Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику

Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику

Топменеджери компаній – про середній чек, банківські гарантії, кредитування та майбутнє індустрії

Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику
Фото: depositphotos.com

82% – стільки магазинів уже відновили роботу через три місяці війни. Найкраща ситуація – у аптек (закритими залишаються лише 8%), АЗС (14%), магазинів товарів для дому, косметики (16%) та продовольчих маркетів (17%). А найгірша – у розважальних центрів, кінотеатрів (поки не працюють 59%), бутиків одягу, взуття (41%) та ювелірних виробів (40%). Такі дані нового опитування торговельних мереж – членів Асоціації ритейлерів України (RAU).

Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику

Топменеджери компаній із трьох ніш – продуктів харчування, електроніки та одягу – нещодавно розповіли про ситуацію в індустрії на онлайн-конференції RAU. Mind вибрав найцікавіші цифри та факти.

Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику

Марина Сергієнко,
СЕО мережі магазинів «КОЛО»:

– Багато наших торговельних точок, які перебували в зоні бойових дій, досить серйозно постраждали. З 250 магазинів мережі зараз відновили роботу 146. Нещодавно відкрили два магазини у Бучі та Ірпені. Маємо графік, коли відкриються  наступні точки. Рішення приймає команда співробітників трьох департаментів (операційного, фінансового та розвитку) після аналізу декількох чинників.

Перший – відвідуваність. Усі маркети, які перезапускаємо після звільнення територій, проходять певну еволюцію повернення відвідувачів: поки що трафік дуже повільно відновлюється. Наразі бачимо 60–70% від довоєнного показника, щотижня отримуємо близько 6% приросту відвідуваності. Упевнена, що потенціал є. Надалі ці магазини показуватимуть добрі результати, як до війни.

Другий важливий чинник – готовність орендодавця піти на нові змінені умови. Зараз у нас є об'єкти, які показують добрі продажі, але одночасно є й маса точок, яким далеко до виходу на довоєнні показники (поки що близько 20%).

Третій чинник – обсяг інвестицій для реанімації магазину. Наприклад, відновлення маркетів у Бучі та Ірпені не вимагало капітальних вкладень. Відкриття наступних магазинів зараз на етапі переговорів із орендодавцями. Обговорюємо, як їх спільно відновити та запустити в роботу.

А магазини, які довгостроково не показували операційного прибутку, закриваємо. Таких точок небагато. Будемо їх переносити та розвивати у нових локаціях. У перспективі хочемо зберегти розмір мережі.

Середній чек виріс на 25% переважно за рахунок інфляції (кількість товарів у чеку не збільшилася). Не секрет, що багато виробників підняли відпускні ціни. Наприклад, закупівельна ціна гречки вже майже 100 грн.

Спостерігаємо проблеми з постачанням продукції, які впливають на асортимент на полицях. Логістика ще не відновилася, возимо самостійно. Наприклад, порушені ланцюжки поставок групи холодної логістики (молочка, гастрономія). Поки що ця група не представлена у довоєнному розмірі.

Також ритейл зараз страждає від відсутності ліквідності. Оперуємо власними коштами, багато постачальників працюють лише за передоплатою.

Майбутнє галузі залежить від зовнішніх та внутрішніх факторів. Ми можемо впливати на внутрішні. Щоб здійснився оптимістичний прогноз – важливо «довести до пуття» невирішені питання: закінчити податкову реформу, усунути проблему імпорту товарів та швидкості прийняття рішення на митниці. Сподіваюся, разом із виробниками та постачальниками досягнемо позитивних результатів.


Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику

Олексій Зозуля,
СЕО мережі «Фокстрот»:

– Ринок побутової техніки та електроніки впав приблизно на 50% порівняно з показниками минулого року. Але це – середній показник. Він дуже серйозно відрізняється у різних регіонах. Ми відслідковуємо цей маркер за нашою виручкою та статистикою мобільних операторів. Є міста, в яких кількість активних абонентів сягає 120%, а є – близько 30% (порівняно з довоєнним часом).

Середній чек трохи скоригований інфляцією. У нашому бізнесі на середній чек вплинуло обмежене кредитування. До минулого тижня його взагалі не було. Тоді як до війни кредитування було одним із драйверів продажів. Близько 35–25% купувалося в кредит, зараз – у кращому разі 5%. Поки що кредити пропонують тільки ПриватБанк та Монобанк, і лише короткострокові позики (це дуже ризикований і дорогий бізнес для учасників).

Зараз у ніші побутової техніки та електроніки продовжує працювати 66% магазинів. У нашій мережі – 91 маркет, у липні відновимо ще шість. Наш центральний склад знаходився біля Бучі та Гостомеля. Він згорів, а мародери вивезли за кордон техніку. Наразі наші магазини відчувають на собі зміни в логістиці. Ми змінили логістичні потоки, запустили центральний склад у Львові. А в проекті – реорганізація логістичної мережі.

Подальше відновлення магазинів залежить від трьох складових: повернення клієнтів, реанімації логістики, наявності інвестицій та їхньої окупності. Наразі не маємо «нескінченної полиці» як до війни, не всі вендори зберегли залишки в Україні, деякі їхні склади згоріли. Більшість товару закуповуємо на жорстких умовах, що особливо важливо враховувати перед високим сезоном листопада–грудня. Попереду великі інвестиції у товар, щоби пройти високий сезон. У підсумку зараз намагаємося «пройти між краплями дощу»: балансувати між бажанням реанімувати всі магазини та ефективною фінансовою моделлю на цей період.

До війни у нашої мережі працювало 3800 людей. Наразі залишилося 62%. Зарплати скорочено приблизно на 15%.

Розвиток галузі залежатиме від ситуації на фронті та відновлення експорту морем. Уже зараз спостерігаємо позитивний тренд: повернення людей в Україну з-за кордону, незважаючи на ризики. Вони купують продукти харчування, бензин, ліки тощо. Ці гроші вже працюють на економіку України.


Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику

Павло Савчук,
СЕО компанії ARGO:

– Зараз у нашій мережі працює 14 магазинів у Києві, Київській області, Івано-Франківську, Львові та Одесі. У березні та квітні відкрили два нові маркети. До кінця червня відновимо майже всі київські точки, за винятком магазинів у SkyMall та «Променада центр», їх вирішили закрити. Також не будемо реанімувати один магазин, який серйозно постраждав від воєнних дій.

Поступово відновлюватимемо, відкриватимемо інші точки. Рішення приймаємо з урахуванням двох чинників. Перший – зараз націлені на міста Західної України, куди переїхало багато людей. Другий – можливість мінімального ремонту. Наразі, коли важко точно спрогнозувати продажі, оцінити окупність, бренди знизили вимоги до облаштування торгових точок. Тобто ритейлер не повинен використовувати меблі в певній стилістиці, робити дорогий ремонт тощо. Бренди погоджуються на продаж їхнього товару в будь-якому місці. Тому нові магазини у Львові та Івано-Франківську ми відкрили буквально за кілька тижнів із мінімальним вкладенням.

А з поставками зараз складно, але працювати можна. Досить великий обсяг товару до нас зайшов саме 24 лютого. У квітні в київських магазинах отримали довоєнний рівень продажу. Наразі відчуваємо дефіцит літнього товару, плануємо закупівлі невеликих обсягів.

Спостерігаємо проблему із ввезенням імпорту через збій роботи з банківськими гарантіями. До війни їх зазвичай підтверджував першокласний європейський банк. У нашому випадку йшлося про ЄББР. Але зараз цей банк може підтверджувати лише критичний імпорт. Тому розпочали тривалий і складний процес переузгодження з постачальниками, перехід на прямі гарантії. Деякі постачальники вже йдуть назустріч, наприклад, Benetton, котрий ще недавно нічого розглядати не хотів, а зараз погодився. Це означає, що можемо домовитись про відтермінування платежу на шість місяців та продовжувати закуповувати товар у кредит без передоплати.

Але дуже важливо, щоб постачальник ухвалив формат прямої банківської гарантії від українського банку. Також є варіант розрахунків через партнерські компанії за кордоном. У такому разі оформляється тристоронній договір, ритейлер перекладає свій борг на партнера, який готовий чекати на погашення платежу певний час.

Середній чек у нас просів приблизно на 15%. Основна причина – даємо багато знижок (30–50%) на колекції актуального сезону.

У цілому нині бачимо перспективи подальшого розвитку fashion-ритейлу. Якщо військові дії не торкнуться нових регіонів, а Харків поступово відновиться – продовжиться зміщення фокусу від fashion-брендів у бік базового одягу. У такому разі ритейлерам просто потрібно перебудувати товарну пропозицію, «поставити» на наявність затребуваного асортименту, технологічність, правильний аналіз попиту та таргетування маркетингових дій. Також важливими є нові домовленості з трьома стейкхолдерами: банками, орендодавцями та постачальниками.


Досвід «КОЛО», «Фокстрот» та ARGO: як ритейл відновлює магазини та логістику

Андрій Жук,
г
олова правління Асоціації ритейлерів України:

– Наразі розглядаються два сценарії подальшого існування індустрії. У разі негативного (конфлікт заморожено, порти закриті) – втратимо близько 50% працюючих продовольчих магазинів.

Оптимістичний сценарій – закінчення війни до кінця року, надання гарантій безпеки від міжнародних партнерів, Україна набуває статусу кандидата на вступ до ЄС. У цьому випадку побачимо дуже серйозне оновлення економіки протягом 2–5 років та прихід до нашої країни нових великих торговельних мереж.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло