Миколаївський порт може приєднатися до «зернового коридору». Що для цього потрібно і що це дасть Україні?
Друга за значимістю торгова гавань країни має шанс відновити операційну діяльність

Другий за обсягом перевалки в Україні морський порт – Миколаїв – може експлуатуватись і фізично вже готовий приєднатися до роботи Чорноморської зернової ініціативи. Про це голова Миколаївської облдержадміністрації Віталій Кім сказав в інтерв'ю LIGA.net.
«Можливо. Але це рішення найвищого керівництва. І переговорів. Тому що насамперед вони мають юридично приєднатися до цього коридору. Фізично вже можливо», – сказав Кім. Але нагадав, що географічно Кінбурнська коса дуже близько підходить до Очаківської громади, і через цю протоку є прямий захід у морські порти Миколаївської області: «Тобто це дозволить унеможливити обстріл легкою зброєю, ПТРК, мінометними та артилерійськими снарядами суден, які потенційно проходитимуть зерновим коридором».
Звільнення Херсона місяць тому дало шанс задіяти інфраструктуру на півдні країни, яка з березня заблокована активними бойовими діями та безпосередньою загрозою з боку агресора.
І Миколаївський морський порт, якому суттєве відкидання військ окупантів відкриває можливість відновити операційну діяльність, міг би скористатися насамперед. Це допомогло активніше розвантажувати внутрішній ринок від надлишку аграрної продукції, сконцентрованого під час морської блокади в березні – липні. Станом на липень в Україні сформувалося 20 млн тонн перехідних запасів при середньорічному рівні не більше 5–6 млн тонн. Заважали цьому залишкові, але дуже серйозні ризики на окремих ділянках південного фронту – на Кінбурнській косі.
Включення Миколаївського порту до Стамбульської угоди щодо вивезення української агропродукції нарівні з портами Великої Одеси обговорювалося ще напередодні продовження зернового коридору 19 листопада. Але ця пропозиція, як і інші, що озвучувала українська сторона – зокрема, про річний строк дії коридору та скорочення процедур інспекції, поки що не було враховано.
Mind розбирався – чи є перспективи відновлення судноплавства з других за обсягами перевалки морських воріт України?
Наскільки важливим є для експорту Миколаївський порт? Загалом 2021 року в морських портах України було оброблено 153,076 млн тонн вантажів. З них на експорт відвантажено 118,1 млн тонн. За підсумками 2021 року Миколаївський порт (зокрема, уся інфраструктура – Ольвія, Ніка-Терра, Миколаївський порт) посів друге місце в рейтингу морських портів за обсягами перевалки з результатом 30 млн тонн. Це становить 16% від сумарного вантажообігу всіх портів України.
Протягом 2021 року Миколаївським морським портом було оброблено 1969 суден, з них 122 – класу Panamax, і 100 754 вагонів. Найпродуктивнішим місяцем у 2021 році був листопад, коли було перевалено 10% всього річного обсягу.
Також цей порт лідирує в перевалці олії з результатом 2,88 млн тонн, що становить 36% від загального обсягу олії, обробленої портами України.
Чи було пошкоджено портові потужності під час обстрілів? Так. Йдеться про зерновий термінал «Ніка-Терра» – він зазнав значних руйнувань під час атаки на початку червня. Зруйновано три елеватори, а також вантажні механізми.
Чи можуть порти Великої Одеси самостійно перевалити принаймні аграрні вантажі? Теоретично – так, питання – у строках.
Щоб реалізувати цього сезону весь експортний потенціал тільки в частині зерна (близько 50 млн тонн = поточний урожай + залишки, що переходять), потрібно не менше 10 місяців. Причому ця оцінка не враховує перевалки інших несипких аграрних вантажів і надходження нового врожаю.
Якщо канал морського експорту буде виключений зовсім, для розвантаження ринку наземним, залізничним транспортом і через порти Дунаю знадобиться півтора роки. При цьому вже у червні на ринок почне надходити врожай ранніх зернових 2023 року.
Чи можуть порти Дунаю стати альтернативою? Повноцінною – ні. Інфраструктурні одиниці вже працюють на межі своїх потужностей.
Так, обробка вантажів у Білгород-Дністровському порту з моменту поновлення у квітні його діяльності як логістичного центру зросла більш ніж у 100 разів проти аналогічного періоду 2021 року.
«Порт прийняв понад 10 000 вантажних автомобілів і відвантажив залізницею понад 4000 вагонів, чим суттєво полегшив навантаження на дорожню інфраструктуру в портах Ізмаїл та Рені», – йдеться в повідомленні порту.
За пів року підприємство опрацювало більше вантажів, ніж за останні три роки разом узяті. При цьому дунайські порти мають невеликий або складний для реалізації потенціал щодо підвищення обсягів перевалки.
За оцінками експертів Української зернової асоціації, навіть в разі модернізації терміналів і реалізації заходів із нарощування перевалки досягнення обсягу 2 млн тонн для Дунаю вже вважатиметься успіхом. Тому альтернативи відновленню роботи Миколаївського порту практично не існує.
Наскільки безпечний порт за нинішніх умов? Основним фактором ризику для роботи морської інфраструктури Миколаєва є можливість обстрілу з Кінбурнської коси.
Кораблі, що географічно залишають / заходять у порт, мають пропливати в кілометрі від Кінбурнської коси, тобто в межах досяжності для артилерії агресора. «Коли там артилерія не діставатиме, це [відновлення роботи порту] буде дуже актуальним питанням. Ми готуємось», – казав раніше Віталій Кім.
Поточне розміщення сил на Кінбурнській косі невідоме, бої ведуться в режимі інформаційної тиші. Раніше повідомлялося, що залишилося звільнити три населені пункти, що належать до Миколаївської області. Після деокупації цієї ділянки Миколаївський порт зможе повноцінно брати участь у експорті зерна в рамках Стамбульської угоди.
«Звільнення Херсона – це, безперечно, перемога. Але [поки що] на відвантаження зерна з Херсона та Миколаєва вона не вплинула, – констатує Микола Горбачов, президент Української зернової асоціації. – Для початку робіт із завантаження суден необхідна безпека судна та екіпажу. На жаль, поки росіяни перебувають на лівому березі Херсона й займають Кінбурнську косу, безпеку судноплавства гарантувати буде важко». За таких умов страхові компанії не покриватимуть ризики, а судновласники не дадуть згоди на захід у ризиковані води без страховки.
Як швидко може бути відновлено роботу портів після усунення військового чинника? Щойно українські військові звільнять лівий берег Дніпра та Кінбурзьку косу. Миколаїв і Херсон технічно готові відновити роботу протягом тижня.
Чи буде Миколаївський морський порт включено до Стамбульської угоди після зняття військових ризиків? Так, і українська делегація в Стамбулі працює над цім. «Вірю, що цього можливо досягти», – сказав Микола Горбачов.
Нагадаємо: Україна забезпечує продовольством близько 90–120 млн осіб за межами держави. Саме тому ООН і весь цивілізований світ так швидко реагують на блокаду продовольчих вантажів з України, викликану російською агресією.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].