Едуард Кузнєцов: «Україна користується чужими супутниками, тобто доступ до секретної інформації відкритий»
Голова громадської ради при Державному космічному агентстві – про те, з чим наша країна увійшла в епоху незалежності та чому «злетіла з орбіти» прибуткової космонавтики

Україна третій рік не може ухвалити Космічну програму. Керівники Державного космічного агентства (ДКАУ) повсякчас змінюються, і спірні призначення заступників і радників вказують на те, що вище керівництво країни не усвідомлює важливість роботи космічної галузі у ХХІ столітті.
В епоху незалежності Україна увійшла потужною космічною державою. Але, самостійно вийшовши на цей міжнародний ринок, навіть під керівництвом досвідчених галузевих директорів, інженерів, апаратників, їй довелося пережити не тільки перемоги, але й поразки.
Едуард Іванович Кузнєцов, голова Громадської ради при ДКАУ, був одним з перших співробітників агентства. У 1980-ті роки довгий час працював з Володимиром Горбуліним, і коли останнього призначили генеральним директором ДКАУ, перейшов у космічне відомство України. Едуард Кузнєцов є безпосереднім автором і організатором цілої низки ініціатив у космічній політиці нашої країни.
В інтерв'ю Mind він розповів про успіхи та невдачі вітчизняної космічної галузі, про міжнародний лобізм й інтриги, що призводять до великих втрат навіть країни. На міжнародному космічному ринку конкуренція посилюється, тому галузь потребує не лише талановитих інженерів, а й досвідчених політичних гравців, здатних захистити державні інтереси.
Україна на міжнародному космічному ринку
– Едуарде Івановичу, з чого починався розвиток космосу в незалежній Україні?
– З Національного космічного агентства, яке було створене 29 лютого 1992 року. Леонід Макарович Кравчук, перший президент України, підписав указ через три місяці після референдуму про незалежність (1 грудня 1991 року. – Mind).
Україна була потужною космічною державою ще за радянських часів. Близько 300 наших підприємств працювали на ракетно-космічну галузь СРСР. Була хороша виробнича база, технологічні напрацювання, розгалужена кооперація у створенні космічної техніки, найкваліфікованіші кадри: з 200 000 людей понад 50% мали вищу освіту.
До початку 1990-х років підприємства в Дніпропетровську випускали близько 100 ракет-носіїв (РН), цивільних і військових. Було вироблено і запущено близько 400 супутників української розробки.
Втратити такий потенціал було б неправильним. Космічне агентство створювалося для управління, координації та вироблення космічної політики України, розвитку галузі в нових умовах, бо космічна діяльність є основою технічного й інноваційного прогресу. У 2010 році відомство перейменували на Державне космічне агентство.
– Що містила в собі перша Космічна програма?
– Перша Космічна програма була затверджена в травні 1993 року і охоплювала період до 1998 року. Я і зараз дивуюся, як далеко ми тоді дивилися – деякі пункти залишаються актуальними і сьогодні.
У 1993 році ми писали про необхідність польоту космонавта незалежної України на одному з космічних кораблів Росії або США; про створення та запуск першого супутника під юрисдикцією України «СІЧ-1», телекомунікаційного супутника «Либідь»; про проекти, пов'язані з вивченням Марса і Місяця. Планували створення гіперзвукового авіаційно-космічного апарату, розглядали можливості незалежного старту космічних кораблів – проекти «Оріль», «Світязь», створення наземної системи управління космічними апаратами.
Ми розуміли, що Україна обмежена фінансово, тому потрібно наголошувати на участі підприємств ракетно-космічної галузі в міжнародних проектах, щоб зайняти свою нішу і заробляти гроші на ринку. Ми увійшли в декілька проектів і досі відчуваємо себе там комфортно.
– Які ексклюзивні послуги ми запропонували для участі в міжнародних проектах?
– Ми мали хороший заділ: літаючі ракети-носії «Циклон-2», «Циклон-3», «Зеніт-2» і його модифікації. Деякі з них просто унікальні: «Циклон-2» літав 120 разів без жодної аварії; «Циклон-3» на 110 польотів мав тільки 2–3 аварії, це близько 2%. Надійність пусків українських ракет становила 97–98%, тоді як у світі – близько 93%.
Це дозволило нам увійти в міжнародні проекти зі створення ракетно-космічної техніки. У США це ракета-носій «Антарес», перша ступінь робиться в Україні. У Європі – ракета-носій «Вега», там стоїть український двигун, вже було запущено 11 ракет. Наші фахівці котируються у світі, у нас є замовлення.

Донедавна ми забезпечували системи управління для РН «Союз» (265 комплектів), «Протон» (180 комплектів), «Рокот» (28 комплектів). Було виготовлено і поставлено 138 систем орбітальної орієнтації і стикування «Курс».
Загалом за роки незалежності ми організували 165 пусків наших ракет, які літали з шести космодромів світу, зокрема, з Байконуру, Куру, Плесецька, платформи «Морський старт» на екваторі. Вони вивели на орбіти 380 космічних апаратів на замовлення 25 країн світу. Але були у нас і неприємні історії, конкуренція на міжнародному космічному ринку дуже жорстка.
Політ першого космонавта України
– Почнемо з хорошого. Як вдалося організувати політ українського космонавта?
– Одне з найгучніших досягнень – політ першого космонавта України Леоніда Каденюка. Проект був добре підготовлений, профінансований і реалізований. Сьогодні пілотовані пуски здійснюють три країни – РФ, США і Китай, а в 1990-х їх було лише дві – РФ і США. Швидше вдалося домовитися із США. Ймовірно тому, що саме тоді був підписаний Будапештський меморандум, Україна відмовилася від свого ядерного арсеналу, і нам пішли назустріч.
Під час обговорення польоту Леонід Кучма і Білл Клінтон домовилися, що наш космонавт виконає реальну роботу на орбіті. Ми запропонували кілька проектів, але американці обрали космічну ботаніку – розвиток рослин в умовах мікрогравітації.
Ще з радянських часів Україна мала хороший досвід у проведенні наукових досліджень у галузі космічної ботаніки та біології. Цим займалася, зокрема, наша відома вчена академік Єлизавета Львівна Курдюм. Інститут ботаніки України вирішив продовжити її дослідження. І розробив 10 експериментів, які мав здійснити наш космонавт.
– Ми щось платили США за цей політ?
– Ні. Україна розрахувалася результатами наукових експериментів. Були певні витрати на утримання наших космонавтів, підготовлення експериментів, доставлення обладнання. Але це не ті гроші, які нам довелося б заплатити за сам політ наших космонавтів.
– Ви кажете «наших космонавтів»... Каденюк не один претендував на політ?
– Коли принципових домовленостей було досягнуто, ми оголосили конкурс. У ньому взяли участь 34 людини, переміг Леонід Костянтинович Каденюк. Він – льотчик-випробувач, пройшов хорошу підготовку ще в Союзі, на його рахунку були випробувальні польоти на 54 типах літаків, готувався бути командиром екіпажу «Бурана» – радянського космічного корабля багаторазового використання. Хотілося, щоб український космонавт був кваліфікованим фахівцем і його робота не викликала жодних сумнівів і пересудів.

Леонід Каденюк за роботою
Але через те, що для України це був унікальний проект, і мало що могло трапитися, я вирішив підстрахуватися і домовився з керівництвом NASA, щоб був дублер. У американців практики дублерів немає, там є загін космонавтів, їх готують і відразу ж відправляють на орбіту. Але нам пішли назустріч, другим претендентом на політ ми вибрали В'ячеслава Мейтарчана.
– Я чула, що в нас був мінізагін космонавтів, які готувалися до польоту.
– Ми припускали, що в майбутньому в нас може бути і жінка-космонавт, тому вмовили американців подивитися ще одну пару – Надію Адамчук та Ярослава Пустового. Обидві пари кандидатів у космонавти пройшли місячне стажування в науковому центрі в Х'юстоні й на космодромі ім. Кеннеді у Флориді.
Після стажування складали складне тестування, але всі показали високі результати. Комісія США виставляла низку оцінок за своєю методикою, і винесла рішення: з першої групи летить Леонід Каденюк, з другої – Ярослав Пустовий. У результаті Пустовий і став дублером Каденюка.
Вони пройшли стажування в нашому Інституті ботаніки: вивчали методики, садили рослини, проводили запилення, адже на орбіті вже не вчитимешся. Потім на сім місяців вирушили до Флориди для передпольотної підготовки і знайомства з екіпажем. У космос полетів Леонід Каденюк 19 грудня 1997 року в шатлі «Колумбія».
– Чому українські космонавти більше не літали в космос?
– Для цього треба входити в певні програми, щоб зацікавити компанії, які займаються космосом і пілотованою космонавтикою. Ми намагалися домовитися з російськими колегами і запустити нашого космонавта на тривалий період. Бо Каденюк літав лише на 16 днів, це звичайний термін роботи шатлів на орбіті.
Але росіяни виставили дуже високі ціни – $130 млн за шість місяців. Тривалість польоту відбивається на його вартості: на орбіті космонавта треба годувати, одягати. На кожного члена екіпажу – відправляти свій вантажний корабель з устаткуванням, харчуванням, водою. Коли Ілон Маск каже, що відправить у космос за $50 млн, це політ на три дні. Якщо йдеться про триваліший політ, то буде і $60 млн, і $70 млн, і більше.
Українські супутники
– Як розвивалася програма створення українського супутникового угрупування?
– Починалася непогано. Я запропонував майбутню систему супутників назвати «СІЧ», скорочено від «Слава і Честь», а майбутній супутник зв'язку – «Либідь», на ім'я засновниці Києва. Це цікава і красива назва. Пізніше американці повторили її, створили свої «Либіді» – кораблі Sygnus.
Запуск нашого першого космічного апарату «СІЧ-1» був профінансований і запущений на ракеті «Циклон-3» у 1995 році. Ми запросили чилійців приєднатися, вони зробили свій мікросупутник і скористалися нашим стартом.
Раніше ми робили супутники для Індії, а в період незалежності створили супутник для Єгипту – «Єгиптсат-1». Успішно запустили його, побудували станцію управління в Олександрії і навчили єгиптян, які й керували ним два роки. Потім супутник відпрацював гарантійний термін і закінчив свою діяльність. Загалом за роки незалежності було запущено 28 наших космічних апаратів.
А ось на створення телекомунікаційного супутника «Либідь» і його запуск Україна грошей так і не знайшла, що є величезною стратегічною помилкою держави.
– Україна за часів СРСР створила 400 супутників, невже не було супутників зв'язку?
– У Радянському Союзі була певна спеціалізація, і супутники зв'язку розробляли і будували тільки в Росії, тому в Україні таких технологій немає. Ми вміємо робити супутники дистанційного зондування землі (СДЗЗ), або супутники-розвідники, яких ми зробили шість штук ще для СРСР.
Фінансування на супутник зв'язку «Либідь» ми запланували, щоб розробити технологію. Якби в 1993 році гроші виділили, то за рік-два ми б впоралися, і в 1997-му запустили б власний супутник.
Це національні інтереси у сфері безпеки: армія, СБУ, банки, низка заводів і наукових установ повинні користуватися своїм супутником і мати закриті канали зв'язку. Зараз ми змушені користуватися чужими супутниками, тобто доступ до секретної інформації фактично відкритий.
– І ми втратили ще один міжнародний ринок?
– У 1997-му ми б встигли одними з перших вийти на внутрішній і міжнародний ринки послуг супутників зв'язку. Тоді ще не було такої насиченості цього ринку апаратами інших країн.
А потім багато країн, навіть не космічні, швидко зорієнтувалися, вклали гроші в створення супутників зв'язку, запустили їх і вийшли на міжнародний ринок з пропозицією своїх транспондерів для передавання телевізійних програм, інтернету, спецзв'язку.
Ми ж втратили час, гроші, супутник. Наші телеканали щорічно сплачують $20–25 млн за оренду транспондерів на чужих супутниках. Ми підтримуємо космічну галузь інших країн, але не свою.
– А які супутники ми вміємо робити добре? Чи працюють ще наші, запущені раніше, 28 супутників?
– Спостереження з космосу ведеться супутниками дистанційного зондування Землі, саме їх ми створювали і запускали за радянських часів і в роки незалежності.
Усі супутники мають свою тривалість життя. Наприклад, супутники ДЗЗ знаходяться на низьких і середніх орбітах, 300–500 км, через що поступово опускаються. Їх робота триває до п'яти років, і все, що ми запускали раніше, вже відпрацювало свій термін і вийшло з ладу. Наших супутників на орбіті немає.
Більш тривалий термін роботи мають телекомунікаційні супутники, вони знаходяться на геостаціонарній орбіті – 36 000 км від Землі, і обертаються з однаковою швидкістю з Землею.
Є нова технологія, що подовжує життя таких апаратів на 1–2 роки. Супутники-заправники підлітають і забезпечують їх додатковим паливом, потім, у зазначений час, включаються двигуни і трохи піднімають супутник зв'язку або підтримують його орбіту. Ми володіємо такими технологіями, але немає замовлень.
– Навіщо державі супутники дистанційного зондування Землі?
– Міністерству екології важливо знати, як у нас змінюється клімат, екологія, йде вирубка лісів, забруднюється Дніпро. Міністерство надзвичайних ситуацій має бачити, де йдуть паводки, розпалюються пожежі. Агрокомплексу важливо розуміти врожайність земель, створити нормальний земельний кадастр. МВС могло б бачити, де вирощуються наркотичні рослини, здійснювати контроль кордону. А сучасна армія не може діяти без космічного зв'язку, розвідданих та іншої інформації.
Супутник «СІЧ-1» Космічне агентство зробило за свої гроші. Ми тоді урізали деякі інші програми і направили ці кошти на проект. Але цільового замовлення як не було, так і немає, і, боюся, найближчим часом не буде. Хоча держава повинна формувати замовлення від різних міністерств і передавати їх Космічному агентству. Сьогодні уряд не може здійснювати повноцінний контроль над економікою, і це ще одна велика помилка в космічній політиці нашої країни.
Перший провал
– Коли Україна вперше зіткнулася з жорсткою конкуренцією на ринку пускових послуг?
– У середині 1990-х років, коли активно розвивалася мобільна телефонія. Низка зарубіжних телефонних компаній об'єдналися і вирішили організувати запуск 48 супутників зв'язку, програма називалася GlobalStar. Ми заявили на тендер ракету-носій «Зеніт-2», і виграли три пуски.
«Зеніт» може за один раз вивести на орбіту до 12 супутників. Тобто три пуски, і практично сузір'я супутників було б сформовано.
Ми на той час були наївні й не думали, що наші конкуренти ні на що не зважатимуть заради отримання власної вигоди. Це був 1998 рік, ракету запускали з Байконуру. Сам пуск пройшов нормально, але ракета зазнала аварії вже в повітрі, загинули 12 супутників.
Ракета і супутники були застраховані, організатори повернули свої гроші, але аварія вибила нас з проекту. Я впевнений на 99%, що вона була підлаштована спеціально, щоб вивести нашу ракету з участі в запусках.
– До кого перейшли замовлення?
– Росія, Китай і США розділили запуски 36 апаратів, їхні компанії отримали по 2–4 пуску і додаткові гроші. Замість трьох наших було 10 пусків інших країн, а ми б збили ціни. Після такого удару ми дійшли висновку, що на ринку запусків конкуренція дуже жорстка, зла і призводить до великих втрат.
– Кластерні пуски супутників першим запропонував не Ілон Маск, їх повинна була зробити Україна...
– Фактично ми і відкрили еру кластерних пусків. На початку 2014 року наша ракета-носій «Дніпро» здійснила перший такий пуск: на орбіту було виведено 33 космічних апарати на замовлення 10 країн. Ми вивели наш перший наносупутник «Політан-1» (PolyITAN-1), який виготовила Київська політехніка, і взяли замовлення ще на 32 апарати.

Наносупутник PolyITAN-1
Ракета-носій «Дніпро» була перероблена зі стратегічної військової ракети СС-18 («Сатана»), яка вироблялася в Україні й була на озброєнні в Україні та Росії. Ракети підлягали утилізації, але ми запропонували американцям інноваційний підхід: зробили конверсію, і замість боєголовок поставили супутники. Ракета запускається в космос, виводить супутники на орбіту і там самознищується. На «Дніпрі» було зроблено 22 пуски, виведено близько 70 апаратів, замовниками виступили 23 країни. Дуже ефективно і дешево працювала ця конверсійна ракета.

Старт РН «Дніпро»
– Європа пропонувала офіційне співробітництво нашим космічним підприємствам?
– У середині 2000-х років Єврокомісія запропонувала і профінансувала проект «Твіннінг»: «Прискорення українсько-європейського співробітництва в космічній сфері». Брали участь Україна, Франція та Німеччина. За час дії проекту (2008–2010 роки) у нас побувало більше 40 фахівців з Європи, і стільки ж наших фахівців відвідало європейські країни.
Ми змогли встановити контакти з багатьма підприємствами і організаціями, влитися в цілу низку європейських космічних проектів. Наші галузеві підприємства отримали фінансування від Європейського космічного агентства (ЄКА).
Єврокомісія виділяє гроші на проекти тільки представникам Євросоюзу, але єврочиновники самі порадили: ви працюйте з поляками, угорцями, чехами, вони отримуватимуть гроші від ЄКА і ділитимуться з вами на умовах субпідряду. Ми створили робочу групу «Україна – ЄС», яка координувала співробітництво. У 2010 році проект «Твіннінг» був визнаний кращим проектом в Україні, а мене нагородили орденом Франції «За заслуги».
P.S. У другій частині інтерв'ю йтиметься про долю проекту «Морський старт»; про те, чому Україна не має свого космодрому; про проекти Ілона Маска і приватні інвестиції в космос; і в цілому про перспективи космічної галузі України.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].