Перші штрихи до держбюджету-2024: дефіцит на рівні 21% ВВП та левова частка видатків на безпеку
Коли розпочнеться реальне зростання економіки України
В Україні на повну триває підготовка проєкту Державного бюджету на 2024 рік. Один із елементів цього процесу – формування бюджетних запитів. Такий запит готують головні розпорядники бюджетних коштів – міністерства, секретаріат Кабінету Міністрів, Національна академія наук тощо. Розпорядники вказують обсяг грошових ресурсів, необхідних для їхньої діяльності на новий бюджетний період, та передають свої побажання Міністерству фінансів.
По суті бюджетні запити є фундаментом для проєкту держбюджету. Тому Мінфін збирає їх на початковому етапі бюджетного процесу, попередньо розіславши розпорядникам спеціальний лист. У ньому міститься загальна оцінка економічної ситуації в країні, основні бюджетні завдання на три роки та ключові макропоказники, що ляжуть в основу головного кошторису наступного року.
У розпорядженні Mind опинився такий лист про підготовку бюджетних запитів на 2024-2026 роки. Окрім макропоказників, він містить рекомендації, які надав Мінфін розпорядникам бюджетних коштів, – як краще спланувати та оптимізувати свої витрати. Наводимо основні відомості та начерки з документа.
Як воєнний стан впливає на підготовку держбюджету? Мінфін у своєму листі нагадує, що бюджетний процес в Україні, як і раніше, проходить в умовах воєнного стану, що накладає певні обмеження та висуває специфічні вимоги.
«Виклики, які стоять перед Україною у воєнний час, вимагають від учасників бюджетного процесу надзвичайно виваженого та продуманого підходу до визначення напрямків, на які витрачатимуться бюджетні ресурси», – сказано у листі міністерства.
Головні розпорядники бюджетних коштів при плануванні своїх витрат мають керуватися цілями, спрямованими на відновлення України та її економічний розвиток. Водночас Мінфін вказує на те, що ключові стратегічні документи, що мають визначати розвиток країни в наступні роки, відсутні.
Зокрема, йдеться про Національну економічну стратегію на період до 2023 року, яка після 24 лютого 2022 року втратила чинність. Але Концепцію післявоєнної моделі України, яку прем'єр-міністр Денис Шмигаль доручив розробити ще у березні 2023 року, досі не затверджено.
Тому Мінфін радить розпорядникам бюджетних коштів при формуванні запитів спиратися на такі орієнтири (список документів не є вичерпним):
- оновлену версію Меморандуму між Україною та МВФ від 16 червня 2023 року;
- Цілі сталого розвитку на період до 2030 року, визначені указом Президента від 30 вересня 2019 року;
- план України у рамках програм підтримки Європейського Союзу «Український фонд» на 2024-2027 роки;
- Формулу миру, представлену президентом восени 2022 року.
На яких засадах буде побудовано держбюджет-2024? Основні пріоритети бюджетної політики на 2024 рік сформульовані у рамках п'яти основних пунктів.
1. Філософія перемоги:
- першочергове фінансування сектору безпеки та оборони;
- посилення обороноздатності країни задля відбиття збройної агресії.
2. Глобальна українська безпека:
- реформування оборонно-промислового комплексу;
- виробництво сучасних видів озброєння, зокрема морських дронів і безпілотників.
3. Політика героїв:
- система підтримки військових та їх сімей;
- ментальна та фізична реабілітація ветеранів, їх інтеграція у суспільне й економічне життя.
4. Політика справедливості:
- підвищення ефективності використання державних коштів;
- компенсація збитків потерпілим через війну українцям;
- соціальна підтримка громадян;
- відновлення зруйнованого майна та інфраструктури.
5. Трансформація за 10 років:
- стимулювання економічної діяльності/активності та підтримка бізнесу;
- створення умов повернення українських біженців: нові робочі місця, якісна освіта, сучасна медицина.
Які макропоказники ляжуть в основу держбюджету-2024? Лист Мінфіну містить прогноз щодо низки економічних показників на 2024-2026 роки. Виділимо деякі індикатори:
- зростання реального ВВП України у 2024 році становитиме 5%, у 2025 році його динаміка прискориться до 7%, у 2026 році – до 7,5% (прогноз НБУ на 2023 рік – 2,9%);
- індекс споживчих цін у 2024 році (грудень до грудня) буде на рівні 10,8%, у 2025 році – 8,6%, у 2026 році – 5,8% (прогноз НБУ на 2023 рік – 10,6%);
- середньомісячна номінальна зарплата найманих співробітників у 2024 році досягне 21 900 грн, у 2025 році вона зросте до 25 700 грн, у 2026 році – до 29 600 грн.
- Середньорічний обмінний курс у 2024 році становитиме 41,4 грн/$, у 2025 році – 44,5 грн/$, у 2026 році курс зміцниться до 43 грн/$ (у держбюджеті-2023 було закладено середньорічний курс на рівні 42,2 грн/$).

Дані Мінфіну
Мінімальна зарплата в Україні з 1 січня 2024 року має зрости до 7100 грн, з 1 липня 2024 року – до 8000 грн (2023 року «мінімалка» складає 6700 грн).
Прожитковий мінімум у 2024 році в розрахунку на одну особу складе 2920 грн (2023 року його зафіксовано на рівні 2589 грн).
Мінфін також нагадує, що в рамках домовленостей із міжнародними партнерами передбачено поступове зниження дефіциту держбюджету. З 27% ВВП, запланованих на 2023 рік, бюджетний дефіцит скоротиться до 20,8% ВВП у 2024 році, до 11,4% ВВП у 2025 році та до 7% ВВП у 2026 році.
Що мають врахувати розпорядники бюджетних коштів під час планування витрат? Міністерство фінансів дало рекомендації, на що слід зважати під час підготовки бюджетних запитів. Зокрема:
- Міністерство соціальної політики в обов'язковому порядку має передбачити на 2024 рік 46,3 млрд грн, які будуть направлені на житлові субсидії населенню (компенсація оплати послуг ЖКГ) та 57,6 млрд грн допомоги внутрішньо переміщеним особам.
- Верховний Суд разом із бюджетним запитом на 2024 рік зобов'язаний надати перелік заходів із зазначенням термінів їх виконання після завершення ліквідації Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних та кримінальних справ, Вищого господарського суду, Вищого адміністративного суду.
- Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури необхідно опрацювати питання щодо перенаправлення частини коштів дорожнього фонду на відновлення об'єктів дорожньої інфраструктури. Обсяг надходжень до дорожнього фонду на 2024 рік заплановано у розмірі 79,1 млрд грн.
- Міністерство енергетики має надати інформацію про діяльність шахт, обсяги видобутку вугілля та кількість шахт, які підлягають закриттю як безперспективні. На основі цих даних буде прораховано обсяг державної підтримки вугільної галузі на 2024-2026 роки.
- Центральній виборчій комісії необхідно провести орієнтовний розрахунок витрат на проведення президентських виборів і виборів до Верховної Ради у 2024 році на той випадок, якщо рішення про вибори буде ухвалено.
Крім того, головним розпорядникам бюджетних коштів заборонено без вагомих причин і без погодження з Мінфіном змінювати обсяг видатків. Насамперед, це витрати, пов'язані з функціонуванням органів державної влади, на оплату праці – у тому числі.
Також Мінфін наголосив на тому, що головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані підвищити якість планування бюджетних програм та визначити такі цільові показники, щоб згодом була можливість оцінити ефективність реалізації цих програм.
Якою може бути модель держбюджету-2024? Відповідно до вимог бюджетного процесу, проєкт держбюджету має бути внесений до парламенту до 15 вересня. Проте вже зараз можна загалом уявити, яким буде головний фінансовий документ України на 2024 рік.
- Економічне зростання прискориться майже вдвічі порівняно з 2023 роком. У той же час, бюджетний дефіцит у розмірі майже 21% ВВП говорить про те, що держскарбниці не вистачатиме коштів від внутрішніх надходжень (податків). Отже, дефіцит доведеться покривати за рахунок міжнародного фінансування або посилення податкового тиску.
- Оборона та безпека, як і раніше, будуть найвагомішими статтями видатків держбюджету. Швидше за все, як і в 2023 році, їхня частка становитиме близько 50% усіх витрат або навіть більше.
- Крім фінансування невідкладних потреб (армія, соціальна сфера, енергетика) Україна поступово переходитиме до відновлення своєї інфраструктури. Тобто, йдеться вже не лише про екстрене «латання» дірок, а й про повоєнне відновлення.
- Суми, які будуть виділені на житлові субсидії та на допомогу внутрішнім переселенцям, свідчать про те, що соціальна підтримка також займатиме вагому частку у бюджетних видатках.
- Контроль за витрачанням бюджетних коштів посилиться. Водночас, про зменшення витрат наразі не йдеться. Адже оптимізація бюджетних витрат могла б допомогти скоротити дефіцит і знизити залежність від зовнішнього фінансування.
Слід зазначити, що загальний економічний тренд, окреслений Мінфіном на три роки, може бути сигналом до того, що 2024 року війну таки буде завершено. А вже у 2025-2026 роках розпочнеться реальне економічне зростання. Це корелює з прогнозами, які прописані в Меморандумі з МВФ.
Нагадаємо, базовий макросценарій Фонду передбачає, що активні бойові дії припиняться у середині 2024 року. При цьому МВФ трохи консервативніший. Він очікує, що ВВП України у 2024 році зросте на 3,2%, а дефіцит держбюджету буде понад 21% ВВП. Зростання прискориться лише з 2025 року, а бюджетний дефіцит радикально скоротиться у 2026 році.
Загалом оцінки і Мінфіну, і МВФ говорять про те, що 2024 рік може стати своєрідною межею для української економіки, після якої вона перейде у фазу оздоровлення та відновлення.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].