Засновник Karabas.com: «У бізнесі, як і в спорті, великі події стають шоу»
Максим Плахтій – про те, як квитковий оператор заходить у нову нішу

З кожним роком в Україні проводиться все більше бізнес-форумів і конференцій. Але донедавна не було «єдиного вікна» – майданчика, на якому можна знайти анонси подій і купити квиток. Цю прогалину вирішив заповнити найбільший в Україні квитковий оператор Karabas.com. Компанія запустила національну платформу Karabas.Business. Медіапартнером проекту став Mind.ua. Karabas.Business пропонує підписникам нашого видання 5%-ву знижку при купівлі квитків на бізнес-івенти.
Які форуми зараз збирають аншлаги? У скільки оцінюється оборот цієї ніші? Чому шахраї навчилися підробляти квитки і на бізнес-конференції? Як оператор захищає своїх покупців від підробок? На ці та інші питання в інтерв'ю Mind відповів засновник Karabas.com Максим Плахтій.
– Чому вирішили освоювати нестандартну для вашого ринку нішу?
– Ми побачили стрімке зростання попиту в цьому сегменті. Донедавна бізнес-події продавалися корпоративно: організатори розсилали запрошення своїй клієнтській базі та так збирали аудиторію.
Ситуація кардинально змінилася у 2018 році. За сезон пройшло шість великих бізнес-форумів у Палаці спорту. Це говорить про те, що ринок бізнес-освіти йде від корпоративних продажів. З'являється все більше людей, зацікавлених у своїй профорієнтації або мотиваційних посиланнях. Можливо, тренд пов'язаний з тим, що багато людей почали замислюватися про зміну професії, професійний розвиток, продуктивніше докладання своїх зусиль. Також зі зростанням нової економіки збільшується кількість компаній, що бажають оновлюватися, рости і навчати персонал.
У свою чергу, в масовому сегменті – інша механіка продажу квитків. Споживач звик користуватися «єдиним вікном», купуючи квитки на концерти, у театр, на фестивалі, форуми. У цій ситуації наш сервіс більш органічний і зрозумілий людям: не потрібно нікуди дзвонити, заповнювати анкети і долати інші бар'єри під час покупки. Ринок бізнес-івентів переріс корпоративні моделі продажів і вимагає масових механік. Коли ми це переосмислили – запустили платформу Karabas.Business.

– Чим заманюєте організаторів бізнес-форумів, які звикли працювати за налагодженою схемою?
– Ми вийшли на ринок з обкатаною на концертному і театральному ринках моделлю роботи. Запропонували організаторам свою платформу з технічною інфраструктурою продажу квитків та інформаційним просуванням. Пояснили їм, що Karabas готовий вкладати гроші в розвиток самої категорії, дати комунікацію з профільними ЗМІ, підтримувати експертизою.
Технічну платформу запропонували партнерам безкоштовно. Для нас важливо, щоб організатори івентів змогли перейти на нові технології продажу, а зростаючий попит не згас просто через те, що ринок не пропонує споживачам комфортні способи оплати.
До речі, самі організатори чудово усвідомлюють потреби в нових каналах продажів і дуже позитивно поставилися до нашої ініціативи.
У результаті ми вже підписали більше десяти контрактів з організаторами масштабних бізнес-подій.
Для зручності виділили окремий розділ на сайті – назвали його Karabas.Business. І вже активно наповнюємо його бізнес-подіями. Але не всіма підряд. Відбираємо події з певним рівнем якості, щоб споживач знав: на заходи, що продаються на нашому майданчику, не ризиковано йти.
– Як виявляєте сумнівні події?
– Дуже просто. У нас є своя система сертифікації організаторів. Перевіряємо всі документи (контракт на оренду тощо), дивимося історію продажів, спостерігаємо, як івентер підтримує відносини з артистами, спікерами. І приймаємо рішення, чи працюватимемо з цим організатором. Наприклад, якщо приходить невідомий хлопець без досвіду і запевняє, що привезе Тоні Роббінса на Олімпійський, – до таких «профі» ставимося насторожено.
– Які бізнес-івенти зараз збирають аншлаги? Секрети успішних продажів і відкриття блакитного океану, як і раніше, – у топі продажів?
– Зараз найбільшим попитом користуються великі форуми на широку тематику, де виступають українські або іноземні спікери-зірки. Умовно, сьогодні люди хочуть піти на спікера-зірку і зарядитися мотивацією. У бізнесі, як і в спорті, події перетворюються на шоу.
– Чому так відбувається?
– Ми живемо в період трансформації країни і технологій. Люди втрачають впевненість у своєму майбутньому. Для початку вони просто хочуть зрозуміти, куди бігти: отримати мотивацію, дізнатися про чужий досвід, навчитися бути підприємцем. Комусь може не вистачати поштовху, щоб подолати внутрішній бар'єр.
Люди хочуть спиратися на когось, отримувати інсайди, розуміти, куди мчить цей світ. Вважаю це нормальною історією. Після ранньої фази ознайомлення великим попитом почнуть користуватися вузькоспрямовані, навчальні, прикладні форуми.

– За рахунок чого ніша може рости найближчим часом?
– На наступний рік вже заплановано мінімум 10 великих бізнес-форумів у Києві, і це не межа. Поступово організатори івентів охоплять і регіони.
– Поки близько 90% форумів проходять у столиці?
– Приблизно. Зараз важко зібрати на бізнес-івент 10 000 глядачів у обласному місті. Бізнес-тематика поки цікавить лише проактивне населення, яке так чи інакше мігрує до Києва. Але, думаю, у подальшому ринок бізнес-освіти розвиватиметься і в регіонах за рахунок масовості явища. Як не крути, економічні відносини змінюються: з'являється все більше фрілансу, малого бізнесу. Це неминучий процес. Вже сьогодні багато українців з пасіонаріїв перетворюються на маленькі бізнес-одиниці. Нова економіка вимагає нових професіоналів. А наше завдання – «підживити» цей попит технологією: дати ринку комфортну платформу – «єдине вікно», де організатор і споживач знайдуть один одного.
– Ви оцінювали обсяг цієї ніші в грошах?
– Середня ціна квитка на бізнес-івент – 1000 грн. Палац спорту вміщує 6000–10 000 глядачів. Великих форумів буде не менше 10 на рік. Отримуємо мінімум 60 млн грн. Думаю, у середньому оборот на найближчий час становитиме близько 100 млн грн на рік.
– Яку частку ринку хочете зайняти?
– Зараз про це рано говорити. Поки Karabas.com – перший квитковий оператор, який системно зайшов у цю нішу. Хоча колеги по ринку точково також намагаються продавати квитки на бізнес-події.
– Як збираєтеся відокремлюватися від конкурентів?
– По-перше, Karabas – впізнаваний бренд із високим рівнем довіри у споживачів. За даними останнього дослідження, у нас рівень впізнаваності – 81%, у нашого найближчого конкурента – 37%, у третього гравця – 12%. Для організаторів ці відсотки означають, що ми можемо дати їм певний обсяг продажів.
По-друге, у нас найзахищеніший квиток.

– Шахраї вже підроблюють квитки і на бізнес-форуми?
– Вони це роблять у будь-якій ніші, де квиток коштує дорого. Їм вигідніше підробити преміум-вхід на бізнес-подію за 10 000 грн і продати його зі знижкою 50%, ніж квиток у театр за 200 грн. Хоча в ніші бізнес-івентів більше бар'єрів для шахраїв – споживачеві потрібно заповнити анкету при реєстрації. Але шахраї вчаться долати і ці перепони.
– Як захищаєте своїх покупців?
– Ми першими запровадили механізм маркування квитка. Система автоматично реєструє дані про квиток на незалежному порталі officialtickets.org.ua і в загальнодоступній базі даних. Ми отримуємо номер цього запису у вигляді QR-коду та друкуємо його на квитку. Таким чином, покупець може легко перевірити, чи співпадає написане на квитку з даними в базі.
Адже електронні квитки можна видозмінити, наприклад, у графічному редакторі. Найпоширеніша схема – спекулянти купують квиток на балкон, пишуть на ньому «партер», змінюють ціну 300 грн на 3000 грн і продають зі знижкою 50%. Щоб уникнути придбання підробки, покупець може відсканувати штрихкод і на сайті officialtickets.org.ua перевірити, що насправді йому пропонують купити.