Безконтактний проїзд: які е-квитки «працюють» в українському транспорті

Безконтактний проїзд: які е-квитки «працюють» в українському транспорті

І в яких містах вже можна оплатити поїздку безготівково

Цей матеріал також доступний російською
Безконтактний проїзд: які е-квитки «працюють» в українському транспорті
Фото: Galka.if

Чотири роки тому – у червні 2015-го – в Україні стартувала безготівкова оплата проїзду. Пасажири київського метрополітену змогли розплачуватися картами Mastercard, проходячи через жовті турнікети. А два роки тому – у травні 2017-го – у нашій країні набув чинності закон про е-квиток

За даними держагентства з питань е-урядування, зараз е-квиток повноцінно «працює» в Житомирі, Білій Церкві, Тернополі та Івано-Франківську. Частково запущений в Києві, Дніпрі, Харкові, Львові, Вінниці й т. д. Міста зможуть відмовитися від кондукторів, коли 70% поїздок пасажири оплачуватимуть електронними квитками. Поки цей рівень значно нижче.

«Користь безготівкової оплати очевидна: відсутність готівки ускладнює злодійство, є можливість порахувати пасажирів, а не гіпотетично вимірювати пасажиропотік. Також безготівкова оплата підвищує фінансову грамотність: клієнти, які користуються е-квитком, використовують технологічні способи оплати і для інших платежів», – зазначає заступник керівника бізнесу платежів і переказів ПриватБанку Артем Фесько.

Сьогодні пасажири можуть розрахуватися за проїзд єдиними транспортними картами, безконтактними платіжними картами банків, QR-кодами і SMS. Mind спробував з'ясувати, переваги кожного виду е-квитка, а також дізнатися, скільки поїздок уже ними сплачено. На жаль, у Міністерстві транспорту немає зведеної статистики: децентралізація дозволяє міській владі не звітувати перед «главком». Виданню вдалося отримати вибіркові дані по різних містах і видах транспорту.    

Оплата єдиною транспортною картою

Бесконтактный проезд: какие е-билеты «работают» в украинском транспорте

Що це? Пластикова карта з безконтактним чипом. Її можна поповнювати на певну кількість поїздок. Це найпопулярніший у багатьох містах світу спосіб е-оплати. Смарт-картою можна оплачувати проїзд у всіх видах транспорту: метро, ​​автобусах, тролейбусах, трамваях, електричках, на фунікулері.

Як користуватися? Піднести картку до валідатора. Якщо операція успішна – загориться зелена галочка. Якщо невдала – засвітиться червоний хрестик і на дисплеї буде вказана причина відмови (закінчився або не настав термін дії карти, вона заблокована тощо). Контролери перевіряють оплату за допомогою спеціальних пристроїв.

В яких містах України запустили? Київ, Біла Церква, Чернігів, Харків. Наприклад, у Києві валідатори встановлені в 1250 одиницях наземного транспорту, є 56 турнікетів на 15 станціях міської електрички, 90 турнікетів в 74 вестибюлях метро, ​​смарт-картою можна оплатити проїзд на фунікулері і станціях швидкісного трамвая.

Бесконтактный проезд: какие е-билеты «работают» в украинском транспорте

Скільки поїздок оплачено? За даними прес-служби Kyiv Smart City, за останні п'ять місяців (січень – травень) транспортною картою розрахувалися за більш ніж 1 млн поїздок.

Переваги для пасажирів. При поповненні карти на велике число поїздок пропонується знижка. Наприклад, у Києві можна заощадити 75 грн, купуючи 50 поїздок.

Бесконтактный проезд: какие е-билеты «работают» в украинском транспорте

У транспорті Чернігова діють дві вартості: 5 грн, якщо пасажир розплачується готівкою, і 3,95 грн – транспортною картою.

У Харкові в разі відсутності працюючого валідатора пасажирам з е-квитком дозволяють не оплачувати проїзд готівкою.

Ефективність для міста. Міська влада, що випробувала безготівкову оплату, запевняє в її ефективності. За даними держагентства з питань е-урядування, в Білій Церкві до впровадження е-квитка співвідношення доходів і витрат було 8 млн грн до 1 млн грн, після запуску – 14 млн грн до 2 млн грн. «У перший місяць після впровадження електронних квитків у нашому місті їх придбали 47% людей, що користуються послугами тролейбусного управління. Це дуже високий показник на території всієї країни», – раніше розповідав директор КП БМР «Тролейбусне управління» (Біла Церква) Володимир Вахній.


Оплата безконтактними платіжними картами банків або будь-яким NFC-гаджетом Google Pay, Apple Pay

Бесконтактный проезд: какие е-билеты «работают» в украинском транспорте
Фото: itc

Що це? Ще один популярний вид е-квитка – оплата безконтактними картами Visa і Mastercard. Карти не обов'язково носити з собою. Вони можуть бути «підв'язані» у встановлені на смартфон або смарт-годинник додатки Google Pay або Apple Pay.

Як користуватися? Так само, як і транспортною картою: піднести NFC-карту або гаджет до працюючого валідатора.

В яких містах України запустили? У Житомирі, Львові, Івано-Франківську, Тернополі, Чернігові, Сумах, Мукачевому, Краматорську. В Одесі – тільки на фунікулері, у Дніпрі – лише по маршруту трамвая №1. У Києві – поки в метро, ​​на шести станціях Борщагівської лінії швидкісного трамвая і фунікулері, незабаром обіцяють запустити на інших видах громадського транспорту. За даними консорціуму «АСТЕК», Київ став першим містом у світі, де з квітня цього року можна «записати» транспортний проїзний на банківську карту.

Скільки поїздок оплачено? За даними КП «Київський метрополітен», за перші три роки після старту пасажири розплатилися банківськими картами за 28 млн поїздок. У Івано-Франківську з лютого 2019 року безготівковою оплатою в комунальному транспорті (35 тролейбусів і 30 автобусів) щомісяця користуються близько 6000 пасажирів. У держагентстві з питань е-урядування розповідають, що попит постійно зростає.

Ефективність для міста. За даними держагентства з питань е-урядування, після запуску е-квитка Житомир щомісяця заощаджує 500 000–600 000 грн бюджетних грошей. Знизити витрати вдалося за рахунок коригування графіків маршрутів відповідно до реальних пасажиропотоків. «Користь впровадження електронного квитка для міста – це в першу чергу можливість зібрати актуальні та достовірні дані, аналіз яких дозволяє будувати ефективні маршрути, визначати їхню завантаженість, диференціювати вартість квитків (наприклад, підвищуючи її в години пік і знижуючи в решту часу, що дозволить оптимізувати пасажиропотік)», – розповідають у агентстві.


QR-коди

Бесконтактный проезд: какие е-билеты «работают» в украинском транспорте
Фото tvoemisto

Що це? Такий вид оплати в Україні поки просуває тільки ПриватБанк. Оплачувати проїзд QR-кодами можуть клієнти банку, у яких на смартфон або планшет завантажено додаток Privat24.

Як користуватися? Пасажиру потрібно знайти плакат-наклейку з QR-кодом у транспорті, відкрити мобільний Privat24 і відсканувати код. Автоматично завантажиться вкладка «Квиток». Далі потрібно вибрати тип проїзного («студентський» або «стандартний») і число квитків, вказати карту для оплати і підтвердити покупку. Останній крок: натиснути кнопку «компостувати». Банківська комісія за послугу не стягується.

В яких містах України запустили? За даними ПриватБанку, оплата проїзду за допомогою QR-коду зараз доступна у 21 місті України: Львові, Херсоні, Івано-Франківську, Чернігові, Дніпрі, Білій Церкві, Сумах, Хмельницькому, Черкасах, Олександрії, Миколаєві, Краматорську, Дружківці, Кременчуці, Житомирі, Кривому Розі, Маріуполі, Сєверодонецьку, Знам'янці, Запоріжжі та Вінниці.

Скільки поїздок оплачено? З квітня 2017 року (старту роботи технології) по травень 2019-го пасажири розплатилися QR-кодами більше 8 млн разів. «Ми спостерігаємо тенденцію до зростання платежів. За перші п’ять місяців 2019 року проведено стільки ж оплат, скільки було за весь 2018 рік», – розповідає Артем Фесько.

Наприклад, за даними держагентства з питань е-урядування, у тролейбусах Івано-Франківська в середньому в місяць оплачується 1500 поїздок, у автобусах – 600.

Ефективність для міста. Цей вид оплати не вимагає додаткових значних інвестицій на закупівлю валідаторів, софта тощо. Для порівняння: майбутня автоматизована система оплати проїзду в громадському транспорті (АСОП) Львова оцінена в 11,2 млн євро.

У ПриватБанку називають систему оплати QR-кодами найбезконфліктнішою. «На жаль, крім оплати за QR в Україні немає технології із замкнутим контуром: коли пасажир зрозумілим чином може оплатити проїзд, а контролер або кондуктор – перевірити оплату конкретного пасажира. Системи оплати за допомогою пристроїв, розміщених в транспорті, не мають зручного способу перевірки цих квитків, через що між пасажирами і контролерами виникають непорозуміння та інші незручні ситуації», – вважає заступник керівника бізнесу платежів і переказів ПриватБанку.


Оплата за допомогою SMS

Бесконтактный проезд: какие е-билеты «работают» в украинском транспорте

Що це? Цей вид оплати запускає міська влада в партнерстві з мобільними операторами «Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell. Оплачувати проїзд за допомогою SMS можуть тільки препейд-абоненти цих операторів.

Як користуватися? У салоні знайти інструкцію про оплату: в ній вказані реквізити маршрутів. Вибрати потрібний і відправити SMS з його кодом на номер 877. Після цього пасажир отримає повідомлення про оплату проїзду з унікальним кодом та інформацією про тип придбаного квитка (пільговий або звичайний). Повідомлення зберігається в телефоні. Якщо пасажир його ненароком видалить, він може безкоштовно отримати дублікат, відправивши букву Д на номер 877.

Плата за відправлення SMS не стягується. З мобільного рахунку списується тільки вартість квитка.

В яких містах України запустили? Івано-Франківськ, Львів, Житомир та Вінниця.

Скільки поїздок оплачено за час роботи? За даними «Vodafone Україна», за три місяці роботи сервісу кількість проданих квитків трьома операторами вимірюється десятками тисяч. «Ми відстежуємо показник повторних оплат. Щодо наших абонентів, то він становить понад 52%. Це дуже високий рівень повторного використання послуги», – розповідають у прес-службі «червоного» оператора. У держагентстві е-урядування наводять приклад Івано-Франківська: останнім часом пасажири тролейбусів та маршрутних автобусів оплачують за допомогою SMS близько 2000 поїздок на місяць.

Ефективність. «Користь для міста – відсутність витрат на впровадження та істотна економія операційних витрат на обслуговування. Для міста цей сервіс коштує лише 3% від обороту проданих квитків. Це істотно нижче, ніж операційні витрати на виробництво, продаж, контроль і адміністрування паперових квитків», – пояснюють у прес-службі «Vodafone Україна».

У lifecell доповнюють: завдяки SMS-оплаті у міста немає необхідності забезпечувати роботу великої кількості кондукторів на маршрутах. У цілому електронні квитки дають можливість транспортним підприємствам побачити реальну статистику переміщення пасажирів і за необхідності оптимізувати маршрути.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті