Захворіло у світі
99,225,963
Померло у світі
2,129,597
Вилікувалось у світі
54,777,441
Захворіло в Україні
1,194,328
Померло в Україні
21,924
Вилікувалось в Україні
953,297
Бенкет під час пандемії: чому українці не відмовляються від шопінгу

Бенкет під час пандемії: чому українці не відмовляються від шопінгу

І як у цій ситуації почуваються торгові центри

Цей матеріал також доступний російською
Бенкет під час пандемії: чому українці не відмовляються від шопінгу
Фото: pixabay

Цьогоріч в Україну «зайшло» 340 FMCG-магазинів. Це абсолютний рекорд для вітчизняного ритейл-ринку. Причиною стала пандемія, що дала можливість світовим гравцям із достатнім запасом фінансової міцності «застовпити» перспективні напрями на найвигідніших для себе умовах. Річ у тому, що наразі ТРЦ для збереження пулу орендарів йдуть на різні поступки ритейлерам. При цьому особливими успіхами власники та керуючі торговими центрами похвалитися не можуть – із початку року рівень вакантності в столичних ТРЦ збільшився з 2,5% до 11%. А ось продажі ритейлу зростають.

Mind розбирався в причинах цієї парадоксальної тенденції й у тому, як ритейлери заохочують покупців на тлі загальних панічних настроїв.

На що та чому українці готові витрачати гроші? Пандемія коронавірусу COVID-19 не розполохала покупців. У січні – жовтні роздрібний товарооборот зріс на 7,3% порівняно з тим же періодом минулого року (у співставних цінах) – «рапортують» звіти Укрстату. За 10 місяців роздріб наторгував на 697,98 млрд грн.

«Якщо гадаєте, що товарообіг зростає завдяки продажу масок і санітайзерів, то – ні», – каже СЕО консалтингової компанії NAI Ukraine Віталій Бойко. І підтверджує це статистикою: у січні – вересні на 50% зросли продажі взуття порівняно з аналогічним періодом минулого року, на 30% – одягу середньої цінової категорії, на 30% – побутової техніки та ювелірних прикрас і на 20% – дитячих товарів.

Результати деяких магазинів б'ють рекорди. Наприклад, найуспішніший у Європі магазин одягу Mango розташований у ТРЦ Lavina Mall Вагіфа Алієва. Напередодні відкриття в Україні першого магазину IKEA у його конкурента – магазинів мережі з продажу товарів для будинку Jysk – продажі в січні вересні зросли на 23,8% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, каже Віталій Бойко.

Керівник Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігор Бураковський називає кілька причин подібного тренду.

Одна з них – готовність споживачів із доходом вище середнього витрачати гроші в Україні. У попередні роки багато з них літали на зарубіжний шопінг, але в 2020-му Європа закрила свої кордони, і багато українців стали робити покупки на батьківщині.

«Дався взнаки й ефект відкладеного попиту через весняний локдаун: усі магазини з березня до травня були закриті», – нагадує Ігор Бураковський.

Про готовність українців витрачати кошти після відкриття торгових центрів говорять у неформальних бесідах і самі ритейлери. З цієї причини деякі мережі відкрили весняні розпродажі на кілька тижнів пізніше, щоб дати можливість клієнтам скупити одяг, взуття та аксесуари за максимальною ціною.

Зараз мережі залучають споживачів знижками. «Наприклад, у нашій мережі вони складають 55% від початкової ціни. Це більше, ніж торік», – розповідає співвласниця мережі з продажу ювелірних прикрас Zarina Наталія Нетовкіна. Розпродати максимум ритейлери планують у «чорну п'ятницю» – заморське свято розпродажів, що стає дедалі популярнішим в Україні.

Торгові центри наразі зачинено у вихідні, тож торгівці адаптуються до нових реалій. «Деякі мережі надаватимуть знижки протягом тижня, інші кажуть, що «чорна п'ятниця» триватиме три дні», – говорить директор ТРЦ Sky Mall Юлія Ванченко.

Хто із знакових ритейлерів вийшов на український ринок? У І кварталі в Україну вийшла датська мультибрендова компанія DK, що відкрила перший магазин одежних брендів Fransa і b.young у ТРЦ River Mall, розповідає Ігор Заболоцький – провідний експерт Colliers International (Україна) у сегменті торговельної нерухомості. За його словами, у ІІ кварталі укладено договори про відкриття в ТРЦ Retroville спортивних магазинів 4F і The Athlete's Foot (TAF), які в Україні розвиває група компаній «Епіцентр».

Ринок ритейлу в Україні не настільки драматично постраждав порівняно з іншими країнами, додає Ігор Заболоцький. «Для багатьох мереж із достатнім запасом фінансової міцності нинішня ситуація почасти складна, але дає певні можливості для розвитку. Орендодавці, що бажають залучити жаданий бренд у той чи інший об'єкт, сьогодні гнучкіші в узгодженні умов співпраці», – говорить експерт. Віталій Бойко додає: за неповний «трагічний і катастрофічний 2020 рік» відкрито 340 FMCG-магазинів, що стало рекордом для українського ринку ритейлу.

За все заплатять ТРЦ. Успіхи ритейлерів не позначилися на заробітках торгових центрів. За словами Віталія Бойка, якщо ще торік середня орендна ставка становила $30–40 за 1 кв. м/місяць, то цього року вона знизилася до $15–20. «Прибутковість впала вдвічі. І зараз вона становить 10% річних. За таких показників інвесторам невигідно вкладати гроші в будівництво нових об'єктів», – вважає Бойко. Торгові центри дійсно пропонують своїм орендарям дисконт, підтверджує Юлія Ванченко.

«Знижки для орендарів варіюються залежно від їхніх результатів роботи в діючих об'єктах. Що стосується нових проєктів, то акцент дещо більше змістився в бік відсотка від товарообігу. Найчастіше в домовленостях присутня якась формула, у якій враховано пільги на початковий період роботи магазину з виходом на повноцінні умови через рік-два», – зазначає Ігор Заболоцький.

Магазини не платять за оренду приміщень щосуботи і щонеділі, коли торгові центри не працюють. COVID-19 мотивував частину споживачів робити покупки в інтернеті, а не особисто «фізично» прямувати на шопінг. Тому продажі в мереж зросли в цілому, а в конкретному магазині можуть залишатися на невисокому рівні.

Ставки у деяких операторів залежать від обороту в конкретній торговій точці. На цьому тлі зростає вакантність: якщо на початку цього року вона становила 9,5%, то за підсумками першого півріччя зросла до 11%, говориться в звіті NAI Ukraine.

Цьогорічний успіх ритейлерів залежатиме від того, чи зважиться Україна ввести повний локдаун. Найбільш грошовитими для магазинів є останні два тижні року, що минає, коли споживачі готові витрачати останнє на подарунки для сім'ї та друзів. Але, якщо магазини в цей період будуть зачинені, це істотно вплине на результати загальнорічних продажів і змусить керівників магазинів звернутися до директорів ТЦ з проханням надати додаткові знижки.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті