«Білл Гейтс вас попереджав». ШІ-агенти набирають популярності попри те, що виявилися лінивими та здатними помилятись
На що здана нова технологія та в чому наслідує вади своїх творців?

Рік тому, в листопаді 2023 року, Білл Гейтс опублікував футурологічний допис, у якому спрогнозував появу нового типу програмних сервісів: «Такий тип програмного забезпечення, яке сприйматиме природну мову та виконуватиме багато різних завдань, орієнтуючись на знання про користувача, називається агентом». На той момент хіба що не єдиним представником когорти ШІ-компаній була OpenAI, у якій саме точилася боротьба, що призвела до тимчасового вигнання Сема Альтмана та його повернення за кілька днів. Тож люди розслабились, а даремно.
Виявилося, що агенти розроблялися в численних лабораторіях та офісах по світу – і лише чекали нагоди вирватися назовні. Завдяки саме Open AI це вдалося: хайп довкола технології штучного інтелекту та обіцянки швидкого та значного скорочення витрат завдяки їй зацікавили бізнесменів, які почали вкладати шалені кошти в ШІ-стартапи та їхні продукти. Це сприяло впровадженню ШІ-агентів у робочі процеси.
Що вже вміють ШІ-агенти?
Наприклад, коли розробники мають перевірити, чи є проблеми із сайтом або мобільним застосунком у розробці, вони звертаються до тестувальників, які влаштовують послідовну, але нудну перевірку всього коду, функціональності та іншого. Точніше, звертались. Адже нещодавно стартап Replit, якій займається програмним забезпеченням для розробників і який уже спромігся автоматизувати частину процесу тестування, почав використовувати ШІ-сервіс, створений компанією Anthropic. Цей сервіс здатен цілком протестувати будь-який програмний продукт і не потребує залучення людини у процес.
«Він порається значно краще за людей більшу частину часу, – наголошує Амджад Масад, СЕО Replit. – Люди доволі ліниві, вони втомлюються та не перевіряють усе. Сервіс значно ретельніший».
Цього тижня Anthropic стала першою компанією, яка випустила у світ так званого ШІ-агента, що може перебрати на себе комп’ютер користувача – друкувати, клікати на різні об’єкти та взагалі шукати щось в інтернеті від імені свого власника. Ця опція дістала назву «користування комп’ютером» і має на меті допомагати професіоналам проводити дослідження та поратися з роботою, що повторюється, розповіли в компанії.
Anthropic – представниця когорти компаній, які більше не цікавляться ШІ-чатботами, здатними давати розумні відповіді. Натомість ці компанії створюють ШІ-агентів, що здатні виконувати в реальному світі завдання, майже не потребуючи людської участі. Цього ж тижня корпорація Microsoft також явила світу набір агентів для корпоративного сектору, спроможних здійснювати продажі та клієнтський сервіс, а також вести бухгалтерію. Цей реліз став наступним етапом конкуренції із Salesforce, яка також створює агентів.
Деякі компанії, як і Microsoft, мали «під капотом» своїх продуктів елементи цієї технології, проте лише зараз агенти стали по-справжньому доступні користувачам. «Це дійсно перший набір агентів, про яких ми можемо сказати: «Що ж, ми це створили, зараз ми вам це покажемо», – прокоментував реліз Джаред Спатаро, який наглядає за розробкою ШІ-інструментів для роботи у Microsoft.
Наскільки ШІ-агенти здатні витіснити людей із ринку праці?
Попри те що завдання для ШІ-агентів бувають різними, ґрунтовно вони не дуже різні – всі створені для впорядкування завдань та допомоги людям у професійному й особистому житті. Керівники компаній і стартапів позиціюють їх як інструменти для виконання роботи, яка є для людини нудною чи втомливою. Дехто згадує про скорочення витрат, проте обережно – це може сприяти новій хвилі обговорень впливу ШІ на ринок праці.
Так, генеральний директор ServiceNow Білл Макдермот резюмував: ШІ-агенти від його компанії «не їдять» і працюють 24/7. «Їм не потрібен соціальний пакет», – наголосив він. Більше нових агентів ServiceNow зараз тестуються користувачами й будуть представлені наступного місяця.
У вересні операційний директор Salesforce Браян Міллхем заявив, що клієнти, які використовують агентів, створених компанією, у майбутньому цілком зможуть наймати менше працівників. Він навів приклад кол-центру на 5000 працівників, який протягом п’яти років зменшив штат на 30%.
Проте ця нова хвиля ШІ-агентів не позбавлена недоліків. Як і більшість сервісів, створених на основі технології штучного інтелекту, агенти можуть помилятись. Anthropic визнає, що її новий агент не здатен виконувати завдання, з якими легко впорається людина, на кшталт прокручування стрічки новин чи перетягування файлу в інші теки на комп’ютері. І вочевидь агенти можуть відволіктись – так само, як і люди.
Під час презентації один із ШІ-агентів компанії Anthropic «випадково вирішив перепочити» від написання коду, натомість взявся розглядати світлини Єллоустоунського національного парку.
Крім того, існують проблеми з довірою. Попри бажання зосереджених на урізанні витрат менеджерів збільшити впровадження агентів задля підвищення ефективності, переважна більшість пересічних користувачів не готові передати контроль за життям технологічному сервісу. Одна справа – спитати в чат-бота, як краще відповісти на робочий імейл; геть інша – дозволити ШІ-агенту отримувати імейли, знайомитися з ними та відповідати самостійно від імені користувача.
Цього цілком свідомі навіть найпросунутіші в технологіях компанії. Саме тому вони обрали стратегію створення агентів, які розв’язують конкретні завдання та можуть бути чітко обмежені користувачами в доступі та зоні відповідальності. І саме тому цільова аудиторія пропозицій – бізнес-лідери й розробники, які знають, як ці обмеження виставити, розповідає Джаред Каплан, співзасновник Anthropic і провідний науковець компанії.
«Ми не наполягатимемо, щоб люди дозволили технології неконтрольовано взяти над ними гору», – каже він.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].