ЄС готує другий пакет санкцій проти російського «тіньового» флоту. Що він передбачає та наскільки дієвим буде
Mind Explains

ЄС готує другий пакет санкцій проти російського «тіньового» флоту. Що він передбачає та наскільки дієвим буде

Брюссель спробує розширити чорний список, який нині нараховує понад 90 танкерів

ЄС готує другий пакет санкцій проти російського «тіньового» флоту. Що він передбачає та наскільки дієвим буде
Фото: enhedslisten.eu

Євросоюз докладає недостатньо зусиль для протидії російському «тіньовому» флоту. Дещо змінити ситуацію може новий пакет санкцій – його, як очікується, Брюссель затвердить наприкінці поточного року. Проте ухвалення цього рішення вочевидь матиме надзвичайно обмежений вплив.

Ініціатива готується тоді, коли росія повним ходом повертає десятки підсанкційних танкерів до комерційних перевезень. Відсутність рішучих спроб союзників протидіяти цьому тренду призвела до того, що доправлені підсанкційними танкерами вантажі безперешкодно отримують такі відомі світові нафтопереробники, як індійська Reliance Industries або китайська Sinopec. Mind дослідив ситуацію з «тіньовим» флотом рф, аби зрозуміти, наскільки нові європейські обмеження здатні протидіяти його подальшому використанню.

Євросоюз обговорює новий пакет санкцій проти російського «тіньового» флоту танкерів, його запровадження планується до кінця 2024 року, повідомили джерела Bloomberg минулого тижня. Очікується, що новий пакет також міститиме штрафні заходи проти осіб, залучених до торговельних операцій.

Наразі держави-члени обговорюють подробиці обмежень, які мають бути одностайно схвалені 27 країнами блоку. «Останніми місяцями ЄС стає дедалі складніше отримувати схвалення пакетів заходів, оскільки Угорщина часто застосовує своє право вето під час переговорів», – зауважило агентство.

ЄС також працює над ширшим пакетом санкцій, який сподівається ухвалити на початку наступного року, коли головування у блоці перейде від Угорщини до Польщі. «Він може включати подальші торговельні обмеження, а також додаткові тарифи на російську агропродукцію», – додають аналітики Bloomberg.

Скільки танкерів російського «тіньового» флоту покарав ЄС?

Брюссель останнім серед союзників розпочав запроваджувати санкції проти російського «тіньового» флоту. Його зусилля щодо цього наразі є доволі скромними попри те, що приблизно дві третини всього морського експорту російської нафти проходить водами ЄС або поблизу них.  

ЄС ухвалив свою єдину на сьогодні ініціативу проти «тіньового» флоту рф близько п’яти місяців тому, 24 червня, у рамках 14-го пакету антиросійських санкцій. Тоді було запроваджено обмеження проти 27 суден різної спеціалізації «за їхній внесок у російську війну в різних секторах», як зазначала Єврокомісія. Серед них було 17 танкерів російського «тіньового» флоту, зокрема 11 нафтових танкерів і шість танкерів-продуктовозів.

Така фактично провальна політика ЄС щодо проблеми російського «тіньового» флоту змусила Європарламент ухвалити резолюцію минулого тижня, яка закликає виконавчу владу до цілеспрямованіших кроків у наступних пакетах санкцій.

Читайте також: Союзники ризикують втратити дієвий інструмент протидії російському «тіньовому» флоту

Зокрема, пропонується ідентифікувати всі «тіньові» танкери у водах ЄС, а також їхніх власників, операторів, рахунки, банки, страхові компанії; запобігати перебуванню незастрахованих танкерів у водах ЄС, розвивати співпрацю з Великою Британією щодо обмеження використання «тіньовими» танкерами протоки Ла-Манш тощо.

Скільки всього танкерів російського «тіньового» флоту покарали союзники?

На сьогодні США, Велика Британія та ЄС запровадили санкції проти 92 танкерів російського «тіньового» флоту. Вперше практику покарання танкерів запровадив Вашингтон у жовтні минулого року за порушення режиму цінової стелі. Відтоді в чорному списку союзників перебуває 77 нафтових танкерів і 15 танкерів-продуктовозів.

Зокрема, Велика Британія застосувала санкції проти 43 танкерів (40 нафтових танкерів і трьох танкерів-продуктовозів), США – проти 42 танкерів (35 і 7), ЄС – проти 17 танкерів (11 і 6). При цьому одночасно під санкціями двох юрисдикцій перебуває 10 танкерів: 8 нафтових танкерів і 2 танкери-продуктовози.

Санкційний статус забороняє взаємодію із суднами або вантажами, які вони перевозять, – порушникам загрожують вторинні санкції.

Коли союзники запровадили останній пакет санкцій проти «тіньового» флоту?

Поки США припинили застосовувати санкції проти російського «тіньового» флоту через побоювання порушити баланс світового нафтового ринку та «розкрутити» нафтові ціни напередодні президентських виборів, помітну санкційну активність виявила Велика Британія.

Свій останній пакет, четвертий, Лондон запровадив більш як місяця тому – 17 жовтня. Він виявився найвагомішим за кількістю нафтових танкерів, який коли-небудь застосовували союзники – до загального чорного списку було додано відразу 18 суден.

Власне, після четвертого пакету Британія стала лідером західної коаліції за кількістю санкціонованих танкерів, реалізуючи свій «заклик» протидіяти російському «тіньовому» флоту, оголошений 18 липня 2024 року. «Велика Британія очолює боротьбу проти відчайдушних і небезпечних спроб путіна триматися за свої енергетичні доходи, а його «тіньовий» флот ставить під загрозу берегові лінії Європи та всього світу», – прокоментував ухвалення четвертого пакету міністр закордонних справ Сполученого Королівства Девід Леммі.

Читайте також: Лондон завдав прицільного удару по спроможностях москви перевозити нафту

Окремо Лондон опрацьовує вимогу до танкерів із сумнівною страховкою надавати докладну інформацію щодо їхнього страхового статусу, коли вони проходять Ла-Манш. Повідомлялося, що в цьому питанні Міністерство транспорту країни співпрацює з Об’єднаним центром морської безпеки (Joint Maritime Security Centre) і Агентством морської та берегової охорони (Maritime and Coastguard Agency).

Наскільки дієвими є санкції проти «тіньового» флоту рф?

Спочатку санкції США проти російського «тіньового» флоту, запроваджені в жовтні 2023-го – лютому 2024 року, демонстрували бажаний ефект – усі покарані танкери припинили комерційні перевезення та простоювали по декілька місяців.

Але більш ніж пів року тому росія вперше успішно повернула заблоковані судна у свою експортну логістику. У квітні, травні й червні три санкціоновані Штатами судна виконали по одному рейсу, у липні було здійснено два рейси (один танкер раніше санкціонували США, інший – Велика Британія).

Відсутність оперативної реакції Заходу сприяла поступовому розширенню цього тренду. Помітне зростання активності спостерігалося в серпні, коли підсанкційні танкери здійснили шість рейсів – по два вантажі доправили судна із санкційних списків США, Великої Британії та ЄС. 

За інформацією українського KSE Institute, який оперує даними консалтингового агентства Kpler, у вересні й жовтні комерційні рейси з російських портів виконали або планували виконати щонайменше 20 підсанкційних танкерів.

Читайте також: Підсанкційні танкери залучені до перевезень щонайменше 11 партій російської нафти та нафтопродуктів

Решта танкерів наразі залишається поза комерційною експлуатацією. Причому найбільша частка цих суден перебуває у санкційному списку США. Схоже, учасників торгівлі переважно зупиняє ризик вторинних санкцій Вашингтона.

А втім, схоже, споживачі російської сировини вже пройшли критичну межу, коли вони остерігалися приймати вантажі, доправлені танкерами із санкційним статусом. Нині найбільшими покупцями російської нафти, яку перевозять підсанкційні танкери, стали світові гіганти-нафтопереробники – індійська Reliance Industries і китайська Sinopec, свідчать дані KSE Institute.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло