Напівпрочинені двері: Україна нарощує зерновий експорт

Напівпрочинені двері: Україна нарощує зерновий експорт

Ситуація в міжнародній торгівлі агропродукцією еволюціонувала від «катастрофа» до «складно, але реально»

Этот материал также доступен на русском языке
Напівпрочинені двері: Україна нарощує зерновий експорт
Фото: depositphotos.com

Доля зернового експорту з України має тенденції до поліпшення, хоча все ще залишається нескінченно далекою від довоєнних параметрів. Так, показник зернового експорту в червні перевищив 2 млн тонн проти березневих 200 000 тонн. А з 25 млн тонн зерна, які були в ареолі Великої Одеси 24 лютого, на сьогодні експортовано 5 млн тонн – переважно залізничним та автомобільним транспортом.

Відновлення інфраструктури на Дунаї і залучення портових потужностей радянських часів дозволило частково полегшити експорт зерна, а звільнення острова Зміїний відкрило вузький коридор для проходу суден.

«З огляду на звільнення від російських військ острова Зміїний і скупчення великої кількості суден в очікуванні проходження каналом Суліна, можливе використання каналу гирла Бистре суднового ходу р. Дунай – Чорне море для заходу/виходу суден, що перевозять агропродукцію», – йдеться в повідомленні Адміністрації морських портів України.

Уже два барже-буксирні состави компанії «Краншип» успішно перейшли з рейду Суліни до портопункту Кілія через гирло Бистре.

Що з портами?

За словами аналітика фрахтового ринку «УкрАгроКонсалт» Максима Харченка, сьогодні в Україні повноцінно функціонує лише три порти: Рені, Ізмаїл та Усть-Дунайськ. Усі вони перевантажені через надмірний попит і невеликі потужності. Ще п’ять українських портів зараз на непідконтрольній території, а сім – заблоковано.

Річкова гавань, яка переживає друге народження – це порт Рені. Занедбані в останні 10+ років, його потужності зараз розширюються, що дозволить частково розвантажити Чорне море від суден з українським зерном.

Проте деблокада Чорного моря залишається безальтернативним способом вивести обсяги експорту зерна на торішній рівень. Можливості альтернативних шляхів себе практично вичерпали. Крім того, найближчим часом зовнішня інфраструктура переключиться на обслуговування місцевих урожаїв.

Як заявив голова Комітету Верховної Ради України з аграрної та земельної політики Олександр Гайду, динаміка експорту українського зерна може знизитися в найближчі місяці, оскільки європейські порти будуть завантажені через активний аграрний сезон у Європі. За його словами, для стабілізації роботи аграрної галузі необхідно розв’язати проблеми з агрологістикою, а саме – налагодити наявні шляхи та відшукати нові логістичні коридори для вивезення с/г продукції на експорт.

Міністр закордонних справ Дмитро Кулеба зазначає, що Україна знаходиться за кілька кроків від укладання міжнародної угоди, яка дозволить розблокувати зернову торгівлю, але ці кроки – «найскладніші». «На переговорах між Україною та росією за посередництва Туреччини й Організації Об'єднаних Націй необхідно опрацювати низку логістичних деталей, хоча вийти з глухого кута буде важко», – сказав він.

Що заважає налагодити зерновий експорт?

Камінь спотикання – відсутність доволі вагомих гарантій, що кремль не скористається розмінуванням морських підступів до Одеси. Передбачається, що роль нейтрального транзитера, який візьметься переправити українське зерно з Одеси до нейтральних вод, візьме на себе Туреччина. Зрозуміло, не безкоштовно – за неофіційними даними, ця послуга коштуватиме 25% від ринкової ціни зерна.

Міністр сільського та лісового господарства Туреччини Вахіт Кірішчі, якого цитують турецькі ЗМІ, заявив, що в рамках кампанії з розблокування експорту Україна надасть посереднику зерно зі значним дисконтом: «У нас є угода, щоб дати нам [ціну] 25% нижче, ніж FOB, – сказав він. – Однак вони мають дилему з приводу безпечного експорту продукту. І росія, і Україна довіряють лише нам».

На сьогодні в Україні немає сформованої ціни FOB, оскільки де-факто немає портів, де вона актуальна. Але якщо прийняти, що в середньому пшениця на таких умовах постачання коштує $400/тонна, то Туреччина за свої дипломатичні старання отримає знижку в розмірі $100 на кожній тонні, або $100 000 на кожній 1000 тонн.

За даними народного депутата Анатолія Урбанського, перший тестовий корабель з українським зерном вийде з порту Одеси 14 липня. Крім того, зберігається вірогідність створення військового конвою, який супроводжуватиме зерновози до портів Туреччини.

Тим часом світ продовжує відчувати нестачу українського зерна. Як заявив держсекретар США Ентоні Блінкен, антиурядові протести на Шрі-Ланці, які призвели до втечі президента й відставки керівництва країни, побічно пов'язані з блокадою українських портів.

«Те, що ми спостерігаємо у всьому світі, – це відсутність продовольчої безпеки, яка зростає і значно посилюється російською агресією проти України», – заявив Блінкен. І додав, що війна також вплинула на Таїланд, де ціни на добрива «злетіли до небес».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло