Дмитро Фірташ видавлює імпортерів. Як OSTCHEM захоплює ринок автомобільних присадок
Чому це «підбадьорило» газових трейдерів і як тепер проявляється конкуренція між ними

Холдинг OSTCHEM, що належить Дмитрові Фірташу та спеціалізується на азотних добривах, почав розвивати нове виробництво з доданою вартістю, в основі якого – використання природного газу як сировини. Йдеться про AdBlue – присадку для дизельного автопального, яка є обов’язковою за європейськими екологічними стандартами: вона знижує вміст оксидів азоту у вихлопах дизельних двигунів на 90%.
Таким амбітним планам не завадив той факт, що сам Фірташ, який свого часу заробив статки на вигідних контрактах із «газпромом», уже десятий рік постійно проживає в Австрії, де триває судова тяганина щодо його екстрадиції до США. Нагадаємо: американська влада звинувачує українця в корупції заради доступу до видобутку титану в Індії. А в Україні одіозний бізнесмен торік став підозрюваним у справі про розкрадання блакитного палива й був позбавлений контролю над 26 газорозподільчими підприємствами.
Щоб досягти своєї мети щодо виробництва AdBlue, підприємствам Фірташа знадобиться збільшити використання природного газу. Офіційну інформацію про особливості газових закупівель OSTCHEM не розголошує. Проте окремі подробиці цього специфічного й доволі закритого бізнесу Mind вдалося дізнатися від співрозмовників на газовому ринку.
Чому група Фірташа зацікавилася автомобільними присадками? За оцінками аналітиків Group DF, 2023 року український ринок AdBlue зріс більше ніж удвічі (+108%) проти 2022-го – до 48,9 млн літрів. Обсяг європейського ринку AdBlue перевищує 4,5 млрд літрів/рік. Найбільшими споживачами цього продукту є Німеччина (рівень споживання – 1,1 млрд літрів/рік), Франція (1,01 млрд літрів/рік), Італія (0,6 млрд літрів/рік) та Іспанія (0,62 млрд літрів/рік).
За підсумками 2023 року OSTCHEM захопила п’яту частину українського ринку AdBlue. Експансія в цьому сегменті – логічний крок Фірташа: його головні козирі – низька ціна та єдине в Україні власне виробництво карбаміду – добрива, яке продукується з природного газу. І саме з карбаміду, який є одним із ключових продуктів для заводів зі складу холдингу OSTCHEM, виготовляється AdBlue.
Конкуренцію Фірташу вже почали програвати польські та румунські виробники реагенту: ще два роки тому на імпортних виробників AdBlue припадало майже 60% українського ринку. Зараз цей показник – 41,9% (оцінка фахівців Group DF). Крім OSTCHEM, основними продавцями на українському ринку AdBlue є СrossСhem, ChemElements, ТІЗ-КАРБОГАЗ. Альтернативним виробником міг би стати Одеський припортовий завод, але його потужності наразі зупинено.
Наскільки активно OSTCHEM розбудовує цей бізнес? Все вказує на те, що «м’яке» поглинання газовим олігархом вільного українського сегменту автомобільної хімії продовжуватиметься. Після запуску виробництва на черкаському «Азоті» він збирається розбудовувати потужності для AdBlue на базі свого підприємства «Рівнеазот». У планах – активне просування паливної присадки українського походження територією ЕС.
«Станом на початок 2024 року виробничі потужності OSTCHEM здатні виробляти обсяг AdBlue, який може забезпечити 80% потреб українського ринку, і в разі необхідності може наростити виробництво для закриття всього внутрішнього споживання та експорту на ринки ЄС», – йдеться в повідомленні OSTCHEM.
Виробництво черкаського AdBlue вже сертифіковано Німецькою асоціацією автомобільної промисловості (VDA) – продукт отримав найвищу «зелену» оцінку галузевої групи, де провідну роль відіграють такі гравці, як Mercedes і BMW.
Щодо пріоритетів бізнесу в 2024 році керівник проєкту AdBlue OSTCHEM Петро Дульський говорить так: «Ми будемо планово нарощувати нашу присутність у роздрібних мережах і вже зараз виходимо на великі контракти з великими мережами АЗС, такими, як WOG та «Укрнафта». Першочергові завдання – будівництво нових виробничих потужностей, зростання нашої частки ринку, розвиток збутової мережі та відпрацювання всіх логістичних питань».
Де холдинг Фірташа братиме газ для AdBlue? Для виробництва карбаміду, частина якого йде не тільки на потреби аграріїв, а й переробляється в AdBlue, OSTCHEM здійснює великі оптові закупівлі природного газу – імпортного й українських видобувних компаній. У закупівлях переважає український ресурс, оскільки він має цінові переваги завдяки прямим контрактам із видобувниками. «Беруть у кого дешевше, це пропозиції позабіржового ринку від великих продавців: ДТЕК Ахметова, державна «Укрнафта», Burisma Злочевського», – повідомив Mind один із гравців ринку.
Цікаві деталі вдалося дізнатися від джерел і серед видобувників. На забезпечення газом бізнесу Group DF та, зокрема, холдингу OSTCHEM працює не один, а кілька трейдерів. Вони шукають на газовому ринку України та Європи найвигідніші пропозиції і конкурують між собою. «Це дозволяє залишатися на плаву також компанії «Твій газзбут», через яку Фірташ продає газ українським споживачам у роздрібному сегменті», – говорить співрозмовник Mind.
У Group DF, коментуючи для Mind цю інформацію, неофіційно підтвердили саме такий підхід до роботи на газовому ринку. Представник компанії стверджує, що така внутрішня конкуренція серед трейдерів «працює краще й ефективніше, ніж тендерний комітет», коли пропозиції від постачальників приймаються та обираються централізовано. «Це забезпечує стабільну роботу підприємств. Диверсифікація знімає ризики невиконання контрактів: якщо один контрагент не поставить газ, мають бути резервні можливості. Ми ніколи не зав’язуємося виключно на одного постачальника», – додає він.
Така перестраховка посприяла й виконанню домовленостей OSTCHEM з аграріями щодо добрив: на відміну від імпортерів, які мали проблеми з логістикою та розмитненням карбаміду, компанія всі контракти торік закрила своєчасно.
Проте конкуренти Фірташа подейкують, що його вдачі сприяють не лише широкі контакти та розуміння ринку, а й «домовленості з владою заради збереження бізнесу».
Gas United. Авторський Telegram-канал Світлани Долінчук:
- Про реальний газовий бізнес, спираючись на здоровий глузд.
- Як торгують енергоресурсами під час війни в Україні та світі.
- Факти, тренди, коментарі.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].