Ретельний відбір тимчасових адміністраторів та нові критерії ризиковості. Як НБУ посилює нагляд за страховиками та кредитними спілками
Mind Explains

Ретельний відбір тимчасових адміністраторів та нові критерії ризиковості. Як НБУ посилює нагляд за страховиками та кредитними спілками

І чому це допоможе скоротити кількість банкрутств

Ретельний відбір тимчасових адміністраторів та нові критерії ризиковості. Як НБУ посилює нагляд за страховиками та кредитними спілками
Фото: depositphotos.com

Національний банк анонсував оновлені правила запровадження тимчасових адміністрацій у небанківських фінансових установах, а також уточнив критерії, на підставі яких діяльність учасників фінринку визнаватиметься ризиковою. Це необхідно для того, щоб Нацбанк міг на ранніх етапах виявляти ненадійні установи та вирішувати, що з ними робити далі. Відповідні зміни прописані в постанові Нацбанку №34, яка набула чинності 21 березня. Mind розібрався в основних нормах та положеннях цього документа.

Алгоритм запровадження тимчасової адміністрації. Відбір кандидатів на посаду тимчасового адміністратора небанківських фінансових установ стане більш ретельним.

  1. При призначенні тимчасових адміністраторів у страховій компанії чи кредитному союзі тепер враховуються рекомендації Комітету НБУ з питань нагляду та регулювання ринків фінпослуг, який залишає за собою право проводити попередню співбесіду з кандидатом.
  2. Кандидат на посаду тимчасового адміністратора під час проведення співбесіди може як погодитись, так і відмовитися від виконання відповідних функцій.
  3. Пріоритет при відборі тимчасових адміністраторів матимуть незалежні експерти, які отримали спеціальний сертифікат НБУ на право здійснення тимчасової адміністрації небанківських фінустанов.

НБУ уточнив причини, на підставі яких можуть бути достроково припинені повноваження тимчасового адміністратора. Це подання адміністратором заяви за власним бажанням, наявність конфлікту інтересів, неналежне виконання адміністратором своїх функцій тощо.

Відтепер менеджмент фінустанов, які переходять під контроль тимчасового адміністратора, дізнаватиметься про це вже постфактум. Річ у тім, що НБУ більше не запрошуватиме керівників кредитних спілок і страховиків на засідання правління Нацбанку, під час якого ухвалюється рішення про введення тимчасової адміністрації.

Крім того, з'явилася норма, згідно з якою керівник страхової компанії або кредитної спілки має протягом трьох днів передати тимчасовому адміністратору документацію, ключі, печатки та матеріальні цінності. Якщо керівництво фінустанови перешкоджає роботі тимчасового адміністратора, той звертається за допомогою до державної виконавчої служби.

Ознаки ризикової діяльності учасників небанківського ринку. Критерії, на підставі яких НБУ визнає діяльність небанківських фінансових установ ризиковою, прописані в постанові №183 від 25 грудня 2023 року. Зокрема, їм присвячено главу 4 розділу II.

Нацбанк вирішив додати до цієї глави нові критерії, які також свідчать про ризикову діяльність.

Для всіх небанківських надавачів фінансових послуг це:

  • проведення операцій з юрособами, яких Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку віднесла до емітентів, що мають ознаки фіктивності;
  • проведення операцій протягом 7 днів без ведення первинної документації та без реєстрації таких операцій у системі бухобліку;
  • невідображення в облікових системах відомостей про угоди та/або операції, що призвело до викривлення даних звітності на 5% і більше загальної суми активів / зобов'язань / капіталу / доходів / витрат.

Окремо для кредитних спілок це:

  • залучення внесків, якщо є невиконані зобов'язання перед членами кредитної спілки.

Окремо для страховиків це:

  • операції, що призвели до порушення двох або більше вимог до інвестиційної діяльності СК;
  • діяльність, що призвела до зменшення розміру регулятивного капіталу страховика;
  • діяльність, що спровокувала дефіцит (недоформування) активів, прийнятних для покриття технічних резервів.

Окремо для фінансових компаній це:

  • невідображення та/або спотворення даних із договорів та/або інших первинних документів, на базі яких формується загальна звітність компанії;
  • Діяльність, що призвела до двох або більше порушень пруденційних вимог;
  • надання коштів на умовах фінансової допомоги в той час, коли компанія могла видавати кредити.

На додачу до розширення переліку ознак ризикової діяльності Нацбанк закріпив за собою право застосовувати заходи впливу до небанківських установ протягом шести місяців із моменту виявлення таких ознак. Варто наголосити, що одним із заходів впливу є відкликання ліцензії.

Виведення фінустанов з ринку. НБУ ввів новий пункт, згідно з яким у разі анулювання ліцензії у страховика, який допустив порушення та не усунув їх, вів ризикову діяльність, відмовився допустити інспекторів для перевірки або має непрозору структуру власності, Нацбанк звертається до господарського суду з позовом про ліквідацію такої компанії.

Якщо ж страховика визнано неплатоспроможним, то НБУ звертається до господарського суду з позовом про відкриття справи про банкрутство.

Аналогічні дії Нацбанк вчиняє і щодо кредитних спілок. Якщо спілка має порушення та не усуває їх, відмовляється від перевірки, то НБУ анулює ліцензію та звертається до госпсуду з позовом про ліквідацію. Коли кредитну спілку визнано неплатоспроможною, то НБУ протягом місяця з моменту відкликання ліцензії надсилає позов до суду про відкриття провадження у справі про банкрутство.

Нововведенням є і те, що НБУ тепер зобов'язаний підкріплювати рішення про анулювання ліцензії страхової компанії / кредитної спілки зверненням до господарського суду з позовом про ліквідацію / відкриття провадження у справі про банкрутство.

Як усе це вплине на учасників ринку та їхніх клієнтів? Фактично НБУ продовжує погоджувати свою нормативно-правову базу з вимогами нових законів, які набули чинності 2024 року. Це закони «Про страхування», «Про кредитні спілки» і «Про фінансові послуги та фінансові компанії».

Також НБУ дотримується обіцяної стратегії щодо відновлення довоєнного регулювання фінринку та впровадження пруденційного, ризик-орієнтованого нагляду.

Інакше кажучи, Нацбанк хоче діяти на випередження й ідентифікувати неблагонадійних страховиків чи кредитні спілки ще до того, як їхній бізнес почне хитатися та руйнуватись. Саме для цього потрібне вдосконалення процедури запровадження тимчасових адміністрацій та уточнення критеріїв ризикової діяльності.

Для учасників ринку все це спричинить посилення нагляду та швидшу реакцію НБУ на дії, які можуть поставити стабільність фінустанови під загрозу. Спочатку Нацбанк намагатиметься вирівняти ситуацію за допомогою тимчасової адміністрації. Але, якщо це не допоможе, все може закінчитися анулюванням ліцензії.

Клієнтам подібні зміни мають надати більше впевненості в тій страховій компанії, у якій вони застрахували своє авто, або у кредитній спілці, якій вони довірили гроші. Принаймні ймовірність того, що фінустанова раптово зникне десь за обрієм разом із грошима страхувальників чи вкладників, буде мінімізована.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло