Шлях успішного бізнесу: від реалій до хмар
Чого повинні навчитися українські компанії, щоб не відставати від світових лідерів? Це питання турбує багатьох власників бізнесу – в той же час багато хто з них не готовий впроваджувати інновації

«Віддати свої дані до хмари?», «Автоматизувати творчий процес планування маршруту?», «Замінити 15 комірників на складі WMS-системою?» – про це навіть страшно подумати, не те що впровадити в життя. Так міркують навіть деякі великі корпорації.
Але є невеликі українські компанії, які не просто не бояться нових технологій, а й лише за один рік повністю автоматизували бізнес.
Ми побували в гостях у Приват Алко – мультибрендового дистриб'ютора алкогольної продукції та поспілкувалися з її власником. За словами Олега Шевченка, історія їх діджіталізаціі почалася зі знайомства з експертами компанії ABM Cloud, від яких він дізнався, що необхідні інструменти вже є в Україні. На той момент пройшло зовсім небагато часу з тих пір, як він тільки почав свою справу зі скромною сумою менше $20 000, особисто доставляючи товари зі складу на невеликій Toyota. Олег був упевнений, що одна з перших потреб для розвитку компанії – інновації.

Зараз річний оборот компанії становить 180 млн грн. Плани на найближчі роки – збільшити цю цифру в два рази. Приват-Алко планують максимально трансформувати бізнес-модель, що спричинить за собою повну автоматизацію і наймання співробітників, здатних адаптуватися в цифровому середовищі.
Олег Шевченко вважає своєю головною місією допомогти в розвитку малого та середнього бізнесу, забезпечивши необхідною продукцією невеликі супермаркети та магазини біля дому.
З технологіями на «ТИ»
Сьогодні у компанії близько 3000 клієнтів у Київській та Чернігівській областях.
– Коли ми стали розширювати свої горизонти, охоплюючи все більше торгових точок, немов уперлися в стелю. Перед нами постала проблема певного хаосу, починаючи з того, що відбувається на складі та закінчуючи поставкою товару на торгові точки. Кожен промах приводив до втрат часу та фінансів. Саме тоді я зрозумів, що прийшов час контролювати кожен наш крок і мінімізувати ймовірність помилок, – Олег Шевченко, власник компанії.
На жаль, багато співробітників «старої закалки» сприймають фіксацію їхніх дій в будь-якій програмі як факт недовіри з боку керівництва. Саме це викликає страх, а в подальшому – саботаж.
– Щоб надати торговому представнику зручний інструментарій для виконання прийому та формування замовлення (ABM Digital Distribution), нам довелося зіткнутися з повним нерозумінням людей. Це повинно було спростити багато завдань, але агентів злякала можливість, що з'явилася у керівника, спостерігати за процесами в реальному часі. Всього лише один слух про нове зобов'язання для торгового представника робити «Чекін» призвів до втрати усієї команди! – розповідає власник компанії.
Щоб уникнути подібних випадків, Олег рекомендує відразу ж роз'яснювати підлеглим, що будь-яке програмне рішення не впроваджується для «стеження», а тільки для того, щоб аналізувати старі алгоритми і будувати нові, більш ефективні.
Що вирішило проблему з «незамінними людьми»?
Питання, пов'язані з нестачею кадрів на складі й ефективним управлінням запасами в Приват-Алко теж допомогла вирішити автоматизація.
Навіть зростання рівня заробітної плати комірників до 14 000 грн/міс. (близько $600) не завжди дозволяє оперативно закривати вакансію, а «тікучка» не припиняється. Це призводить до того, що компанії доводиться регулярно витрачати багато часу та зусиль на навчання нових співробітників. А як відомо, час – гроші...
Впровадження WMS-системы (ABM WMS) не скасувало потреби в пошуку фахівців, проте саме цей інструмент допоміг позбутися синдрому «незамінних людей». Найважливіші завдання були довірені сервісу, який 24/7 доступний для будь-яких операцій.
Хочете дізнатися більше про досвід Приват-Алко? Дивіться наше відео-інтерв'ю.
– Людина, яка щойно прийшла на позицію комірника може з легкістю виконувати завдання, завдяки тому, що всі алгоритми вже давно прописані в програмному забезпеченні та надходять йому на екран терміналу збору даних у вигляді чітких дій. Таким чином, процес навчання новачка займає не більше доби, – розповідає Олег Шевченко.
Крім того, перевагою автоматизації складської логістики стало зменшення помилок, які викликають великий негатив у клієнтів. За словами Олега, якщо водій привозить не той товар або в неповному обсязі, трапляється справжня «катастрофа».

– Невеликі магазини звикли працювати на певному асортименті, який стабільно продається та приносить їм прибуток. Ми не можемо їх підвести. Тому для нас клієнт-сервіс – це перше, про що ми повинні думати. В цьому році закрилися відразу чотири дистриб'ютора алкогольної продукції, яких ми вважали своїми конкурентами. І це компанії, які були представлені на ринку близько 20, а то і більше років. Це говорить про те, що досвід – давно не єдина гарантія успіху. Тільки нові підходи, гнучкість і клієнтоорієнтованість, дозволить зайняти лідируючі позиції на ринку, – Олег Шевченко.
Проблема ненадійності людського фактора торкнулася й управління логістикою. Бо ж правильно побудовані маршрути – показник рівня сервісу, який є основоположним чинником для дистриб'юторського бізнесу.
– Не зважаючи на те, що ми встановлюємо в машині GPS-трекери, нам все одно важко було відстежувати, чи приїхав водій у ту чи іншу точку. Як підсумок – водій міг просто не довезти товар. І з цього починався повний бардак: клієнт залишався без товару, торговий агент не отримував результат виконаної роботи, бухгалтерія в терміновому порядку починала займатися накладними, а на складі траплявся безлад через повернення. Тому ми вирішили, що контролювати водіїв і видаткову частину – дуже важливо. Тільки запровадивши систему систему TMS (ABM Rinkai TMS) ми знизили відсоток недовезення до самого мінімуму, – розповідає Олег Шевченко.
З переходом до digital-середовища у торгових представників з'явилася можливість відстежувати в онлайн-режимі всі відхилення та коригувати маршрути так, щоб товар все-таки доїжджав до точки. Крім того, система сама відправляє смс-повідомлення клієнтам з інформацією про приблизний час доставки, сумою замовлення та номером телефону водія.
Як перехід до онлайн-середовища допоміг збільшити продажі?
Лінійний роздріб трохи хаотичний у взаємодії з постачальниками. Після приходу торгового представника, багато часу йде на те, щоб вручну сформувати замовлення. А ось презентувати вигідні акції менеджер просто не встигає. Саме акції є способом заощадити гроші – для клієнтів, і збільшити продажі – для дистриб'юторів. Таким чином, спеціальні пропозиції, розробкою яких займалася велика команда людей, не мали навіть шансу на реалізацію.
Ця проблема легко вирішується – вже скоро компанія Приват-Алко запропонує клієнтам свій власний маркетплейс (ABM Marketplace). Так утвориться нова гібридна модель бізнесу, коли торгова точка буде працювати через b2b-портал, і разом з цим її продовжить відвідувати торговий представник. Формування поточних замовлень, відстеження статусів і оплати буде здійснювати клієнт самостійно, а торговий представник сфокусується на збільшенні продажів, реалізуючи акції.

– Це буде наше чергове цифрове рішення, коли клієнт зможе недопрацювання менеджера реалізувати через екран свого смартфона, – коментує функціонал майбутнього маркетплейса Олег Шевченко.
Сьогодні штат Приват-Алко складається зі 100 співробітників, кожен з яких досконало володіє одним з сучасних інструментів.
Олег Шевченко впевнений: затребуваними професіями майбутнього стануть ті, що будуть пов'язані з налаштуванням процесів автоматизації та програмуванням роботів. Водночас він упевнений, що потреба в комунікації між людьми не пропаде, а значить не пропаде і необхідність пошуку висококваліфікованих менеджерів. Таким співробітникам доведеться платити більше, але це вже не буде так «страшно» з урахуванням зростання рентабельності.
З цього можна зробити висновок, що будь-яка успішна модель бізнесу складається з якоїсь синергії людського фактора й автоматизації процесів. Уже недостатньо просто доручати справи надійним людям. Тепер успіх залежить від тих інструментів, які ви дасте людям у допомогу.
ABM Digital Distribution – Перша в світі програма, яка сама ставить завдання торговим агентам. Використання технології нейронних мереж для автоматизації роботи дистрибуції.
ABM WMS – простий і зрозумілий товарний облік для підвищення ефективності роботи складських процесів, з подальшою їхньою оптимізацією та легким масштабуванням.
ABM Rinkai TMS – система управління транспортом: автоматичне планування маршрутів, контроль виконання маршрутів, оцінка ефективності використання транспорту та рентабельності роботи з точками доставки.
ABM Marketplace – особистий кабінет для ваших клієнтів, де вони можуть оформити замовлення, перевірити його статус, дізнатися про актуальні акції, побачити свій борг, отримати бонуси та підказки щодо асортименту, а також автоматизувати документообіг.
Компанія ABM Cloud займається розробкою та впровадженням хмарних програмних рішень для ефективного управління бізнесом.
У портфелі компанії – рішення для автоматизації усього ланцюжка поставок: управління запасами (виробництво, дистрибуція, ритейл), транспортом, магазинами, складами, фінансами, торговими агентами, поличним простором, мобільна аналітика та платформа лояльності. Географія проектів: 15 країн світу.
Серед українських клієнтів компанії: Метінвест, WOG, Brocard, Укрнафта, Novus, Goodwine, Будинок Іграшок, Intertop, Цитрус та інші.