Лондон завдав прицільного удару по спроможностях москви перевозити нафту
Mind Explains

Лондон завдав прицільного удару по спроможностях москви перевозити нафту

Що означають нові британські санкції проти російського «тіньового» флоту

Лондон завдав прицільного удару по спроможностях москви перевозити нафту
Фото: DR

Приблизно через два місяці після «оголошення війни» путінському «тіньовому» флоту Велика Британія зробила наступний крок – запровадила свій третій пакет санкцій проти суден, які обслуговують експорт російської нафти. Цього разу до санкційного списку потрапили 10 нафтових танкерів, підконтрольні російській державній судноплавній компанії «Совкомфлот», які активно експлуатуються на основних маршрутах постачань. Mind проаналізував, які наслідки матимуть нові санкції Лондона.

Свій новий пакет Велика Британія запровадила майже через три місяці після того, як вперше застосувала санкції проти російського «тіньового» флоту: 13 червня 2024 року обмеження було накладено на чотири танкери (три нафтових танкери, один танкер-продуктовоз).

Другий санкційний пакет супроводжував британський «заклик» до системної протидії російському «тіньовому» флоту, який прем’єр-міністр Кір Стармер оголосив на четвертому саміті Європейського політичного співтовариства в Оксфордширі 18 липня. Того дня до санкційного списку було додано 11 танкерів (дев’ять нафтових танкерів, два танкери-продуктовози).

І третій пакет, власне, найбільший за кількістю нафтових танкерів, британський уряд ухвалив у день спільного візиту державного секретаря США Ентоні Блінкена та міністра закордонних справ Великої Британії Девіда Леммі до Києва – 11 вересня. «Сьогоднішні санкції ще більше підривають здатність росії торгувати нафтою, використовуючи свій «тіньовий» флот. Разом із нашими партнерами ми продовжуватимемо посилати рішучий сигнал росії про те, що міжнародна спільнота підтримує Україну», – прокоментував запровадження нових санкцій міністр Леммі.

Які танкери потрапили під санкції Великої Британії?

Отже, нові британські санкції запроваджені проти 10 нафтових танкерів: чотирьох суецмаксів і шести афрамаксів сумарним дедвейтом 1,27 млн тонн.

Назва танкера (IMO) Прапор Тип Дедвейт, тонн
SCF Vankor (9316127) Габон суецмакс 163 545
Vladimir Tikhonov (9311622) Габон суецмакс 162 362
Leonid Loza (9412347) Габон суецмакс 156 630
Nikolay Zuyev (9610781) Габон суецмакс 122 039
SCF Baltica (9305568) Габон афрамакс 117 153
Olympiysky Prospect (9511387) Габон афрамакс 113 905
NS Asia (9413561) Габон афрамакс 111 682
NS Corona (9341079) Габон афрамакс 110 066
NS Clipper (9341081) Габон афрамакс 109 908
Zaliv Aniva (9418494) Панама афрамакс 102 946

Наскільки підсанкційні танкери важливі для російського флоту?

Вибір суден справляє враження дійсно добре прорахованого кроку в намаганнях зашкодити налагодженій експортній логістиці російської нафти.

По-перше, більшість підсанкційних суден належить до числа найбільш затребуваних. Сім танкерів (у тому числі – два суецмакси) з 10 представляють частину із 45 найактивніших суден-перевізників російської нафти, яку нещодавно визначили дослідники українського KSE Institute. Ці танкери виконали принаймні один рейс протягом кожного із шести кварталів у період із 1 січня 2023 року до 30 червня 2024 року.

До цього пакета в санкційних списках союзників перебувало лише шість таких танкерів. Тож тепер список розширився до 13 суден й охопив майже 30% найактивнішої частини танкерного флоту.

По-друге, санкції завдають точкової шкоди найбільшим напрямкам постачань російської нафти – до Китаю та Індії. Кожний санкціонований танкер – важливий учасник пулу суден, які обслуговують певні маршрути на вказаних напрямках. У разі простою суден внаслідок санкцій росіянам доведеться шукати заміну, щоб відновити паралізовані ланцюги.

Окрім того, всі 10 підсанкційних танкерів уперше стали фігурантами загального чорного списку союзників – жодне судно раніше не перебувало під санкціями США, ЄС або Великої Британії. Отже, Лондон завдав компактного, проте щільного удару по спроможностях москви транспортувати нафту.  

Які напрямки та маршрути обслуговують підсанкційні танкери?

З 10 санкціонованих танкерів шість беруть участь у перевезеннях нафти до Китаю, чотири – до Індії. Китайський напрямок обслуговують суецмакси Leonid Loza, Nikolay Zuyev, афрамакси SCF Baltica, Olympiysky Prospect, NS Asia, Zaliv Aniva. На індійському напрямку працюють суецмакси SCF Vankor, Vladimir Tikhonov, афрамакси NS Corona, NS Clipper.

Проаналізована за допомогою MarineTraffic цьогорічна історія активності санкціонованих суден, особливо протягом останніх декількох місяців, окреслює основні маршрути, на яких вони експлуатуються.  

На китайському напрямку шість танкерів обслуговують три маршрути постачань. На найбільшому морському шляху постачань російської нафти до Китаю з далекосхідного російського порту Козьміно (суміш ESPO) оперують танкери Leonid Loza, Nikolay Zuyev та NS Asia. Причому суецмакс Leonid Loza розпочав ходити цим маршрутом із червня нинішнього року – раніше судно перевозило вантажі з російських західних портів до Китаю.

Афрамакси SCF Baltica та Olympiysky Prospect належать до пулу танкерів, які доправляють вантажі арктичним судноплавним шляхом до Китаю. До відкриття цьогорічного навігаційного сезону SCF Baltica курсував між балтійським портом Усть-Луга та індійським портом Сікка, а раніше цього року – між Козьміно та китайськими портами. На цьому далекосхідному маршруті також працював Olympiysky Prospect до свого арктичного рейсу.

Своєю чергою Zaliv Aniva – один із трьох човникових афрамаксів, що обслуговує постачання нафти з терміналу Прігородноє нафтогазового проєкту «Сахалін-2». У рамках цього проєкту щомісяця доставляється три-чотири вантажі до Китаю. Востаннє Zaliv Aniva доправив вантаж із Прігородного до китайського порту на початку серпня.

На індійському напрямку чотири танкери обслуговують трафік із російських балтійських і чорноморських портів. Зокрема, суецмакс Vladimir Tikhonov із березня виконав чотири рейси з Чорного моря до індійських портів Парадіп, Вадінар і Мундра. А танкер аналогічного типу SCF Vankor із лютого доставив чотири вантажі почергово з Чорноморського та Балтійського регіонів. Судно доправляло вантажі до Сікки, Вадінара та Парадіпа.

Афрамакси NS Corona та NS Clipper протягом останніх місяців перевозили вантажі з російських балтійських портів до Індії. До березня та квітня відповідно танкери обслуговували далекосхідний трафік між Козьміно та портами Китаю.

На момент запровадження британських санкцій шість танкерів розвантажилися, залишили порти призначення та вирушили своїм імовірним зворотним курсом. До речі, SCF Baltica та Olympiysky Prospect після розвантаження повертаються арктичним маршрутом до Мурманська.

На шляху до пунктів призначення з вантажами перебувало три судна: SCF Vankor і NS Clipper прямували з Усть-Луги до Індії – перший завершував рейс, другий подолав частину маршруту, Leonid Loza доправляв вантаж із Козьміно до Китаю. Zaliv Aniva, ймовірно, проходить технічне обслуговування на одному з китайських судноремонтних підприємств на острові Чжоушань.

Як діятимуть британські санкції?

«Санкції проти зазначених суден передбачають заборону на суднозаходи до портів Сполученого Королівства та заборону на використання прапора Сполученого Королівства, тобто реєстрацію під британським прапором», – зазначає в коментарі для Mind Артем Волков, адвокат, керівник практики морського права юридичної фірми «АНК».

«Однак потрібно розуміти, що Британія є членом G7 і Співдружності націй [Commonwealth of Nations, раніше – British Commonwealth], яка включає не тільки всім відомі Австралію та Канаду, а й багато острівних держав і так званих Британських залежних територій. Тому не викликає сумніву, що країнам G7 та ЄС «запропонують» приєднатися до цих санкцій, а країни Співдружності націй, наприклад Австралія, Канада, острівні держави Карибського басейну, приєднаються до них ще швидше, що автоматично розширить коло «заборонених портів» для цих танкерів», – пояснює Волков.

Що загрожує тим, хто взаємодіятиме з підсанкційними танкерами?

Проте найбільшої шкоди російській логістиці, як показала практика попередніх санкцій щодо танкерного флоту, може завдати вимушений простій суден через ризик застосування вторинних санкцій проти всіх, хто наважиться з ними співпрацювати.

«Тим, хто буде взаємодіяти із цим санкційним флотом – зокрема, страхувати, бункерувати, ремонтувати, комплектувати екіпажем тощо – теоретично можуть загрожувати вторинні санкції, – продовжує Волков. – Але тут треба враховувати, що більшість вищевказаних послуг надають або російські компанії (страховики, крюїнг-менеджери, судноремонтні заводи тощо), або дружні до рф країни, зокрема Індія, Китай, Малайзія, Індонезія, В'єтнам, деякі країни Африки. Тому запроваджувати проти них вторинні санкції британський мінфін навряд чи стане».

«Загалом реальний ефект від таких санкцій, на мій погляд, прямо залежатиме від того, як багато країн підтримають Велику Британію та запровадять аналогічні санкції, тобто заборонять заходи у свої порти», – додав юрист.

Що змінюють британські санкції?

Після третього британського пакета чорний список західної коаліції збільшився до 59 нафтових танкерів загальним дедвейтом 7,3 млн тонн. У період із 12 жовтня 2023 року до 11 вересня 2024 року США запровадили санкції проти 34 танкерів, Велика Британія – 22, ЄС – 11. При цьому під санкціями двох юрисдикцій одночасно перебуває 8 суден, зокрема, США та ЄС – 5, ЄС та Великої Британії – 3.

Як зазначалося, після запровадження попередніх санкцій переважній більшості танкерів довелося припинити комерційні рейси через ризик застосування вторинних санкцій. До нового британського пакета в санкційному списку союзників перебувало 49 підсанкційних нафтових танкерів, з них понад 40 простоювали порожніми, більша частина – по декілька місяців.

Щоб компенсувати втрату потужностей, москві цього року довелося залучити до перевезень додатковий «тіньовий» флот. KSE Institute, який оперує даними консалтингового агентства Kpler, виявив 74 нових «тіньових» нафтових танкери, які здійснили принаймні одне завантаження нафти в російських портах цьогоріч, проте не робили цього торік.

Окрім того, станом на другу половину серпня комерційні перевезення відновили шість підсанкційних нафтових танкерів (SCF Primorye, Bratsk, Belgorod, HS Star, Fighter Two, Viktor Bakaev), повернувши частину втрачених потужностей і формуючи новий проблемний тренд.

Якщо покарані Лондоном судна також вийдуть у простій, москві доведеться переплановувати логістику та, ймовірно, знову залучати додатковий флот. Щоправда, у нинішній ринковий момент, коли існує імовірність падіння російського сорту Urals до цінової межі $60 за барель, нестачу флоту можуть швидко заповнити грецькі або інші західні танкерні перевізники (стосується постачань із західних російських портів в Азію).

Коли оцінюють можливі додаткові витрати москви на «тіньовий» флот, референсом зазвичай виступають розрахунки дослідника російської нафтової галузі Крейга Кеннеді. За його оцінками, формування «тіньового» танкерного флоту коштувало росії понад $8 млрд, а щорічна підтримка його чисельності в умовах постійного вичерпання ресурсу суден може сягати $7 млрд.

Цей порядок цифр тепер «легітимізував» кабінет прем’єра Стармера. «росія була змушена витратити понад $8 млрд на створення тіньового флоту. Та, оскільки підсанкційні танкери стоять без роботи й не можуть перевозити нафту, ми сповнені рішучості зробити інвестиції путіна дорогою помилкою для кремля. Наші дії допоможуть протистояти спробам росії підірвати та обійти економічні санкції», – наголосив британський міністр закордонних справ Леммі, коментуючи новий санкційний крок.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло