Три ступені захисту: на що може перетворитися ЄС за пропозицією Макрона
До чого тут нафта, Угорщина та який зиск з того отримає Україна
Посли Євросоюзу протягом усієї неділі марно намагалися знайти компроміс щодо умов ембарго на російську нафту, яке з травня не дозволяє блоку запровадити шостий пакет санкцій проти москви у відповідь на війну в Україні. Настав етап, як сказав міністр економіки Німеччини Роберт Хабек, коли єдність ЄС «починає повільно руйнуватися». Чи вдасться зберегти її, покаже екстрений саміт європейських лідерів цього тижня.
За даними видання EurAktiv, керівники країн ЄС «не хочуть сваритися та дивитимуться на ширшу картину», щоб знайти рішення для посилення тиску на рф. Водночас вони хочуть зберегти «єдине ринкове ігрове поле» та впоратися з високими цінами на енергоносії.
Ключовою перешкодою в узгодженні нових обмежень для росії залишається позиція Угорщини. Її прем'єр-міністр Віктор Орбан вимагає не лише гарантій щодо забезпечення альтернативних постачань нафти, а й 15–18 млрд євро інвестицій для модернізації нафтопереробної інфраструктури.
Джерела EurActiv стверджують, що ЄС може взагалі відкласти нові антиросійські санкції, доки не буде знайдено можливості для забезпечення Угорщини альтернативними поставками нафти.
Оптимістичніше оцінює ситуацію голова дипломатії Євросоюзу Жозеп Боррель. За його словами, шостий санкційний пакет може бути узгоджений вже сьогодні, включно з нафтовим ембарго.
Попри протиріччя, експорт російських енергоресурсів викликає у європейців стійкі асоціації із політичним шантажем. Тому головне завдання ЄС – мінімізувати енергетичну залежність від москви у найближчі 2–3 роки, використовуючи політичні, економічні та правові механізми. Але є обставини, що створюють неминучі перешкоди на цьому шляху. І в кремлі, схоже, збираються ними скористатися, щоби поборотися за європейський ринок.
У чому полягає головна вразливість ЄС і які в Брюсселя намітилися варіанти, щоб змінити ситуацію, розбирався Mind.
Коли різниця має значення
Дискусія навколо шостого пакету антиросійських санкцій показала, що затвердження суворіших заходів проти кремля стримується численними політичними та бюрократичними факторами, які посилюють розбіжності всередині ЄС, руйнуючи згуртованість блоку.
Євросоюз не має ефективних захисних механізмів, щоб протистояти цьому. Перешкоди створює різноманітність режимів, що беруть участь в інтеграції, оскільки правлячі еліти різних країн діють відповідно до різних принципів, прагнуть різних цілей усередині ЄС, а національні економіки, якими вони керують, відрізняються за структурою та ринковою ефективністю.
Нелегальний оборот
Приклад Угорщини в цьому контексті показовий не лише тим, як її влада блокує прийняття антиросійських санкцій, підвищуючи ставки в перемовинах із Брюсселем в обмін на згоду.
Переломним моментом у демократичному розвитку країни стала перемога партії «Фідес» на парламентських виборах у 2010 році. Чергове обрання Віктора Орбана прем'єр-міністром призвело до посилення централізації держави, нападів на приватну власність та укрупнення держсектору в економіці.
У результаті Угорщина 2011 року стала першою (і залишається єдиною) країною у світі, що скасувала дію закону про лобізм, який виводив із тіні нелегальні фінансові потоки в системі державної влади.
Згідно з доповіддю Transparency International, в Угорщині корупція та кумівство залишаються основними методами взаємодії між провідними бізнес-групами та державою. «Корупція в Угорщині розвивається тією самою мірою, якою незалежні демократичні інститути втрачають свій вплив, зникає система стримувань і противаг, а приватна власність ставиться під сумнів», – зазначають міжнародні експерти.
За таких умов лобізм скоріше сприймається як продовження тіньових, корупційних відносин, закладених у природі угорської політичної системи, а не елементом розвитку демократії.
Новий європейський формат
Усередині ЄС здавна намітилася прірва між його найбільшими державами: Францією та Німеччиною – з одного боку, та країнами, що вийшли з радянського блоку або із самого СРСР – з іншого.
Розбіжності посилилися після того, як президент Франції Емманюель Макрон запропонував об'єднати в «Європейське політичне співтовариство» країни – кандидати в члени ЄС, які наразі не можуть бути прийняті до союзу через рівень їхнього економічного та політичного розвитку.
Цю ідею, озвучену ним 9 травня в парламенті у Страсбурзі, було сприйнято як спосіб якщо не закрити доступ України до ЄС, то відмовити у статусі країни-кандидата, який Київ хоче отримати цього літа. Але є й інша думка про сенс ініціативи президента Франції.
Як стверджує співрозмовник Mind у дипломатичних колах, Макрон прагне знайти рішення, щоб жодна країна не залишилася у тривалому політичному вакуумі між набуттям статусу країни-кандидата та фактичним вступом до Євросоюзу. Політична спільнота, про яку говорив французький лідер, може стати одним із таких засобів.
Інший варіант – реорганізація ЄС, щоб він мав можливість прийняти до своїх лав усі країни, чиї кандидатури схвалені. Йдеться про перетворення Євросоюзу на трирівневий блок, коли будь-яка держава, що входить до нього, може піднятися на новий рівень, виконавши низку умов щодо реформ.
На першому рівні будуть країни, пов'язані між собою лише спільним ринком та визнанням верховенства закону. На другому – держави, законодавство яких включатиме сукупність принципів, правил і норм ЄС, членство в єврозоні, перехід до «зеленої економіки» та заборону на всі форми соціального та фіскального демпінгу. Нарешті, на третьому ступені опиниться менша кількість держав-членів, які об'єднали свої сили в царині оборони, зовнішньої політики та інвестицій у передові інноваційні технології.
Перш ніж буде оголошено офіційне рішення щодо перспектив членства України в ЄС, Єврокомісії, ймовірно, знадобиться зважити переваги та недоліки всіх можливих реформаторських нововведень.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].