Наскільки зростуть тарифи інтернет-провайдерів у 2019 році

Наскільки зростуть тарифи інтернет-провайдерів у 2019 році

Чому стратегія «випаленої землі» може піти в минуле

Цей матеріал також доступний російською
Наскільки зростуть тарифи інтернет-провайдерів у 2019 році
Фото: pixabay

В Україні найдешевший провідний інтернет у світі з середньою вартістю $5 на місяць. Такі дані останнього дослідження британської консалтингової компанії BDRC Continental і провайдера Cable.co.uk. За рік наша країна піднялася з другого на перше місце в даному рейтингу. Схожі дані наведені в дослідженні порталу Numbeo. Найдешевші тарифи у світі – в українських містах: Одесі – $4,63, Києві – $4,34, Дніпрі – $4,28, Львові – $3,93 і Сумах – $3,01. Чи залишиться Україна світовим лідером? Як інтернет-провайдери мають намір підвищувати ціни у 2019 році? Чи зможуть вони отримати середній дохід з абонента (ARPU) біля $10? Ці питання обговорювали на галузевій конференції Telecom, IT, Media – 2018. Mind вибрав найцікавіші факти і думки.

Чи буде різкий стрибок цін за інтернет? Більшість спікерів конференції заявили, що у 2019 році варто очікувати зростання тарифів. «Протягом останніх чотирьох років ринок рухався зі швидкістю 12–15%. Навряд чи у 2019 році буде серйозний стрибок: максимум на 20%. Та як би гравці не хотіли підвищувати ARPU, висока конкуренція на ринку не дозволить зробити великий ривок», – вважає керівник напрямку FTTB «Київстар» Микола Бумажний. За його словами, тариф на «Домашній інтернет» від «Київстар» нещодавно вже підвищено з 150 до 180 грн.

Телеком-експерт, голова комітету ІнАУ щодо захисту економічної конкуренції Олександр Арутюнян вважає, що зростатимуть перш за все тарифи на мінімальні пакети. «Думаю, до середини 2019 року соціальний пакет коштуватиме близько 150 грн. Пакет, що купується найбільше, – 100 Мбіт/с – наблизиться до 200 грн. А вартість дорогих пропозицій може не змінитися: маркетологи бережуть свою преміальну абонентську базу», – зазначає Арутюнян. І уточнює, що в прогнозі не враховано ризик девальвації: якщо після виборів президента гривня полетить вниз, тарифи, відповідно, – вгору.

Співзасновник дніпровського провайдера Нome.net Костянтин Любимий заявив, що нижче планки в 120 грн не варто «гратися».

Гендиректор групи компаній «Тріолан» Вадим Сидоренко солідарний з колегами по ринку: тарифи на інтернет в середньому зростуть на 20–30 грн.

Наскільки інтернет-провайдери піднімуть тарифи на ТБ? За словами Сидоренка, очікується аналогічне зростання: на 20–30 грн. «Ми вже оголосили, що з 1 січня підвищуємо з 50 до 70 грн», – розповів він.

Глава правління Асоціації правовласників і постачальників контенту Наталія Клітна вважає, що тарифи зростуть на 15–40%: «У великих містах вони досягнуть 70 грн, в невеликих – 50–60 грн».

Зростання цін на ТБ підстебнуть медіагрупи. На конференції представники StarLightMedia та «1 + 1 медіа» заявили, що мають намір підвищити роялті для провайдерів програмної послуги вдвічі – до 3 грн з абонента. За даними ЗМІ, «Медіа Група Україна» також запланувала дворазове підвищення своїх розцінок – до 1,5 грн з абонента. Тарифи медіагрупи «Інтер» поки залишаться на рівні 2018 року – 3 грн з абонента.

Раніше провайдери детально розповідали Mind про інші причини зростання цін на інтернет і ТВ.

Чи візьме ринок заповітну планку, еквівалентну $10? Насправді вже давно взяв. Найвищі доходи провайдери отримують у приватному секторі. Там ARPU вже досягає 250–500 грн.

Чи відмовляться провайдери від продажу ТВ-послуг? Після повного відключення аналогового ТБ і кодування супутника провайдер ефірного цифрового телебачення «Зеонбуд» отримає дві третини всіх ТВ-абонентів у країні (близько до 10 млн), передбачає Вадим Сидоренко. «Думаю, практично всі користувачі аналога і супутника перейдуть на безкоштовний« Зеонбуд». Туди ж перетечуть і абоненти провайдерів, які зараз купують у них соцпакети. Конкурувати з «Зеонбудом» у мінімальних пакетах стане неможливо, особливо після того як компанія розширить покриття території. Провайдерам залишиться або піти з цієї ніші, або запропонувати ринку кардинально нові пакети каналів, що відрізняються від «Зеонбуду», – вважає гендиректор «Тріолану».

Втім, сам «Зенбуд» може перешкодити виконанню цього сценарію. На конференції член Національної ради з питань телебачення і радіомовлення Олександр Ільяшенко повідомив, що «Зеонбуд» планує скоротити число безкоштовних каналів до 16 (зараз 32) і запустити платні пакети для абонентів. «Нещодавно Нацрада отримала лист від «Зеонбуду» з проханням розглянути можливість створення платних пакетів. Ми поки вивчаємо питання», – зазначив Ільяшенко. Уточнивши, що для його вирішення потрібна згода і медіагруп.

Демпінг відходить у минуле? Для залучення нових абонентів багато провайдерів раніше запускали демпінгові акції, пропонуючи абонентам інтернет і/або ТВ за 0,01–11 грн до 18 місяців. На конференції спікери наголошували, що, за їхніми спостереженнями, такі акції не приносять належного ефекту. Серйозного відтоку абонентів у конкурентів, що не демпінгують, не спостерігається.

Співвласник львівського інтернет-провайдера «Астра» Назар Третяк розповів, що демпінг колег по ринку не заважає компанії утримувати користувачів. «Абоненти інертні. Вони не йдуть, якщо конкуренти пропонують на 10 грн дешевші або навіть безкоштовні послуги. Користувачі розуміють, що «нуль» вічним не буде. А переходити до нового провайдера, якщо їх влаштовує якість послуг старого, заради економії вартості декількох чашок кави – немає сенсу. У нас основний відтік абонентів – через міграцію за кордон або в інші населені пункти», – зазначив Третяк.

На думку Сидоренка, абоненти можуть перебігти до демпінгаторів тільки тоді, якщо у їхніх конкурентів проблеми з якістю і сервісом. «Ми не реагуємо на демпінг, хоча колеги по ринку регулярно запускають акції. Наприклад, «Фрегат» роками надавав послуги майже безкоштовно, але ми втратили 2–3% абонентів. Зате отримуємо серйозний приплив користувачів після закінчення таких акцій», – розповів гендиректор« Тріолану».

Представник «Домашнього інтернету» від «Київстар» не уточнив, скільки вдалося залучити абонентів по акції 10 грн на місяць, яку компанія запустила на початку 2018 року в декількох містах країни. Зате пояснив, чому провайдер став використовувати стратегію «випаленої землі». «Київстар» ніколи не демпінгував. До лютого 2018 року. Я б назвав нашу акцію не демпінгом, а відповіддю ринку. Ми показали конкурентам, що теж можемо гратися ціною. Бо вважаємо, що багато наших колег вже загралися. Наші абоненти говорять, що йдуть від нас через агресивні акції конкурентів. Перед запуском акції ми довгий час просили телеком-регулятора допомогти. У НКРЗІ нам чесно відповіли, що не хочуть втручатися, бо скоро вибори», – зазначив Микола Бумажний. За його словами, головною метою їхньої акції було не зростання абонбази, а налагодження діалогу з конкурентами.

Глава комітету ІнАУ щодо захисту економічної конкуренції зазначив: з аналізу M&A на ринку, змушені були продатися або зовсім зникнути в основному демпінгуючі провайдери. «У 2017 році було багато угод купівлі-продажу провайдерів. Ціла низка гравців пішли з ринку. У 2018 році тенденція посилилася. З'явилися кейси, коли оператори просто зникають: беруть абонентну плату, а наступного дня офіс закривається. В основному йдуть компанії, яким через демпінг не вистачає грошей на ремонт, модернізацію мережі тощо», – зазначив Арутюнян.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті