Технології на закуску: чи приживеться food tech в українських ресторанах
І яких технологій справді не вистачає рестораторам і клієнтам

В Україні, за різними оцінками, зараз працює від 15 000 до 25 000 ресторанів та закладів громадського харчування. Із них 2000 знаходяться в Києві. Кожне третє замовлення у столичному кафе чи ресторані оплачується без готівки. І, здавалося б, користувачі готові споживати нові технології за сніданком, обідом і вечерею.
Але ресторанна галузь не поспішає замінювати офіціантів роботами, а меню – планшетами. Сьогодні ресторатори за допомогою технологічних розробок прагнуть не стільки створити вау-ефект, скільки вирішити реальні завдання свого бізнесу. Яких технологій насправді потребує ресторанний бізнес і де в Україні можна спробувати інновації «на смак», з’ясував Mind.
Що таке Food tech?
Інтеграція цифрових технологій у процеси виробництва, приготування та доставки їжі, або food tech, – стійкий тренд останніх років. За даними аналітиків Research & Markets, у 2022 році обсяг світового ринку food tech складе $250 млрд, а серед лідерів напрямку будуть Domino’s Pizza, McDonald's та ще декілька всесвітньо відомих брендів.
Інновації, які сьогодні запроваджуються в ресторанах, здебільшого стосуються управління виробничими процесами, способів замовлення та доставки. Наприклад, піцу Domino’s у США можна замовити за допомогою твіту, повідомлення в Messenger, через Smart TV, з «розумного» годинника та за допомогою голосових помічників, наприклад Amazon ALexa. А місцем доставки може бути будь-яка точка на карті – навіть пляж чи парк.
Деякі мережі намагаються додати технологічності безпосередньо своїм закладам. Так, американська мережа Starbucks обладнала частину своїх кав'ярень у Бостоні бездротовими зарядними пристроями: індукційні зарядки є на кожному столі. Навіть якщо у відвідувача звичайний телефон, він може попросити на барі спеціальне кільце – воно під’єднується до порту зарядки і перетворює її на бездротову.
Скільки витрачають інвестори, щоб «зламати» традиційний ритейл?
Одночасно з виходом традиційних бізнесів у food tech, з’являються амбітні стартапи, які також претендують на частку ринку. За даними венчурної компанії Five Seasons Ventures, з 2013 по 2018 роки у сфері food tech з’явилося 35 «єдинорогів» – стартапів з капіталізацією понад $1 млрд. Їхню загальну вартість інвестори оцінюють у 169 млрд євро. Найбільше таких компаній виникло в Азії – 16. Ще 9 – у Європі, 10 – у США.
Європейські інвестори загалом за п’ять років вклали у food tech 6,5 млрд євро, і близько половини грошей отримали сервіси з доставки їжі. Втім, цих інвестицій вистачило щоб змінити лише 1% традиційного продуктового ритейлу.
З кінця 2018-го в Україні працює європейський сервіс доставки Glovo. На початку цього року на ринок також вийшов його головний конкурент – Uber Eats. Крім того, в країні є власні стартапи з доставки. Це, наприклад, Delfast – сервіс термінової доставки на електробайках за одну годину.
Коли food tech зіштовхується з українським менталітетом?
У бостонських кав’ярнях Starbucks на столиках стоять таблички: «Будь ласка, поверніть кільце після завершення зарядки». В українських реаліях імплементувати таку інновацію буде важко, вважає ресторанний критик та засновник «Клубу рестораторів» Валерій Поляков. І жартує, що в нашому випадку на табличці мало б бути написано: «Три роки з конфіскацією майна – за крадіжку цього кільця». «І навіть це не врятує, до вечора їх не буде», – вважає він.
За спостереженнями Полякова, українські ресторани намагаються використовувати нові технології, але з різним успіхом. Часом ситуації доходять до абсурду. «Я не використовую готівку для оплати і дзвінки для бронювання столика, бо це кам’яна доба. Тож я пишу повідомлення ресторану в соцмережі, а мені відповідають, що соцмережами опікується SMM-менеджер, а бронь лише телефоном», – розказує Валерій Поляков. На питання «чому так?», ресторани відповідають, що таким чином ідентифікують користувачів. «Як? За номером телефону? Але ж соцмережі дають більше можливостей для ідентифікації», – вважає він.
Також поширена помилка – коли ресторани не виставляють своє меню на сторінці у Facebook, «щоб конкуренти не побачили». Особливо часто так роблять ресторатори в регіонах. «Це просто спадок радянської ментальності – що все треба від усіх ховати», – вважає Поляков.
Які інновації застосовують українські ресторани?
Українська компанія Kodisoft займається розробкою інтерактивних столів для ресторанів. Стіл має сенсорну поверхню, розпізнає форму предметів, дає можливість зробити замовлення без допомоги офіціанта і там же його оплатити. Кілька років тому два заклади зі столами Kodisoft відкрилося в ОАЕ та один – на Кіпрі. Зараз такі столи встановлені у 22 ресторанах світу. Серед них – IT Resto в Таллінні (Естонія), Graffiti Market у Ватерлоо (Канада), Waffle Jack's в Лондоні (Великобританія).
В Україні є три заклади, де можна побачити такі столи вживу. Це ресторани мережі Papashon в Одесі та Львові, ресторан Goodwine на фудкорті київського ЦУМу. Ще один, четвертий заклад зі столами Kodisoft, відкриється у неділю, 2 червня, у торговельному центрі River Mall у Києві.
«В Україні є виробники дуже якісних інтерактивних столів. Проте для мене це все-таки більше про хайп, ніж про бізнес-процеси», – вважає генеральний директор «Сушия» Антон Ходисько. На його думку, впровадження інтерактивних столів в Україні гальмується високою вартістю цього рішення. Дійсно, ще три роки тому вартість одного інтерактивного стола складала $15 000. Проте, як розказав Mind засновник Kodisoft Дмитро Костик, за ці роки її вдалося суттєво знизити. Зараз великий стіл коштує $5000, маленький – $2500.
«Сушия» також експериментує з впровадженням технологій. Протягом наступного місяця в ресторані, що знаходиться в столичному БЦ «Астарта», не прийматимуть готівку. За необхідності відвідувачі зможуть прямо там покласти гроші на свою банківську карту або ж отримати нову картку на вході. Чайові також можна лишити карткою – у терміналах є така опція. Проект здійснюється спільно з Mastercard.
За словами Антона Ходиська, у найближчі два місяці мережа планує оновити платформу свого сайту та задіяти там механізми машинного навчання. А до кінця року з’явиться мобільний застосунок, єдиний центр, де користувач може отримати всю потрібну інформацію.
Також зараз стартує проект з українською компанією ABM Cloud, технічне рішення якої дозволить централізовано поповнювати запаси. «Механіка рішення побудована на теорії обмежень і на управлінні динамічними буферами. Не знаю, чи в Україні хтось іще це використовує. Знаю, що подібні рішення на глобальному рівні розглядає для себе McDonald’s», – розказує Антон Ходисько.
Крім того, «Сушия» шукає партнера для іншого проекту – створення системи керування годинами працівників. «Ми збираємося використовувати машинне навчання для того, щоб планувати години роботи працівників. Усі говорять про штучний інтелект і машинне навчання, але за фактом в Україні не так багато людей, які реально руками можуть це зробити», – розповідає Ходисько. Тож «Сушия» знаходиться в пошуках партнера, який міг би створити такий продукт на замовлення, і потім вже продавати його далі.
За спостереженнями Валерія Полякова, серед українських ресторанів є також запит і вільна ніша для єдиної системи, яка б об’єднала сотні чи тисячі ресторанів і аналізувала б дані відвідувачів: хто і коли приходив, що замовляв, на які продукти у відвідувача алергія, коли у нього день народження, як звуть його собаку.
У США така система вже працює – вона має назву Open Table. «За користування системою ресторатор платить $250 на місяць – і отримує портрет кожного гостя», – розповідає Поляков. З ним погоджується Юрій Батхін, віце-президент з розвитку бізнесу Mastercard в Україні. «Персоніфікація та персоналізація – це дійсно те, куди все йде. Для збирання даних можуть застосовуватися різноманітні датчики, те, що називають інтернетом речей», – говорить Батхін. На його думку, на шляху до food tech українським ресторанам не обов'язково починати з вау-проектів, можна впроваджувати прості цифрові інструменти, які покращать клієнтський досвід і полегшать управління процесами. Таких, наприклад, як автоматичне розділення чеків на велику компанію.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].