Паливна експертиза: де безпечно заправитися А-95

Паливна експертиза: де безпечно заправитися А-95

Mind відправив до лабораторії А-95 з шести АЗС: Shell, WOG, ОККО, «Укрнафта», «БРСМ» та «Гранд-Петрол»

Цей матеріал також доступний російською
Паливна експертиза: де безпечно заправитися А-95
Фото: коллаж Mind

«Токсична» нафта в трубопроводі «Дружба» і російське ембарго на поставку нафти і нафтопродуктів підняли ціни на українських АЗС. Раніше некондиційна «бодяга» з'являлася навіть на мережевих заправках саме за часів таких сплесків, помножених на початок посівної та період відпусток. А що відбувається зараз?

Цей матеріал був спеціально підготовлений для учасників Mind Club. Якщо хочете отримувати якісну аналітику та матеріали раніше, підписатися можна тут.

Рік від року автомобілі стають не тільки більшими, комфортнішими і дорожчими, але і складнішими, а отже – вимогливішими до класу паливно-мастильних матеріалів. Новий виток у моторобудуванні – «дауншифтинг» – довів цю вимогу до максимуму. Водночас в Україні можуть змінюватися президенти та уряди, закони та ДСТУ, але проблема з якістю палива така ж вічна, як і з якістю доріг. Навіть сьогодні частина імпортерів побоюються завозити дизельні моделі, пам'ятаючи про народний метод виробництва солярки з авіагасу і відпрацьованої моторної оливи. І нарватися на такий сурогат можна було навіть на мережевих заправках. За словами Леоніда Косянчука, генерального директора ТД Sun Oil, ще у 2015 році чверть паливного ринку становив фальсифікат. А як справи зараз?

Заради чистоти експерименту ми проінспектували всі «соціальні верстви» АЗС – від найдорожчих до «дискаунтерів» (відзначивши про себе, що на останніх пліч-о-пліч заправляються ВАЗ-2105 тисяча дев'ятсот іржавого року і Mercedes S500 W221). Цілеспрямовано уникали лише відвертих аутсайдерів паливних експертиз на кшталт АЗС «Народна», а також брендів-одноденок та інших noname-заправок, отоварюватися на яких – все одно що розпивати саморобну горілку. Якраз під час нашої інспекції на в'їзді в СТК «Чайка» згоріла одна з таких напівлегальних «бочок».

Щоб забезпечити максимальне охоплення і при цьому рівні умови всім учасникам, ми постаралися об'їхати вибрані станції за мінімально можливий час, адже характеристики палива від простою змінюються. При цьому максимально розширили географію, відвідавши, крім столичних, станції в райцентрах і придорожні.

Вклалися в 77 хвилин, частину часу витратили на ознайомлення і копіювання «сертифікатів відповідності», «паспортів якості» і супровідних документів останньої партії поставки. На п'яти АЗС (Shell, WOG, ОККО, «Укрнафта» та «БРСМ») все пройшло без ускладнень – необхідна інформація була присутня на стендах у «куточку споживача». На АЗС «Гранд-Петрол», що до ребрендингу минулого року називалася «УкрАвто» (і де ми традиційно заправляємо найдорожчі тестові автомобілі), потрібні папери знайшлися в кабінеті начальника зміни.

Вихідні дані тестованих зразків

Мережа АЗС

Ціна 1 л

Адреса АЗС

Постачальник бензину

«БРСМ»

27,49 грн

Бориспіль, вул. Київський Шлях, 2/7

«МозирНПЗ», Мозир, Білорусь

«Укрнафта»

30,00 грн

Київ, вул. Саперно-Слобідська, 6/3

«Укртатнафта», Кременчук

«Гранд-Петрол»

30,99 грн

Київ, вул. Бажана, 19А

«Орлен Летува», Мажейкяй, Литва

Shell

31,79 грн

с. Гора, вул. Бориспільська, 2

«Укртатнафта», Кременчук

ОККО

31,99 грн

с. Щасливе, Харківське шосе, 1Г

«МозирНПЗ», Мозир, Білорусь

WOG

31,99 грн

Бориспіль, автомагістраль Київ – Харків, 34-й км

«МозирНПЗ», Мозир, Білорусь

Чому для дебютного тесту (а будуть й інші) ми вибрали саме 95-й? Це найпопулярніший в Україні сорт (згідно з сертифікатом UA.TR.081.0178-18 – бензин неетилований «АІ-95-К5-Євро»), на ньому їздить більшість сучасних автомобілів. І саме «п'ятий» найчастіше підробляють, «розганяючи» А-92 за допомогою різних октановмісних антидетонаційних присадок – монометиланілінових, метил-трет-бутилових, марганцевих і залізовмісних. А значить, і шансів нарватися на 95-й, вигнаний з тієї самої токсичної нафти, куди більше.

Дружбу зіпсували

«Хлориста нафта не потрапила на переробку на українські НПЗ, – запевнив нас ще до тесту віце-президент «Нафтогазової асоціації України» Олег Зубченок. – За нашими даними, Білорусь повністю поверне до РФ нафту, забруднену хлористими сполуками. Як і Польща. Єдиний, хто перероблятиме хлористу нафту, – Угорщина. Однак частка імпорту угорського палива в Україну незначна. У цілому нафта, забруднена хлористими сполуками, може завдати шкоди технологічним установкам НПЗ, що її переробляють. Саме тому НПЗ і відмовилися її приймати. Однак після змішування нафти, забрудненої хлористими сполуками, зі звичайною, незабрудненою нафтою, вона може бути перероблена в нафтопродукти, які відповідають усім стандартам якості. Поспішаємо вас заспокоїти, промислові НПЗ, що легально працюють, не випустять до реалізації неякісне паливо».

«Довіряй, але перевіряй», – полюбляв говорити Рональд Рейган. Саму експертизу ми проводили спільно з Інститутом споживчих експертиз і лабораторією «Альянс Ойл Україна», яка акредитована НААУ відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2006.

Як ми відбирали проби? Так само, як і заправляємо автомобілі, – наповнюючи мірні каністри безпосередньо з пістолета. Тобто, не за правилами. Бо запропонований алгоритм знущається над здоровим глуздом.

Наприклад, він зобов'язує попереджати АЗС про намір взяти пробу заздалегідь, у триденний термін. Цього часу вистачить не тільки щоб злити все пальне, промити ємності для його зберігання та обладнання, а й демонтувати їх. Вінець єзуїтства – вимога забору проб не лише з пістолета, а й безпосередньо з цистерни, причому з двох різних рівнів.

Насилу представляємо, щоб комусь, крім контролюючих і правоохоронних органів, співробітники АЗС дозволили опустити щось в цистерну. Ще один штрих: самі працівники повинні поставити підписи під актом про взяття проб і на пломбах. Далі – як завжди: одну літрову пробу відправляємо на експертизу, другу, «арбітражну», зберігаємо на випадок судових розглядів. Як і чеки, і копії всіх отриманих документів.

Результати експертизи неетильованого бензину «АІ-95-К5-Євро»

Найменування показника

Норма 

ОККО

Shell

WOG

«БРСМ»

«Гранд-Петрол»

«Укрнафта»

Детонаційна стійкість, од. 

85

85,2

85,7

86,7

85,9

85,7

85,8

Вміст сірки, мг/кг

10

4,2

4,2

8,5

3,6

7,3

7,0

Густина при t +15 °С, кг/мЗ

720–775

741

746

737

733

732

746

Аром. вуглеводні, о. ч. %

35

15,4

20,2

19,6

14,8

16,4

21,3

Бензол, о. ч. %

1

0,69

0,56

0,79

0,54

0,81

0,57


«Дослідження проводяться відповідно до критеріїв профільного ДСТУ 7687:2015 до бензину А-95 «Євро 5». У цього стандарту досить жорсткі вимоги до октанового числа, густини, вмісту сірки і об'ємних частин бензолу і ароматичних вуглеводнів», – відкриває завісу таємниці Юрій Чорнобривець, директор Інституту споживчих експертиз.

Перший тест – на визначення октанового числа за ГОСТ-511 (ДСТУ 8737:2017), найважливішого показника бензину, що характеризує стійкість пального до детонації. Передчасне спалювання бензину в камері згоряння обернеться не тільки підвищеною витратою пального та зниженням потужності, але і передчасним зношенням двигуна через підвищені навантаження. Октанове число в лабораторії вимірювали за моторним методом, при якому одноциліндрова силова установка з регульованим ступенем стиснення імітує навантаження на реальний двигун. Усі проби легко пройшли цей тест, причому в найдорожчих проб (ОККО і WOG) – полярні результати. Швидше за все це пов'язано з фірмовими присадками, оскільки постачальник бензину в обох випадках той самий – Мозирський нафтопереробний завод.

Другий іспит – на вміст сірки, видалення якої при перегонці з сирцю вимагає складних і вельми дорогих технологій. З одного боку, вона позитивно впливає на змащувальні та антикорозійні властивості. З іншого – при підвищеному вмісті закоксовує паливні форсунки і відкладається нагаром, який складно видалити, навколо впускних клапанів і в камерах згоряння, перешкоджаючи проходженню повітря і зменшуючи тягові та характеристики потужності двигуна.

Але головне зло сірки – вона виводить з ладу каталітичні нейтралізатори, вступаючи в реакцію з благородними металами. Норма EN ISO 13032 допускає не більше 10 мг/кг сірки. І знову найслабший результат у зразка WOG – 8,5 проти 3,6 у проби «БРСМ», що так само використовує білоруський бензин і власну присадку. А нещодавно все було з точністю до навпаки. Але, повторимо: в усіх шести зразках усе в межах норми. Цікаво й те, що кременчуцький бензин, який реалізується через мережі Shell і «Укрнафта», при схожості інших параметрів за кількістю сірки відрізняється досить відчутно – 4,2 і 7,0 мг/кг відповідно.

Третій іспит – на густину. Цей показник характеризує питому вагу бензину, а саме кількість маси в одиниці об'єму. Згідно з ДСТУ 31072 густина А-95 при температурі +15 °С повинна бути в межах 0,720–0,755 г/см3. Тут синхронно високий результат показали ті самі «укртатнафтовські» бензини (зразки Shell та «Укрнафта») – 0,746 м.

Четвертий – на вміст ароматичних вуглеводнів, що також «відповідають» за утворення нагару, викид канцерогенних речовин і продуктів неповного згоряння пального. За ГОСТ 29040 об'ємна частина «ароматики» не має перевищувати 35%. І в цей норматив усі екзаменовані вклалися з запасом, найкращий результат – у «білоруського» бензину (14,8%) проти понад 20% у вітчизняного.

І нарешті, п'ята експертиза – об'ємна частка бензолу, яка також згубно впливає на ресурс силових агрегатів. При підвищеному вмісті PhH змиває дорогоцінну масляну плівку з поверхонь, що труться, прискорюючи виробіток внутрішніх стінок циліндрів, поршнів і кілець. ДСТУ EN 12177 допускає не більше 1% об'ємної частини бензолу. Найощадливіший відсоток – у «беерсеемовської» проби: 0,54 проти 0,81 – у проби «Гранд-Петрол», що закуповує пальне виключно у ORLEN Lietuva.

Де гроші, бензине?

Але наголосимо ще раз: усі шість зразків вклалися в необхідний норматив. Отже результати експертизи не можуть не тішити: всупереч викладкам конспірологів і ентузіазму «зрадофілів», усі зразки, що тестувалися, виявилися не просто кондиційними, але й високоякісними. Жодних слідів «токсичної» нафти в них, зрозуміло, виявлено не було. Тому можна з упевненістю говорити – на сьогоднішній день заправка 95-м у популярних мережах перестала бути лотереєю.

Невже така відповідність товарних сортів європейським стандартам – заслуга «дамоклового меча» закону N9260, підписаного президентом у грудні? Чи міг законопроект про ліцензування виробництва, торгівлі та зберігання пального так швидко підкосити обсяги тіньового ринку, який минулого року оцінювався в 40 000 тонн пального?

«Цивілізованим ринок став ще раніше, після того як 01.01.2016 набрав сили техрегламент, що забороняє комерційний обіг нафтопродуктів екостандарту нижче Євро-5, – прокоментував стан ринку Косянчук. – А після того як зробили однаковою вартість акцизів і на сам бензин, і на його окремі компоненти, зійшов нанівець і економічний сенс виробляти «бодягу». Схожа ситуація з соляркою. До нинішнього року деякі діячі завозили авіаційний гас (акциз 23 євро проти «дизельних» 139,5 євро за 1000 л), змішували з моторною оливою або навіть з «відпрацьовкою» і продавали як ДП. Тепер же під час розмитнення авіапалива імпортер кладе на стіл вексель на суму 10-кратного акцизу (230 євро), який гаситься тільки при підтвердженні цільового використання гасу «в крило».

Примітно ще й те, що найдоступніший зразок А-95 (27,49 грн при середній ціні 31 грн) виявився одним з найякісніших.

А ще зовсім недавно отоварюватися в мережі «БРСМ-Нафта» не рекомендували навіть власникам техніки, побудованої за часів СРСР. У свою чергу найдорожчі зразки не гарантують формульних характеристик, хоча і дозволяють водієві відчути себе співінвестором Scuderia Ferrari або учасником соціальних та благодійних ініціатив.

Отже, повторимо – заправка перестала бути лотереєю. От би і з дорогами так само...

P.S. А як справи з дизельним пальним – перевіримо в липні.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті