«Кульгава качка»: як збираються оптимізувати Кабмін
І чому ліквідація низки міністерств аж ніяк не стане катастрофою

Теза про необхідність скорочення державного апарату – перехідний прапор будь-якої влади. Тішить, що його масштаб – в Україні, за останніми даними, усе ще налічується близько 170 000 чиновників – дозволяє здійснювати цю реформу із завидною регулярністю.
Президентська команда також вдалася до переформатування уряду, але маючи на те вагоміші підстави, ніж попередники – необхідність економії. Якщо раніше на одного чиновника припадало близько 170 громадян, то зараз через масову міграцію, яка оцінюється в 6 млн осіб, це співвідношення стало більш загрозливим.
Як і коли може змінитись урядовий «ландшафт»?
Чому взялися за «підсушування» держслужбовців
На тлі катастрофічного провалу митних і податкових надходжень утримання держслужбовців у колишньому обсязі стає непідйомним для бюджету, що неабияк вичерпався. Уже зараз практично по всіх відомствах і ЦОІВ відбуваються скорочення штату, але вочевидь назрілі радикальніші рішення.
«Поки ми досягли відправної точки, з якої готуємо рестарт державної служби в Україні», – сказала нещодавно голова Національного агентства України з питань державної служби Наталія Алюшина, додавши, що держсектор залишають кваліфіковані кадри. Цю парадоксальну дилему – дефіцит тямущих людей за явної надмірності апарату – слід вирішити вже до кінця поточного року, щоб урахувати в держбюджеті наступного.
Згідно з Загальним планом трансформації виконавчої влади, в Україні кількість міністерств має скоротитися майже вдвічі – з нинішніх 20 до 12, а центральних органів виконавчої влади – на 30%.
Слід зазначити, що це лише рамка, яка може й буде неодноразово змінюватися. Зокрема, під тиском зовнішніх обставин і побажань партнерів по коаліції, якщо така сформується. Проте навіть стартовий варіант показує тренд і ті ланки, які визнані неефективними. До них можна застосувати термін «кульгава качка» – у США так називають останній рік каденції президента, коли його фактичний вплив уже зведено до нуля.
Як хочуть перекроїти основні міністерства
Mind у рамках домовленості не наводить повний перелік пропонованих новацій, зупинившись лише на економічному блоці.
Так, передбачається, що Міністерство економіки – яке й зараз є одним із найвпливовіших у країні – ще більше зміцнить цей статус, змінивши назву на Міністерство економічного розвитку та інновацій.
Мінстратегпром, що відтягував на себе повноваження низки галузей, пропонується ліквідувати.
Також об'єднуються головні донори бюджету – Державна митна служба та Державна фіскальна/податкова служба. Це об'єднання здається логічним, але його реалізації заважатиме в тому числі неоднозначна передісторія. А саме існування Міністерства доходів та зборів (неформально – Мінздох), яке стало одним із символів зловживань в останні роки правління Віктора Януковича.
Міністерство захисту навколишнього середовища та природних ресурсів втрачає суб'єктність і вливається до Міністерства енергетики.
І нарешті найанекдотичніший кейс – Міністерство аграрної політики та продовольства. Це відомство, ліквідоване 2019-го, роком пізніше було відновлено. Але проіснувало півтора року і знову стало кандидатом на ліквідацію. Його функції передбачається віддати Міністерству економічного розвитку та інновацій.
Що пішло не так із Мінагропродом
Мінагро – це класичний приклад того, чому майже неможливо відновити свого часу ліквідоване. Принаймні в державному секторі, де принципового значення набуває інституційна пам'ять.
Тому, попри суттєву значимість АПК в економіці України (яка, втім, неминуче впаде через скорочення обсягів виробництва та особливо експорту), ліквідація профільного міністерства бачиться цілком логічною.
Отримавши другий шанс на життя, Мінагропрод не зумів ним скористатися. Колишній міністр Роман Лещенко не зміг налагодити горизонтальні зв'язки з галуззю та колегами, і захистив себе від зневажливих характеристик лише медичним діагнозом, який було представлено як причину звільнення.
Нинішній міністр Микола Сольський, будучи бізнес-партнером Андрія Богдана, ніколи не був і не має шансів стати своїм для влади. Призначенням на посаду він зобов'язаний лише обіцянці «врятувати посівну», на що був не здатний його попередник. Однак його статус у Кабміні доволі формальний, що не найкращим чином позначається на статусі людей, які погодилися увійти до його команди.
Ще одна причина, через яку відпадає потреба в аграрному відомстві – суттєве скорочення фінансових ресурсів для державних дотацій агросектору. «Вже негласно донесли всім, що на дотації, зокрема фермерські, можна не розраховувати. Наявність міністерства, якому нема чого робити, але яке вимагає фінансування з бюджету, може викликати справедливі запитання в представників галузі», – каже один з ідеологів реформи.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].