Вправність рук і ніякого шантажу: за що телеком хочуть обкласти штрафами
І чому дерегуляція може перетворитися на черговий «хрестовий похід» заради укрупнення ринку

«Не здивуюся, якщо незабаром знайду «корисні» для телеком-ринку новації в законопроекті про лісозаготівлю», – якось прокоментував зростаючий рівень вміння маскувати непопулярні ініціативи профільний експерт. До такого high level вітчизняні ініціатори законодавчих змін ще не піднялися. Хоча продовжують «радувати» цікавими прикладами. Нещодавно у ВР зареєстрований законопроект №10135 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню». На перший погляд, у документа – проста і блага мета: дерегуляція. Але ілюзія зникає після прочитання тексту. Mind попросив представників великих і дрібних гравців телеком-ринку, а також сторонніх юристів розставити крапки над «i».
Слова і справа. «Мета прийняття проекту закону – зменшення адміністративного тиску на суб'єктів господарювання, спрощення започаткування та ведення бізнесу шляхом усунення зайвих обмежень у здійсненні господарської діяльності у сфері телекомунікацій», – підкреслюється в пояснювальній записці до документа, підписаній першим віце-прем'єр-міністром, керівником МЕРТ Степаном Кубівим. У самому законопроекті пропонується замінити ліцензування видів діяльності в телеком-сфері простим повідомленням регулятора про початок роботи.
Відмінна новація, вважають учасники ринку. Тільки вона набула сили вже понад рік назад – з 1 січня 2018-го після прийняття поправок до закону «Про ліцензування видів господарської діяльності». Автори документа про це знають, але запевняють, що потрібно усунути правову колізію: телеком-регулятор змушений керуватися древнім законом «Про телекомунікації», в якому є норми про ліцензування.
Ініціатор законопроекту – Кабмін – трохи лукавить. По-перше, ще влітку минулого року BRDO підготував проект постанови КМУ, що скасовує цю колізію. «У держбюджеті на 2018 рік надходження від видачі таких ліцензій взагалі не передбачені, а НКРЗІ планує зібрати 12 млн грн зборів», – розповідали тоді у BRDO. Для прийняття постанови не потрібно було проходити дев'ять кіл парламентського пекла, але документ чомусь не дожив до затвердження. «Постанову не прийнято. Було доручення Степана Кубіва доопрацювати і внести на засідання Кабміну. МЕРТ поки його не виконало», – перед публікацією статті уточнили Mind в BRDO.
По-друге, правова колізія могла бути усунута ще раніше, але не прийняттям документа, що латає одну дірку. У парламенті вже кілька років припадає пилом законопроект «Про електронні комунікації» – зведення правил, розроблене на заміну застарілого закону «Про телекомунікації».
«Зміни, які пропонується впровадити законопроектом №10135, не нові – вони вже передбачені законопроектом №3549-1 «Про електронні комунікації», який зареєстрований у ВР більше трьох років тому і пропонує більш комплексний підхід як до питання спрощення ведення бізнесу і дерегуляції, так й імплементації положень Угоди про асоціацію з ЄС. Вважаємо, що проект закону №10135 частково вирішить проблему, залишаючи інші – набагато важливіші – питання без відповіді», – підкреслюють юристи lifecell.
Схожа думка в керівника компанії «Телекон», члена правління ІнАУ Костянтина Жакуна: «Це «латання дірок» старого законодавства, замість продовження системної роботи над новими законопроектами, що ведеться вже декілька років».
Юрист юридичної фірми «Астерс» Марія Бокач пояснює, що у 2018 році НКРЗІ опублікувала повідомлення, в якому обґрунтувала необхідність продовжити отримання ліцензій. «Можливість впровадження реєстраційного принципу НКРЗІ пов'язує з необхідністю прийняття комплексного рішення, яке б передбачало і посилення повноважень регулятора. НКРЗІ сподівалася на ухвалення законопроекту «Про електронні комунікації». Як відомо, парламент не впорався із завданням, і цей загалом непоганий законопроект відкладений «у довгий ящик». Однак невизначеність не може бути вічною, враховуючи зобов'язання України відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС. Тому поява точкового законопроекту – це цілком очікувано», – каже Марія Бокач.
В «Укртелекомі» також вважають, що правову колізію потрібно оперативно усувати. «Галузевий регулятор фактично продовжив керуватися нормами закону «Про телекомунікації» та не припинив видавати, продовжувати і переоформляти ліцензії на окремі види діяльності», – зазначає директор департаменту регуляторного забезпечення «Укртелекому» Андрій Каленський.
До чого тут штрафи? У пояснювальній записці – жодного слова про санкції, лише про дерегуляцію на благо учасників ринку. У самому ж законопроекті їм присвячений цілий розділ. По-перше, пропонується мінімум вп'ятеро збільшити розмір штрафів за порушення чинних правил у телеком-сфері та за неповідомлення регулятора про початок роботи:
- За перше порушення – 500–1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (НМДГ), або 8500–17 000 грн (за чинним законодавством – 100–200 НМДГ).
- За повторне протягом року – 1000–2000 НМДГ, або 17 000–34 000 грн (зараз 200–300 НМДГ).
По-друге, в законопроекті ініціюється запуск додаткових санкцій:
- За надання недостовірної або неповної інформації в повідомленні про початок госпдіяльності – 1000–2000 НМДГ.
- За порушення терміну повідомлення про всі зміни даних, зазначених у повідомленні про початок провадження госпдіяльності – 500–1000 НМДГ.
За що зараз штрафують телеком-ринок? За словами Костянтина Жакуна, найчастіше санкції накладають через невідповідність договору на надання телеком-послуг вимогам законодавства; ігнорування звернень абонентів зі скаргами на послуги, що надаються; рідше через відсутність проектної документації, договорів оренди, використання несертифікованого обладнання. «Але в більшості випадків зараз штрафують і перевіряють користувачів радіочастотного ресурсу та телефонії – ліцензійних видів діяльності. А тих, хто її не здійснює, майже не чіпають. У реєстрі операторів, провайдерів НКРЗІ – близько 7000 записів: потрібні серйозні ресурси регулятора, щоб всіх перевіряти. У законопроекті вони, до речі, теж не передбачені», – пояснює Жакун.
Чи відповідає порушенням розмір штрафів, що пропонується? Глава правління ІнАУ Олександр Федієнко вважає, що великі штрафи для осіб, які працюють без повідомлення, – непогана ініціатива.
Костянтин Жакун вважає: пропоновані штрафи неадекватні розміру того збитку, який може нанести діяльність оператора, провайдера телекомунікацій. «Думаю, створюється загороджувальний бар'єр для «видавлювання» з ринку гравців. Адже перевіряючий завжди приходить з метою оштрафувати. Можливо, реальна мета законопроекту – перерозподіл ринку на користь дуже великого телеком-бізнесу. Бо витримати штрафи в розмірі 30 000 грн, наприклад, за «порушення вимог щодо змісту договору про надання послуг» невеликим гравцям буде важко», – зазначає керівник «Телекон».
Втім, великі гравці також не в захваті від новацій. «Збільшення штрафів навряд чи можна назвати ефективним ринковим інструментом. На наш погляд, потрібно комплексно реформувати ринок у дусі кращих регуляторних практик Євросоюзу, спрощуючи умови діяльності бізнесу і виважено оцінюючи реальну базу для штрафів», – зазначає директор з корпоративного управління і контролю «Vodafone Україна» Ольга Дейнега.
На думку Марії Бокач, зростання адміністративної відповідальності – не зовсім релевантний спосіб регулювання ринку виходячи з адекватних цілей і завдань регулятора. «Але якщо враховувати, що після скасування ліцензування в телеком-регулятора (і без того «слабкого» за наявністю належних повноважень порівняно з аналогічними європейськими органами) пропадає механізм впливу через контроль ліцензійних умов, то в законопроекті також очікувано прописуються інші механізми – встановлення адмінвідповідальності. Схоже, що неможливість виконати в повному обсязі зобов'язання відповідно до принципів ЄС регулювання ринку, не залишають НКРЗІ вибору», – вважає юрист.
Інші спікери іронізують, що поки немає адекватного механізму стягнення штрафів – їх розмір ринку нестрашний. «Більш важливим фактором є наявність процедури накладення штрафів на всіх порушників без винятку, що наразі процесуально неможливо, навіть з урахуванням запропонованих змін. Тому акцентувати увагу необхідно не на зростанні сум штрафів, а на процесі їх беззастережного стягнення», – вважають в lifecell.
Чи допоможуть нововведення вивести гравців з тіні? На думку Костянтина Жакуна, тіньового ринку вже майже не існує. «Зараз вхід дуже простий – відправляєш повідомлення і через максимум 30 днів з'являєшся в реєстрі НКРЗІ і можеш законно працювати. Тому, думаю, у «тіні» залишився тільки мікроринок. А ось коли штрафи стануть великими, залишатися в «тіні» або повернутися туди – стане вигідно», – вважає експерт.
Андрій Каленський каже, що законопроект зачіпає «сірих» гравців – тих, хто діє без реєстрації в реєстрі НКРЗІ, не подає звітність регулятору і Держстату, не створює служб підтримки абонентів, що не веде належний моніторинг якості послуг, використовує несертифіковане устаткування. «Такі провайдери фактично діють на ринку безконтрольно, демпінгуючи за рахунок економії як шляхом «клонування» ФОП, так і виплати зарплат «в конвертах». І важливо зосередитися на механізмі застосування штрафів до суб'єктів, які діють поза рамками правового поля. Але сьогодні ще немає ані зареєстрованих в Мін'юсті «Правил здійснення діяльності у сфері телекомунікацій», про які йдеться в законопроекті, ані чіткого переліку телеком-послуг з їх описом і правилами надання», – розповідає директор департаменту регуляторного забезпечення «Укртелекому».
Марія Бокач вважає, що одну з цілей законопроекту пов'язують з мотивами виведення бізнесу з тіні. «Якоюсь мірою норми документа цьому сприятимуть. Але, як правило, ризик штрафу в розмірі 17 000 грн при відсутності іншого комплексного впливу, не був і не буде визначальним для гравців, які практикують недобросовісну конкуренцію», – впевнена вона.
Які шанси на прийняття законопроекту парламентом? На думку Mind, вони досить великі. Нескінченно ігнорувати терміни імплементації директив ЄС не можна. Потрібно демонструвати хоча б точкову моторність. Поданий від імені прем'єр-міністра Володимира Гройсмана законопроект підтримає парламентська більшість, а «невелика» маніпуляція з дерегуляцією і одночасним зростанням штрафів залишиться непоміченою. Перефразовуючи класика: «У кого зараз є час читати законопроекти».
В учасників телеком-ринку інша думка. «Сподіваюся, що шанси низькі. Вважаю цей законопроект марним. Розраховую, що підключаться профільні асоціації та донесуть думку: ефективніше приймати комплексні рішення і готувати їх для галузі в професійних робочих групах (як ми це робили з законом про доступ до інфраструктури), ніж витрачати безцінний час депутатів ВРУ з пропозицією «залатати дірки» в профільному законі 15-річної давності», – зазначає Костянтин Жакун.
В «Укртелекомі» вважають, що у законопроекту будуть як прихильники, так і противники. «Багатьох гравців ринку доступу в інтернет влаштовує сьогоднішній статус-кво у вигляді відсутності правил здійснення ними діяльності на ринку і будь-якого істотного регулювання», – резюмує Андрій Каленський.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].