Чому повернення McDonald's в Україну – це більше, ніж про фастфуд

Чому повернення McDonald's в Україну – це більше, ніж про фастфуд

І антисигнал для залишеного компанією російського ринку

This material is also available in English
Чому повернення McDonald's в Україну – це більше, ніж про фастфуд
Фото: depositphotos.com

Сьогодні, 20 вересня, майже через сім місяців після початку повномасштабної війни росії проти України, транснаціональний гігант McDonald's відновлює свою діяльність у Києві. Як повідомила компанія, спочатку три заклади на Лівому березі столиці працюватимуть лише на доставку, а у жовтні відкриються зали, експрес-вікна та McDrive.

Приблизно через тиждень відновлять роботу ще сім закладів у Києві, а потім – поетапно протягом двох місяців відкриватимуться решта ресторанів у столиці та різних містах на заході країни. Особливо наголошено, що під час повітряної тривоги заклади закриватимуться, а виробничі процеси при цьому зупинятимуться.

Але навіть попри такі ускладнені умови, поновлення роботи мережі в Україні є знаковою подією, і не лише для сегменту фаст-фуду.

Чому закрилися? McDonald's вийшов на ринок України у 1996 році. Перший ресторан було відкрито 24 травня 1997 року на Лук'янівці. 24 лютого 2022 року, щойно полетіли перші російські ракети, заклади McDonald's в Україні припинили роботу. Це іноді ставили компанії у провину, тим більше що її найближчий конкурент – KFC – практично не простоював.

Проте є принципова різниця: KFC працюють за франшизою і тому більш вільні та гнучкі у прийнятті операційних рішень. Тоді як український McDonald's розвивав у країні корпоративну мережу, яка підпорядковується глобальним протоколам.

Так само зробили і всі українські підприємства групи Inditex – власника великих мереж магазинів (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Pull & Bear, Stradivarius), представлених в Україні, протокол якої забороняє працювати в зонах військових конфліктів. За неофіційною інформацією, питання можливості поновлення роботи Inditex в Україні розглядалося в липні. Проте, виходячи з результату, таку можливість було відхилено.

Чому важливо, що відкриваються? Тим ціннішим стає відновлення роботи McDonald's. «Повернення великої американської компанії – це насамперед сигнал для міжнародного бізнесу про можливість працювати в Україні, навіть незважаючи на умови війни», – заявив глава МЗС Дмитро Кулеба.

Значення McDonald's далеко виходить за межі галузевого. Ця найбільша транснаціональна корпорація з капіталізацією понад $100 млрд є лакмусом цивілізованості ринку та неформальним економічним індикатором. Наявність у тій чи іншій країні ресторанів мережі враховується (щоправда, неофіційно) при складанні інвестиційних рейтингів. Причина такого підходу – корпорація працює за уніфікованими, жорсткими правилами як щодо ведення бізнесу, так і корпоративної культури, і не йде на компроміси.

Що це означає в політичному контексті? Так само, як присутність McDonald's додає балів до привабливості або як мінімум зрозумілості місцевого ринку, його відсутність і тим більше вихід із країни ідентичні «червоному прапору» для інших інвесторів.

Компанія була однією з перших, хто повністю і безапеляційно згорнув всю роботу в окупованому Криму в 2014 році, тим самим даючи сигнал міжнародній спільноті, що це «сіра зона» – тож компроміси для цивілізованого бізнесу тут неможливі. Також після повномасштабного вторгнення в Україну в лютому McDonald's почав процес повного виходу з російського ринку. Прямі збитки для «приймаючої сторони» від цього рішення колосальні.

За даними Національного дослідницького університету «Вища школа економіки», McDonald's був найбільшим підприємством сфери громадського харчування росії, займаючи приблизно 7% ринку. Компанія за 30 років інвестувала у російську економіку $2,5 млрд. На її частку припадало приблизно чверть усіх податків, виплачених індустрією громадського харчування, вона закуповувала 4,2% картоплі, що виробляється в рф, і 1,8% вітчизняних сирів, 0,5% м'яса та птиці.

Крім того, McDonald's належав до найбільших роботодавців на російському ринку, забезпечуючи «більше ніж 100 000 робочих місць на підприємствах постачальників, і ще близько 60 000 – у самій мережі. За 30 років заклади мережі в росії відвідали понад 6 млрд осіб.

Однак ці втрати – ніщо порівняно з масштабом збитків, завданих російському ринку самим фактом згортання діяльності McDonald's. Цей крок автоматично перевів гравців, що працюють у росії, до розряду нерукостислих і став остаточним аргументом для інвесторів, що вагалися, чи залишати їм ринок країни-агресора.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло