Перший рейс комом: чому судно з українським зерном не досягло пункту призначення

Перший рейс комом: чому судно з українським зерном не досягло пункту призначення

Бізнес-причини не видаються поважними порівняно з політичним значенням реалізації Стамбульської угоди щодо деблокади портів

Этот текст также доступен на русском
Перший рейс комом: чому судно з українським зерном не досягло пункту призначення
Фото: inbusiness.kz

Судно RAZONI, яке минулого понеділка вийшло від порту Одеси з вантажем кукурудзи й мало в неділю, 7 серпня, о 10:00 пристати в порту Триполі (Ліван), не досягло пункту призначення. Згідно з даними сервісу VesselFinder, який дозволяє відстежувати місцезнаходження кораблів, RAZONI, не дійшовши до Триполі, змінило курс, а кінцева точка прибуття змінилася на невизначену order.

Що відбувалося в дорозі?

Нагадаємо, що рейс «Одеса – Триполі» від 1 серпня був першим після 24 лютого з українського Причорномор’я  і першим у рамках Стамбульської угоди щодо розблокування українських портів. Отже, його значення виходить далеко за межі просто комерційного.

2 серпня Міністерство оборони Туреччини підтвердило прибуття зерновозу RAZONI з українським зерном. 3 серпня в Туреччині завершили інспекцію, передбачену домовленостями про створення гуманітарного коридору, після чого судно пройшло Босфор і вирушило до Мармурового моря.

Відхилення від плану відбулося вже у безпосередній близькості від Триполі.

Посольство України в Лівані констатувало, що прибуття відкладається. «Ми зараз у Триполі, але зустріч першого судна з кукурудзою з Одеси відкладається. Чекаємо на завершення переговорного процесу в бізнес-площині», – зазначив посол України в Лівані Ігор Осташ.

При цьому, як пише видання AlArabia, корабель може навіть не пришвартуватися в Лівані, якщо власнику вантажу вдасться продати його в іншому місці.

Чому так сталося?

Ліван, долаючи зараз одну з найсерйозніших фінансових криз у світі, стикається з особливо гострою нестачею хліба. За таких умов для відмови від зернового вантажу потрібні були дуже серйозні причини. Але, найімовірніше, причини накладки тривіальні і справді лежать у бізнес-площині.

Контракт на постачання кукурудзи було укладено понад п'ять місяців тому. За цей період покупець міг вийти з домовленості, посилаючись на форс-мажор.

Також перебування на складах протягом кількох місяців могло не піти товару на користь – тож причиною відмови від нього могли стати претензії до якості. Та й ціна, за якою контрактувався товар в Україні, напевно, набагато вища за встановлену на внутрішньому затовареному ринку зараз, хоча, швидше за все, є нижчою, ніж середньосвітовий рівень.

Здається малоймовірним, що відправники не переконалися в готовності прийняти вантаж заздалегідь. Проте ситуація виглядає непрогнозованою – починаючи з посла, який готувався зустрічати судно й не зміг це зробити, і закінчуючи раптовою зміною пункту призначення.

Якими можуть бути наслідки?

З огляду на символічність та увагу світової громадськості до цього рейсу такі накладки не виглядають обнадійливо.

Міністерство інфраструктури не прокоментувало ситуацію, хоча його представники активно й доволі незграбно піарилися, коли RAZONI залишало Одесу.

І якщо українській стороні репутаційна шкода може бути байдужою на тлі більш нагальних військових проблем, то батько «Стамбульської угоди» – президент Туреччини Реджеп Ердоган зацікавлений у її безпроблемній реалізації. А Україна, зі свого боку, – ​​в конструктивній співпраці з Туреччиною, зокрема військовій.

Затриманий рейс є першим у рамках угоди, підтриманої ООН, укладеної за посередництва Туреччини минулого місяця та спрямованої на пом'якшення глобальної продовольчої кризи.

У п'ятницю, 5 серпня, ще три кораблі із зерном відпливли з України, прямуючи до Туреччини, а також на ринки Ірландії та Великобританії. Ще 13 – чекають на відправлення.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло