Четвертий – (не)зайвий: які шанси «Інтертелекому» потіснити «велику трійку»
Чи готується актив до продажу і що робити CDMA-абонентам оператора

7 лютого телеком-регулятор дозволив «Інтертелекому» розпочати запуск LTE. 4G-ліцензію буде видано компанії після внесення платежів до бюджету і введено в дію з 1 квітня 2020 року. Це означає, що незабаром в Україні з'явиться четвертий 4G-оператор. Чи вистачить йому місця на висококонкурентному ринку? Чи окупляться величезні інвестиції в розвиток 4G-мережі? Або власники компанії домагалися отримання ліцензії заради іншої мети – продажу активу? На ці та інші запитання шукав відповіді Mind.
Довідка
«Інтертелеком» створений у 2001 році. Наразі надає послуги мобільного та фіксованого зв'язку в стандарті CDMA, а також 3G-інтернет за технологією EVDO Rev. A (до 3,1 Мбіт/с) та EVDO Rev. B (до 14,7 Мбіт/с). Зараз кінцеві бенефіціари компанії – громадяни невизнаної республіки Придністров'я Ілля Казмали і його дочка Дарина. Фінансові показники компанія не розкриває.
Початок перегонів. Тривалий час «Інтертелеком» виживав завдяки покриттю віддалених регіонів країни, куди «не досягали» 3G і 4G «великої трійки». «3G-мережа оператора охоплює всі обласні центри та понад 14 000 населених пунктів, у яких проживає 85,8% населення. Також покриттям забезпечені всі основні автомобільні та залізничні шляхи сполучення», – йдеться на сайті компанії.
Зараз телеком-регулятор дав «Інтертелекому» невелику фору в часі: компанія зможе запускати 4G в низьких діапазонах частот із квітня, а «велика трійка» – з липня.
«Кожен з чотирьох операторів, які отримають технейтральні ліцензії в діапазоні 800–900 МГц, буде зобов'язаний виконати однакові умови щодо покриття. Забезпечити можливість отримання послуг протягом 24 місяців у кожному населеному пункті з населенням понад 2000 осіб, за умови покриття не менше 90% населення України; протягом 30 місяців – на міжнародних автомобільних дорогах; протягом 48 місяців – на національних автомобільних дорогах», – пояснює голова НКРЗІ Олександр Животовський.
«Вагові категорії» конкурентів. Поки «Інтертелеком» поступається «великій трійці» за важливим показником: кількістю клієнтів.
У «Київстар» – понад 26 млн абонентів, «Vodafone Україна» – понад 20 млн, lifecell – майже 7 млн. «Інтертелеком» офіційно не розкриває обсяг абонентської бази. З відкритих джерел відомо, що кількість користувачів в останні роки падає. На початку 2017 року в компанії було 1,45 млн абонентів, а через рік – близько 1 млн.
Заступник генерального директора зі стратегічного розвитку ТОВ «Інтертелеком» Олексій Хахлюк повідомив виданню, що зараз у компанії приблизно 1 млн абонентів. При цьому оператор враховує клієнтів за результатами їх 9-місячної активності. «У нас дуже багато абонентів, що користуються послугами на сезонній основі (наприклад, на дачах, а також як резервний засіб зв'язку, коли не працює доступ) або використовують поденну оплату. Тому в певному кварталі вони можуть бути активними, а потім «мовчати» кілька місяців або навіть півроку до початку наступного дачного сезону», – пояснив заступник гендиректора зі стратегічного розвитку ІТ.
Хто зараз користується послугами «Інтертелекому»? Олексій Хахлюк «намалював» портрет ЦА компанії. Абонентів масового сегменту можна умовно розділити за наступними категоріями:
- Власники смарт-пристроїв, що користуються послугою голосового зв'язку і мобільною передачею даних.
- Абоненти, що використовують CDMA в режимі домашньої стаціонарної або портативної мобільної точки доступу (бездротового Wi-Fi маршрутизатора), в тому числі й з використанням виносної антени.
- Ті, хто користуються рішенням CDMA – Wi-Fi точки доступу для автомобіля.
«Крім того, у нас дуже багато бізнес-абонентів, що користуються голосовим зв'язком, бездротовим інтернетом або комбінованою послугою, що включає підтримку одночасно і голосу, і передачі даних. Вважаю, що ці основні сегменти збережуться і після впровадження нами технології LTE. Додасться лише сегмент M2M/IoT пристроїв, які ми плануємо підтримувати за допомогою технології NB-IoT, що працює на основі LTE інфраструктури», – розповідає заступник гендиректора зі стратегічного розвитку ІТ.
Як проходитиме переведення користувачів із CDMA в LTE? ІТ отримає 10 МГц у LTE-800 band 20 і 6,29 МГц парного спектра в LTE-850 band 5. Голова асоціації «Телас» Леонід Ошеров пояснив виданню, що зараз «Інтертелеком» надає СDMA на 1–11, 14–15 каналах (спрощено, в діапазоні від 827 до 889 МГц. – Mind). Відповідно до угоди з НКРЗІ, компанія здасть регулятору 9–11,14 і 15 канали. Далі переведе своїх CDMA-абонентів на 1–4 канали та зможе продовжити надавати послуги в цьому стандарті до 2025 року. А на 5–8 каналах запускатиме LTE.
Олексій Хахлюк уточнив, що компанія планує розпочати будівництво інфраструктури LTE відразу ж після отримання ліцензії. «Зараз розглядаємо пропозицію про співпрацю від декількох виробників інфраструктурного обладнання LTE і плануємо найближчим часом прийняти рішення про укладення з ними контракту на поставку», – пояснив заступник гендиректора зі стратегічного розвитку ІТ.
Що робити користувачам? «Абонентам, які бажають перейти на LTE, якщо їх абонентське обладнання підтримує band 5 та/або band 20 LTE, достатньо замінити CDMA RUIM картку на SIM LTE. Користувачам, у яких абонентське обладнання підтримує лише CDMA і тим, хто бажає підключитися до мережі LTE, буде необхідно придбати нові пристрої з підтримкою LTE band 5/20», – розповідає Олексій Хахлюк.
За його словами, для полегшення міграції абонентів компанія розробляє спеціальні вигідні умови: «Такі дотаційні рішення вже закладені в бізнес-кейси, які ми зараз опрацьовуємо. На відміну від CDMA, наші частотні смуги в LTE підтримуються широким спектром пристроїв, вже доступних у вільному продажу на українському ринку».
Скільки «Інтертелекому» доведеться вкласти в розвиток 4G? На це питання в компанії відповідають ухильно. «Будівництво телеком-інфраструктури LTE вимагає значних інвестицій. Зараз ми оцінюємо необхідний обсяг витрат. Значна частина операторської телеком-інфраструктури вже побудована і використовується сьогодні для надання послуг CDMA і Wi-Fi мережі – це опорна оптична пакетна транспортна мережа, майданчики, на яких розміщені базові станції з антенно-щогловими спорудами, системами електропостачання, акумуляторними батареями, радіорелейні лінії для підключення майданчиків базових станцій до опорно-транспортної мережі тощо», – перераховує заступник гендиректора зі стратегічного розвитку мережі ІТ.
За його словами, пакетна транспортна мережа має значний запас пропускної здатності, і всі ці елементи інфраструктури можуть бути перевикористані при впровадженні LTE. «Безумовно, нам буде необхідно розширювати радіопокриття і будувати додаткові сайти. Хоча понад 1200 наших наявних базових станцій можуть працювати одночасно і в режимі CDMA, і в режимі LTE-850, що забезпечує захист інвестицій власника і швидкий запуск фрагментів LTE мережі в band 5», – розповідає Олексій Хахлюк.
І уточнює: в основному інвестиції будуть спрямовані на будівництво нових сайтів LTE, розгортання нового ядра 4G-мережі, VoLTE, NB-IOT і платформ застосунків з подальшим залученням декількох міжнародних компаній – операторів мобільного зв'язку – як партнерів для реалізації схем співробітництва, схожих за своєю моделлю на концепцію MVNO (створення віртуальних операторів). «Для впровадження такого сценарію плануємо розгорнути технологічний майданчик. При цьому ми залишимося власником всієї нашої мережевої інфраструктури і самостійним оператором мобільного зв'язку», – розповідає спікер.
Чи вдасться наростити кількість абонентів після запуску 4G? В ІТ налаштовані оптимістично. «Ми плануємо значно збільшити абонентську базу за три наступні роки, забезпечити повернення інвестицій і операційну рентабельність, порівнянну з іншими учасниками ринку. Конкретні цифри не розголошуємо. Скажу лише, що плани у нас амбітні. При цьому плануємо як мінімум зберегти сьогоднішній ARPU», – говорить Олексій Хахлюк.
Прогнози опитаних Mind учасників ринку і експертів – не такі райдужні. Вони вважають: навіть при вливанні мільярдів гривень інвестицій у створення 4G-мережі та маркетинг – успіх не гарантований.
«Поки не бачимо серйозної загрози з боку «Інтертелекому». Ми також підемо у невеликі населені пункти і отримаємо дуже високий відсоток покриття в сільській місцевості», – зазначає директор з регуляторного забезпечення «Київстар» Олександр Когут.
Телеком-експерт Олександр Глущенко вважає, що у четвертого гравця мало шансів відібрати частку ринку в більших колег: «Інтертелеком» просто намагається вижити».
На думку телеком-експерта Олександра Федієнка, поява четвертого 4G-оператора буде корисною для кінцевого споживача: чим вище конкуренція, тим краще абонентам. «Але, по-перше, і трьом операторам вже тісно на території України. По-друге, на мій погляд, «Інтертелеком» згаяв час, коли міг потіснити «велику трійку». І проблема навіть не у великих мобільних операторах. ІТ орієнтувався на сегмент абонентів сільської місцевості, де вже масово з багаторазовим покриттям розгорнуті оптичні мережі, які дають великі швидкості і вищу якість», – пояснює він.
Телеком-експерт, ексдиректор департаменту інновацій та інтелектуальної власності Мінекономрозвитку Лєна Мініч припускає, що «Інтертелекому», можливо, вдасться застовпити окремі ніші. «Мова про спеціальні проєкти для залізниці та цифровізації автомобільних доріг, IoT по полях для аграріїв, Smart Grid тощо. Але повноцінно конкурувати з «великою трійкою» ІТ навряд чи зможе. Компанії потрібно вкласти близько $250 млн у будівництво 4G-покриття на території України. Навіть якщо вона знайде такі гроші, ємності та швидкості там все одно не буде: кількість частот у «Інтертелекому» – це «ні про що» з точки зору забезпечення швидкості та пропускної здатності для повноцінного 4G», – вважає експерт.
Олексій Хахлюк парирує: «У нас значно менша абонентська база, ніж у «великої трійки». При цьому ми маємо втричі більший, ніж у інших операторів, частотний ресурс у діапазоні 800/850 МГц c сумарною шириною смуги 15 МГц для передачі даних від базової станції до абонента. Тому вважаємо, що зможемо забезпечити хороший користувальницький досвід для наших абонентів».
Навіщо вкладати величезні інвестиції при хитких шансах їх окупити? Ймовірну відповідь на це питання Mind підказало джерело на ринку: «Гадаю, нинішні власники активу не стануть нічого інвестувати. Кажуть, «Інтертелеком» продається. Зараз триває due diligence». Це припущення підтвердив виданню інший профільний експерт. На думку співрозмовника Mind, угода може відбутися найближчим часом.
«Мені про це не відомо, – відповів виданню Олексій Хахлюк. – Можу лише зазначити, що актив значно підвищив свою привабливість для потенційних стратегічних партнерів після отримання можливості впровадити LTE в дуже перспективному частотному діапазоні. Сьогодні населення країн, у яких впроваджено LTE-850, становить понад 3 млрд жителів (це Китай, Індія, США, Японія Південна Корея, Індонезія і багато інших) і понад 300 млн населення країн ЄС, в яких використовується band 20. Екосистема абонентських пристроїв, що підтримують один або відразу обидва ці діапазони, включає кілька тисяч моделей і продовжує активно розширюватися».
Хто може бути зацікавлений у придбанні «Інтертелекому»? Джерело Mind висловлює припущення: due diligence проводиться для покупця не з України. Інші деталі не розголошуються.
У теорії, потенційні профільні інвестори – власники «Київстар» і «Vodafone Україна». У пресслужбах цих мобільних операторів повідомили Mind, що не можуть коментувати тему.
Також «підвішеним» залишилося питання, законослухняні компанії яких країн зможуть ризикнути викупити актив у громадян невизнаної республіки Придністров'я. Втім, на думку юристів, ця проблема легко вирішується. «Для усунення репутаційних ризиків покупця може бути використана проста схема вибілення активу: заміна власників на умовні кіпрські компанії», – пояснює керівник консалтингової компанії «Телекон» Костянтин Жакун.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].