Пірати Гвінейської затоки: як флібустьєри викрадають людей замість нафти

Пірати Гвінейської затоки: як флібустьєри викрадають людей замість нафти

І чи готовий світ протистояти їм так само, як сомалійським піратським угрупованням

Этот текст также доступен на русском
Пірати Гвінейської затоки: як флібустьєри викрадають людей замість нафти
Фото: https://issafrica.org/

Глобальний обвал нафторинку зачепив не лише енергетичні корпорації, а й «спільноту» морських розбійників. На захопленні танкерів заради крадіжки нафти тепер багато не заробиш, тому вони переключилися на викрадення людей з метою отримання викупу.

Українські дипломати вже змушені протистояти новим обставинам. Міністерство закордонних справ учора, 10 травня, офіційно підтвердило викрадення українського моряка в районі Гвінейської затоки, що омиває береги восьми нафтовидобувних держав Західної Африки. Сюди ж, від початку цього року, за даними Міжнародного морського бюро, перемістився з Аденської затоки центр світового піратства.

Інцидент з українським моряком, за інформацією МЗС, стався біля берегів Екваторіальної Гвінеї. У районі порту Малабо було захоплено корабель Rio Mitong, який належить бельгійській компанії SMART S&P і ходить під прапором Коморських островів. Нашого мореплавця вивезли в невідомому напрямку разом з іншим іноземцем, який також служив на кораблі. Тепер дипломати з'ясовують обставини пригоди, щоб звільнити українського громадянина.

Де гніздяться флібустьєри XXI століття?

При загальному зниженні активності морського піратства в масштабах планети, у Гвінейській затоці спостерігається її значне зростання. За даними Міжнародного морського бюро (IMB), протягом минулого року розбійники викрали в цьому регіоні 121 людину, що склало майже 90% від загальної кількості викрадених моряків. Роком раніше викрадених було 78.

За перші три місяці 2020 року гвінейські пірати вже взяли в полон 17 членів різних морських екіпажів. «Моряки піддають себе великому ризику, щоб споживачі могли купити каву та какао в супермаркетах або заправити свої автомобілі», – говорить заступник директора IMB Сайрус Моді.

Хто опиняється під ударом?

Пірати зараз полюють в основному на тихохідні танкери і допоміжні судна з міжнародними екіпажами, підкреслюється в доповіді про піратство в Гвінейській затоці, яку підготувала Морська адміністрація США (MARAD).

Найбільше від піратів Гвінейської затоки страждають великі міжнародні нафтові компанії на кшталт ExxonMobil, Chevron, Shell, Eni і Total, що працюють в територіальних водах Нігерії, Габону й Екваторіальної Гвінеї. Сплеск морського піратства стався не в найкращий для нафтовиків час. Цілий букет причин – COVID-19, обвал попиту на нафту й угода ОПЕК – призвів до того, що Shelf Drilling, Valaris, Maersk Drilling і Borr Drilling втратять цьогоріч у Гвінейській затоці близько $3 млрд.

Дії морських розбійників завдають величезної шкоди і країнам регіону. Три роки тому, наприклад, збитки Нігерії від піратства становили 400 000 барелів нафти щодня, або $1,5 млрд на місяць (майже 5% ВВП).

Аналітики Verisk не бачать перспектив для змін на краще протягом як мінімум двох найближчих років. Гвінейська затока не належить до числа жвавих морських торговельних маршрутів. Тому прибережним державам доводиться розраховувати не на широку підтримку міжнародної спільноти, а на власні вельми обмежені сили.

Чому пірати активізувалися саме тут?

Головний аналітик по Африці британської консалтингової компанії Verisk Maplecroft Олександр Реймейкерс називає основними причинами лідерства Гвінейської затоки несправедливий розподіл нафтогазових багатств регіону, наявність міліції, що навчилася непогано воювати в ході озброєного конфлікту в дельті річки Нігер, що триває вже майже три десятиліття, і регулярні виплати викупу за викрадених моряків.

Вольф Кінзель, фахівець з безпеки на морі Німецького інституту міжнародних відносин і міжнародної безпеки, зазначає, що в дельті Нігера, дуже сильно забрудненій нафтовидобуванням, фактично відсутня влада. Брудне море зробило прибережні води практично безлюдними. Відсутність роботи провокує місцевих жителів організовувати банди, які живляться з наркотрафіку, торгівлі зброєю та піратства.

Чи можна їх перемогти?

Сайрус Моді вважає, що впоратися з піратами країнам Гвінейської затоки заважає брак досвіду, підготовки та ресурсів.

Морські розбійники, на відміну від силовиків, не лише швидше реагують на зміни, але й уважно стежать за технічним прогресом. Вони переміщаються на швидкісних катерах, використовують найсучаснішу зброю, включаючи великокаліберні кулемети, і знаходять жертв за допомогою автоматичних ідентифікаційних систем. У нігерійської ж берегової охорони, найсильнішою в регіоні, немає навіть своїх гелікоптерів.

За даними IMB, попри сплеск активності морських розбійників у першому кварталі 2020 року, загалом протягом останніх років спостерігається тенденція до її зниження в найнебезпечніших місцях Світового океану.

Майже десятиліття з великим відривом лідирувала Аденська затока. Однак зараз піратство поблизу узбережжя Сомалі фактично ліквідовано – допомогло безпрецедентне співробітництво військових флотів трьох десятків країн. За весь минулий рік у територіальних водах цієї країни було зафіксовано лише один, причому невдалий, піратський напад.

У першому кварталі 2020 року морські розбійники 47 разів нападали на кораблі. У січні-березні 2019 року нападів було майже на чверть менше – 38. Майже половина піратських атак – 21, або 44,7% – були здійснені в Гвінейській затоці.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло