Захворіло у світі
63,254,854
Померло у світі
1,468,322
Вилікувалось у світі
40,544,343
Захворіло в Україні
745,123
Померло в Україні
12,548
Вилікувалось в Україні
355,172
«Магія» локдауну: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

«Магія» локдауну: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

Що відбулося з динамікою доходів, проєктів/клієнтів у EPAM, SoftServe, GlobalLogic, Luxoft, Intellias та інших, і чи вдалося їм втримати співробітників

Цей матеріал також доступний російською
«Магія» локдауну: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи
Фото: pixabay

Останні -надцять років оборот IT-індустрії щорічно зростав на 20-30%. Схоже, рік, що минає, стане винятком. У кращому випадку, виручка зросте на 15% – до $5,75 млрд. Антирекорд уже зафіксовано щодо кількості фахівців.

Топменеджери великих IT-компаній розповіли Mind, на які результати очікують за підсумками 2020 року і як скоригували плани на 2021-й з урахуванням кризи. Відповіді цікаві ще й тим, що деякі спікери аналізують динаміку злетів і падінь в індустріях своїх клієнтів: e-commerce, automotive, медицині, телекомі, туризмі тощо.

«Магія» локдауна: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

Юрій Антонюк, віцепрезидент, голова EPAM у Центральній і Східній Європі:

– EPAM, як і інші IТ-компанії, у II кварталі відчула на собі вплив кризи і світової пандемії. Ми повністю перейшли на віддалену роботу. Частина клієнтів зі сфер, на яких криза позначилася найболючіше, тимчасово зупинили або ж зовсім згорнули роботу над IТ-проєктами. Ми не проводили скорочень проєктних команд, але тимчасово зупинили наймання нових фахівців і відклали перегляд оплати праці до кращих часів.

Завдяки диверсифікаційному портфелю клієнтів ми досить гладко пройшли цей період. Із середини літа спостерігаємо попит на цифрову трансформацію: збільшилися обсяги робіт для наявних партнерів, до нас прийшли нові великі замовники зі світовими іменами.

У II кварталі дохід компанії у світі склав $632,4 млн – це на 15,5% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Зараз чекаємо на результати III кварталу.

Якщо загальносвітова ситуація не змінюватиметься в гірший бік, наступного року можна очікувати подальшого відновлення фінансових показників галузі. У майбутнє дивимося з обережним оптимізмом. З одного боку, зміцнили навички роботи в турбулентних умовах, пройшовши пік кризи відносно безболісно для бізнесу. Багато компаній усвідомили важливість інвестицій в ІТ-рішення, що даватиме свої плоди й у 2021 році. З іншого – ніхто у світі не знає, куди приведе нас усіх ситуація з COVID.


«Магія» локдауна: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

Ярослав Любінець, співзасновник та голова Ради директорів SoftServe:

Безумовно, пандемія, глобальний локдаун та економічний спад негативно позначилися на більшості індустрій та компаній по всьому світу. ІТ-індустрія не стала винятком, хоча вплив кризи був легшим. Протягом весни бізнес сповільнився, частина клієнтів зменшили обсяги замовлень або ж відстрочили роботу над новими проєктами.

У кризові часи ми ще більше фокусуємося на збереженні команди та наданні якісних сервісів клієнтам. Для цього переходимо на agile-режим із короткостроковим плануванням, разробляємо різні сценарії й оперативно запускаємо відповідні, залежно від сигналів з ринку.

Нашою негайною реакцією на кризу стала оптимізація операційних витрат компанії, перегляд пріоритетів та запланованих раніше інвестицій. Компанії довелося також на кілька місяців відкласти підвищення зарплат працівникам, при цьому всі фінансові домовленості, включно з бонусами, упродовж всього часу виконувалися без змін. Це тимчасове обмеження ми зняли в середині літа.

Нашими клієнтами є представники різних сфер бізнесу. Переважно це великі компанії, які швидко зорієнтувалися в ситуації, зрозуміли, як керувати своїм бізнесом у цих нових умовах, побачили для себе нові можливості.

Гнучкий підхід до управління, відлагоджені процеси дистанційної роботи, а також якісне та  диверсифіковане портфоліо клієнтів дозволили SoftServe швидко повернутися до звичних нам темпів зростання. У вересні ми прийняли найбільшу кількість нових працівників за всю 27-річну історію компанії. Бізнес продовжує активно зростати, у нас є багато кар’єрних можливостей та понад 500 відкритих вакансій в Україні.

Загалом оцінюємо, що за підсумками 2020-го українське ІТ покаже річне зростання на 25–30% менше, ніж у попередні роки. Раніше темпи росту SoftServe були вищі за середні по ринку, цього року прогнозуємо збереження цієї тенденції.


«Магія» локдауна: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

Анна Согомонова, молодший віцепрезидент Head of Operations GlobalLogic:

– У 2019 році ІТ-ринок в Україні зріс на рекордні 30%. Але локдаун 2020 року уповільнив динаміку розвитку індустрії. Навесні багато хто з топ-50 IT-компаній зменшили кількість відкритих позицій або зовсім закрили набір на проєкти і скоротили кількість фахівців. Криза особливо зачепила тих, хто орієнтувався на невелику кількість замовників зі сфер туризму, перевезень та інших індустрій, які постраждали під час глобального карантину.

GlobalLogic є єдиною з топ-5 компаній, якій вдалося показати зростання в першому півріччі 2020 року. За цей час до нас приєдналося близько 300 інженерів. Зараз компанія співпрацює з більш ніж 5000 фахівців в Україні. Це стало можливим завдяки диверсифікованому портфелю замовників, зокрема, зі сфер медицини й телекому.

Ми очікуємо на зростання за підсумками поточного року, хоч і не на таке стрімке, як раніше. У 2021 році нашим основним пріоритетом залишиться безпека фахівців, якісне виконання проєктів замовників і розвиток ІТ-освіти в Україні.

Крім того, ми вже спостерігаємо процес відновлення ринку після весняного локдауну. Наприклад, за нашими даними, кількість відкритих позицій на ІТ-ринку сягнула середніх показників 2019 року.

Незважаючи на уповільнення світової економіки в період глобального карантину, у світі також зростає попит на digital transformation і digital disruption, тобто створення нових бізнес-моделей, які здатні повністю змінити правила гри в цілій низці індустрій.


«Магія» локдауна: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

Віталій Кармазінський, керуючий директор «Luxoft Україна»:

– Цього року в нас відбувається перебалансування бізнесу між тими клієнтами, які більше постраждали від наслідків пандемії, і тими, хто постраждав менше. Це уповільнює зростання. Очікуємо, що, з урахуванням скорочень у деяких проєктах, воно буде мінімальним.

Щодо роботи в сьогочасних умовах. Наші співробітники працюватимуть у віддаленому режимі ще орієнтовно 6–12 місяців. При цьому з'являться фахівці, які постійно працюватимуть віддалено навіть після закінчення карантину.


«Магія» локдауна: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

Віталій Седлер, СЕО та співзасновник Intellias:

– За результатами 2020 року, наша компанія дещо відійшла від звичного для себе зростання. Внаслідок пандемії ми зазнали суттєвого впливу в автомобільній галузі, де Intellias традиційно має сильні позиції. Сповільнення automotive індустрії позначилося на нашому бізнесі в першому півріччі: клієнти скорочували проєкти, просили про перегляд цін тощо.

Нашою стратегією в цей період було збереження команди та всіх ключових компетенцій, тому ми інвестували в розширений резерв спеціалістів, щоб виходити з кризи, маючи основу для подальшого зростання.

Фактично так і вийшло. Зараз бачимо збільшення попиту, зокрема на автомобільному ринку. Разом із цим з’являється велика кількість нових вакансій – наразі маємо близько 140–150 відкритих позицій. Це найвищий показник за весь 2020 рік. Очікуємо, що попри всі пертурбації цей рік закінчимо навіть із невеликим зростанням. 

Головним чинником, що вплинув на наші доходи, була коронакриза. У ІІ та ІІІ кварталах фіксували негативну динаміку доходів. Але зараз усе змінюється. З початку року отримали 25 нових клієнтів, тож у IV кварталі розраховуємо знову вийти на суттєве зростання. 

Коронакриза виявила, що глобальна цифрова трансформація та реалізація нових бізнес-моделей, які майже повністю залежать від інформаційних рішень, мають проходити ще швидше. Тому ці зміни прискорюватимуться, і відповідно попит на ІТ-рішення зростатиме протягом наступних років.

Після економічного шоку 2020-го наступний рік має стати періодом розвитку. У планах на 2021–2024 роки очікуємо повернення до активного зростання на рівні 25–35%. Для цього інвестуємо у своє зростання, перебудовуємо наші сейлз-команди та компетенції, аналізуємо ринок і шукаємо для себе нові можливості. На трьох ринках – у Сполучених Штатах, німецькомовній Європі та на Близькому Сході – уже маємо свої сейлз- і біздев-команди та плануємо їх розширювати.

Зараз у компанії активно розвиваємо наш технологічний офіс. Основна задача – сформувати та замкнути повний цикл послуг для клієнтів і партнерів: від продуктової ідеї та консалтингу до повної реалізації продукту і його підтримки. Разом із тим ще більше підсилюємо наші рішення в IT and Cloud Transformation, digital consulting та product design.


«Магія» локдауна: як найбільші ІТ-компанії випливають із кризи

Дарья Горницкая, Director of Global Delivery Operations в Astound Commerce:

– Протягом 20 років ми працюємо тільки в e-commerce домені й допомагаємо глобальним гравцям ритейлу розвивати бізнес онлайн. З одного боку, онлайн-сегмент із кожним роком зростає і потреба світового бізнесу в рішеннях електронної комерції тільки збільшується.

З іншого боку, бренди не завжди готові інвестувати в нові напрями. Особливо, коли в епоху «економіки вражень» компанії намагаються придумати нові моделі емоційної взаємодії (customer experience approach) із покупцями у фізичних/офлайн точках продажів (brick & mortar stores). Тут достатньо буде згадати флагманський магазин Nike на знаменитій П'ятій авеню або ж мережу універмагів Nordstrom.

Але, схоже, 2020 рік повністю перевернув увесь світ. Онлайн-сегмент став не тільки ключовим бізнес-напрямом, але й реальною необхідністю безпечного і швидкого купування.

З початком локдауну ми теж відчули зміни в комунікації і взаємодії з клієнтами. В основному це залежало від категорії/сегменту, у якому перебувала компанія. Наприклад, продукція компаній із фармацевтичної галузі, beauty-індустрії, бакалії, sportswear у період першої фази COVID-19 була затребувана, бізнес відчував себе непогано. Ми продовжували співробітництво і працювали над розробленням рішень електронної комерції.

Якщо ж розглядати, наприклад, сегмент luxury товарів, то тут ситуація складніша. По-перше, багато покупців залишалися вдома протягом всієї весни й віддавали перевагу домашньому зручному одягу. По-друге, для брендів luxury сегменту все ж краще поєднувати і взаємодоповнювати офлайн- і онлайн-канали продажів.

Попри всесвітній локдаун, частина наших клієнтів розглядала цей період як можливість підготуватися до нового сезону, масштабувати бізнес на нові ринки або ж поліпшити наявні e-commerce рішення. Наприклад, ми продовжили співпрацю з британським брендом масового одягу Boohoo Group запуском локальних магазинів у країнах Близького Сходу та Північної Африки. Глобальний виробник ресторанного обладнання Parts Town, з яким ми працюємо вже понад 13 років, за час карантину розширив свою присутність на ринку ЄС.

Наша динаміка доходів, клієнтів і проєктів змінювалася залежно від ринків присутності і встановлених правил дотримання карантину на них; сегменту бізнесу, у якому працював замовник і, звичайно ж, від його мети й планів розвитку на цей період. Протягом трьох кварталів 2020 року ми втратили деяких клієнтів, з іншими тимчасово зупинили співпрацю. Водночас підписали контракти з багатьма іншими компаніями на розробку e-commerce рішень.

Це дозволило нам зберегти команди у всіх інжиніринг-центрах, включно з п'ятьма офісами в Україні та інших країнах, а також поліпшити сервіс, пропонуючи клієнтам найбільш затребувані технології й рішення. У ІІІ кварталі 2020 року розпочали роботу приблизно над сотнею нових проєктів (у ІІ – близько 70). Це вдвічі більше, ніж в аналогічному кварталі попереднього року.

Таке зростання затребуваності e-commerce рішень бізнесом можна пояснити збільшенням онлайн-покупців, кількість яких, за даними Salesforce's Q1 Shopping Index, збільшилася на 40% проти минулого року. А доходи онлайн-магазинів, які пропонують купити товар на сайті й забрати в магазині (формат BOPIS – buy online, pick-up in store), у І кварталі зросли на 27%. Бізнес максимально намагався інтегрувати офлайн- і онлайн-канали продажів, щоб адаптуватися до нових реалій. У липні Salesforce опублікував Shopping Index за підсумками ІІ кварталу. Цікаво, що, незважаючи на відкриття багатьох офлайн-магазинів, кількість онлайн-покупців залишається стабільно високою.

За прогнозами Salesforce, e-commerce зростатиме, навіть коли пандемія піде на спад. Тому ми досить оптимістичні з приводу розвитку нашого домену діяльності і компанії загалом у 2021 році. Вже працюємо над новими технологіями в e-commerce: Headless Approach, Optimized SFRA implementation, live video shopping solution – VTail тощо. Освоюємо нові ринки: відкрили інжиніринг центр у турецькому Ізмірі і офіс продажів в іспанському Мадриді.

Звичайно ж, нестабільність ринку спостерігатиметься і 2021 року, адже поки немає розуміння, як розвиватиметься ситуація з коронавірусом у другій і третій фазах. Тому переглянули план наймання інженерів наступного року. Багато позицій вже закриваємо за рахунок внутрішнього кадрового резерву, а на ринку шукаємо досвідчених експертів, які доповнять нашу експертизу. При поточній ситуації плануємо розширення команди в першому півріччі 2021 року на 10%. Хоча план може змінюватися, враховуючи появу нових контрактів і потреби бізнесу.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті