Авторка п’єси «Зелені коридори»: «Українські автори виявилися конкурентноздатними у світі, і спільна робота, я сподіваюся, продовжиться»
Наталка Ворожбит — про свободу і рамки творчості, пошук історій та українську драматургію у світі

Наталка Ворожбит – українська драматургиня, сценаристка, режисерка та акторка. Ворожбит створила сценарії повнометражних українських фільмів «Дике поле» (2017) і «Кіборги» (2018), а також популярного серіалу «Спіймати Кайдаша» (2020) за мотивами повісті Івана Нечуя-Левицького.
Як режисерка Ворожбит зняла ігрову стрічку «Погані дороги», сюжет якої базується на однойменній п’єсі авторки. 2020 року фільм переміг у номінації «Відкриття року» Національної премії кінокритиків «Кіноколо». Також «Погані дороги» відібрали в лонгліст 94-ї премії «Оскар». 2020 року Наталка Ворожбит стала лауреаткою премії Women In Arts у номінації «Кіно і театр».
Глядачам театру Ворожбит відома за постановками її п’єс «Погані дороги» (реж. Тамара Трунова), «Вій 2.0» (реж. Максим Голенко), «Зерносховище» (реж. Максим Голенко) та «Саша, винеси сміття» (реж. Тамара Трунова).
А вже 10, 11, 12 травня у Театрі на Подолі відбудеться прем’єра вистави «Зелені коридори» за п’єсою Наталки Ворожбит у режисурі Максима Голенка. Це спільний проєкт мюнхенського театру «Камершпіле», на замовлення якого й написаний текст, та київського Театру на Подолі. Прем’єру «Green corridors» у Мюнхені (реж. Ян-Крістоф Ґоккель) показали 14 квітня 2023 року. У п’єсі розказані історії чотирьох українських жінок із Харкова, Чернігова, Бучі та Києва, що виїхали до Європи «зеленими коридорами». Кожна з них пройшла свій шлях до свободи, але запитання лишається відкритим: чи знайшли вони її за кордоном?
Напередодні театральної прем’єри Mind запитав у драматургині Наталки Ворожбит про те, як виник сюжет п’єси та якою була реакція німецьких глядачів на історії українок, наскільки часто закордонні театри звертаються за послугами українських драматургів, а також – про творчість у театрі і кіно, перший акторський досвід у повнометражному фільмі та причини, чому варто подивитися прем’єру «Зелені коридори».
– «Зелені коридори». Саме таку назву має ваша нова п’єса, прем’єра вистави за якою відбудеться в Театрі на Подолі 10, 11 та 12 травня. Коли ви почали роботу над нею та як з’явився сюжет?
– У червні минулого року мене запросили на зустріч до театру «Камершпіле» у Мюнхені й запропонували подумати над новою п’єсою. Як не складно тоді було про це думати, я погодилася.
Сюжет з’явився пізніше, але із самого початку я розуміла, що писатиму про українських біженок, бо це був і мій власний досвід.

Мої чотири героїні – це архетипові представниці жінок, що виїхали. Вони з різних частин України, з різним бекграундом, але опинилися разом у нових обставинах.
– Вистава вперше була показана в Мюнхені 14 квітня цього року на сцені Камерного театру. Як мюнхенський глядач відгукнувся про неї?
– Вистава має гарні рецензії, посіла перше місце у важливому театральному рейтингу Nachtkritik.de за квітень. На прем’єрі я спостерігала великий емоційний відгук від глядачів. Здається, режисер добре порозумівся з п’єсою. У ній багато іронії і критики як українців, так і європейців, і німців – це явно бадьорить. Подивимося, чи збадьорить українців в Україні.
– Українцям відомі ваші сценарні роботи («Кіборги», «Дике поле», «Спіймати Кайдаша»), а також режисерська робота в кіно за власною п’єсою («Погані дороги»). Що вас приваблює у роботі над кіносценарієм, а що – у роботі над театральними п’єсами?
– У театрі більше свободи, яка приваблює і лякає водночас. Театр – умовний простір, тому я можу створювати будь-які світи.
У кіно я дуже залежна від реальності і бюджету. Кіно – більш візуальна річ, а театр, яким я займаюся, будується на тексті, тому в кіно вчуся малювати й мовчати, а в театрі вчуся формулювати.
– Нещодавно кіноглядачі могли побачити вас у воєнній драмі Максима Наконечного «Бачення метелика» у ролі подруги головної героїні, теж колишньої військової. Як вам акторський досвід?
– У мене вже був невеликий досвід до цього, але такий серйозний – вперше. Він мені подобається, тому що я не відповідаю за історію і весь процес, а тільки за свою роль. Фокус звужується. Мене ведуть, а не я веду. Мені цікаво вивчати кіногалузь з усіх боків, щоб краще розуміти процес, прокачувати нові скіли. Я була сценаристкою, режисеркою, шоуранеркою, а тепер і акторкою. Мені це допомагає в моїй роботі.
– Що складніше, на вашу думку: писати сценарій, знімати кіно чи грати у фільмі?
– Різні м’язи напружуються. В усьому свої труднощі. Знімати кіно найтяжче фізично для мене, бо все, що я знімала – завжди фільмувалося в непростих погодних умовах і локаціях, за коротші, ніж потрібно, строки. Керувати великим процесом, надихати команду, коли сама не знаєш, що робити далі. Та й досвіду в мене менше, ніж у написанні текстів. Але ніщо не зрівняється зі складністю виходу з глухого кута, у якому неодмінно опиняєшся під час роботи над сценарієм або п’єсою.
– Коли ви починаєте роботу над новим сценарієм чи п’єсою, як знаходите історію, яку хочете розповісти? Чи є у ваших героїв реальні прототипи, на яких ви будуєте образи?
– Мене надихають реальні люди та історії, але не завжди їх можна упізнати потім, бо якось воно змішується з моїм особистим досвідом і вигадкою.

Починаю з того, що знаходжу бентежний момент для себе, якесь не розкрите і не проговорене питання, і шукаю серед внутрішньої колекції персонажів тих, кого відправити в цю подорож.
– Наскільки часто закордонні театри звертаються до українських драматургів? Або ж це стається навпаки? І що потрібно для того, аби це ставалося частіше?
– Як не прикро, саме війна привернула увагу до українських драматургів. За останній рік кількість таких звернень значно зросла. Світ цікавиться ситуацією в Україні.
У нашому «Театрі драматургів» 20 авторів, які весь цей рік створюють нові тексти, і ці тексти мали сотні читань у всьому світі та десятки постановок. Більшість зібраних грошей спрямовувалась у фонди підтримки України, і це значна сума.
Звісно, ця цікавість із часом зникне, але не повністю. Українські автори виявилися конкурентноздатними у світі, і спільна робота, я сподіваюся, продовжиться.
– Режисер Максим Голенко має власний стиль і лояльну аудиторію. Як вам працювати вдвох?

Макс, як і всі українські режисери, працює сам і не дуже вітає драматурга на майданчику. Але я йому довіряю.
Він поставив майже всі мої п’єси і ставиться до моїх текстів із повагою, яка тільки можлива в наших режисерів до матеріалу. Мені подобається його стиль, провокативність, сучасність, відданість своїй роботі. Він – один із небагатьох українських режисерів, який, не зупиняючись, ставив вистави після 24 лютого. І в яких умовах! «Саша, винеси сміття» гралася в Одесі в бомбосховищі минулої весни.
– Назвіть кращих світових та українських драматургів сьогодення. Чи є у вас кумири серед них?
– Я вже занадто доросла, щоб мати щастя мати кумирів. З українських драматургів назву Максима Курочкіна, Людмилу Тимошенко, Лєну Лягушонкову, Ірину Гарець, Оксану Савченко, Андрія Бондаренко, Олену Гапєєву… Насправді їх більше. Світових сучасних мало читаю, чесно. Окрім Мак-Дони і Масловської, мабуть, і не назву нікого.
– Чому варто побачити виставу «Зелені коридори»?
– Напевно, це перша постановка в Україні на цю тему. Як казала одна акторка на пресконференції в Театрі на Подолі – це так незвично і цікаво грати те, що ти ще не встиг відрефлексувати.

Цей текст – приклад дуже швидкої реакції на події (глядачеві вирішувати, наскільки вдалий). Я думаю, це має бути початком нашої спільної рефлексії.
Попри складність тем і трагічність подій, які є в п’єсі, там багато гумору. Гумор допомагає відсторонитися й стати сильнішими.
І потужна команда, яка працює над створенням вистави, гарантує якість.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].