Бізнес-освіта: як вдосконалити ділові манери

Бізнес-освіта: як вдосконалити ділові манери

Про вміння справляти враження на інших та підтримувати власну репутацію

Этот текст также доступен на русском
Бізнес-освіта: як вдосконалити ділові манери

Ми повсякчас чуємо: «Є лише одна нагода створити перше враження». Але що це насправді означає? Чому ми чуємо це все життя, але не можемо скористатися цією мудрістю? Або чому ми іноді забуваємо основні правила етикету, створюючи незручні моменти, які примушують інших думати про вас погано, навіть не знаючи вашого імені?

Але питання, на які належить відповісти в першу чергу – що таке етикет і чому він важливий. Засновник компанії «Інститут сучасного етикету» (Institute of Modern Etiquette) Сіама Кадар у своїй книзі «Пані і панове: базовий довідник із сучасного етикету» (The Quintessential Book on Modern Etiquette) наводить таке визначення етикету: практична дія для вияву належної поведінки та чемності.

Mind пропонує ознайомитись із основними правилами ділового етикету у матеріалі Кадар на Entrepreneur.

Матеріал підготовлений у партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».

У цій статті я розповім про основні правила для створення ефектного першого враження у будь-якій діловій ситуації, охопивши такі питання: як себе представляти, як пропонувати свою візитну картку, як одягатися й стежити за своєю зовнішністю, а також інші важливі знання, які належить освіжити.

У вас є лише 30 секунд, щоб скористатися нагодою вразити вашу аудиторію і зачарувати її. Перші враження зазвичай стосуються зовнішності, дрес-коду, впевненості в собі, комунікаційних навичок, але також і того, чи ви цінуєте власний час, зважаєте на етичність поведінки і ставитеся до інших з рівною повагою.

Етикет у манері одягатися та догляді за зовнішністю

Давайте поглянемо, до чого варто вдаватися і чого слід уникати у вашій манері одягатися і стежити за своєю зовнішністю.

Одягатися, щоб справити враження
Завжди намагайтеся виглядати якнайкраще в будь-якому офіційному та діловому оточенні, адже це миттєво примушує людей поважати вас і сприймати як ділову людину. Ваш одяг має відповідати обстановці, тому на співбесіди з працевлаштування завжди слід надягати діловий костюм з краваткою темних кольорів для чоловіків і строгий костюм із спідниці й піджака або плаття в офісному стилі для жінок. Подбайте, щоб ваш одяг вам пасував, не тиснув і не був надто вільним. Найважливіше – усі елементи одягу повинні бути добре відпрасовані й виглядати чистими та свіжими. Завжди одягайтеся радше так, наче ви на посаді, яку бажали б посісти, не носіть будь-що.

Враховуйте доречність поєднання кольорів
Ми вже визначили, що перше, за чим люди судять інших – це їхній одяг. І перше, що приваблює – поєднання кольорів. Уникайте в одязі яскравих кольорів, що погано поєднуються: це видасть у вас незрілу людину, що не вписується у світ ділових стосунків. Найпрофесійнішим вибором стануть синій, коричневий і чорний. Білий доцільний лише для сорочки, топа або блузи. Крім того, зважайте на кольори, що з найкращого боку показують вашу компанію, подібні до кольорів бренду вашої компанії. Ці кольори бренду або їх поєднання можуть використовуватися у краватках, запонках або навіть у стильному значку з фірмовим знаком на піджаку, якщо це зустріч із клієнтом.

Зачіска має бути охайною й пристойною
Зачіски в жінок повинні бути простими й елегантними, і відповідати діловому стилю одягу. Стежте, щоб волосся було чистим і мало приємний запах, оскільки так людям буде приємніше перебувати поруч із вами. Волосся в чоловіків повинно бути охайно підстриженим, а обличчя – належно доглянутим, адже це свідчить про відповідальність і впевненість у власних силах. Намагайтеся використовувати якнайменше аксесуарів для зачіски: нехай вона буде елегантною й простою.

Зважайте на довжину одягу
Завжди слід пам'ятати про належну довжину будь-якого вбрання, аби не допустити до того, щоб мати недоречний чи непривабливий вигляд. Жінки мають притримуватися належної для ділового оточення довжини спідниць і суконь, тоді як чоловіки мають придбати повні ділові костюми замість одягу з короткими рукавами й бриджів. 

Носіть взуття відповідного стилю
Уникайте незручного взуття. оскільки вам потрібно буде багато стояти й ходити, коли доведеться зав'язувати ділові стосунки та відвідувати деякі заходи чи співбесіди. Переконайтеся, що зняли усі наклейки на підошвах взуття, щоб уникнути незручних ситуацій: якщо наклейка виглядає за край або її видно під час ходи, це псує вигляд взуття. Подбайте, щоб ваше взуття не рипіло при ході й годилося для переходів на довгі відстані або для тривалого стояння. Під час ходи не тупайте гучно й не волочіть ноги. Це створює враження неохайності та лінькуватої постави.

Уникайте блискіток та сяючих деталей в одязі
Надто кричущий одяг дуже погано говорить про жінок, що його носять. Дотримуйтесь ділового стилю, стежте, щоб одяг був чистим і відпрасованим: це найкращий спосіб показати, що ви серйозна ділова жінка, яка заслуговує на повагу. Пам'ятайте, що ви не на карнавалі. Обирайте простий, однак елегантний одяг. Одного годинника та одного перстня (за необхідності), перлових сережок і нитки перлів на шиї достатньо – пам'ятайте: що менше, то краще.

Етикет при представленні себе

Тепер, коли ми обговорили основні принципи підбору ділового вбрання, можемо перейти до того, як представляти себе.

Приходьте завчасно, але не надто рано
Ваше розуміння значення пунктуальності змусить інших миттєво зрозуміти, що ви – людина, з якою можна мати справи. Дуже непрофесійно з'являтися на зустріч із запізненням, у неохайному – внаслідок поспіху – вигляді.

Завжди плануйте час і маршрут. Загальне правило: на співбесіду з працевлаштування завжди приходьте не надто завчасно: за 5–10 хвилин до призначеного часу. Постарайтеся потрапити до туалетної кімнати перед співбесідою, щоб встигнути освіжитися, поправити одяг і краватку.

Завжди називайте свої повні ім'я та форму звернення
Ви мусите розуміти, хоча це й найочевидніше правило етикету, що важливо вміти представлятися. Обговоріть форми звернення одне до одного, посадовий рівень у компанії та зв'язки з особою, з якою ви розмовляєте.

Утримуйте зоровий контакт
Зоровий контакт – це ключовий прийом, якщо ви бажаєте збудувати надійні ділові стосунки з потенційними партнерами. Він продемонструє, що ви слухаєте й реально зацікавлені в тому, що вони пропонують. Вперше представляючись, погляньте прямо в очі співрозмовнику, щоб створити більш міцний позитивний зв'язок.

Потискайте руки міцно
Тверде рукостискання створить відчуття щирості й надійності. Люди одразу відчують, що ви не сором'язливий, з цікавістю сприймаєте нове й зустрічаєте нових людей. Коли чоловік вітається з жінкою, йому належить зачекати, щоб жінка першою почала вітальний жест. Якщо вона першою простягає руку для потиску, потисніть її дещо м'якше, взявши її долоню у свою повністю або до половини. 

Правило 30 секунд
Як вже зазначалось, ми маємо 30 секунд для того, щоб створити враження про себе. Тож якомога частіше практикуйтеся із секундоміром перед дзеркалом, щоб натренувати звички особи, яка, лише відрекомендувавшись, може створити додаткову вартість для бізнесу. Завжди майте напоготові бліц-презентацію вашого бізнесу, яку можна провести за той час, поки ви їдете з потенційним клієнтом у ліфті, і тримайте навички її представлення у добрій формі. Пишайтеся тим, хто ви є, і майте впевненість для просування власного бренду.

Будьте впевненим у собі
Дайте кожному зрозуміти, що ви заслужили бути тут у їхній присутності, і що ви не хвилюєтеся, занадто багато думаючи, чи не скажуть тут, що ви недостатньо успішні. Це все у вашій уяві. Представтеся якомога більшій кількості людей, усвідомлюючи гордість за ваш статус і за організацію, яку ви представляєте. Розмовляючи з людьми, зберігайте пряму поставу, відвівши плечі назад і розгорнувши грудну клітину, щоб відкрити своє серце.

Говоріть чітко й вільно
Коли ви ділитеся своїми ідеями й думками, може бути дуже складно примусити людей вас слухати, якщо у вас дуже тихий або тремтливий голос. Говоріть у помірному темпі, всміхайтеся, будьте дружніми й уважними. 

Ніколи не забувайте форми звернення до інших людей
Коли ви заводите нові знайомства й зустрічаєте багато нових людей, легко забути форми звернення до них, запам'ятовувати лише їхні імена простіше. Хоча це поширена звичка, що легко набувається, вона вважається дуже неввічливою і принизливою. Багато авторитетних діячів бізнесу зізнавалися, що вони повторюють ім'я й форму звернення декілька разів і, спілкуючись з групою людей, часто звертаються до своїх співрозмовників.

Однак важливо, щоб ви знайшли власний спосіб запам'ятовування, коли необхідність повторювання співпадає з потребою в активному слуханні. Представляючи колегу, можна використати звернення «містер» або «міс», і повністю назвати ім'я та прізвище, а не лише ім'я. Наприклад, правильно буде сказати містер Мохамед Хан, а не просто містер Мохамед.

Розберіться з мобільним телефоном
Вкрай неприємно, коли ваш телефон починає дзвонити під час ділової бесіди. Намагайтеся також не писати повідомлень коли інші розмовляють, адже це виказує втрату інтересу до бесіди, і ви врешті втратите всю повагу з боку промовця або й усієї групи. Подбайте, щоб звук на телефоні був встановлений на помірному або низькому рівні, уникайте використання грубих чи образливих звукових сигналів, що привертають надмірну увагу.

Пам'ятайте: не можна створювати незручності для сусідів, колег і людей, що вас оточують. Уникайте непроханої уваги, поводьтеся гідно й помірковано.

Стежте за тоном мовлення й поставою
Розмовляючи у діловому оточенні, уникайте жаргону, розмовних і дитячих виразів. Ви представляєте не лише свою справу, але й себе як особу. Не забувайте стояти й сидіти прямо, демонструючи доречну мову тіла, що показує вашу увагу й бажання продовжити участь у розмові. Демонструйте рівновагу і стриманість рухів, вставайте й сідайте з гідністю, тримаючи спину прямо. Коли встаєте, завжди пам'ятайте, що слід посунути стілець на місце, щоб обстановка виглядала акуратно – так ви виявите повагу до тих, хто вас оточує.

Етикет поводження з візитними картками

Отже, ви назвалися і знаєте кожного у вашій групі. Час обмінятися візитними картками й послугами.

Завжди тримайте великий запас візитних карток
Завжди майте їх напоготові, адже, якщо картки у вас закінчилися, можна втратити певну ділову нагоду.

Пам'ятайте, куди їх поклали
Завжди зберігайте ваші візитні картки у чистому контейнері. Дуже непрофесійно виглядає і несхвально сприймаються пожмакані, надірвані й згорнуті візитні картки. Дехто може й відмовитися прийняти таку картку.

Також пам'ятайте, куди поклали ваші візитні картки. Досить незручно порпатися у портфелі або сумці, доки ваші візаві очікують на ваші контактні дані. Будьте організованим і уникайте носити в сумці або портфелі зайві речі.

Дані на візитній картці мають бути актуальними
Перш ніж відвідати бізнес-зустріч, важливо оновити дані на вашій візитній картці, наприклад, нову контактну інформацію, посаду й адресу компанії. Не забудьте повідомити про ці нові дані вашим діловим партнерам.

Уникайте того, щоб справляти враження нахаби
Будьте привітним і зібраним. Ви можете зустрічати людей, яких не цікавлять ваші послуги, однак усміхайтеся й протягуйте їм свої візитні картки. Можна додати невеличку приємність, наприклад, «Сподіваюсь, колись ми співпрацюватимемо» або «Ви завжди можете до мене звернутися».

Одержуючи чужу візитну картку, встаньте
Встаючи при одержанні візитної картки, ви виказуєте повагу. Якщо ви не встаєте, ви видаєтеся незацікавленим, і жодна ділова людина не схоче з вами працювати або мати зв'язок.

Як пропонувати й приймати візитну картку
Подавайте візитну картку, тримаючи її у за куточок кінчиками пальців, так, щоб той, хто її одержує, міг побачити напис на ній. Одержуючи картку, чемно прийміть її обома руками (кінчиками пальців), а також прочитайте картку протягом трьох секунд, погляньте на людину, що її подала, і подякуйте їй. Потім запропонуйте власну картку у такій же ввічливій манері.

Уникайте писати на візитних картках
Не пишіть на візитних картках від руки й не робіть виправлень у контактній інформації: це виглядає неохайно й непрофесійно. Крім того, намагайтеся не писати на візитних картках інших людей. Щоб не виглядати нечемою, краще тримати під рукою блокнот або листки для нотаток з клейкою основою.

Зберігайте візитні картки в надійному місці
Не перегинайте й не лишайте ці дорогоцінні картки розкиданими на столі; збирайте й тримайте їх там, де на них не проллється рідина, вони не порвуться й не зімнуться. Заведіть базу даних контактів або завантажте програмне забезпечення для сканування візитних карток, щоб зберігати усі свої контакти за допомогою зручної для вас технології.

Бізнес-освіта: як вдосконалити ділові манери

Золоте правило – уникати створення незручностей для людей, пам'ятати, де ви знаходитесь, і яке справляєте враження на інших: ви – самі собі бренд, і повинні підтримувати власну репутацію. Виявляйте повагу і вдячність до вашого оточення й людей, і ваше оточення виявить вдячність до вас, надасть вам позитивний настрій та енергію.

Матеріал підготовлений у партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло