Чому корпоративна соціальна відповідальність – це не просто медстраховка і смаколики
Партнерський матеріал

Чому корпоративна соціальна відповідальність – це не просто медстраховка і смаколики

Як успішний бізнес може допомагати людям

Этот материал также доступен на русском языке
Чому корпоративна соціальна відповідальність – це не просто медстраховка і смаколики
Тренування в рамках програми «Так, я можу!»
Фото: Parimatch Foundation

У XXI столітті благодійність і користь для суспільства поступово стають нормою життя. Допомогти тим, хто цього потребує, у наш час можна не лише безпосередньо, а й регулярно беручи участь і підтримуючи різні благодійні акції, спеціальні програми, заходи та в інші різні способи. Люди не тільки готові змінюватися самі, а й очікують, що навколишній світ теж відповідатиме їхнім прагненням до змін. Зараз при виборі роботи здобувачі все частіше звертають увагу не лише на рівень заробітної плати, комфортний офіс, смаколики, каву та наявність медичної страховки, а й на те, які соціальні та благодійні проєкти ініціює та підтримує компанія.

Про те, чому корпоративна соціальна відповідальність так важлива, чому важливо бути «у зв'язці», чому в новому світі важлива інклюзивність, про те, що щасливе суспільство завжди починається зі здоров'я та благополуччя його дітей, а також про те, як бізнес може бути ефективним в рішенні соціальних проблем, Mind дізнався в міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation.

Спільна робота – основа успіху

Корпоративна благодійність – точка, у якій перетинаються інтереси тих, кому необхідна допомога, і тих, хто готовий допомогти. І цей симбіоз корисний всім – і великому бізнесу, і благодійникам, і суспільству-людям. Подібна співпраця є корисною для кожного учасника цього процесу, оскільки саме в такому тандемі «народжуються» життєво важливі проєкти.

Існує кілька причин, чому успішний бізнес інвестує в суспільство. Цілком нормальна практика –  вибираючи благодійні програми, прораховувати, як це вплине на рейтинг компанії і залучить до співпраці нових інвесторів, розширить лояльну аудиторію.

За оцінками досліджень впливу корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) на думки, лояльність і переваги суспільства, понад 60% опитаних охочіше скористаються послугами чи придбають товар у компанії, яка на постійній основі підтримує благодійні проєкти.

Так, діяльність Parimatch Foundation, створеного 2019 року, є частиною глобальної КСВ-стратегії компанії Parimatch Tech. Місія Фонду – позитивно впливати на суспільство, надаючи дітям рівні можливості до освяти та до занять спортом, незалежно від фізичних, ментальних можливостей та їхнього соціального статусу.

Крім того, Parimatch Foundation реалізує соціально-відповідальні проєкти не лише в Україні, а й у Білорусі, Казахстані та на Кіпрі, а під час пандемії COVID-19 Фонд запустив програму підтримки лікарів.

Основні напрями діяльності Фонду

Спорт і фізична культура. Розвиток дитячого спорту, допомога молодим талантам. Сприяння розвитку спортивної інфраструктури, допомога дітям з обмеженими фізичними, ментальними можливостями, а також дітям із неблагополучних сімей – шляхом залучення до занять спортом.

Втрата потенціалу в дитинстві – одна з найгостріших сучасних проблем, яка стосується більш ніж 200 млн дітей в усьому світі. Програми, спрямовані на забезпечення здорового та повноцінного розвитку дітей, є прямою інвестицією в економічний і соціальний добробут країни. А $1, витрачений на програми розвитку дітей, повертається скороченням майбутніх соціальних витрат на $7.

Освіта. Підтримка інноваційних навчальних програм для дітей. Робота над підвищенням доступності якісної освіти для кожної дитини.

Інклюзія та безбар'єрність. Системна робота над усуненням бар'єрів, пов'язаних з інвалідністю, гендером, расовою приналежністю і будь-яких інших, в освіті та заняттях спортом.

Чому корпоративна соціальна відповідальність – це не просто медстраховка і смаколики
Фото: Parimatch Foundation

Усі три напрями розкриті в комплексній програмі Parimatch Foundation, спрямованій на підтримку дітей з інвалідністю та особливостями ментального розвитку шляхом залучення їх до спорту, під назвою «Так, я можу!». Місія програми – змінити ставлення українців до людей з інвалідністю, надати дітям з особливими освітніми потребами доступ до інклюзивних тренувань, розкрити дитячий потенціал.

Дитина – це постійний рух. Діти стрибають, бігають, лазять – це частина активного розвитку, і діти з особливостями фізичного або ментального розвитку теж мають це робити, їм просто потрібно створити умови. Всеукраїнський проєкт «Так, я можу!» – це можливість для дітей з особливостями розвитку отримати позитивні емоції через спорт і гру, це нові враження, нові друзі, посмішки та професійна підтримка тренерів і наставників.

Так, з вересня 2019 року до травня 2020 року Parimatch Foundation і Shakhtar Social проводили інклюзивні тренування для дітей з інвалідністю в Києві, Львові, Харкові та Полтаві. 120 дітей із ментальними та фізичними порушеннями розвитку отримали можливість займатися футболом, а майстер-класи для них провели футболісти ФК «Шахтар». Причому, якщо в Києві та Харкові такі групи стали додатковими, у Львові та Полтаві вперше з'явилися заняття з футболу для дітей з інвалідністю.

Логічним продовженням цього проєкту стала ще одна серія безкоштовних футбольних тренувань, яку провів Parimatch Foundation для 131 дитини з Луцька, Рівного, Черкас, Кропивницького й села Кам'янське Запорізької області, що стартувала в грудні 2020 року. Як тренери були залучені 12 фахівців, серед них гравець національної паралімпійської збірної України з футболу Богдан Кулинич і срібний призер Паралімпійських ігор у Лондоні, переможець Кубка світу з футболу Євген Зінов'єв.

Цьому проєкту передував ще один, не менш важливий: тренінги для фахівців, які працюють із дітьми з особливими освітніми потребами. Такі тренінги пройшли з вересня 2020 року в усіх містах, де були заплановані тренування. У них брали участь як викладачі і тренери, що вже працюють з дітьми, що мають різні нозології, так і викладачі, які лише  починають працювати з інклюзією.

Зрозуміло, одним футболом Parimatch Foundation не обмежується. З 2019 року Фонд стимулює успіхи талановитих дітей-спортсменів з інвалідністю стипендіями, які присуджуються спільно з Національним комітетом спорту інвалідів України. Протягом двух років кількість стипендіатів з 11 регіонів України зросла з 15 до 20, а сама фінансова підтримка перевищила 2 млн 320 тис. грн. Минулого року діти від 11 до 18 років з ураженням опорно-рухового апарату, з порушеннями зору, слуху, розумового та фізичного розвитку були відзначені стипендіями в дев'яти видах спорту, як-от: плавання, лижні гонки, легка атлетика, настільний теніс, паратріатлон, голбол, греко-римська та вільна боротьба, академічне веслування та шашки. 2021 року Фонд планує збільшити кількість стипендіатів до 25-ти.

Ще одним свідченням системного підходу Міжнародного фонду до розв'язання проблем дітей-інвалідів стало співробітництво з міжнародним дитячим центром «Артек», яке стартувало в березні 2020 року. Торік Parimatch Foundation закупив і передав дитячому центру інклюзивне обладнання – підйомник для дітей, які користуються візками, та надав фінансову підтримку. А цього року провів тренінги для працівників «Артека» про створення інклюзивного простору й організував путівки.

Чому корпоративна соціальна відповідальність – це не просто медстраховка і смаколики
Фото: Parimatch Foundation

Дітей з різними можливостями об'єднували цілу інклюзивну зміну з 4 до 22 червня спорт, освітні та скаутські програми, танці, художні майстер-класи. А сама зміна отримала назву «Артек – місто рівних можливостей» – це завдання артеківцям спільно з Parimatch Foundation вдалося вирішити на відмінно.

До кінця року Parimatch Foundation планує інклюзивно оздоровити до 3000 дітей з інвалідністю. А ще в межах програми «Так, я можу!» Фонд планує відкрити нові інклюзивні групи та залучити не менш ніж 500 дітей до занять футболом, хокеєм, флорболом, скелелазінням, баскетболом і греко-римською боротьбою, розширивши при цьому географію. До проєкту приєднаються Кам'янець-Подільський, Херсон, Маріуполь і Дніпро. У липні відбудеться благодійний спортивний марафон «Толерантні ігри», а на початку осені – Всеукраїнський урок толерантної фізкультури.

Все це стає можливим завдяки системному підходу Parimatch Foundation, у межах якого він прагне до об'єднання відповідального бізнесу, державного сектору та громадських організацій для розв'язання конкретних соціальних проблем. У Фонді впевнені, що тільки спільні зусилля та плідна співпраця спричинять стійкі позитивні зміни в суспільстві.

8 червня 2021 року Parimatch Foundation і Всеукраїнський центр фізичного здоров'я населення «Спорт для всіх» презентували нову соціальну кампанію «Стоп, дискримінації. Кожен має право на спорт». Мета – боротьба зі стереотипами та дискримінацією. Для занять спортом не мають існувати перешкоди через інвалідність, гендер, расову приналежність або інші ознаки.

Під час презентації Катерина Білоруська наголосила, що з моменту заснування Parimatch Foundation тема інклюзії та безбар'єрності в спорті є драйвером та основою всіх проєктів Фонду: «Ми розуміємо, що самостійно не зможемо подолати всі бар'єри на шляху дітей до спорту. Тому сьогодні ми представляємо соціальну кампанію «Кожен має право на спорт» і тим самим починаємо непростий діалог з суспільством».

Організатори зазначають, що це лише початок системної роботи за право кожного займатися спортом. Наступним етапом стане реальний діалог із суспільством за допомогою донесення меседжів у соціальних мережах, роботи з відомими спортсменами та лідерами думок.

«Дуже приємно, що ми отримали багато соціальних квот на розміщення реклами. Ця підтримка дуже важлива. Восени плануємо почати предметний і дієвий діалог із дітьми та їхніми батьками. Таким чином ця соціальна реклама охопить якнайбільше різних людей», – ділиться планами президент Parimatch Foundation.

«Допомагати людям» – добре, але мало

За словами президента міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation Катерини Білоруської: «Україна все ще далека від розуміння того, що благодійність – це не просто порив великого серця, а системний процес. І хоча в останні роки цей сектор сильно просунувся, поняття «організована благодійність» – все ще нове явище для України. Найчастіше люди, які тільки роблять перші кроки в добродійності, повністю фокусуються на проблемах, з якими працюють, але забувають про менеджмент і стратегії. А це саме ті елементи, які допомагають робити системні зміни, і в цьому сенсі некомерційний сектор мало чим відрізняється від комерційного».

З цим важко не погодитися, оскільки ви навряд чи досягнете мети, якщо спочатку її не визначили. Реальна допомога – це системний збір даних, аналіз і ресурси, які у вас є. Простими словами, якщо ви хочете допомогти, то позначте кому і як, а потім сформуйте чіткий план: як досягатимете поставленої мети. Саме від цього процесу залежить і кількість задіяних у проєкті людей, і необхідність залучення партнерів, і збір коштів. По суті, успішні благодійні проєкти функціонують за тими самими правилами, що й успішний бізнес.

«Благодійність – це не про лірику. І вміння тримати баланс я вважаю найскладнішим у роботі благодійних організацій. Благодійність має бути ефективною, і цього можна вчитися у бізнесу. У нас місія інша, але складові ті самі: стратегічне бачення, формування мети, команда професіоналів, хороша зарплата, можливість ризикувати, фінансова грамотність. Саме стратегічний підхід забезпечує ефективність», – наголошує Катерина Білоруська.

У глобальній перспективі великий бізнес має і буде співпрацювати з державою для того, щоб поліпшувати якість життя суспільства, створювати робочі місця, комфортне середовище проживання, інклюзивність суспільства, підвищувати рівень освіти і доступність медицини.
Об'єднання ресурсів держави та соціально відповідального бізнесу – це провідна світова практика. І її повною мірою використовує Parimatch у своїй соціальній діяльності.

Як працює система допомоги Parimatch Foundation

З моменту заснування на постійній основі Фонд активно підтримує чотири комплексні програми.

«Так, я можу!» – програма, про проєкти якої ми говорили вище, спрямована на підтримку й розвиток дітей з інвалідністю та особливими освітніми потребами шляхом залучення їх у спорт.

Цінно, що проєкт за два роки вже встиг завоювати велику довіру батьків, дітей і небайдужих людей. Все частіше і частіше в різних містах України до проведення тренувань долучаються молоді фахівці, які в майбутньому планують розвивати інклюзивний спорт. Все більш охоче до проєкту приєднуються й місцеві органи самоврядування – надаючи необхідні умови для організації дитячих тренувань.

Важлива частина підготовки для запуску групи в новому регіоні – навчання тренерів. У межах реалізації проєкту Parimatch Foundation проводить таке навчання, а також закуповує необхідний інвентар і форму, запрошує психологів, щоб вони допомагали оцінювати позитивний вплив занять на психоемоційний стан дітей і прогрес в їхній соціалізації.

Унікальність програми в тому, що в ній беруть участь всі діти – і з різними особливостями, і абсолютно здорові. Під час занять вони спілкуються і активно взаємодіють – у комфортній атмосфері проявляють себе. Це довгострокова ініціатива, що дозволяє всім учасникам краще пізнати один одного й вибудувати тривалі та більш довірчі стосунки.

Чому корпоративна соціальна відповідальність – це не просто медстраховка і смаколики
Фото: Parimatch Foundation

Програма «Спортивний наставник» націлена на те, щоб кожна дитина, незалежно від соціального статусу, могла розвиватися й виконувати свої мрії. Проєкт через спорт адаптує дітей до соціального життя, незалежно від їхнього матеріального статусу та життєвих обставин.

Спортивні вправи використовуються як інструмент, завдяки якому дітям допомагають розвинути такі якості, як дисципліна, впевненість у собі та робота в команді. Дуже часто спорт для дітей стає єдиною можливістю забути про проблеми й відчути свою внутрішню силу. Тому завдання «Спортивного наставника» – показати, що діти можуть знайти підтримку в спорті через наставників і отримати можливість мати успішне майбутнє. Проєкт демонструє віру в дітей і в те, що завдяки зусиллям у них все вийде.

До участі в проєкті вже приєдналися такі зірки спорту, як Анна Різатдінова (художня гімнастика), Іван Настенко (джиу-джитсу), Владислав Руднєв (самбо), Георгій Зантарая (дзюдо).

Подібні проєкти дуже важливі для дітей, які через обставини потрапили в складні життєві ситуації. Це дає їм можливість не просто навчитися чомусь новому, а й відчути, що вони потрібні і що в них може бути мета, до якої варто прагнути. У якийсь момент у житті може все піти не так добре, як би хотілося, але необхідно побачити інший шлях, який допоможе подолати труднощі.

Чому корпоративна соціальна відповідальність – це не просто медстраховка і смаколики
Фото: Parimatch Foundation

«Нова фізична культура» – це програма, що розвиває та популяризує фізичну культуру в школах з метою підвищення фізичної активності дітей. Parimatch Foundation системно розвиває шкільну фізкультуру. 2020 року Фонд розробив безкоштовний онлайн-курс «Нова фізична культура» на порталі Prometheus, завдяки якому вчителі фізкультури по всій Україні можуть підвищити свою кваліфікацію та урізноманітнити уроки.

Загалом впроваджено дев'ять теоретичних модулів, які доступні для 11 000 зареєстрованих користувачів (і їхнє число зростає – у місяць у середньому додається 200–500 осіб), з яких 57% вже отримали сертифікати. На шість практичних модулів – біг, баскетбол, регбі, чирлідінг, степ-аеробіку і кросфіт – зареєструвалося 13 000 вчителів, з яких 63% вже отримали сертифікати. 2021 року курс доопрацьований і випущена його друга ітерація з п'ятьма новими модулями, на сайті вже доступні: «Футбол», «Настільний теніс», «Флорбол».

Також із метою змінити ставлення школярів до уроків фізичної культури створена безкоштовна онлайн-конференція «Інновації тіловиховання», яка покликана надихнути вчителів освоїти нові методики й сучасні форми навчання. У межах конференції 12 експертів – спортсмени, заслужені вчителі України та професійні тренери – діляться інноваціями у викладанні, новими підходами до традиційних спортивних технік, методиками успішної комунікації з дітьми і, що важливо, методами адаптації до дистанційних умов. 5800 викладачів фізкультури з усієї України зареєструвалися на конференцію. В онлайні її переглянули понад 3700 учасників на YouTube і 7900 на Facebook. Усі лекції розміщені в мережі та доступні кожному охочому.

Крім того, минулого року Фонд провів конкурс проєктів вчителів-новаторів, у межах якого викладачі запропонували інноваційні методики фізичного виховання в школах і отримали гранти на загальну суму 500 000 грн.

У фінал конкурсу вийшло 25 ініціатив вчителів із Київської, Херсонської, Запорізької, Миколаївської, Кіровоградської, Харківської, Дніпропетровської, Хмельницької, Одеської, Чернігівської, Сумської, Волинської областей. Вони запропонували новаторські проєкти за чотирма напрямами, серед яких – інноваційні форми і технології фізичного виховання учнів початкової та середньої школи; фізичне виховання в умовах дистанційного навчання і соціалізація дітей з особливими освітніми потребами через фізкультуру.

Члени журі відзначили цікаві методики викладання фізкультури. Фіналісти вводили в уроки елементи фітнесу, бойового гопака, скейтбордингу. Крім того, вчителі використовують YouTube, Instagram і Tiktok для дистанційної роботи з учнями.

А у Facebook для обміну досвідом, ідеями та якісної комунікації Фонд створив закриту НФК-спільноту для вчителів-новаторів. За рік кількість учасників у групі перевищила 3800 користувачів. Для них щотижня розміщуються від 2 до 4 безкоштовних онлайн-вебінарів і понад 40 годин корисного контенту.

Всі ці програми, безсумнівно, підвищують інтерес школярів до фізичного розвитку. А разом із ним реалізується місія, яку визначив для себе Parimatch Foundation, – сприяти підвищенню добробуту та поліпшенню здоров'я суспільства через навчання й залучення дітей до занять спортом, надаючи рівні можливості для кожного.

З чого починається успіх

Поняття корпоративної відповідальності почало зароджуватися в 1950-х роках у США. Наприклад, компанія «Макдоналдс» приєдналася до процесу ще1984 року і відтоді не припиняє філантропічної діяльності, зробивши благодійність частиною своєї стратегії розвитку і масштабуючи соціальні проєкти. Завдання благодійного фонду «Будинок Роналда Макдоналда» – змінювати світ на краще, використовуючи свої можливості.

На початку 1990-х у розвинених країнах великий бізнес став більш активним у реакціях на соціальні очікування, більш активними стали і держави, ініціювавши програми взаємодії із соціумом і регіональними спільнотами.

Зараз успішний бізнес у всьому світі інвестує у благодійність близько 10% прибутку, і вже простежується тенденція, що ця цифра зростатиме. В останнє десятиліття взаємодія великих компаній і некомерційних благодійних організацій розвивається дуже активно. Ба більше, загальносвітова пандемія стала викликом, на який бізнес активно зреагував, ініціювавши програми допомоги лікарям, волонтерам, пацієнтам, нужденним.

Успішний бізнес в Україні тільки вчиться співпрацювати з благодійними організаціями та розробляти свої корпоративні програми допомоги. Основні рекомендації залишаються практично незмінними: вибирайте релевантні фонди; ставтеся до благодійності так само, як до комунікації – звертайте увагу на інфоприводи; підходьте до КСВ системно та стратегічно.

Український бізнес – це частина України, і успіх такого бізнесу залежить від успіху країни. Люди оцінюють компанію не лише з комерційного погляду, а і з благодійного, а системні та  стратегічні програми КСВ впливають на лояльність і знижують ризики для репутації.

Вибирайте партнерів відповідно до вашої місії та цінностей. Адже місія компанії – її позиція, а КСВ – її втілення. Вирішуйте реальні проблеми та думайте глобально. Не бійтеся об'єднуватися з однодумцями. Робіть все ініціативи прозорими. І головне, не бійтеся говорити «ні» та змінюватися.

За допомогою КСВ можна поліпшити відносини зі стейкхолдерами. Залучити нових співробітників і забезпечити сприятливу атмосферу в команді. Отримати позитивну репутацію, інтерес із боку ЗМІ та лояльність клієнтів. І в решті-решт, КСВ забезпечить вам диференціацію від конкурентів. Але при цьому важливо розуміти, що корпоративна соціальна відповідальність – не благодійна.

Донедавна вважалося, що КСВ – це нехай і почесний, але все ж обов'язок бізнесу задіяти ресурси на розв'язання проблем суспільства. Але світ змінився, і сьогодні ми розглядаємо КСВ не як обов'язок бізнесу, а як бізнес-інструмент, що компанії впроваджують у свою стратегію та операційну діяльність. І це дозволяє бізнесу не просто допомагати суспільству, а вести з ним діалог, змінювати його й вирішувати свої бізнес-завдання. «Бізнесу та суспільству потрібно возз'єднатися, і взяти у свої руки ініціативу має саме бізнес, – вважають гуру стратегій корпоративної соціальної відповідальності Майкл Портер і Марк Крамер. – Якщо ваші соціальні проєкти не сприяють поверненню інвестицій та розвитку бізнесу, не впливають на його позиціонування, то це не КСВ, а благодійність».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті