Що не так із Prozorro Market і чому експерти вважають, що він розвалить медичний ринок. Ч. 2
П'ять із дев'яти больових точок системи та можливі шляхи їх «оздоровлення»
Останні кілька місяців представники сфери охорони здоров’я та учасники медичного ринку ведуть безуспішну боротьбу, намагаючись пояснити владі проблемність закупівель через електронний каталог Prozorro Market. Mind вивчив основні «больові точки» системи й претензії гравців ринку до організації закупівель.
Передісторію можна прочитати в першій частині цього матеріалу.
Нагадаємо: «карта» проблем при медзакупівлях на Prozorro Market має такий вигляд:

Тепер пропонуємо вашій увазі розбір іще п’яти проблем і шляхів їх розв’язання.
Кваліфікація постачальників слабка й відбувається на розсуд МЗУ
Кваліфікація постачальників відбувається на розсуд адміністратора е-каталогу, а сама якість перевірки потенційних учасників аукціону, як стверджують одностайно опитані Mind спікери, недостатньо ретельна.
НАЗК у своєму звіті зазначає, що, оскільки саме адміністратор може встановити одну або кілька з таких кваліфікаційних вимог до учасника, під час закупівель на великі суми посилюється ризик можливих корупційних зловживань із його боку, зокрема вимагання неправомірної вигоди за проходження перевірки постачальника. Ще один ризик агентство вбачає в тому, що замовники мають можливість проводити закупівлю за каталогом товарів на значні суми, при цьому не маючи інструменту контролю за відповідністю учасника (відсутня можливість встановлення забезпечення виконання договору тощо).
Щодо питання якості проведення кваліфікації. Постачальник перевіряється адміністраторами Prozorro Market тільки один раз – на початку роботи при проходженні кваліфікації. І після проходження кваліфікації здобуває доступ одразу до всієї категорії і може продавати всі наявні там товари.
Однак, як зазначає Владислав Смірнов, голова ГО «Медконструктор», після проходження кваліфікації у роботі постачальника цілком можуть відбутися будь-які зміни, наприклад, корупційні чи кримінальні правопорушення, судимість у керівника, зміни у складі засновника й кінцевого бенефіціарного власника, він може бути притягнутий до відповідальності за антиконкурентні дії тощо. Тож кваліфікувати постачальника «раз і назавжди» – не дуже хороша ідея. Не перевіряються учасники запиту й на пов’язаність осіб з іншими учасниками та замовником, а також на те, що учасник не є особою, до якої застосовано санкції, такі як заборона на здійснення у неї публічних закупівель згідно із Законом України «Про санкції».
Як зазначили в МЗУ, адміністратор установлює одну або кілька з таких кваліфікаційних вимог до учасника: наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; та/або наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
Перелік документів, які вимагають від учасників до певної категорії, не є стандартизованим для всіх оголошень, оскільки вимоги залежать від особливостей категорії. Зокрема, в оголошенні може бути встановлена вимога надати інформацію про ліцензії, якщо в категорію входять лікарські засоби, або декларацію, сертифікат, що засвідчує відповідність товару вимогам відповідного Технічного регламенту тощо, для медичного обладнання.
«Зараз ми бачимо тільки один критерій для кваліфікації на Prozorro Market – досвід аналогічних постачань», – стверджують у «Медконструкторі» і додають, що в адміністратора відсутні стимули, щоб обрати постачальника, що відповідатиме кваліфікаційним критеріям, оскільки він не несе відповідальності за проблеми на етапі виконання договорів.
Водночас, щоб підтвердити досвід виконання аналогічного договору, постачальнику достатньо подати довідку в довільній формі із зазначенням коду Єдиного закупівельного словника, на який подається учасник. Досвід аналогічних постачань він підтверджує в доволі легкий спосіб, надаючи посилання на три закупівлі у Prozorro, за якими відбулися постачання товару, або на три завершені закупівлі аналогічного товару через Prozorro Market, або ж взагалі можна надати такі документи: 10 копій видаткових накладних, або 10 актів приймання-передачі, або 10 податкових накладних із квитанціями чи відмітками, які підтверджують факт постачання товарів учасником за період не раніше, ніж попередні три роки.
Учасники ринку, опитані Mind, зазначають, що такі кваліфікаційні вимоги занадто спрощують доступ до закупівель у е-каталогу для недобросовісних постачальників (адже відсутній контроль технічних і сертифікаційних документів на товари) та ставлять їх під час відбору в один ряд із прямими імпортерами та дистриб’юторами, які інвестують у сертифікацію і відповідають за якість товару.
Приклад. Представник однієї з медкомпаній, який побажав зберегти анонімність, розповідає таку історію. Коли запускався Prozorro Market, компанія почала завантажувати свій товар. А потім побачила, що з’являються ФОПи, реєструються в е-каталозі, копіюють їхні позиції та пропонують їх за нижчою ціною.
«Ми є прямим імпортером відповідних товарів, відповідаємо за весь обіг і реалізацію цих товарів на території України як перед кінцевим споживачем, так і перед органами ринкового нагляду й виробником. Ми інвестуємо в сертифікацію в Україні, підтверджуємо відповідність кожної номенклатури всім сертифікатам при проходженні митного контролю. Ми не могли зрозуміти, як нам представляти на той момент свої позиції в маркеті та захищати їх від зловживань недобросовісними учасниками ринку», – згадує співрозмовник редакції.
Постачальник тоді звертався до МЗУ, пояснював ситуацію, проте це питання досі актуальне.
Варіанти розв'язання проблеми
НАЗК рекомендує врегулювати порядок внесення постачальників до електронного каталогу шляхом встановлення додаткових вимог для підтвердження відповідності постачальників, їхньої спроможності та відповідальності.
Оскарження укладеного договору про закупівлю лише через суд
При проведенні запиту ціни на Prozorro Market не передбачено процедури оскарження, а це суперечить основним принципам проведення публічних закупівель і позбавляє права учасників запиту користуватися своїми правами, передбаченими Законом України «Про публічні закупівлі».
Як наголошує ГО «Український медичний клуб», чинні нормативно-правові акти забороняють замовнику здійснити перевірку документів щодо якості продуктів та/або відхилити пропозицію постачання неякісних лікарських засобів, медичних виробів чи складного медичного обладнання. По суті все зводиться до того, що замовник мусить укладати договір з учасником, який запропонує найнижчу ціну на товар, купуючи кота в мішку. А далі сподіватися, що натрапить на добросовісного постачальника, який вчасно привезе йому відповідний потребам товар. Адже розв’язання спірних питань щодо виконання договору можливо виключно через суд.
Ба більше, у випадку отримання замовником неякісного чи невідповідного його потребам товару постає питання, чи зможе він довести порушення з боку постачальника. Адже примірний договір про закупівлю настільки узагальнений, як і самі параметри товарів, прописані в е-каталозі, що немає якісної диференціації продукції (повертаємося до проблеми №1).
Приклад. Працівники однієї з лікарень розповіли, що замовляли рідину для дезінфекції певної торгової марки (бренд дозволено прописувати при закупівлі до 500 тис. грн), яку заклад має використовувати для обслуговування мийної машини згідно з гарантійними вимогами. Але знайшовся ФОП, який в Україні зареєстрував товар із такою самою назвою, прописаною українськими літерами та подав до е-каталогу опис характеристик, як у оригінального виробника.
Звісно, ціна такої пропозиції була значно нижчою за якісного іноземного виробника, тож система автоматично обрала переможцем цей ФОП. Лікарня навіть не зрозуміла, що купує не те, бо не мала права запросити додаткові вимоги чи прописати додаткові умови в угоді, а назва й характеристики збігалися. Помітила це лише, коли приймала товар. Але, оскільки в договорі технічно все було правильно, замовник не мав права відмовитися від приймання продукції. Врешті товар виявився настільки неякісним, що в лікарні зупинилася мийна машина. А в сервісному центрі з обслуговування ремонтувати обладнання за гарантією відмовилися, бо лікарня по суті не дотрималась гарантійних умов. Як результат – суттєва втрата коштів.
На тлі таких історій як насмішка звучить здивування з боку керівництва МЗУ в численних інтерв’ю на кшталт: «ми не можемо зрозуміти, чому лікарні приймають невідповідний товар», і заклики відмовлятися від такої продукції. Але річ у тому, що тоді вже замовник порушить умови договору. Лікарні опиняються в патовій ситуації. До того ж втрачаються час і кошти, оскільки заклади охорони здоров’я мусять все одно шукати способи закупити потрібну їм для роботи продукцію.
Представник адміністрації одного з медзакладів пояснив глибину подібних проблем: «Оскарження можливе. Заклад може (і мусить) себе юридично захищати, це зона відповідальності юристів, які складають договори тощо. Чинне законодавство це цілком дозволяє. Але який сенс закладу в оскаржені, якщо на час розв'язання юридичних питань робота закладу буде фактично паралізована?»
Як зазначається на сайті МЗУ, при закупівлях через Prozorro Market замовник у принципі може поскаржитися на постачальника лише в чотирьох випадках: якщо постачальник не відгукнувся на замовлення протягом двох робочих днів, якщо фактична ціна товару не відповідає заявленій у е-каталозі та не включає доставку, якщо фактичні характеристики товару не відповідають заявленим на Prozorro Market (привіт уніфікації!) та якщо контактні дані постачальника неактуальні.
Варіанти розв'язання проблеми
Учасники ринку пропонують надати можливість учасникам звертатися за роз’ясненням, надсилати вимогу на усунення порушень під час проведення процедури запиту цінових пропозицій на Prozorro Market.
Неможливість вносити до е-каталогу інноваційні розробки
Учасники ринку наголошують ще на одній важливій проблемі, яка може впливати на розвиток медицини в Україні, прогрес у цій галузі загалом і рівень надання медичної допомоги. Якщо компанія має унікальну інноваційну розробку, новітній медвиріб, обладнання чи оригінальний лікарський засіб, то через відсутність додаткових параметрів на Prozorro Market постачальники не можуть пропонувати такий товар у е-каталозі, чим унеможливлюють використання лікарями інноваційних товарів у сфері медицини. Їхню продукцію або не внесуть до каталогу, або ж внесуть, але з узагальненими параметрами, і вони не зможуть конкурувати за ціною з іншими учасниками.
Mind звернувся з відповідним запитанням до стейкхолдерів, які спрямували редакцію до МОЗ. Відповідь від останнього редакція на момент виходу статті не отримала.
Додамо, що нещодавно МЗУ створило у Prozorro Market окремі оголошення для кваліфікації учасників зі специфічними, ексклюзивними товарами. Такі позиції з 8 квітня лікарні можуть придбавати лише окремою закупівлею. МЗУ, проте, не намагалося полегшити доступ до інновацій, а більше наголошувало, що бореться у такий спосіб із неконкурентними діями на торгах, щоб замовник не міг додавати в один кошик із великим переліком товарів унікальні позиції, які є в конкретного виробника.
На думку представника однієї з медичних компаній, який побажав залишитися анонімним, виведення ексклюзивних позицій окремо під час закупівель означає, що в постачальників взагалі не залишиться можливості конкурувати із засиллям дешевих товарів.
«Виробники та/або дистрибутори, уповноважені представники виробника на території України не мають економічної можливості поставляти тільки маленьку кількість унікальних позицій. У виробника є великий спектр товарів однієї категорії, декількох категорій. При розгляді ринку України, прораховується економічна доцільність інвестицій: можливості для розвитку регіону (як й інших регіонів світу), щорічні витрати на сертифікацію, канали реалізації продукції, обсяг ринку, безпекова ситуація, логістичний ланцюг, можливості локального представника інвестувати у складські запаси, регулярність і прогнозованість замовлень, планування тощо. Якщо він не матиме змоги конкурувати по всій лінійці та не матиме прибутку, то піде з ринку. І це стосується високоякісних світових виробників, які дуже важливі для України – бути доступними для лікаря та пацієнта й підвищувати якість надання медичної послуги та рівень медицини у світі», – попереджає співрозмовник Mind.
Інший учасник ринку пояснив, що всі виробники конкурують між собою за інноваціями, а не лише за ціною. «Коли уніфікуються всі параметри в е-каталозі, то в потужних виробників, які дійсно якісні, які дійсно відповідають світовим тенденціям, у яких налаштовані R&D-центри, не буде можливості в Україну постачати свій товар через незрозумілі інструменти реалізації продукції та відбір лише за ціною. Всі ці гравці підуть із ринку, бо це збитковий напрямок. І залишиться недоброякісний Китай, локальний «китайський» найдешевший виробник, індійські виробники, які за якістю в багатьох випадках взагалі не мають бути допущені до ринку. І тут важливо розуміти, що на сьогодні основний обсяг ринку України для виробників – це державні лікарні. На жаль, на приватні лікарні припадає дуже маленька частка ринку», – прогнозує джерело редакції.
Усі важелі сконцентровано в одних руках
МЗУ одноосібно вирішує, хто потрапить до каталогу, які товари додавати та які саме кваліфікаційні вимоги для яких постачальників висувати. Постачальник заповнює шаблон на свій товар, адміністратор його розглядає протягом 10 робочих днів і самостійно створює специфікацію. Автоматично додавати товари до каталогу мають змогу лише адміністратори.
«Без створення профілю неможливо здійснити закупівлю медичних виробів із потрібними (базовими) характеристиками, з дотриманням вимог законодавства, тож концентрація усіх важелів впливу в руках МЗУ несе корупційні ризики з боку адміністратора, – зазначає Владислав Смірнов, голова ГО «Медконструктор», і додає: – Оскільки механізму впливу чи способу перевірки адміністратора немає, він може швидко створити профіль або ігнорувати заявку замовника на його створення. І в такий спосіб самостійно вирішувати – хто і яку закупівлю може здійснити».
На думку опитаних Mind спікерів, зацікавлені особи планують зробити Prozorro Market інструментом для контролю коштів регіональних закладів охорони здоров’я. «Люди, які просувають е-каталог, пояснюють, що тендери, які відбуваються, частіше за всього прописуються під когось. І це ніби спосіб змінити технічне завдання, щоб зробити його універсальним. Тобто проблема є. Але вони не борються з проблемою, вони створюють новий інструмент, й одну схему перетягують на іншу. Якщо раніше лікарні могли писати ТЗ, умовно, під конкретного виробника, якого вони хотіли, то тепер це робитимуть адміністратори Prozorro Market централізовано», – описує ризики один з учасників ринку.
Технічні проблеми та невідповідності
Опитані Mind спікери зазначають, що простежується перевантаження технічної підтримки та брак менеджерів для своєчасного й оперативного внесення даних і спілкування з постачальниками. Замовники скаржаться, що виникають ситуації, коли в е-каталозі відсутній необхідний товар на момент потреби у здійсненні закупівлі, тобто його ще не встигли внести, а також не існує механізму, як змінити параметри, визначені на сторінці продукту в е-каталозі.
Європейська Бізнес Асоціація зауважує, що до неї надходили скарги від учасників закупівель через Prozorro Market на неможливість пошуку окремих комбінованих лікарських засобів за обома МНН, що входять до складу відповідних ліків; неможливість пошуку за торговельними назвами; різні результати пошуку того самого лікарського засобу на різних е-майданчиках із боку медзакладів; технічні помилки при внесенні торговельних назв ліків до платформи тощо.
Крім того, технічна специфікація, сформована в запиті ціни пропозицій має назви, які не відповідають назвам товару в договорі, який укладено за результатами проведеного запиту. Це відбувається через скорочені форми завантаження найменувань товарів (система приймає лише назви до 80 символів). Під час подання пропозиції і формування специфікації системою використовується скорочена назва, яка по факту не дорівнює назві в підписаному договорі.
«Дуже багато нестикування взагалі, невідпрацьованого, поламаного та неврегульованого вже 10 місяців. Наприклад, публікується специфікація, яку замовник технічно створив у Prozorro Market, у постачальника з’являється договір зі специфікацією, де вказані загальні параметри. У сертифікатах і деклараціях на продукцію кожна позиція унікальна – назви, точки, коми, абревіатури тощо. Це має бути підтверджено при митному контролі та далі відображатися в усіх документах, що стосуються реалізації продукції. Як розв'язати ці питання у процедурі підписання договору по запиту ціни пропозиції, як перевірити відповідність номенклатури? Це питання взагалі ніхто не досліджував, судячи з усього», – дивується один з учасників ринку.
Чим загрожують проблеми з Prozorro Market у (не)далекій перспективі?
МЗУ як виконавець і всі стейкхолдери електронного каталогу переконують ринок у перевагах системи, користуючись двома основними тезами: 1) закупівля у Prozorro Market – це зручно й економить ресурс (менше підготовки документів для замовника, економія ресурсів для учасника при поданні пропозиції); 2) це боротьба з корупцією.
Натомість, за словами голови ГО «Медконструктор» Владислава Смірнова, робота е-каталогу в теперішньому вигляді суттєво погіршила ситуацію у сфері публічних закупівель, і спрощення обернулося проблемами: 1) створено суттєві труднощі для замовника при проведенні закупівлі, тому ресурсу витрачається набагато більше, ніж раніше при підготовці тендерної документації; 2) створено декілька нових корупційних ризиків, що раніше не існували, і зараз не мають механізму оскарження та регулювання.
Якщо перелічені проблеми під час закупівель через Prozorro Market не будуть розв'язані, учасники ринку вбачають такі базові ризики й наслідки, окрім згаданих корупційних та загрози централізації потоків із регіонів в одних руках:
1. Тінізація ринку
Робота Prozorro Market без суттєвих вдосконалень, на думку Владислава Смірнова, має великий ризик тінізувати ринок, погіршує якість ввезених товарів, допускає до бюджетних коштів недобросовісних постачальників, зокрема тих, хто не має законних підстав на такі постачання (відсутність контракту з виробником, відсутність дистриб’юторської угоди, повноважень від уповноваженого представника виробника тощо). Голова ГО «Медконструктор» також вважає, що буде спроба «легалізувати» роботу е-каталогу на постійній основі (не лише до кінця воєнного стану) на практично всі категорії медичних виробів і медичного обладнання, що повністю зруйнує ідею прозорих та безпечних закупівель для замовників.
2. Занепад ринку медвиробів
Представники медкомпаній, з якими спілкувався Mind, вважають, що ніхто з постачальників не захоче вкладатися в сертифікацію, якщо майже не матиме змоги продати товар. Основний клієнт – усе-таки державні заклади охорони здоров’я, а вони зобов’язані закуповувати саме через е-каталог.
Учасники ринку наголошують, що без дистриб’юторів, експертів від постачальників чи виробників у медицині неможливо пропрацьовувати високоспеціалізовані закупки навіть лікарю. «Це дуже велика робота. Експертність усе одно сидить внутрішньо в тих компаніях, які це представляють, або у виробниках. Тому що тільки виробник знає досконально, що він розробив і для чого», – пояснюють співрозмовники редакції.
3. Відсутність інновацій на ринку
Інноваційним розробкам та новітній продукції не буде місця в Україні. Ніхто не зможе їх пропонувати через каталог або ж це буде нерентабельно.
4. Погіршення оснащення лікарень
Заклади охорони здоров’я, які змушені купувати собі препарати, медвироби, витратні матеріали й обладнання за принципом найнижчої ціни та без можливості прописати всі потрібні медико-технічні характеристики, отримуватимуть не те, що їм потрібно (непридатну для конкретних процедур продукцію), або ж товар низької якості (чи невідомого походження), який у найкращому разі стоятиме в коробках. У гіршому – використовуватиметься, за відсутності відповідного, для лікування пацієнтів.
5. Погіршення якості надання медичної допомоги
Це наслідок попереднього пункту і пряма загроза життю і здоров’ю громадян. Адже через неякісне оснащення медзакладів може зрости кількість летальних випадків, знизитися відсоток виліковування пацієнтів, а через відсутність високоспеціалізованого медобладнання унеможливить проведення складних медичних процедур.
6. Занепад системи охорони здоров’я України
Якщо лікарні не зможуть закуповувати точно те, що їм потрібно, то лікарі відповідно не зможуть працювати на високоспеціалізованому обладнанні та з потрібними препаратами й медвиробами, розвивати свої професійні навички. Система охорони здоров’я поступово буде деградувати, а талановиті лікарі шукатимуть кращого місця для реалізації свого потенціалу.
«Запропонована процедура закупівель відкочує вітчизняну медицину назад та обмежує застосування медичних технологій для окремих груп пацієнтів (вік, маса тіла, індивідуальні анатомічні особливості тощо), спонукаючи застосовувати в медичній практиці дешеві вироби й обладнання, ігноруючи сучасні наукові та технологічні досягнення в медицині й методах діагностики та лікування», – зазначається в листі Союзу споживачів медичних послуг, лікарських засобів та виробів медичного призначення до Кабміну й МОЗу.
Що робити, щоб ризики не справдилися?
Учасники ринку та медексперти пропонують повернути медичні закупівлі у сферу конкурентних процедур, щоб запобігти корупції та посилити контроль за використанням бюджетних коштів. ГО «Медконструктор» також рекомендує здійснити на державному рівні аналіз закупівель лікувальними закладами України виробів медичного призначення через Prozorro Market на предмет їх ефективності та прозорості.
Своєю чергою AMOMD пропонує не застосовувати до медичних виробів (розхідних матеріалів), медобладнання та спеціалізованого санітарного транспорту обов’язкову вимогу закупівлі через Prozorro Market, а повернути придбання цих категорій на Prozorro.
Як на скарги ринку реагують стейкхолдери?
Як розповідають опитані Mind учасники ринку, ДП «Медичні закупівлі України», Міністерство охорони здоров’я та інші стейкхолдери проігнорували рекомендації НАЗК щодо корупційних ризиків під час закупівель через Prozorro Market. Так само, стверджують спікери, немає реакції і на численні звернення та клопотання профільних об’єднань й окремих учасників ринку. У відповідь на озвучені проблеми МЗУ, МОЗ і Мінекономіки або переспрямовують скаржників одне до одного, або ж цитують нормативно-правові акти, які ті вже давно вивчили вздовж і впоперек. Зазначимо, що схожі узагальнені відповіді редакція отримала й на свої запити до МЗУ та Мінекономіки, а від МОЗ та Комітету ВР з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування досі чекає відповідей.
Показово, що гендиректор МЗУ Едем Адаманов у своїх виступах та інтерв’ю заявляє про відкритість і закликає звертатись учасників ринку, коли їм щось незрозуміло щодо роботи Prozorro Market або потрібна допомога, а по факту, як зазначають джерела Mind, адміністратор е-каталогу у своїх відповідях «відправляє усіх читати Порядок формування Prozorro Market та іншу нормативку, в якій насправді не розтлумачені суто практичні моменти, які мали б пояснити якраз «Медзакупівлі».
Також МЗУ активно проводить вебінари та виїзні зустрічі з користувачами е-каталогу. Як розповідають Mind представники компаній – постачальників медичних товарів, на таких заходах також неможливо добитися конкретних практичних відповідей, всі незручні запитання щодо проблем е-каталогу, за їхніми словами, просто ігноруються. Наприклад, наприкінці 2023 року проходила зустріч AMOMD, на яку було запрошено заступницю гендиректора МЗУ з управління клієнтським досвідом та міжнародної взаємодії Катерину Некрасову й голову Комітету ВР з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайла Радуцького. Як розповідають очевидці, представниця адміністратора розповідала про переваги та економію завдяки Prozorro Market, але, коли їй почали озвучувати проблемні моменти та критику, вони з Радуцьким швидко зібрались і поїхали.
До речі, Радуцький часто з’являється на заходах, присвячених Prozorro Market та активно просуває його на своїх сторінках у соцмережах і на порталі політичної партії «Слуга народу». Також голова профільного Комітету ВР активно просуває законопроєкт, що зобов’яже медзаклади закуповувати через Prozorro Market дороге обладнання. Зауважимо, що Радуцького учасники медринку називають «чорним кардиналом» галузі, а сферою його особливих інтересів – держзакупівлі медичного обладнання. Докладно про це читайте в розслідуванні Mind.
Ще один момент, на який звернула увагу редакція під час підготовки матеріалу, – це те, що учасники ринку бояться розповідати про свої проблеми не на анонімних засадах. Навіть експерти, яких закупівлі стосуються опосередковано. У когось був сумний досвід перевірок із боку контролюючих органів після спроб змінити ситуацію чи критики, а хтось чув такі історії від колег та остерігається прямо вказувати на проблеми урядовцям і парламентарям. Крім того, як пояснили опитані спікери, через скрутне становище всіх бізнесів у воєнний час, багато хто не має потужності зупинити продажі або йти на відкритий протест.
Тому Mind продовжить стежити за тим, що відбувається на ринку в результаті медзакупівель через Prozorro Market та чи дослухаються стейкхолдери до зауважень і пропозицій учасників ринку. Адже на момент того, як е-каталог став обов’язковим, заклади охорони здоров’я мали запаси ліків і медвиробів, тому для них питання не стояло так гостро, як зараз, коли вже другий місяць триває закупівельний цикл на 2024 рік.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].