Перший рейс комом: чому судно з українським зерном не досягло пункту призначення
Бізнес-причини не видаються поважними порівняно з політичним значенням реалізації Стамбульської угоди щодо деблокади портів

Судно RAZONI, яке минулого понеділка вийшло від порту Одеси з вантажем кукурудзи й мало в неділю, 7 серпня, о 10:00 пристати в порту Триполі (Ліван), не досягло пункту призначення. Згідно з даними сервісу VesselFinder, який дозволяє відстежувати місцезнаходження кораблів, RAZONI, не дійшовши до Триполі, змінило курс, а кінцева точка прибуття змінилася на невизначену order.
Що відбувалося в дорозі?
Нагадаємо, що рейс «Одеса – Триполі» від 1 серпня був першим після 24 лютого з українського Причорномор’я і першим у рамках Стамбульської угоди щодо розблокування українських портів. Отже, його значення виходить далеко за межі просто комерційного.
2 серпня Міністерство оборони Туреччини підтвердило прибуття зерновозу RAZONI з українським зерном. 3 серпня в Туреччині завершили інспекцію, передбачену домовленостями про створення гуманітарного коридору, після чого судно пройшло Босфор і вирушило до Мармурового моря.
Відхилення від плану відбулося вже у безпосередній близькості від Триполі.
Посольство України в Лівані констатувало, що прибуття відкладається. «Ми зараз у Триполі, але зустріч першого судна з кукурудзою з Одеси відкладається. Чекаємо на завершення переговорного процесу в бізнес-площині», – зазначив посол України в Лівані Ігор Осташ.
При цьому, як пише видання AlArabia, корабель може навіть не пришвартуватися в Лівані, якщо власнику вантажу вдасться продати його в іншому місці.
Чому так сталося?
Ліван, долаючи зараз одну з найсерйозніших фінансових криз у світі, стикається з особливо гострою нестачею хліба. За таких умов для відмови від зернового вантажу потрібні були дуже серйозні причини. Але, найімовірніше, причини накладки тривіальні і справді лежать у бізнес-площині.
Контракт на постачання кукурудзи було укладено понад п'ять місяців тому. За цей період покупець міг вийти з домовленості, посилаючись на форс-мажор.
Також перебування на складах протягом кількох місяців могло не піти товару на користь – тож причиною відмови від нього могли стати претензії до якості. Та й ціна, за якою контрактувався товар в Україні, напевно, набагато вища за встановлену на внутрішньому затовареному ринку зараз, хоча, швидше за все, є нижчою, ніж середньосвітовий рівень.
Здається малоймовірним, що відправники не переконалися в готовності прийняти вантаж заздалегідь. Проте ситуація виглядає непрогнозованою – починаючи з посла, який готувався зустрічати судно й не зміг це зробити, і закінчуючи раптовою зміною пункту призначення.
Якими можуть бути наслідки?
З огляду на символічність та увагу світової громадськості до цього рейсу такі накладки не виглядають обнадійливо.
Міністерство інфраструктури не прокоментувало ситуацію, хоча його представники активно й доволі незграбно піарилися, коли RAZONI залишало Одесу.
І якщо українській стороні репутаційна шкода може бути байдужою на тлі більш нагальних військових проблем, то батько «Стамбульської угоди» – президент Туреччини Реджеп Ердоган зацікавлений у її безпроблемній реалізації. А Україна, зі свого боку, – в конструктивній співпраці з Туреччиною, зокрема військовій.
Затриманий рейс є першим у рамках угоди, підтриманої ООН, укладеної за посередництва Туреччини минулого місяця та спрямованої на пом'якшення глобальної продовольчої кризи.
У п'ятницю, 5 серпня, ще три кораблі із зерном відпливли з України, прямуючи до Туреччини, а також на ринки Ірландії та Великобританії. Ще 13 – чекають на відправлення.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].