Фешн-ритейл «Зроблено в Україні»: що таке нішевий ринок і як його зайняти
Засновники мережі магазинів UAmade – про нюанси нішевого бізнесу

Зайняти свою нішу в бізнесі – це лише половина успіху. Друга половина – зуміти цю нішу утримати, адекватно і своєчасно відповідаючи на запити споживача. Чому варто вкладати ресурси насамперед у вирішення завдань і задоволення потреб вузької цільової аудиторії, розповідають засновники мережі магазинів UAmade Віктор і Соня Павлови.
– Що таке ніша у вашому розумінні?
– Якщо говорити про нішу, то вона пов'язана з певними уподобаннями – чи то колекціонування монет, чи то заняття водним поло. Нішею може виступати парфумерія або футбол, однак без конкретних цілей і завдань їм ніколи не стати нішевим ринком.
– Яку нішу обрав UAmade? Яким був мотив?
– Ніша UAmade – це товари, зроблені в Україні. І якби ми зупинилися лише на такому формулюванні, то, напевно, не змогли б завоювати першість у сфері фешн-ритейлу «Зроблено в Україні». Коли є запит, формується і ринок. Під час загального буму «Made in Ukraine» були ті, хто пропонував свої товари, і ті, хто був готовий їх купувати. Для реалізації цілей і перших, і других не вистачало ритейлера. На той момент в Україні не було великих точок продажу українських товарів, але вистачало ентузіастів – молодих і креативних брендів, які за рівнем ідей і якості продукту могли запросто обійти всесвітньо відомі аналоги.
Зробити щасливими українських виробників і покупців – це і було нашим мотивом. Тепер кращі українські бренди представлені в магазинах UAmade.
– Як ви знайшли відповідну нішу для ринку?
– Об'єднавши фешн-ринок і товари «Made in Ukraine», ми визначили для себе ідеальний нішевий ринок. У той момент, коли все українське тільки починало асоціюватися з ексклюзивністю, ручною роботою, якістю, не потрібно було винаходити велосипед, щоб дати успішний старт проекту. Якщо потрапляння в нішевий ринок максимально точне, немає сенсу в штучному формуванні попиту, що був ще до початку діяльності вашого бізнесу.

– Що потрібно зробити, аби не помилитися з вибором нішевого ринку?
– Знайдіть «больові точки» людей, визначте, чого їм бракує для повного щастя. Вибирайте те, що ще не зайнято. Краще створити компанію, товари або послуги якої будуть задовольняти запити вузької цільової групи (наприклад, цукерки для діабетиків), ніж відкривати черговий кондитерський магазин зі звичними солодощами на полицях. Найчастіше відповідь лежить на поверхні, і якщо ви зумієте потрапити точно в ціль і робитимете свою справу на відмінно, то питання про залучення потоку клієнтів відпаде саме собою.
– Чи було побоювання, що вас витіснять конкуренти?
– Що стосується українських товарів, то і сьогодні вони представлені в невеликій кількості. Найбільше насторожувала конкуренція з боку світових мереж, турецьких і китайських магазинів, які активно виходять на український ринок. Магазини конкурують за квадратні метри в торгових центрах. Зараз у деяких ТРЦ – черги з бажаючих орендувати площу. Зазвичай на першому місці стоїть комерційне питання, тобто площі дістаються тим, хто заплатить більше, при цьому українські бренди не є пріоритетними.
– Як вдалося зайняти нішу у сфері торгівлі товарами «Made in Ukraine», коли попит породжував все більше пропозицій, і кожен день на ринку з'являлися нові гравці?
– Нашим завданням спочатку було відсегментуватися від ринку, що асоціювався з українськими брендами, тобто від чогось непомірно дорогого, доступного лише певним колам. Популярність товарів, створених у нашій країні, їх масовість, доступність – це те, до чого ми прагнули і що реалізували.
Крім того, ми зробили ставку не на імена, а на продукти. Можливо, одними з перших відкривали нові таланти, ризикували, запрошуючи абсолютно молодий бренд до співпраці, кидали виклик собі і йому.

А рішення відійти від традиційних асоціацій з фешн-індустрією у бік креативного, незвичайного одягу теж допомогло виділитися серед інших магазинів.
І, звичайно ж, просто об'єднати молодих українських дизайнерів одягу і взуття нам було недостатньо. Косметика, елементи декору, посуд, солодощі, канцелярія, подарунки – ми помітно виділялися і виділяємося асортиментом у своїй ніші.
– З якими складнощами стикаєтеся в межах свого ринку?
– Потрібно постійно тримати руку на пульсі, бути гнучкими, щоб успішно утримувати існуючих покупців і залучати нових. Мода мінлива, тому вкрай важливо відстежувати тренди і попит на них. Потрібно брати на себе відповідальність і передбачати тренди, а іноді й диктувати їх, підбираючи певний асортимент. UAmade – це територія унікальних речей. Тому основний акцент ми робимо на креативність і емоційну складову кожного продукту. Багато що залежить від маркетингових інструментів і спеціальних пропозицій. Наразі подарункові бокси – це бестселери. Якщо ви не знаєте, що подарувати, у UAmade завжди знайдуться креативні та унікальні ідеї для всіх.
Підтримувати постійний розвиток і творчість у команді надзвичайно складно, але і дуже захоплююче – так само, як і бути найбільшим ритейлером товарів, зроблених в Україні.