Карти на стіл: із січня 2022 року українські банки втратили понад 1,8 млн активних карток. Що тримає на плаву цей сегмент банківського бізнесу?
І за рахунок яких клієнтів їм вдалося трохи підживити статистику
Кількість активних карток – тобто таких, за якими за попередній місяць була зроблена хоча б одна транзакція, – один із найважливіших показників банківського бізнесу. Із жовтня 2021-го по жовтень 2022 року кількість активних карток сукупно в українській банківській системі зросла на 2,4 млн штук. Лідерами зростання були ПриватБанк, monobank (УніверсалБанк), також значна кількість нових карток додалися в А-Банку, Укргазбанку, банку «Восток» тощо.
Проте, якщо подивитися на карткову статистику з 1 січня 2022 року по 1 вересня 2022 року, то українські банки, зокрема найбільші, втратили понад 1,8 млн активних карток. Тренд зростання можна побачити лише в ПриватБанку.
Скорочення карток ще більше прискорює падіння сервісної складової доходів банків, а також демонструє відтік клієнтів, повернути яких навіть у повоєнний час буде вже складно.
Mind проаналізував основні чинники, які вплинули на кількість банківських карток, і переконався: тенденція зумовлена не лише війною.
Скорочення кількості клієнтів банків через відтік українців за кордон. Це найочевидніший та найбільш глобальний чинник, що вплинув на картковий сегмент.
Згідно з даними ООН, майже 7,8 млн українців були вимушені стати біженцями у країнах Європи, з них 4,8 млн отримали статус тимчасового захисту.
Вплив цього чинника рівномірний та всеохоплюючий – скорочення кількості карт відбувається майже за всіма банками. Проте є чіткий географічно-воєнний тренд. «Скорочення активних карток пов’язано зі зниженням активності за картками, відкритими на окупованих територіях», – повідомили Mind у пресслужбі Ощадбанку.
Щодо українців за кордоном, но по мірі затягування свого перебування, вони цілком логічно переходять на обслуговування у місцевих фінустановах.
«Відповідно до нашого аналізу, дедалі більше клієнтів за кордоном переходять на оплати картками іноземних банків, адже саме туди надходять соціальні виплати, а також зарплати, коли українці працевлаштовуються в країнах Європи тощо. І їхні українські картки набувають статусу неактивних», – кажуть у пресслужбі Sense Bank (раніше – Альфа-Банк).
Винятком із загальної ситуації є окремі державні банки, що масово обслуговують військовослужбовців. «Виплати грошового утримання військовослужбовцям у 2022 році зросли у кілька разів, тому цей сегмент має вибухові темпи розвитку», – додають у Sense Bank. Це частково пояснює, чому зростання в період з січня по вересень є лише у ПриватБанку – через нього проходять найбільші обсяги виплат військовим.
Ефект високої бази. Велику роль у зростанні кількості «пластику» (який включає в себе віртуальні картки, NFC тощо) відіграла державна програма «єПідтримка». За нею люди, що мали щеплення проти COVID-19, могли відкрити для себе спеціальну картку та отримати 1000 грн допомоги. Згідно з повідомленнями Міністерства економіки, від самого початку у програмі брали участь шість банків: monobank, Альфа-банк, А-Банк, ПриватБанк, Укргазбанк, Ощадбанк. Через те, що використання вже наявного рахунку в банку було не передбачено, в системі з’явилася велика кількість абсолютно нових активних карток.
Основне зростання кількості карток припало на другу половину 2021 року, коли банки готувалися до запуску «єПідтримки».
Топ-15 банків за кількістю активних карток з серпня по грудень 2021 року
активні картки на 1.12.21 | активні картки на 1.8.21 | різниця | ||
Всього | 43 809 555 | 41 675 162 | 2 134 393 | |
1 | ПриватБанк | 23 541 383 | 22 877 464 | 663 919 |
2 | Ощадбанк | 6 174 710 | 6 002 711 | 171 999 |
3 | Універсал Банк | 4 964 197 | 4 156 915 | 807 282 |
4 | Райффайзен Банк | 2 274 953 | 2134 308 | 140 645 |
5 | ПУМБ | 1 231 658 | 1 173 630 | 58 028 |
6 | Альфа-банк | 1 094 601 | 1 001 446 | 93 155 |
7 | Укрсиббанк | 1 083 688 | 1 063 832 | 19 856 |
8 | Укргазбанк | 497 398 | 464 223 | 33 175 |
9 | А – БАНК | 645 743 | 576 525 | 69 218 |
10 | ОТП банк | 463 135 | 439 086 | 24 049 |
11 | Укрексімбанк | 206 507 | 214 117 | -7 610 |
12 | «Південний» | 198 049 | 198 209 | -160 |
13 | ТАСкомбанк | 171 910 | 127 002 | 44 908 |
14 | КРЕДІ АГРІКОЛЬ | 194 849 | 187 728 | 7 121 |
15 | «Восток» | 231 758 | 214 046 | 17 712 |
У 2022 році цей чинник мав помірний вплив, оскільки люди, які мали право на підтримку, вже володіли необхідною карткою. А знявши гроші, як правило, нею не користувались. Дещо пожвавило користування цими картками надання фінансової допомоги від держави внутрішньо переміщеним особам: нарахування для ВПО провадилися на ту ж «єПідтримку», прив’язану до застосунку «ДіЯ».
Підвищення вимог до клієнтів. У Sense Bank називають ще одну причину скорочення кількості активних карток: посилення вимог до клієнтів при оформленні кредитів. Відповідно, скоротилася і кількість активних кредитних карток. Як раніше писав Mind, більшість кредитних програм працюють переважно через державні проєкти та короткострокові позики для фізосіб, щодо яких банки впевнені у їхній платоспроможності.
Проте в 2022 році діяли і чинники, які, навпаки, спонукали до більш активного використання банківських карток. Серед них, зокрема:
Політика банків щодо пролонгації «придатності» карток. Усі без винятку банки на початку війни ухвалили рішення про автоматичне продовження терміну дії карток. «Це дозволило фізичним особам продовжити використовувати їх і далі. Але при цьому не всі онлайн-операції з таких карток доступні, що, ймовірно, спонукало людей оформлювати нові картки», – припускає голова правління Юнекс Банку Іван Світек.
«Валютний туризм», який був дуже активним навесні цього року. Так звані валютні туристи, які заробляли на різниці курсів у прикордонних регіонах, відкривали багато карток у різних банках. І якийсь час цей тренд був дуже масштабним.
Міграція клієнтів з небанківських сервісів. Альтернативні банківським платіжні сервіси багато років боролися за громадян, які з різних причин не користувалися банківськими мобільними та віддаленими сервісами або просто шукали для себе «план Б». Йшлося про декілька мільйонів громадян – пенсіонерів, жителів сіл, людей, що звикли до «кнопкових» мобільних телефонів, тощо. Проте у 2022 році банки все відіграли назад.
Частина з цих людей через війну були вимушені мігрувати у інші регіони України або за кордон. Вони почали все ж таки звертатися до банків та відкривати там рахунки. «Через війну та міграцію велика кількість людей понесли кошти у банки та відкрили собі картки, щоб постійно мати доступ до грошей. Бо переїжджати під час війни з готівкою небезпечно», – пояснює фінансовий аналітик Василь Невмержицький, додаючи, що така клієнтська поведінка зрештою дала приріст кількості активних карток.
Небанківським сервісам, у свою чергу, довелося відмовитися від низки амбітних планів. Наприклад, телеком-гігант «Київстар» у 2022 році призупинив програму «Смарт-Гроші». «Компанія вирішила припинити її розвиток у зв’язку із зміною стратегії. Будучи лідером телеком-галузі та маючи велику відповідальність перед громадянами, компанія вважає за необхідне направити всі ресурси на відновлення зруйнованої внаслідок повномасштабної війни інфраструктури, а також на продовження диджиталізації країни через розвиток 4G», – кажуть у пресслужбі «Київстар».
Активніша цифровізація процесу оформлення карток. «Зараз відкрити рахунок та випустити віртуальну карту до нього в режимі онлайн можна щонайменше у десяти українських банках. З одного боку, це свобода, з іншого – конкуренція. Отже, у фізосіб з'явився простий, ніяк не обмежений географічно вибір між кількома тарифними пропозиціями, відсотками по залишках тощо», – зазначає Іван Світек.
Усе разом призвело до зростання кількості активних карток за рік із жовтня 2021-го по жовтень 2022 року та пом’якшило падіння ринку з початком війни.
Топ-15 банків за кількістю активних карток, жовтень-2021 до жовтня-2022
Назва банку | Кількість (штук, одиниць) | |||||||||||||
електронних платіжних засобів, термін дії яких не закінчився (в обігу) | активні картки на 1.10.22 | активні картки на 1.10.21 | банківських пристроїв само-обслуговування | платіжних терміналів | Кількість пунктів продажу товарів/наданих послуг, одиниць | |||||||||
різниця | загальна | банкоматів | з них, депозитних банкоматів | ПТКС | загальна | торговельних | із них безконтактних | банківських | із них безконтактних | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ||
Всього | 108779635 | 45185474 | 42807034 | 2378440 | 28355 | 15420 | 2543 | 12935 | 355314 | 346218 | 334928 | 9096 | 4489 | 305227 |
ПриватБанк | 47533024 | 25664560 | 23305753 | 2358807 | 16712 | 6621 | 1207 | 10091 | 213701 | 212127 | 201625 | 1574 | 1382 | 185955 |
Ощадбанк | 16605342 | 5994740 | 6056042 | -61302 | 5161 | 2700 | 57 | 2461 | 71960 | 69261 | 69261 | 2699 | 716 | 47101 |
Універсал банк | 13774444 | 5719372 | 4552098 | 1167274 | 21 | 21 | 15 | 39 | 3 | 3 | 36 | 36 | 6118 | |
Райффайзен Банк | 7115721 | 2060734 | 2215994 | -155260 | 1742 | 1501 | 554 | 241 | 25761 | 25005 | 24914 | 756 | 19147 | |
ПУМБ | 4631307 | 862977 | 1193625 | -330648 | 469 | 469 | 5 | 5518 | 5159 | 4792 | 359 | 359 | 7226 | |
Альфа-Банк | 3462506 | 791439 | 1049423 | -257984 | 491 | 491 | 213 | 9887 | 9669 | 9667 | 218 | 218 | 10022 | |
А – БАНК | 3435158 | 740281 | 618938 | 121343 | 1578 | 1376 | 1376 | 202 | 3828 | |||||
ТАСкомбанк | 2360617 | 132915 | 150831 | -17916 | 106 | 106 | 71 | 1446 | 1359 | 1359 | 87 | 3215 | ||
Укрсиббанк | 2144577 | 932912 | 1070136 | -137224 | 678 | 676 | 113 | 2 | 6140 | 5424 | 5424 | 716 | 716 | 6442 |
Укргазбанк | 1986926 | 547900 | 476573 | 71327 | 675 | 675 | 43 | 1497 | 1106 | 1106 | 391 | 391 | 342 | |
ОТП банк | 1530735 | 358710 | 452464 | -93754 | 146 | 146 | 129 | 146 | 1 | 1 | 145 | 7 | ||
«Восток» | 598650 | 239540 | 225675 | 13865 | 69 | 69 | 1 | 4764 | 4661 | 4661 | 103 | 103 | 4746 | |
«Укрексімбанк» | 453989 | 171885 | 208831 | -36946 | 341 | 341 | 27 | 1282 | 1171 | 1046 | 111 | 13 | 1047 | |
Кредобанк | 439181 | 146649 | 147544 | -895 | 326 | 240 | 86 | 162 | 24 | 138 | 4 | |||
«Південний» | 394870 | 149093 | 197989 | -48896 | 130 | 109 | 21 | 2364 | 2244 | 2124 | 120 | 119 | 2081 | |
Креді Агріколь | 384871 | 167126 | 191174 | -24048 | 268 | 268 | 40 | 161 | 161 | 161 | 19 |
За рахунок чого не «просіла» карткова статистика ПриватБанку? Як уже зазначалося, ПриватБанк став єдиним банком, який у період активної фази війни зберіг позитивну динаміку кількості активних карток.
«З початку року станом на 1.11.2022 кількість емітованих банком карток збільшилася на понад 930 000, а кількість нових клієнтів – на 613 000. Причини збільшення кількості клієнтів – довіра до банку, стабільна робота банку та всіх його систем і сервісів, робота мережі банку та швидке відновлення мережі на деокупованих територіях», – каже Олег Серга, заступник керівника напрямку зовнішніх та внутрішніх комунікацій ПриватБанку.
У «Приваті» заперечують вплив державних програм на зростання кількості карток*. «Наприклад, банк як оператор із виплати допомоги за міжнародними програмами виплачує кошти на картки будь-якого банку, вказані клієнтами у заявці на допомогу», – уточнює Олег Серга.
За його словами, банк переніс усі процеси та дані до хмарних сховищ за кордоном. «Це було зроблено у рекордні строки. Тому робота банку та його сервісів не залежить від ситуації з енергопостачанням, можливої фізичної вразливості обладнання чи хакерських атак. Ми активно підтримуємо безконтактні платежі, стимулюємо торговців, розширюємо мережу терміналів, пропонуємо технологічні рішення, які працюють навіть без світла. Як тільки буде наша Перемога – нам є, що цікавого запропонувати клієнтам», – розповідає Олег Серга.
*Зауважимо: інші банкіри також частково погоджуються, що порівняно з масштабнішими чинниками, державні програми не мали у 2022 році значного впливу.
«Більшість державних програм допомоги українцям побудовані на базі картки «єПідтримка». І якихось значних бюрократичних обмежень для банку, щоби розпочати її випуск, я не бачу. Є технічні складнощі, якщо банк хоче налаштувати процес дистанційного оформлення, але їх можна подолати. Наприклад, ми почали випускати такі карти восени», – каже Іван Світек.
Чого чекати наступного року? Конкуренція за клієнта зростатиме, а отже з’являтимуться нові послуги та покращуватиметься якість уже існуючих. «Наприклад, я очікую, що більшість банків поверне відсотки на залишок за картами – статистика структури портфелів банків показує, що це потрібно клієнтам», – розповідає Іван Світек. За його прогнозами, активізується карткове кредитування, ймовірно, банки будуть активнішими в частині програм кешбек.
У Sense Bank вважають, що 2023 року збережеться тренд збільшення кількості цифрових карток, які використовують українці, – тобто таких, під які не потрібен фізичний «пластик». «Так, уже зараз 95% карток оформлюються через Sense SuperApp. Сам процес забирає лише декілька хвилин завдяки віддаленій ідентифікації. Крім того, ми очікуємо зростання обсягів онлайн-платежів. Це стосується як і безпосередньо покупок в інтернеті, так і оплат за надані послуги», – кажуть у Sense Bank.
Ключовим трендом буде подальший перехід в онлайн. В очах приватних клієнтів процедура відкриття рахунку у відділенні все частіше виглядає анахронізмом. «Будь-який банк, який має намір працювати в роздрібному сегменті, змушений буде тягнутися до цього мінімального стандарту», – вважає Іван Світек.
Ще однією тенденцією, на думку Михайла Коміссарука, голови наглядової ради банку «Фамільний», 2023 року стане консолідація роздрібного ринку. «Буде загальне зростання та перетікання у приватний сектор», – резюмує він, наголошуючи, що повноцінно цей тренд зможе оформитися вже у повоєнний період.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].