Brexit наближається: чому бізнес застиг в очікуванні найгіршого

Brexit наближається: чому бізнес застиг в очікуванні найгіршого

Багато питань залишаються без відповідей

Цей матеріал також доступний російською
Brexit наближається: чому бізнес застиг в очікуванні найгіршого
Pixabay.com

Рішення, що мало стати найважливішим парламентським вибором Сполученого Королівства – відхилення угоди, запропонованої урядом Терези Мей про вихід зі складу ЄС, зовсім не прояснило ситуацію для бізнес-кіл щодо майбутніх торгових домовленостей Великої Британії з Європейським союзом. Mind наводить переклад аналітичної статті Harvard Business Review про стан бізнесу напередодні Brexit. Переклад підготовлено в партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад». 

Який вибір робить бізнес? Навіть припустивши, що терміни виходу були визначені лише за 70 днів до Brexit, запланованого на 29 березня, чимало питань і досі залишаються невизначеними, й чимало роботи, зробленої після референдуму в червні 2016 року, щодо торговельних та економічних угод між Великою Британією та ЄС доведеться провести повторно протягом перехідного періоду.

На тлі невизначеності більшість британських та міжнародних компаній беруть єдиний розумний курс – готуються до найгіршого сценарію. Тому варто переглянути можливі варіанти виходу Великої Британії зі складу ЄС і те, яких наслідків варто очікувати підприємствам різних типів.

Компанії Сполученого Королівства, як і британські компанії загалом, розходяться у думках щодо подальшого членства в ЄС. Великі виробники-експортери, фірми з надання фінансових та професійних послуг, а також ті, кому доводиться конкурувати за дефіцитну кваліфіковану або дешеву робочу силу, дотримуються позиції  збереження членства в ЄС. Таку ж думку висловлюють британські дочірні компанії багатонаціональних корпорацій, виробничі потужності яких знаходяться в країні.

З іншого боку, невеликі, орієнтовані на внутрішній ринок підприємства вважають бюрократизм ЄС обтяжливим й не мають змоги користуватися перевагами вільного руху товарів, послуг, людей і капіталу через кордони країн – членів ЄС, що автоматично змушує їх голосувати за вихід.

На що може вплинути угода Мей? Важливо пам’ятати, що переговори про Brexit складаються з двох частин: обов’язкова угода про безпосередні положення після виходу (забезпечення прав громадян, визначення бюджету та врегулювання проблеми кордону з Ірландією); і більш широкий та неофіційний документ, який визначає проведення перемовин щодо майбутніх торговельних угод.

Угода Мей забезпечила б наявність перехідного періоду тривалістю до двох років і надала гарантії, що законодавство Європейського союзу буде перенесено до законодавства Великої Британії, отже правова й нормативна наступність існуватимуть з першого ж дня. Проте її політичні «перепони» виключили участь Великої Британії в єдиному ринку ЄС та митному союзі, на що сподівалися британські компанії.

Це сформувало калейдоскоп можливих варіантів виходу з ЄС, утім, основні сценарії прямо протилежні: «жорсткий» вихід з ЄС з одного боку, представлений «Канадською моделлю», в основі якої – загальна економічна та торговельна угода між ЄС та Канадою (CETA) щодо товарів та сільськогосподарської продукції, і «м’який» з іншого боку, представлений «Норвезькою моделлю», за зразком участі Норвегії в єдиному ринку з вільним переміщенням людей, товарів і послуг та внеском до бюджету ЄС, але без формального членства чи права голосу. Угода, представлена Мей, знаходиться десь посередині.

Чим ризикують підприємства? Парламент Сполученого Королівства не може надати більшості голосів жодній з цих моделей. Єдиний результат, що має підтримку більшості – уникнення виходу з Європейського союзу без угоди. При цьому бізнес Великої Британії вважає цей варіант найбільш несприятливим, оскільки це означатиме повернення до торгівлі за правилами СОТ, призведе до появи невідомих митних домовленостей і правової невизначеності.

Мей не має особистих зв’язків ані з консерватизмом, що ґрунтується на міжнародному бізнесі, ані з галуззю фінансових послуг столичної еліти, яка відіграє непропорційно велику роль в економіці країни. Натомість вона керується традиціями морального консерватизму, притаманними її партії.

Зв’язок між лондонськими фірмами, що надають фінансові послуги, та економікою ЄС є значним і складним з погляду на регуляторні й законодавчі виміри. Прірва між тим, що прагне отримати промисловість, і тим, як вона виглядатиме після угоди, колосальна. Зокрема, буде втрачено так звану «паспортизацію» – здатність фінансових компаній діяти на території ЄС.

Чи «переїде» великий бізнес із Великої Британії? Незважаючи на те що більшість фінансових інституцій, які базуються в Лондоні, не збираються покидати місто після Brexit, багато фінансових установ, зокрема й міжнародні банки, вже розробили модель європейської роботи і перемістили співробітників та свої представництва, щоб забезпечити можливість надання послуг клієнтам з ЄС, а за банками йдуть фірми з надання професійних послуг, які їх підтримують.

Бенефіціарами виступили не лише європейські фінансові центри, такі як Франкфурт чи Париж, а й Нью-Йорк і Сінгапур.

У виробничій галузі спостерігається аналогічна ситуація відтоку інвестицій. Японські багатонаціональні компанії, такі як Nissan, що відкрили виробничі потужності у Великій Британії, аби представляти свою продукцію на європейському ринку, повідомили, що після виходу країни з ЄС вони не зможуть гарантувати подальшого надання інвестицій.

Ще одним вразливим сектором є авіація, адже  деякі найбільші авіаперевізники можуть скасувати європейські рейси, оскільки вони належать британській групі International Airlines Group (IAG).

IAG може змінити структуру, щоб перейти у власність європейських компаній, але це ймовірно спричинить інші труднощі для британських авіаліній. У цьому випадку, швидше за все, після 29 березня ЄС надасть IAG можливість узгодити правила й уникнути скасування рейсів.

Brexit наближається: бізнес застиг в очікуванні найгіршого

У разі Brexit без угоди може виникнути невизначеність щодо юридичної сили договорів страхування та договорів оренди літаків, що спровокує скасування рейсів аж до визначення нових термінів.

Навіть у Оксфорді, де BMW будує автомобілі Mini на заводі в Ковлі і наразі проводить напружені обговорення про доцільність переміщення виробництва нового покоління електричних версій Mini на завод в Нідерланди, німецький автовиробник планує перенести початок щорічних профілактичних робіт, які зазвичай проводять влітку, на кінець березня, на випадок, якщо вихід з ЄС відбудеться без угоди.

Переклад підготовлено в партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті