів. Адже абоненти шукають у кожному операторі свої плюси: більш вільну мережу, краще покриття, вигідні тарифи тощо. А номер, яким багато хто користується по кілька років, служив стримуючими фактором», – відповідає Шуранов.

Відповідальність за «не встигли». До 1 лютого 2019 року оператори повинні запустити свої ЛБД та інтегрувати їх з ЦБД. Далі – протягом трьох місяців – протестувати роботу системи. Але в описаній ситуації не всім гравцям вигідний запуск нової послуги.

Олександр Животовський пригрозив відібрати ліцензії на вид діяльності у тих, хто «запізниться». «Якщо оператори не вкладуться у встановлені Комісією терміни – значить, не виконають вимоги ліцензії. Тоді постане питання про її анулювання. Вартість ліцензії – 8 млн грн. Упевнений, що такого не буде. Кожен оператор уже вважає, що запуск MNP йому на руку», – зазначив глава НКРЗІ.

Представник мобільних операторів, глава асоціації ТЕЛАС Леонід Ошеров запевнив на прес-конференції, що оператори не зірвуть запуск MNP. «ТриМоб» і lifecell уже закупили обладнання для створення локальних баз даних. Решта – зараз проводять тендери. Всі націлені на якнайшвидший запуск послуги», – підкреслив Ошеров.

Черговий сюрприз. Гроші за створення центральної бази даних УДЦР уже перерахував компанії «Ес Ай Центр». Після кількох тендерів і 10 судових позовів це підприємство визнали переможцем конкурсу.

Проте 28 вересня інший учасник тендера – компанія «Діалінк» – отримала рішення Верховного суду про визнання дійсним її договору з УДЦР. «Тепер у нас є ще один договір про впровадження MNP вартістю 72 млн грн. Для нас створити ще одну систему – як прилаштувати до автомобіля п'яте колесо», – іронізував Вадим Гулько на прес-конференції.

Олександр Животовський назвав ситуацію, що склалася, абсурдною.

Виконавчий директор УДЦР заявив, що держпідприємство вирішило розірвати договір з «Діалінк». «Повідомлення направлено 2 листопада на всі відомі поштові та електронні адреси компанії. УДЦР має право в односторонньому порядку розірвати договір, виплативши другій стороні компенсацію за виконані роботи. А так як вони не проводилися – УДЦР нічого не винен «Діалінк», – вважає Вадим Гулько.

Чи залишилися ще козирі у компанії – покаже час.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті