Сім днів нафти й газу: школярі проти егоїзму великого бізнесу, Нью-Йорк засуджує шахрайство нафтових гігантів, а аудитори зловживають довірою заради прибутку
Дайджест найважливіших і захоплюючих сюжетів у світовому нафтогазовому бізнесі й енергетиці за тиждень

Як завжди, по понеділках Mind знайомить читачів із найзахоплюючими сюжетами, що хвилювали глобальну індустрію, пов'язану з виробництвом та торгівлею енергоресурсами.
Сьогодні у випуску:
Виклик – «ефект Грети» для бізнесу
Конфлікт – штат Нью-Йорк проти нафтових корпорацій
Партнерство – за лаштунками угоди про злиття Anadarko і Oxy
Інтрига – Continental відмовляється від традиційних інвестицій у автопромі
Бонус – співробітники з ментальними розладами на службі корпорацій
Виклик тижня: «ефект Грети» для бізнесу
Як шкільні страйки по всій Європі, ініціатором яких виступила шведська активістка Грета Тунберґ, змінюють традиційні комерційні моделі.
«Хто не скаче, той за вугілля» – ні, це не спроба висміяти Майдан, а цілком реальна «кричалка» школярів із Франкфурта, які разом з іншими підлітками Західної Європи восени минулого року почали щоп'ятниці йти з уроків і протестувати проти нинішньої кліматичної політики. На їхню думку, уряди не докладають достатніх зусиль для виконання Паризьких угод, тоді як нові дані вчених говорять про необхідність більш радикального зниження викидів у атмосферу.
Рух «П'ятниці заради майбутнього», початок якому поклали поодинокі пікети 16-річної шведської активістки Грети Тунберґ, наразі розрісся до багатотисячних мітингів і маршів у містах Європи, США, Канади та Японії. Європейські тинейджери називають свої протести не інакше як страйком.
У грудні минулого року Грету Тунберґ покликали виступити на саміті ООН з питань клімату в Катовіце, а на початку цього року – на світовому економічному форумі в Давосі. В обох випадках вона не соромилася вказувати на те, що винуватці зміни клімату сидять у залі: «Наша біосфера приноситься в жертву, щоб багаті люди і надалі могли жити в розкоші», «Тут, у Давосі, всі тільки й говорять про гроші, нібито гроші та економічне зростання – наші головні проблеми», «Я не хочу, щоб ви бачили в мені надію. Я хочу, щоб ви запанікували».
Так народився самий, мабуть, дивовижний протест нашого часу, що здатний впливати на традиційні бізнес-моделі. Агентство Bloomberg пише, як під впливом дитячого екологічного бунту почала трансформуватися індустрія пасажирських авіаперевезень.
Авіакомпанії стали більше уваги приділяти екологічним збиткам від польотів. Продажі так званих компенсацій за викиди вуглецю стрімко ростуть. Myclimate, швейцарська некомерційна організація, серед клієнтів якої – Deutsche Lufthansa AG, повідомила про п'ятикратне збільшення обсягу таких продажів за рік. За даними авіаперевізника Ryanair, кількість клієнтів, які здійснюють добровільні компенсаційні виплати, за 18 місяців майже подвоїлася.
Суми компенсацій варіюються у широких межах – від 10 центів за тонну вуглекислого газу до понад $70, залежно від постачальника послуг і фінансованого проекту.
Наприклад, на сайті німецької організації Atmosfair йдеться про те, що компенсація за переліт в одному напрямку з Лондона до Нью-Йорка може обійтися від $40 до $93, залежно від авіаперевізника. Така подорож дає майже півтонни викидів вуглецю на одного пасажира.
Конфлікт тижня: штат Нью-Йорк проти «маніпуляцій та шахрайства» ExxonMobil
Через два місяці у федеральному суді штату Нью-Йорк почнуться судові слухання в гучній справі, пов'язаній з бізнесом найбільшої публічної нафтової компанії. Американський журнал Esquire вже назвав його «найважливішим корпоративним правопорушенням сучасної епохи».
Одна з особливостей нашого часу – глянцеві журнали все частіше пишуть на соціальні та політичні теми, а не лише про моду, дієти і подорожі. Esquire присвятив свої сторінки резонансній історії, у центрі якої – нафтовидобувний бізнес. Суть у наступному.
Адвокати, що представляють інтереси штату Нью-Йорк, подали позов ExxonMobil, в якому звинуватили корпорацію в навмисному обмані своїх інвесторів у питаннях, пов'язаних із впливом нафтової промисловості на глобальну кліматичну кризу. «Корпорація вводила в оману інвесторів, приховувала достовірну інформацію і, по суті, поширювала брехню про те, які ризики несе глобальне потепління і як воно здатне впливати на фінансові результати нафтобізнесу», – пише Esquire.
Журнал цитує позов, в якому йдеться, що Exxon використовувала «стару шахрайську схему» для обману своїх акціонерів: приховувала інформацію або надавала неправдиві відомості про управління економічними ризиками, пов'язаними з посиленням державної політики і законодавчого регулювання щодо проблеми глобального потепління.
«Це історичний момент, особливо якщо врахувати, що не лише Exxon, а й інші нафтові гіганти, наприклад Shell, ще в 1988 році мали підтверджені науковими дослідженнями дані про вплив нафтовидобувної промисловості на екологію та клімат», – зазначає американський глянець.
Зокрема, аналітики Shell «передбачали підвищення рівня моря... якого буде достатньо для затоплення прибережних територій, попереджали про зникнення певних екосистем, передбачали руйнівні повені та дефіцит прісної води». Загалом, ще 30 років тому в Shell дійшли висновку, що «ці зміни можуть бути наймасштабнішими в історії людства», але тільки зараз «нафтові гіганти зможуть, нарешті, заплатити за свій найграндіозніший обман».
Партнерство тижня: за лаштунками злиття Anadarko і Oxy
8 серпня на американському ринку була закрита мегаугода, у результаті якої об'єдналися дві найбільші нафтовидобувні компанії з Х'юстона: Occidental Petroleum (відома також як Oxy) придбала Anadarko Petroleum за $38 млрд.
Угоді не змогло перешкодити публічне протистояння мільярдерів Карла Айкана і Уоррена Баффетта, які сперечалися щодо адекватної ціни на активи.
І тепер у Oxy відкрилися можливості зміцнити позиції серед видобувних компаній Пермського басейну, конкуруючи за лідерство з такими серйозними гравцями, як Chevron і ExxonMobil.
Напередодні історичного поглинання конкурента Oxy також створила спільне підприємство з колумбійською нафтокомпанією Ecopetrol, щоб прискорити темпи буріння на території Пермського басейну. Сума цієї угоди – $1,5 млрд, і вона повинна бути закрита до кінця цього року. В СП у Oxy буде 51% акцій, а у Ecopetrol – 49%.
Хоча амбітні перспективи нового великого гравця і здатні затьмарити суперечки навколо злиття Oxy і Anadarko, обговорення самої угоди напевно ще не раз буде спливати на ринку і створювати шум.
Прецедент вже створила публікація у виданні Market Watch. Її автор пише про те, що пройшло повз увагу Карла Айкана, який критикував Уоррена Баффетта за навмисне втручання в переговори Oxy і Anadarko.
У статті йдеться про конфлікт інтересів: до злиття конкуруючі компанії обслуговувалися у одній і тій самій аудиторській фірмі, яка мала доступ до закритої інформації про стан їх активів. «Аудитор при підготовці висновку для акціонерів міг надати спотворені дані, щоб певна компанія отримала перевагу», – зазначає Market Watch
Інтрига тижня: Continental відмовляється від традиційних інвестицій у автопромі
Ера двигунів внутрішнього згоряння, що працюють на традиційному викопному паливі, добігає кінця. Німецька компанія Continental – один з найстаріших у світі виробників комплектуючих для автомобільної індустрії – зосередиться на фінансуванні технологічних інновацій, пов'язаних з електромобілями.
«Ми фокусуємося на розробці електричної трансмісії, з якої пов'язуємо майбутнє автомобілебудування, і скорочуємо інвестиції в бізнес, пов'язаний з двигуном внутрішнього згоряння», – оголосили в Continental минулого тижня.
Ця компанія є четвертим у світі постачальником комплектуючих для автомобілів з обсягом продажів, що перевищує $35 млрд. Понад 70% цієї суми формують ринки країн Європи і Азії, де регулюючі органи приділяють особливу увагу скороченню викидів вуглекислого газу в атмосферу.
Наприклад, Франція, Великобританія і Нідерланди вирішили заборонити продаж автомобілів на дизельному паливі та бензині в найближчі кілька десятиліть. Китай вже строго обмежив припустиму кількість неелектричних автомобілів для продажу на території країни протягом місяця. Автовиробники, такі як Volkswagen, Daimler, BMW, Ford і General Motors, зробили ставку на розробку нових електричних і гібридних моделей.
Рішення Continental про зміну пріоритетів у власному виробництві вказує на те, що автомобільна індустрія трансформується, і дороги назад немає.
«Це мудрий, розумний і передбачуваний крок. Але плани Continental не такі вже й радикальні, як може здатися на перший погляд. Постачальник найближчим часом не відмовляється від обслуговування традиційних автомобілів, але зміщує свою увагу, щоб отримати вигоду з нових можливостей на ринку. Ніхто не хоче залишатися як Polaroid, коли все більш популярними стають цифрові моделі фотоапаратів», – пише Wired.
Бонус
Знахідка для сучасних корпорацій
Великі компанії в США почали залучати до роботи співробітників з розладом аутистичного спектру, після того як подивилися на їхні особливості під іншим кутом.
Як пише The Wall Street Journal, такі розлади зараз трактуються широко і включають у себе великий спектр станів психіки. Часто вони супроводжуються стереотипною поведінкою і зануренням людини в себе. А значить, у такого працівника краще, ніж у інших, може виходити фокусуватися на завданнях і впродовж тривалого часу виконувати монотонну роботу. У цьому переконалися американські роботодавці, які беруть участь у спеціальній програмі. Нові співробітники виявилися справжніми знавцями у сфері сучасних технологій, швидко вчилися новому і відмінно справлялися із завданнями з розробки та навчання штучного інтелекту.
Telegram-канал автора: ROTHSCHILD QUEST: ENERGY TRENDS
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].