Токенізація – це не манна небесна, але це зміна формату: чи є майбутнє в токенів

Токенізація – це не манна небесна, але це зміна формату: чи є майбутнє в токенів

Наскільки безпечним є цей інструмент і яким компаніям він доступний

Токенізація – це не манна небесна, але це зміна формату: чи є майбутнє в токенів
Фото: depositphotos

Токенізувати можна все: від майбутнього врожаю пшениці до відео, на якому спалюють картину художника Бенксі. Токен – це фактично право власності на актив, але не на папері, а через комбінацію символів в інтернеті. Інвестор може придбати токен на частку володіння твариною, деревом тощо.

Спочатку токенізацію використовували у сфері електронних платежів, щоб власники телефонів могли розраховуватися за допомогою функцій Apple Pay чи Google Pay безпечно: технологія дозволяла зашифрувати персональні дані користувача у вигляді токену. Згодом токенізація поширилася й на інші галузі. Однак зараз їй довіряють менше – не обійшлося без негативного впливу волатильного біткоїна та інших криптовалют.

Наскільки безпечно використовувати токенізацію в бізнесі, розповів Артем Афян, керуючий партнер адвокатського об'єднання Juscutum під час Mind Invest Club у Львові.

Захід відбувся в межах Leopolis Jazz Fest 26 червня за підтримки юридичної компанії Juscutum, компаній Avellana Gold, Bacardi, Onur та в партнерстві з АСС і Міжнародним інвестиційним офісом. Основними темами для дискусій були актуальні інвестиційні ідеї та можливості в Україні.

Mind публікує основні тези з виступу Артема Афяна.

Що таке сучасний формат інвестування?

Володіння акціями Apple не завжди означає для вас можливість отримувати дивіденди, і зазвичай їх і не платять. У вас немає можливості обміняти цю акцію на нову модель айфона, щоб володіти нею за місяць чи за день до офіційного релізу. Тобто ви нічого не можете зробити: ви володієте частиною компанії, але при цьому не можете ніяк із нею взаємодіяти.

З’являються нові інструменти, які, якщо говорити термінами програмістів, складаються з палок і павутини. Вони не завжди напряму прописані в законі. Одним із таких інструментів є токенізація. Більшість людей хочуть розуміти, у що вони інвестують.

Сучасні інструменти, і токенізація зокрема, дозволяють змішати інструменти лояльності та інструменти інвестування, тим самим приваблювати широкі маси людей до інвестування, перетворити процес залучення грошей у бізнес у захопливу гру. Це поки що не так просто, на цьому шляху ще багато нерозв'язаних проблем.

За словом «токенізація» часто ховаються дуже різні поняття. Токен – це цифрова накладна. Це частина тренду. Людям хочеться володіти активом, при цьому ухвалюючи по ньому якісь рішення. Зараз ми працюємо над можливими інструментами токенізації для муніципальної інфраструктури, щоб люди могли відчувати себе співвласниками. Був також цікавий проєкт, але він не розвинувся, – токенізація плодових дерев. Тобто дерево росте й дає якусь кількість плодів. І токен на нього можна передавати.

Як виглядає продаж токенів?

Токен – це дуже простий інструмент. Уявіть собі лист паперу. Уявімо, ви на ньому написали, що одній людині належить цей стіл. І цей стіл можна ідентифікувати. І ви можете далі цей стіл виводити на ринок. Просто зараз цей товар достатньо неліквідний, щоб його продати, але коли він перетворюється в папір, а тим більше перетворюється в цифровий актив, то його можна легко передавати один одному, його можна комфортно зберігати. У такий спосіб токенізація допомагає раніше неліквідним товарам стати ліквідним. Це означає, що інвестиція зможе стати емоційною покупкою.

Токенізація дозволяє вам заздалегідь продати частину накопичених запасів, по суті випустити накладні. Наприклад, є якийсь об’єм тонн золота, і з них на частину ви випускаєте накладні. І ви продаєте його заздалегідь. Людина розуміє, що купує золото ще в землі, що ви є його агентом, який викупить, обробить і продасть золото на ринок. І одразу вийти в прибуток. Або власник токена може прийти й взяти золотий пісок.

Токени – це не криптовалюта. Якщо ми говоримо про платіжні активи, наприклад біткоїн, – це чисто волатильний інструмент. Якщо ми говоримо про токени – це накладна конкретної компанії. Тому ви або отримаєте прибуток, або пояснення, чому нічого не вийшло, або отримаєте можливість подати на власника до суду.

Токенізація доступна тільки для компаній, які мають хорошу репутацію. Наприклад, щоб вийти на біржу, компанії потрібно мати звітність аудитора за три роки, токенізація – це тренд, коли впізнаваність є активом.

Компанія B2B Jewerly зібрала $50 млн. Потенціал ринку великий. Коли ми говоримо про токенізацію, ми говоримо про те, що український ринок може згенерувати $50 млн у бізнес, пов’язаний із дорогоцінними металами. На місці B2B Jewerly могли б бути облігації – абсолютно доступний для України інструмент – чи деривативи, накладні на золото тощо. Навіть не $50 млн, а $10 млн – сума, яка дає бізнесу можливість розправити крила й вийти на якийсь новий рівень.

Яке майбутнє в токенізації?

Я вважаю, що токенізація – тренд майбутнього. Я не вірю в SPAC, це абсолютно швидкоплинна мода, на відміну від токенізації, від якої відокремиться частина інструментів, що допоможе бізнесам у майбутньому.

Токенізація – це не манна небесна, але це зміна формату. Якщо класичний інструмент інвестування має бути привабливим з погляду цифр, то сучасний інструмент має бути привабливим для масової аудиторії з погляду мети і репутації.

Ринок цінних паперів довго не мінявся, бо він дуже повільний. І, для того щоб він почав мінятися, знадобилася ця жахлива лавина криптовалюти, нездорової й навіть шахрайської. Але той бізнес, який зможе виловити зерно й посадити його на здорову землю, зможе стати лідером у своїй галузі.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті