Як українському бізнесу вийти на ринки Європи. Міфи та реальність від місцевих

Як українському бізнесу вийти на ринки Європи. Міфи та реальність від місцевих

П’ять гострих запитань і відповіді на них

Як українському бізнесу вийти на ринки Європи. Міфи та реальність від місцевих
Фото: depositphotos.com

З лютого 2022 року український бізнес змушений шукати виходи на західні ринки, зокрема європейські. Для багатьох така експансія – перший досвід, тому їм потрібна допомога, аби не припускатися прикрих помилок. Саме про нюанси виходу українського бізнесу на ринки країн Європи говорили під час вебінару «Побудова ефективної комунікації в Європі. Міфи та реальність», організованої Європейською Бізнес Асоціацією та агенцією M&P Communications. Mind записав ключові тези виступів спікерів-практиків

Учасники:

Як українському бізнесу вийти на ринки Європи. Міфи та реальність від місцевих
  • Модераторка Катерина Дідковська, управляюча партнерка PR-агенції M&P Communications;
  • Северін Хейніш, засновник та генеральний директор 4 Group (Австрія);
  • Ралука Ротару, управляюча директорка агенції Chapter 4 (Румунія);
  • Лінда Вітола, співзасновниця агенції Jazz Communication (країни Балтії).

Чи допоможуть українське походження у виході на європейські ринки?

Лінда Вітола:

У першу чергу треба розділяти емоційну (все ще потужну!) підтримку українців та України з боку європейських спільнот і прагматичну експансію на перспективні ринки. Виходячи на новий ринок, головне не приховувати своє походження. Все одно незабаром всі знатимуть, звідки походить ваш бізнес. Особливо, на таких маленьких ринках, як ринки країн Балтії.

А от чи варто наголошувати на країні походження бізнесу – це запитання, на яке варто відповісти для себе до початку виходу. У випадках, коли товар або послуга є по-справжньому «українські», це обов’язково треба підкреслювати (у тому числі й задля залучення сильної емоційної підтримки України з боку місцевих). В інших випадках варто визнати, що пропозиція насправді не потребує емоційної підтримки й відповідно походження ролі не відіграватиме.

Северін Хейніш

Більшість великих міжнародних компаній насправді мають зиск від свого походження.

Наприклад, коли потрібні звичайні блакитні джинси, більшість купує Levi’s. У цей момент покупець не лише купує гарно оброблений шматок тканини, він купує частину американського способу життя. Обираючи машину та ухвалюючи рішення на користь Mercedes, покупець обирає віру в німецьких інженерів і технологічний розвиток. І це – те, що про себе розповідає Німеччина. Так само й люксові товари – це Франція, яка давно відома як батьківщина цього сегменту.

Але виникає запитання: що робити з французькими автомобілями?

Тому дуже важливо розуміти, який саме товар чи послугу ви продаєте, і чи якось це стосується країни походження. Наприклад, Австрія експортує багато молока та молочних виробів на кшталт сирів. І на ринку США найкраще продається наш продукт під назвою «Швейцарський сир». Покупцю все одно, звідки насправді товар, проте Швейцарія має більш «сирний» імідж. Не зовсім чесно, але вже як є.

З іншого боку, походження може й не знадобитись. Одна з найуспішніших компаній Австрії – Red Bull. Маркетинговий геній Дітріх Матешиц, який її заснував, розумів, що енергетичний напій та Австрія не дуже підходять один одному, тому із самого початку він позиціював компанію як міжнародний бренд.

В України інша проблема. Україна як країна-виробник і як нація до початку війни була майже невідома європейському споживачеві. І лише з лютого 2022 року Європа почала потроху відкривати для себе Україну.

І тут неможливо ігнорувати роль Президента Зеленського – він заслужив на місце в історії піару тим, як він просував імідж України, як він вивів її на перші шпальти. Він – чудова ілюстрація особистості у просуванні. Тож не варто забувати про комунікацію з боку генерального директора чи власника бізнесу – це може бути пунктом, який вирізняє компанію серед інших.

Гарною ідеєю буде також об’єднання українських компаній задля спільного просування бренду країни по світу. Щось на кшталт Української торговельної палати, яка б знайомила світ з Україною.

Ралука Ротару

У Румунії максимум інформації про українські товари та послуги надає Українсько-румунська торговельна палата. Такі об’єднання добре працюють на румунському ринку: тут полюбляють ярмарки й виставки, під час яких можна знайти партнерів і презентувати себе на місцевому ринку.

Щодо країни походження, то треба розуміти, чи варто взагалі це робити. Наприклад, у Румунії одним із найпопулярніших брендів шоколаду є український «Рошен», який люблять за смак і який посідає третє місце за продажами. Він наявно демонструє, що якісні товар чи послуга не потребують додаткового просування за походженням.

З чого почати вихід на європейський ринок?

Северін Хейніш

У жодному разі не варто недооцінювати цей процес. Тут надзвичайно жорстка конкуренція, а самі ринки дуже розвинуті. Тож ви водночас виходите на три ринки.

По-перше, ви маєте виконати домашнє завдання для виходу на новий ринок продажів: оцінити власний потенціал, конкурентні переваги, ухвалити всі управлінські рішення, підготувати виробництво тощо.

По-друге, вам треба обов’язково створити місцеву команду, найняти місцевих спеціалістів – і тим самим ви виходите на другий ринок, ринок працедавця. І тут вас може спіткати невдача. Всі європейські компанії шукають працівників, адже їх не вистачає. Тож доведеться розбудовувати свій бренд працедавця.

І третій ринок – це ринок комунікації. Спочатку люди мають дізнатися про вас (класичні медіа), потім вони ділитимуться відгуками (нові медіа). Нові медіа також поділяються на дві складові: блогосфера з інфлюєнсерами та власні майданчики. Якщо ви хочете бути ринковим лідером, ви маєте бути лідером думок. Тому вам доведеться зважати на всі типи й підвиди медіа.

Лінда Вітола

Перші кроки на новому ринку мають відповідати тезі «Be global, act local» – вона стане чудовим планом дій для українських бізнесів у балтійських країнах.

Під час побудови комунікаційної стратегії варто зважати, що місцеві хочуть отримати відповіді на три запитання:

  1. Хто ти?
  2. Що та як саме ти виробляєш?
  3. Якими є твої цінності? (What do you stand for?)

Всі відповіді можна надати завдяки стратегії довгострокової побудови репутації. Це – не продажі, не реклама. Це – «гра вдовгу».

Назвіть основні помилки компаній, що виходять на європейські ринки?

Лінда Вітола

Ми в команді оцінювали помилки компаній, що виходили на місцеві ринки.

І виявили першу й найбільшу хибу – відсутність комунікації взагалі. Компанії робили ставку на продажі. У балтійських країнах це працює в короткостроковій перспективі, проте – не в довгостроковій перспективі та навіть не у всіх сегментах.

Друга помилка – величезні рекламні кампанії. Вони начебто й допомагають, але – знов-таки – у короткостроковій перспективі.

Третя – формування та реалізація комунікаційної стратегії виключно на період запуску на новому ринку.

Ще однією помилкою вважається передача маркетингових функцій на аутсорс. Вони мають лишатися всередині компанії, а от комунікаційні функції можуть виконувати сторонні підрядники – для їхнього виконання в компанії потрібна лише одна людина, яка має право ухвалювати рішення.

Які канали просування та комунікації працюють у Європі?

Під час обговорення експерти зійшлися на тому, що провідними каналами зараз є соціальні мережі. Зокрема, у країнах Балтії велику популярність має Х (екс-Twitter), у країнах Східної Європи традиційно великим є проникнення Facebook.

А от на розвинутих ринках на кшталт австрійського чи німецького, майданчик не має особливого значення. Головне, щоб це був власний канал комунікації (owned media) – споживачі хочуть отримати інформацію про бренд і готові її отримати з будь-якого джерела.

Крім того, і з цим також погодилися всі експерти, класичні методи просування (наприклад, публікації у ЗМІ) не працюють на етапі виходу на новий ринок. Для ознайомлення зі своїм бізнесом більш продуктивним буде активна залученість в івент-просування: участь у конференціях, організація та проведення воркшопів.

Як українському бізнесу вийти на ринки Європи. Міфи та реальність від місцевих
У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло