Книжка тижня: «Як розмовляти з дітьми про мистецтво» Франсуази Барб-Ґалль
Просто та зрозуміло про те, що можна розгледіти в картинах, та секрети успішних відвідин музею чи галереї

«Нам у світі живопису все ще якось боязко. Найочевидніші питання не так просто вкладаються у слова. Ми не наважуємося визнати, що нічого не тямимо у творі, від якого всі в захваті, і не завжди легко визначити, що нам подобається в іншому. Питання, особливо найлогічніші, найчастіше лишаються без відповіді – але тільки тому, що ми не наважуємося їх ставити, гадаючи, що ми – єдині, хто цього не знає. Це, безумовно, не так. Тож ці питання сформульовано тут. І хоча пояснення не претендують на вичерпність, їх викладено якомога ретельніше й доступніше», – наголошує авторка книжки «Як розмовляти з дітьми про мистецтво» Франсуаза Барб-Ґалль.
Докладніше про те, як висловити простими та зрозумілими словами, що можна розгледіти в картинах, а також секрети успішних відвідин музею, виставки чи картинної галереї – в огляді Mind.
Бекграунд. Франсуаза Барб-Ґалль – французька письменниця, мистецтвознавиця, консультантка Міністерства освіти Франції.
Вивчала історію мистецтв та археологію у Школі Лувру та Сорбонні. Авторка книжок «Як розглядати картину», «Розуміння символіки картин та сучасного мистецтва», «Як розмовляти з дітьми про мистецтво».
Видавництво: «Видавництво Старого Лева»
Сюжет. Простими словами та у зручній формі авторка підказує, як навчити дітей «бачити» картину, розуміти її і відчувати. На найпоширеніші й найактуальніші запитання запропоновано лаконічні відповіді, покликані задовольнити цікавість і заохотити до нових пошуків. Це конспект, путівник, довідник і мистецький альбом водночас, який можна ретельно вивчати вдома, нашвидкуруч гортати у транспорті чи розглядати в парку.
«Традиційного трактування творів образотворчого мистецтва тут немає: читачеві не пропонують набір теоретичних даних про певний період, контекст, митця, тему та інше, його просто «ставлять» перед картиною. Саме вона – відправна точка. Такий підхід легко пояснити: для дитини – як, зрештою, і для дорослого нефахівця – на першому місці завжди буде сам твір. Бо ось він, тут – доступний, актуальний. Тож не варто зловживати вступами й відступами, які погасять щойно пробуджену цікавість», – говорить Барб-Ґалль.
Щоб відвідини музею, виставки чи картинної галереї були водночас приємними та корисними, варто взяти до уваги кілька простих правил:
- Не йдіть в музей у дощову погоду: «Ніщо так не гнітить, як черга в гардероб, куди здають дощовики й парасолі, з яких тече... Для налаштованого на огляд поціновувача ці деталі значення не мають, але можуть безповоротно зіпсувати перші дитячі враження».
- Обирайте не надто довгий маршрут: «Якщо обрані вами музей чи галерея далеко, краще туди не рушайте: втомлена й знервована дитина не почуватиметься комфортно».
- Не будьте в музеї надто довго (не сподівайтеся побачити все за один раз): «Огляд картин вимагає уваги, а та буде живіша, коли не затягувати час. Набагато краще присвятити одній картині п’ять хвилин, аніж топтатися годину, як перед вітринами магазинів. Щоб уникнути крайнощів, пам’ятайте: і півгодинних оглядин вашій дитині може бути забагато».
- Поясніть дитині правила поведінки в музеї: «У всіх музеях базові засади однакові. Твори не можна чіпати, – навіть підходити не можна надто близько, а ще – фотографувати зі спалахом. Дітям такі жорсткі правила не до вподоби. Варто їм пояснити, що це потрібно, аби картини якомога довше збереглися в доброму стані».
- Станьте на місце дитини (на рівень її зросту): «Розміщення картин у музеях розраховане на дорослих відвідувачів. Якщо ж опуститись на рівень зросту дітей, стає ясно, що вони не можуть бачити те саме, що й ви. Врахуйте це».
- Користуйтеся планами й читайте описи: «У більшості музеїв план експозиції можна взяти із собою. Діти матимуть за щастя з’ясувати все самотужки – дайте їм цю можливість. Трохи старшим буде цікаво зрозуміти принцип, за яким експонати розподілено в залах».
- Не цурайтеся вже оглянутих картин: «Діти, що люблять по сто разів слухати одну й ту саму казку чи нескінченно дивитися одне й те ж відео, так само, побачивши раз якусь картину, захочуть глянути на неї ще раз. Не думайте, що ви зациклились, коли щоразу обходите музей тим самим маршрутом. Хай це потриває якийсь час: напочатку цей ритуал – важливий».
- Не забудьте придбати листівки наприкінці: «Знайдіть час, щоб купити кілька листівок-репродукцій. Іноді процес вибору може затягнутися... Та, якщо спогад про відвідини можна забрати із собою – це величезний плюс».
- Не оминайте кафе: «Якщо в музеї немає кафе, знайдіть його поблизу. Що менші діти, то важливіше це зробити. Так похід у музей стане справжнім «виходом у світ».
Вам сподобається, якщо: ви любите живопис і хочете полегшити собі життя, бо не зовсім знаєте, як оглядати мистецькі твори і як поділитися цією приємністю з дітьми. Ця книжка дає правильні підказки.
Вам не сподобається, якщо: ви думаєте, що для пояснення мистецтва дітям потрібні особливі знання, володіння історичною і мистецькою термінологією або особливі педагогічні уміння – це не підручник з історії мистецтва. Тож тут ви не знайдете ані звичної хронологізації, ані нанизування термінів, які розхолоджують зацікавлення читача.
Головна причина прочитати: книжку адресовано не лише батькам і педагогам, які хочуть зацікавити дітей світом мистецтва, вона підійде й для тих допитливих читачів, що ніяк не знаходили часу його пізнати.
У тому ж дусі:
Дана Арнольд «Коротка книжка про мистецтво»

Книжка британської мистецтвознавиці Дани Арнольд – своєрідний вступ до історії мистецтва, написаний стисло та доступно. Авторка пропонує свіжий і нетривіальний погляд на твори мистецтва від печерних малюнків доісторичних людей до скандальних інсталяцій сучасних майстрів.
Професорка Арнольд проводить читачів віртуальною галереєю і переконливо доводить, що будь-хто може навчитися розуміти мистецтво й отримувати насолоду від його шедеврів.
С'юзі Годж «Коротка історія мистецтва»

Для розвитку західного мистецтва – від первісних часів і до сьогодення – характерне розмаїття течій і стилів, технік і матеріалів, розвиток нових ідей та новаторських стилістичних прийомів і взаємні мистецькі впливи.
Завдяки цьому кишеньковому пораднику читачі зможуть відстежити розвиток мистецтва від найдавніших часів, дізнатися про найвидатніших представників культурних епох і мистецьких рухів і переглянути їхні найвідоміші роботи. Кожну з них розглянуто в історичному контексті, а короткі біографічні анотації дають ширше уявлення про авторів і першоджерела їхньої творчості.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.