Як НБУ пропонує змінити базу даних на ринку «автоцивілки»
І як це вплине на процес врегулювання збитків
Національний банк оприлюднив проєкт постанови, у якій прописані правила та механізм функціонування Єдиної централізованої бази даних щодо обов'язкового страхування автоцивільної відповідальності (ОСЦПВ). Постанова розроблена під вимоги нового закону про «автоцивілку», який набуде чинності з 1 січня 2025 року. НБУ прийматиме зауваження та побажання до проєкту постанови до 15 листопада включно. І хоча це більшою мірою технічний документ, він заслуговує на найпильнішу увагу.
Проєкт визначає, яку інформацію про внутрішні та міжнародні договори ОСЦПВ вноситимуть у єдину базу страховики, які саме відомості про страхувальників потраплять до цієї бази та як буде забезпечено захист цих даних.
На сьогодні функціонування єдиної бази у сфері ОСЦПВ регулює постанова НБУ №108 від 30 травня 2022 року. Але вона втратить чинність після того, як Нацбанк затвердить новий нормативно-правовий акт.
Що таке єдина база даних на ринку «автоцивілки»? Єдина централізована база призначена для накопичення даних й обміну інформацією, яка стосується обов'язкового страхування автоцивільної відповідальності.
Зокрема, ця база містить такі відомості:
- про укладені та припинені договори обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності;
- про страховиків, страхувальників і транспортні засоби, дорожньо-транспортні пригоди (далі – ДТП);
- про страхові випадки, строки та результати їх врегулювання.
Крім того, база даних забезпечує доступ до перевірки інформації про строки дії полісів «автоцивілки», історію страхових випадків, у якій, зокрема, містяться докладні відомості про учасників ДТП та транспортні засоби.
Хто матиме доступ до єдиної бази даних? По-перше, це Моторне (транспортне) страхове бюро. МТСБУ відповідає за розробку, впровадження, адміністрування та підтримку безперервної роботи єдиної бази даних; за збирання, зберігання та систематизацію інформації, що вноситься до бази; за коректність і повноту даних, що потрапляють до бази; за резервування й захист тієї інформації, яка міститься в базі.
По-друге, це страхові компанії, які вносять до єдиної бази відомості про укладені та достроково припинені договори ОСЦПВ, а також про страхові випадки й результати їх врегулювання.
Що важливо: інформація про укладений договір страхування відповідальності має бути внесена до бази безпосередньо при його оформленні, а інформація про страховий випадок / завершення його врегулювання – протягом двох днів після того, як страховик отримає заяву про ДТП / ухвалить рішення здійснити виплату.
По-третє, це автовласники (страхувальники) та інші користувачі, які отримують цілодобовий і безперешкодний доступ до бази даних. Щоправда, МТСБУ має право обмежити ті відомості, які будуть відкриті всім охочим. Але в обов'язковому порядку повинні бути доступні дані про наявність або відсутність чинного договору ОСЦПВ щодо конкретного транспортного засобу на дату перевірки, а також про страхувальника, який уклав такий договір страхування.
Які відомості буде внесено до бази даних автоцивілки? Розберемо окремо дані про договори ОСЦПВ та страхові випадки, які потрапляють до єдиної бази.
Наприклад, якийсь автовласник придбав у страхової компанії поліс «автоцивілки». Відповідно в базі даних про такий договір ОСЦПВ буде міститися така інформація (вичерпний перелік можна знайти у проєкті постанови НБУ):
- найменування страхової компанії, що продала поліс;
- дата укладання договору й дата набрання його чинності;
- розмір страхового платежу (премії), розміри страхових сум – за шкоду, завдану майну, за шкоду життю та здоров'ю;
- відмітку, який статус має страхувальник: фізична чи юридична особа, резидент чи нерезидент;
- особисті дані страхувальника, для фізособи це: ПІБ, дата народження, паспортні дані та ідентифікаційний код, адреса проживання, номер телефону, електронна пошта;
- відомості про транспортний засіб: тип, марка та модель, реєстраційний номер, VIN-код кузова.
Якщо сталася ДТП і страхова компанія отримує заяву на здійснення страхової виплати, то до єдиної бази буде внесено такі дані (вичерпний перелік можна знайти у проєкті постанови НБУ):
- номер договору ОСЦПВ, щодо якого отримано заяву, та назву страхової компанії, яка її уклала;
- відомості про дорожню пригоду: дата та час, область і населений пункт, опис місця, де стався інцидент;
- особисті дані автовласника, який є винуватцем ДТП (та аналогічні відомості про постраждалу сторону): ПІБ, дата народження, паспортні дані та ідентифікаційний код, адреса проживання, номер телефону й електронна пошта;
- відомості про транспортний засіб, що спричинив ДТП (та аналогічні відомості про автомобіль потерпілої особи): тип, марка й модель, реєстраційний номер, VIN-код кузова;
- вид шкоди, який завдано майну та/або життю та здоров'ю;
- заявлений розмір страхового відшкодування.
Як МТСБУ захищатиме інформацію у єдиній базі? У проєкті постанови прописано, що МТСБУ зобов'язане виконувати такі заходи щодо зберігання та захисту інформації:
- не допускати незаконне використання, копіювання, модифікацію чи знищення відомостей у єдиній базі;
- здійснювати безперервний технологічний контроль за забезпеченням цілісності інформації (електронних документів), що міститься в єдиній базі;
- дотримуватися порядку, строків зберігання й режиму доступу до персональних даних та іншої інформації;
- проводити регулярне резервне копіювання інформації, що міститься в базі даних, на окремому носії інформації, на серверному обладнанні або у хмарних сховищах;
- забезпечити безперервний доступ до бази обмеженого кола осіб із метою адміністрування та технічного обслуговування.
У разі несанкціонованого проникнення в єдину базу й інших порушень інформаційної безпеки МТСБУ має проводити фіксацію та розслідування подібних прецедентів.
Яким буде результат перезапуску єдиної бази? Відповідно до нового закону про ОСЦПВ відбудеться повний перехід на електронну форму договорів страхування. Паперові поліси існуватимуть аж до 1 січня 2026 року. Після цієї дати залишаться лише цифрові договори.
Це одна з основних причин, навіщо необхідно підкоригувати вимоги до функціонування єдиної бази даних.
НБУ обіцяє, що розроблена постанова поліпшить систематизацію й обмін відомостями, які зберігаються в єдиній базі, забезпечить цілодобовий і безперешкодний доступ користувачів до відкритої інформації.
Також передбачено регулярне оновлення (актуалізацію) даних про договори страхування та страхові випадки, прописано заходи захисту бази даних й обмежено коло осіб, які матимуть доступ до бази та право вносити до неї будь-які зміни.
Щодо страхувальників (автовласників), то завдяки внесенню відомостей про договір ОСЦПВ до бази на момент його укладання ризики шахрайства й махінацій із полісами будуть мінімальними.
Наповнення бази інформацією про страхові випадки має прискорити процес компенсації збитків. Нагадаємо, що, згідно з вимогами нового закону, страховик повинен ухвалити рішення про виплату не пізніше ніж через 60 календарних днів із моменту подання заяви на відшкодування збитків.
Крім того, у зв'язку із запровадженням механізму прямого врегулювання (постраждалий отримуватиме виплату в тій самій компанії, у якої він придбав поліс ОСЦПВ), синхронізація даних полегшить обмін відомостями про ДТП між страховиками, що також позитивно вплине на строк страхових виплат.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].