IT-компанії протистоять блекаутам: «у моді» не лише генератори, а й автономні готелі на заході, зарядні станції, коворкінги поруч із домом. Як допомагають співробітникам із переїздом?
Своїм досвідом із Mind поділилися EPAM, SoftServe, Sigma Software, Quarks, Intellias, Ciklum, Levi9

Mind попросив топів ІТ-компаній розповісти, що вже задіяно для роботи під час блекаутів і як ще планується посилити захист команди та бізнесу. За їхніми словами, основною проблемою для всіх локалізованих в Україні бізнесів залишається безперебійність роботи й безпека працівників. Ситуація з відключеннями навряд чи буде системно вирішена найближчим часом, отже, компанії адаптуються – облаштовують офіси, змінюють формат роботи та домовленостей, допомагають з автономією вдома.

Катерина Андрушко,
СМО Quarks:
Ми завчасно забронювали декілька автономних готелів на Заході країни. І з початку грудня команда вже починає виїздити до них. Quarks покриває вартість проживання співробітників та допомагає їм із поселенням близьких і тварин, шукаючи найоптимальніші варіанти. У першу чергу – задля зменшення хвилювання та ризиків під час можливих обстрілів або інших подій.
Розуміємо, що не всі можуть виїхати з різних особистих причин, тож обладнали офіс двома генераторами: основним і резервним, які також живлять водопостачання та системи опалення. А ще – забезпечили душовими кабінами з резервом технічної води, запасом їжі, медикаментів і можливістю залишитися на ніч, на випадок повного блекауту. Також в офісі маємо укриття, де є питна вода, снеки, інтернет, аптечка – все, що необхідно для того, щоб безпечно дочекатися відбою повітряної тривоги.
Готуємося до найгіршого та знижуємо рівні переживань команди. Тимчасовий переїзд – найкращий варіант. Попри те, що офіс буде підготовлений на зиму, але, крім роботи, у кожного є ще й вільний час, який хочеться проводити з максимальним комфортом.
Важливою зміною також є впровадження різних систем оцінювання, що підлаштовані під гібридний формат роботи з форс-мажорними обставинами. Менеджери приділяють левову частку часу пропрацюванню дій у випадку НС та враховують більше ризикових моментів у стратегії. Відвертість зі всіма – it’s a key, щоб команда відчувала в компанії острівець не лише фізичної, а й емоційної безпеки.

Степан Мітіш,
віцепрезидент, керівник EPAM Ukraine:
Через непередбачувану ситуацію з критичною енергетичною інфраструктурою в Україні активізували черговий етап ВСР-плану. Цей план безпосередньо стосується викликів, пов’язаних з енергозабезпеченням і зв’язком. Він передбачає низку відповідних кроків, зокрема:
- Запропонували нашим спеціалістам та їхнім родинам тимчасово – на зимовий період (3-4 місяці) – переїхати за кордон. Йдеться про фахівців, які мають законні підстави на виїзд під час воєнного стану. Компанія покриває витрати на переміщення та проживання в семи рекомендованих країнах.
- Водночас у компанії діє програма EPAM Family Resettlement, яка передбачає матеріальну підтримку для спеціалістів та їхніх родин або окремо для членів родин наших фахівців для здійснення релокації за кордон на довший період часу. З весни вже декілька тисяч людей скористалися цією програмою.
- Завчасно подбали про посилення технічного оснащення, яке допоможе забезпечити безперебійну роботу офісів в умовах нестабільної ситуації з критичною інфраструктурою. Йдеться про електрогенератори, Starlink, потужні павербанки тощо. Також готуємо наші офіси, щоб вони могли виконувати функції повноцінних шелтерів для команди в разі надзвичайних ситуацій. Отже, зроблені запаси палива для генераторів, води, снеків, пледів для комфортного перебування на період можливих відключень електроенергії або довготривалого блекауту.
- Орендуємо коворкінги з автономним енергозабезпеченням у тих містах і районах міст, де проживають спеціалісти компанії, адже спостерігаємо підвищений попит на роботу з офісів, які забезпечені альтернативним електропостачанням. Тому зусилля фокусуємо на забезпеченні безперебійної роботи офісів та розширенні кількості робочих місць.

Юлія Нільга,
Chief Infrastructure Officer Sigma Software:
Усі офіси Sigma Software обладнані генераторами та старлінками, які вмикаються за першої потреби. Інтернет є також і в укриттях. Компанія закупила зарядні станції за гуртовою ціною, всі охочі мали можливість приєднатися і придбати їх в особисте користування.
У Києві винаймаємо місця в коворкінгах, які гарантують наявність струму й інтернету в різних районах міста. Щоб спеціалісти, які працюють із дому, мали можливість відносно швидко приїхати на роботу в зручний для них район.
Підтримуємо спеціалістів, які ухвалюють рішення переїхати до західних областей, де ситуація з енергопостачанням вважається стабільнішою, а також допомагаємо знайти житло. Спеціалісти, які мають можливість релокуватися за кордон, також отримують підтримку.

Соломія Гнатів,
старша віцепрезидентка SoftServe з фінансів, координаторка кризової команди:
Безперебійна робота офісів – мета, яку поставили собі ще до війни, оскільки мали підготуватися до різних сценаріїв її розвитку. Ще до наступу росії на Україну для захисту даних компанія превентивно перенесла всі сервіси, що хостилися на території України, за кордон або у хмарну інфраструктуру.
Офіси SoftServe оснащені генераторами, і частина з них підключена не лише до магістральних мереж, а й до каналів живлення критичної інфраструктури. Маємо додаткові канали підтримки інтернет- і телефонного зв'язку для безперебійної роботи, закупили Starlink. Коли в жовтні та листопаді відбувалися масові атаки на енергетичну інфраструктуру – більшість наших офісів продовжували працювати.
Щоб розуміти ситуацію з працівниками, проводимо часті опитування Safety Check щодо можливості працювати під час перебоїв з електропостачанням, рівня продуктивності тощо. Також проводимо опитування в кожному окремому девцентрі щодо особистих ВСР-планів фахівців на випадок блекауту. Опитування дають нам змогу зорієнтуватися в тому, чи можемо ще якось допомогти.
У компанії продовжує діяти програма релокейту: ті, працівники, яким дозволений виїзд за кордон, можуть переїхати в будь-яку країну, де є офіси SoftServe.
Планування та пропрацьовування різних сценаріїв і ризиків також дає змогу бізнесу бути готовим до всього та діяти швидко. У нас є загальний корпоративний ВСР-план, який постійно оновлюємо й поширюємо з партнерами компанії. Такі плани є також на рівні кожного проєкту, девцентру, відділів і команд. SoftServe продовжує підтримувати розподілені інженерні команди між різними країнами, це дає можливість безперебійно працювати та втримувати українські команди, а також продовжувати пропонувати свої сервіси на глобальному ринку.

Роман Гапачило,
VP, Talent Management Intellias:
Усі наші офіси було обладнано генераторами, кількома альтернативними інтернет-провайдерами та резервним зв’язком Starlink ще до атак на критичну інфраструктуру країни.
Львівський та івано-франківський офіси вже мають досвід роботи у форматі тимчасового притулку. У разі нагальної потреби, наприклад відсутності опалення вдома, тут можуть тимчасово перебувати наші працівники. У львівському офісі також обладнано зручне бомбосховище з електрикою, Wi-Fi та УФО-обігрівачами. Під час повітряних тривог львівські колеги працюють звідти.
У київському офісі збільшили кількість станцій Starlink, розширили кількість робочих місць, орендував два коворкінги.
Велику увагу приділяємо й індивідуальній автономності колег. Допомагаємо з закупівлею та покриваємо частину витрат спеціалістів на придбання Starlink і генераторів. Або ж, у разі ухвалення колегами рішення переїхати в регіони з більш стабільним електропостачанням, Intellias компенсує їм частину витрат на переїзд.
Регулярно проводимо для української команди корпоративні онлайн-зустрічі IntelliMorning зі спеціалістами, які діляться лайфгаками, що допоможуть забезпечити аварійну автономію будинку при відсутності електроенергії, налаштувати вдома Starlink тощо.

Андрій Оксенюк,
CFO Ciklum:
Наш план з підтримки бізнес-активностей передбачає підготовку до можливих перебоїв енергопостачання. Якщо світло зникає менше ніж на 24 години, – радимо зберігати спокій і продовжувати працювати офлайн. У разі більш тривалих блекаутів рекомендуємо використовувати офісну інфраструктуру, де колеги будуть забезпечені всім необхідним для стабільної роботи. В екстремальних випадках здійснювати короткострокову чи довгострокову релокацію до міст, де наявне більш стабільне енергопостачання.
Ще до початку війни розглядали різноманітні сценарії релокації співробітників – закликали їх за можливості тимчасово переїхати на Захід України або за кордон. Нині це передусім стосується людей, які досі проживають на прифронтових територіях або в маленьких містах чи селах, часто залежних від однієї окремої лінії енергопостачання. Проте більшість наших колег уже давно покинули регіони підвищеного ризику.
Поки радимо нашим фахівцям триматися подалі від інфраструктурних обʼєктів і не нехтувати підготовкою до блекаутів: тримати телефони й ноутбуки зарядженими, мати запас питної води та продуктів, регулярно заправляти авто тощо.
Зараз допомагаємо з організацією закупівлі Starlink і потужних павербанків для особистого користування.
Підготували офісну інфраструктуру в такий спосіб, щоб відключення не застали колег зненацька. Наші локації у великих містах України оснащені генераторами та Starlink, які дозволяють продовжувати роботу в штатному режимі. Також там є доступ до облаштованого укриття в разі повітряної тривоги, запаси питної та технічної води. Розуміємо, що ситуація зараз складна для всіх – тому чекаємо в офісах не лише працівників Ciklum, а й їхніх близьких і хатніх улюбленців.
Продовжуємо звертати увагу на інформаційну та організаційну підтримку колег. Намагаємося оперативно розповідати як про безпекову обстановку в країні, так і про плани компанії на майбутнє. Віримо, що важливо забезпечувати регулярну й відкриту комунікацію, а також ставити в пріоритет безпеку та продуктивність співробітників.

Оксана Сусська,
Operations Manager у Levi9:
В Україні маємо офіси в Києві та Львові. Вони підготовлені для комфортної та безперебійної роботи команди за умов відсутності електропостачання та опалення. На локаціях встановлено потужні генератори, які використовуємо для підзарядки найважливіших приладів. Крім того, до них можна під'єднати Starlink, опалювальний котел, змінювати напругу та освітлення поверхів в офісах, підключати обігрівачі.
Сподіваємося, що довготривалих відключень світла вдасться уникнути. Проте, якщо все ж доведеться вдатися до таких заходів, – переведемо обидві локації в режим так званого шелтера. Офіси придатні для проживання й сьогодні: є спальні місця, душові, кухня обладнана посудом і необхідною технікою (газовими плитами та балонами до них), є достатньо харчів, води й санітарних засобів. Колеги можуть спокійно попрацювати, зарядити свої девайси та, якщо є бажання чи за потреби, залишитися на декілька ночей.
Звісно, поточні перебої з електропостачанням впливають на роботу і в офісі, і вдома. З огляду на це, у Levi9 передбачено power resiliency budget, який включає компенсацію на придбання статичних або портативних джерел електроенергії чи оплату надання цих послуг, або ж ми даємо в користування зарядну станцію чи бензиновий генератор. Також передбачено разовий home-office bonus для облаштування комфортного робочого місця вдома.
А для тих, хто може виїхати за кордон, але не хоче постійно залишатися там, до березня 2023 року є можливість тимчасового перебування в Гаазі (Нідерланди). Там компанія орендує достатню кількість апартаментів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].