Бенкет під час пандемії: чому українці не відмовляються від шопінгу
І як у цій ситуації почуваються торгові центри

Цьогоріч в Україну «зайшло» 340 FMCG-магазинів. Це абсолютний рекорд для вітчизняного ритейл-ринку. Причиною стала пандемія, що дала можливість світовим гравцям із достатнім запасом фінансової міцності «застовпити» перспективні напрями на найвигідніших для себе умовах. Річ у тому, що наразі ТРЦ для збереження пулу орендарів йдуть на різні поступки ритейлерам. При цьому особливими успіхами власники та керуючі торговими центрами похвалитися не можуть – із початку року рівень вакантності в столичних ТРЦ збільшився з 2,5% до 11%. А ось продажі ритейлу зростають.
Mind розбирався в причинах цієї парадоксальної тенденції й у тому, як ритейлери заохочують покупців на тлі загальних панічних настроїв.
На що та чому українці готові витрачати гроші? Пандемія коронавірусу COVID-19 не розполохала покупців. У січні – жовтні роздрібний товарооборот зріс на 7,3% порівняно з тим же періодом минулого року (у співставних цінах) – «рапортують» звіти Укрстату. За 10 місяців роздріб наторгував на 697,98 млрд грн.
«Якщо гадаєте, що товарообіг зростає завдяки продажу масок і санітайзерів, то – ні», – каже СЕО консалтингової компанії NAI Ukraine Віталій Бойко. І підтверджує це статистикою: у січні – вересні на 50% зросли продажі взуття порівняно з аналогічним періодом минулого року, на 30% – одягу середньої цінової категорії, на 30% – побутової техніки та ювелірних прикрас і на 20% – дитячих товарів.
Результати деяких магазинів б'ють рекорди. Наприклад, найуспішніший у Європі магазин одягу Mango розташований у ТРЦ Lavina Mall Вагіфа Алієва. Напередодні відкриття в Україні першого магазину IKEA у його конкурента – магазинів мережі з продажу товарів для будинку Jysk – продажі в січні вересні зросли на 23,8% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, каже Віталій Бойко.
Керівник Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігор Бураковський називає кілька причин подібного тренду.
Одна з них – готовність споживачів із доходом вище середнього витрачати гроші в Україні. У попередні роки багато з них літали на зарубіжний шопінг, але в 2020-му Європа закрила свої кордони, і багато українців стали робити покупки на батьківщині.
«Дався взнаки й ефект відкладеного попиту через весняний локдаун: усі магазини з березня до травня були закриті», – нагадує Ігор Бураковський.
Про готовність українців витрачати кошти після відкриття торгових центрів говорять у неформальних бесідах і самі ритейлери. З цієї причини деякі мережі відкрили весняні розпродажі на кілька тижнів пізніше, щоб дати можливість клієнтам скупити одяг, взуття та аксесуари за максимальною ціною.
Зараз мережі залучають споживачів знижками. «Наприклад, у нашій мережі вони складають 55% від початкової ціни. Це більше, ніж торік», – розповідає співвласниця мережі з продажу ювелірних прикрас Zarina Наталія Нетовкіна. Розпродати максимум ритейлери планують у «чорну п'ятницю» – заморське свято розпродажів, що стає дедалі популярнішим в Україні.
Торгові центри наразі зачинено у вихідні, тож торгівці адаптуються до нових реалій. «Деякі мережі надаватимуть знижки протягом тижня, інші кажуть, що «чорна п'ятниця» триватиме три дні», – говорить директор ТРЦ Sky Mall Юлія Ванченко.
Хто із знакових ритейлерів вийшов на український ринок? У І кварталі в Україну вийшла датська мультибрендова компанія DK, що відкрила перший магазин одежних брендів Fransa і b.young у ТРЦ River Mall, розповідає Ігор Заболоцький – провідний експерт Colliers International (Україна) у сегменті торговельної нерухомості. За його словами, у ІІ кварталі укладено договори про відкриття в ТРЦ Retroville спортивних магазинів 4F і The Athlete's Foot (TAF), які в Україні розвиває група компаній «Епіцентр».
Ринок ритейлу в Україні не настільки драматично постраждав порівняно з іншими країнами, додає Ігор Заболоцький. «Для багатьох мереж із достатнім запасом фінансової міцності нинішня ситуація почасти складна, але дає певні можливості для розвитку. Орендодавці, що бажають залучити жаданий бренд у той чи інший об'єкт, сьогодні гнучкіші в узгодженні умов співпраці», – говорить експерт. Віталій Бойко додає: за неповний «трагічний і катастрофічний 2020 рік» відкрито 340 FMCG-магазинів, що стало рекордом для українського ринку ритейлу.
За все заплатять ТРЦ. Успіхи ритейлерів не позначилися на заробітках торгових центрів. За словами Віталія Бойка, якщо ще торік середня орендна ставка становила $30–40 за 1 кв. м/місяць, то цього року вона знизилася до $15–20. «Прибутковість впала вдвічі. І зараз вона становить 10% річних. За таких показників інвесторам невигідно вкладати гроші в будівництво нових об'єктів», – вважає Бойко. Торгові центри дійсно пропонують своїм орендарям дисконт, підтверджує Юлія Ванченко.
«Знижки для орендарів варіюються залежно від їхніх результатів роботи в діючих об'єктах. Що стосується нових проєктів, то акцент дещо більше змістився в бік відсотка від товарообігу. Найчастіше в домовленостях присутня якась формула, у якій враховано пільги на початковий період роботи магазину з виходом на повноцінні умови через рік-два», – зазначає Ігор Заболоцький.
Магазини не платять за оренду приміщень щосуботи і щонеділі, коли торгові центри не працюють. COVID-19 мотивував частину споживачів робити покупки в інтернеті, а не особисто «фізично» прямувати на шопінг. Тому продажі в мереж зросли в цілому, а в конкретному магазині можуть залишатися на невисокому рівні.
Ставки у деяких операторів залежать від обороту в конкретній торговій точці. На цьому тлі зростає вакантність: якщо на початку цього року вона становила 9,5%, то за підсумками першого півріччя зросла до 11%, говориться в звіті NAI Ukraine.
Цьогорічний успіх ритейлерів залежатиме від того, чи зважиться Україна ввести повний локдаун. Найбільш грошовитими для магазинів є останні два тижні року, що минає, коли споживачі готові витрачати останнє на подарунки для сім'ї та друзів. Але, якщо магазини в цей період будуть зачинені, це істотно вплине на результати загальнорічних продажів і змусить керівників магазинів звернутися до директорів ТЦ з проханням надати додаткові знижки.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].